Det är tillåtet att tänka själv och dra egna slutsatser av ädelmetalls-köp i utlandet.
Vanliga EU-regler och tull-lagar samt moms-lagar gäller på varor och tjänster.
Ungefär som med allt annat.
Att resa med en mindre samling mynt är det ingen tullare som bryr sig om.
Jag skriver om egen erfarenhet då jag har blivit stoppad och frågad flera gånger.
-Äh...souvenir! Sade en tullare och kastade guldtackan på 100gram, på jackan.
Flera gånger har jag visat upp flera kilon silver-mynt i min resväska.
Det är privat myntsamling och metall är inte konfiskerbart(med mindre det handlar om något kriminellt ).
Kapslarna går inte att öppna då man förstör innehållet om man tar på dem.
En del mynt är också gångbar-valuta i myntets hemland.
Värde 30 eller 1 dollar. Vad är frågan?
Att smuggla är inte att resa med 10 guldmynt i olika årgångar t.ex. 4 kangaraoos, 2 nuggets och 4 lunar.
Däremot om man reser med fullt obrutet rör på 310gram ++. eller om man tar med sig kilovis med guld.
Det är ju inte frågan här. Det finns forum för kriminell verksamhet(tror jag ).
Vedkommande skulle efter min förståelse eventuellt köpa guld i utlandet på sin semester.
Varför?
Han samlar antagligvis på mynt i guldform. Eller så sparar/investerar han pga skatt och moms-regler(smart ).
Några fractionals och ett par, tre eller 10 uns med guld i olika årgångar och varianter tillhör mynthobby som jag ser på det.
Och vad ska tullaren säga? Det står ju på myntet, 30dollar.
Oansett.
När det gäller att testa guld och VETA om det är äkta eller oäkta så:
Det går att göra med laser och få ett 100% utslag på. Dock inte helt igenom metallen, bara på ytan.
För att se om det är tungsten eller wolfram mitt inne i myntet/tackan kan man densitets-testa den. Även det går att lura till sig fel svar på.
Man kan mäta den i mm och maila produsenten och skicka in certifikats-nummer osv.
Nu börjar vi snacka om avanserade svar för en tullare att klara av men vi kan fortsätta

Tillverkaren lär svara, -Vi kan kolla om den är äkta. Det kostar 25$ och då smälter vi den.
Det finns bara ett sätt att vara 100% säker på om guldet är äkta eller inte, smälta det.
Någonstans måste ju förtroendet finnas i sin egen lilla bubbla