Författare Ämne: Ädelmetallaktier - Vilken depå rekomenderar ni?  (läst 9132 gånger)

Utloggad TolaGold

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
Ädelmetallaktier - Vilken depå rekomenderar ni?
« skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 14:31:35 »
Som en del i mitt nyvunna ädelmetallintresse funderar jag på att köpa på mig lite ädelmetallaktier såsom kanske CMC Metals, Gold Resource Corp och Aurcana. (inte bestämt mig ännu för vilka men följer intresserat den andra tråden här på forumet)

Jag tänkte öppna ett konto hos antingen Avanza eller Nordnet och ville höra vad ni har för rekommendationer och erfarenheter av dom? Kan jag handla dom aktier jag angett ovan hos bägge och vilken lämpar sig bäst? Vad använder ni andra som köper/säljer ädelmetallaktier?

En annan fundering är om man skall öppna ett VP-konto eller ett kapitalförvaltningskonto, är det någon som vet vad som lämpar sig bäst?

Tacksam för svar!
/TG

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • http://www.realmoneytracker.com
« Svar #1 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 14:51:39 »
Jag använder Avanza, även om jag blev lack på deras \"så kallade expert\" nyligen:
http://www.finansliv.se/claes-hemberg/rad-till-huliganer/
;)
Avanza har rimliga courtage på New York-börserna, men tyvärr lite dyra för Toronto. Å andra sidan har jag inte letat efter någon billigare, så jag vet inte om det är dyrt eller rimligt. Dessutom har Avanza bra utbud på galna derivat med hävstång från Citi, RBS och Commerzbank...

Vad gäller kapitalförsäkring så har jag tolkat det som så att man rent juridiskt överlåter aktierna till försäkringsbolaget under perioden försäkringen gäller. Detta tolkar jag som att man får ytterligare ett lager av counter-party risk ovanpå aktierna. Exempel: Den som hade en kapitalförsäkring utfärdad av AIG 2008 sov nog inte så bra på nätterna. Men! Jag har inte gjort tillräckligt med research här, så jag kan definitivt ha fel! Tacksam om någon kan reda ut denna aspekt...

/J.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 15:02:19 »
Kapitalförsäkringskonto menar du väl? Jag kör kapitalförsäkring hos både Avanza och Nordnet. Prismässigt ligger de ganska lika (Avanza har lågprisalternativ när det gäller nordiska aktier), men jag tycker Nordnet är något bättre på kundsupport. Jag tror du måste ringa Avanza om du vill handla GRC. Annars är det ganska jämn kamp, förrutom att Avanza har Hemberg.
Kom ihåg att läsa på, räkna och fundera själv och inte gå på enbart på \"rekommendationer\" på internet. De flesta har ett egenintresse i att haussa vissa papper och många vägrar också se negativa sidor hos sina älsklingar (jag och GRC  :lol: ).

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 15:09:46 »
Baltikinkasso: Vad tar Nordnet för courtage på Toronto-börsen? Avanza tar typ 250kr per transaktion beroende på CAD/SEK.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 15:25:18 »
Citat från: Johnny
Vad gäller kapitalförsäkring så har jag tolkat det som så att man rent juridiskt överlåter aktierna till försäkringsbolaget under perioden försäkringen gäller. Detta tolkar jag som att man får ytterligare ett lager av counter-party risk ovanpå aktierna. Exempel: Den som hade en kapitalförsäkring utfärdad av AIG 2008 sov nog inte så bra på nätterna. Men! Jag har inte gjort tillräckligt med research här, så jag kan definitivt ha fel! Tacksam om någon kan reda ut denna aspekt...

/J.

Det var ganska häftiga diskussioner om det där för några år sedan och om jag inte minns helt fel så använder en Avanza en lösning där bankdelen och försäkringsdelen hanteras i separata bolag? Nordnet köpte blancolånföretaget Konsumentkredit för drygt ett år sedan, hur man löst problemet med ökad risk vet jag inte.
Investeringssparkontot med direktägande är också på gång, förhoppningsvis i en något bättre version än det som presenterats tidigare.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 15:31:44 »
Baltikinkasso: Vad tar Nordnet för courtage på Toronto-börsen? Avanza tar typ 250kr per transaktion beroende på CAD/SEK.

40/35/30 CAD för Standard/Bonus/Pro. USA är billigare: 13/12/11 USD. Avanza tar 29 CAD resp 13.95 USD om man har Avanza Bas (vilket vi småinvesterare har).

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 15:33:39 »
Tack!
Vad tycker du om Nordnets gränssnitt? Själv tycker jag Avanzas sajt är rätt så rörig... Har inte testat Nordnets.
/J.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 15:39:48 »
Tack!
Vad tycker du om Nordnets gränssnitt? Själv tycker jag Avanzas sajt är rätt så rörig... Har inte testat Nordnets.
/J.

Nordnet är minst lika rörigt, mängder mer menyer och svårt att hitta. Gick t.ex. åt flera minuter att hitta prisuppgifterna ovan. Avanza är bra på så sätt att man kan förändra layout på sin börsskärm. Nu handlar jag inte speciellt mycket längre, det kan gå veckor mellan tillfällena jag öppnar någon depå. Kör en enkel lista på Yahoo-finance istället med alla aktier jag följer.
Jag är en genomusel trader och försöker ägna mig åt långsiktiga innehav.

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 16:02:15 »
Okej tack.
Håller helt med dig. 90% av mitt pappersinnehav är i långsiktiga aktier. Har inte heller någon ambition att vara någon trader. Däremot så riskar jag 10% i de galna guld- och silverderivaten som Avanza har. Har varit väldigt lukrativt, men nojigt samtidigt. Och lärorikt framför allt. Det var svettigt när silvret gick ner från 49 till 32 på några dagar och jag låg lång med hävstång. ;) Då gäller det att kunna skratta åt sitt eget dårskap om man ska leka trader. Det gjorde jag inte då, nu kan jag skratta åt det. Lärdom lärdom.
Om du har en iPhön så rekommenderar jag Bloomberg-appen där man också kan sätta upp portföljer/innehav, eller bara aktier man följer...
/J.

Utloggad TolaGold

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 16:43:12 »
Citat från: Baltikinkasso
Kapitalförsäkringskonto menar du väl? Jag kör kapitalförsäkring hos både Avanza och Nordnet. Prismässigt ligger de ganska lika (Avanza har lågprisalternativ när det gäller nordiska aktier), men jag tycker Nordnet är något bättre på kundsupport. Jag tror du måste ringa Avanza om du vill handla GRC. Annars är det ganska jämn kamp, förrutom att Avanza har Hemberg.
Kom ihåg att läsa på, räkna och fundera själv och inte gå på enbart på \"rekommendationer\" på internet. De flesta har ett egenintresse i att haussa vissa papper och många vägrar också se negativa sidor hos sina älsklingar (jag och GRC  :lol: ).

Tack till både Johnny och BaltikInkasso för bra info!  

BaltikInkasso, du har rätt, jag menar kapitalförsäkring.  :)  Har du alla dina ädelmetallaktier mm i kapitalförsäkringen, eller bara några? Är det värt att satsa på för mig, om jag liksom du inte är inriktad på att bli någon daytrader utan bara på enklaste sätt vill köpa och sälja aktier någon gång ibland? Tjänar man då på att ha aktierna i en kapitalförsäkring kontra ett vanligt VP-konto? (Jag hittade inga bra svar på nätet det är därför jag frågar)

Sen som du säger tar jag ju självklart ansvar för mina egna investeringar, men jag tror inte att det kapitalet jag är beredd att omsätta så här till en början kommer att svänga några börskurser nämnvärt, utan det är mest ett roligt sätt för mig att börja placera pengar.  ;) Dessutom får jag se till att sprida mina risker.

Johnny, tack för tipset med Bloomberg-appen, nedladdning pågår...

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 17:21:28 »
Citat från: TolaGold
Har du alla dina ädelmetallaktier mm i kapitalförsäkringen, eller bara några? Är det värt att satsa på för mig, om jag liksom du inte är inriktad på att bli någon daytrader utan bara på enklaste sätt vill köpa och sälja aktier någon gång ibland? Tjänar man då på att ha aktierna i en kapitalförsäkring kontra ett vanligt VP-konto? (Jag hittade inga bra svar på nätet det är därför jag frågar)

Om man tänkt göra större vinster än några få procent så är kapitalförsäkring att föredra. Dessutom är deklarationen enklare.

Utloggad Johnny Mellgren

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 17:45:37 »
Värt att tillägga är också att man ju inte får göra avdrag för förluster om man har en försäkring. I mitt fall (ingen försäkring) har jag realiserat en hel del vinster med derivaten, men ligger minus totalt sätt i aktierna. Så någon gång i slutet av december kan jag ju sälja aktierna som gått dåligt och köpa tillbaka dem i januari och då kvitta förluster mot vinster för att sänka min skatt. Trist med courtaget bara... Jag är sjukt kluven till försäkringen. Måste lära mig mer om hur det funkar och vad som händer om försäkringsutgivaren går i putten. Erkänner att jag är totalt grön på den här punkten.
/J.

Utloggad TolaGold

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: torsdag 18, augusti 2011, 20:24:44 »
Tack för er input!

Nu har jag läst på lite mer och det lutar nog åt en kapitalförsäkring iaf för mig. Som jag förstår det handlar man aktier på samma sätt som i ett VP-konto så då blir det samma lika för mig och betydligt mycket mindre krångel i deklarationen. ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
fredag 17, januari 2025, 18:42:40

Köpes silvertackor 1kg & 1oz guldmynt by TheHun
fredag 17, januari 2025, 18:26:03

Guldinvestering? by lundis
torsdag 16, januari 2025, 14:31:45

Monetary Metals - Investera och få ränta med Guld/Silver innehav?! by sputnik
torsdag 16, januari 2025, 08:37:37

silvermynt köpes by Spade
måndag 13, januari 2025, 12:04:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37