Författare Ämne: Köpa guld utomlands  (läst 17198 gånger)

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 157
  • Affärsomdömen: 1
Köpa guld utomlands
« skrivet: söndag 19, februari 2017, 10:46:00 »
Hej

Jag har inte hunnit sätta mig in i att köpa guld utomlands och vill höra om någon har erfarenhet av detta. Jag antar att köpa guld inom EU är ungefär samma som att handla i Sverige, men hur ser det ut i övriga världen? Jag antar att köpa på nätet är uteslutet då det tillkommer frakt, tull etc.

Jag ska till Australien i April, har någon här gjort inköp där, på plats? Rekommendationer isf tas tacksamt emot.

/Au

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 50
SV: Köpa guld utomlands
« Svar #1 skrivet: söndag 19, februari 2017, 16:09:30 »
Hej,
Jag har inte hunnit sätta mig in i att köpa guld utomlands och vill höra om någon har erfarenhet av detta. Jag antar att köpa guld inom EU är ungefär samma som att handla i Sverige, men hur ser det ut i övriga världen? Jag antar att köpa på nätet är uteslutet då det tillkommer frakt, tull etc.
Jag har köpt guld lite här och var, dock ej i Australien. Du har helt rätt i att det inom EU är ungefär som att handla i Sverige, det som skiljer är sortimentet. Vad gäller att köpa på nätet eller ej så handlar det ju mest om vad du är ute efter. Vill du ha någonting som finns tillgängligt lokalt där du bor så blir det rimligen normalt billigare, men om inte så får du helt enkelt acceptera en fraktkostnad.

Tull är inte ett problem inom EU, men kan vara det från t ex USA om jag förstått det rätt.

I slutänden så handlar det helt om vilket mynt du är ute efter och hur svårt det är. Du kanske får leta efter det i fem år i Sverige men kan köpa det på fem minuter på eBay.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3326
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #2 skrivet: söndag 19, februari 2017, 17:29:58 »
Vill bara tillägga att varor från Australien också är tullbelagda.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: söndag 19, februari 2017, 22:08:44 »
Ett alternativ är ju att skicka guldet från Australien till dig själv och deklarera paketet som "gift". Då borde du slippa tullavgifter. Men det finns ju inga garantier.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #4 skrivet: söndag 19, februari 2017, 23:45:34 »
Köp det i Australien.
Flygplatsen brukar vara en säker plats.
Ta det med i handbagaget och posta kvitton innan avresa.
Metall är inte konfiskerbart och ej heller möjligt att testa om det är 100% äkta(om man inte smälter det ).
Att tullarna skulle stoppa dig med 10 Oz gör så absolut ingenting.
Dem har fått sina order och det är att behandla metall/tackor/mynt som souvenirer.
Du kan också argumentera om att det är kopior eftersom du inte har råd att köpa de äkta ::)
Annars är det bara att påminna dem om lagen och rycka på axlarna med ett skratt.
Skriver om egen erfarenhet. 8)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #5 skrivet: tisdag 21, februari 2017, 11:32:56 »
ojoj nu är krugern full igen tror inte en internationell flygplats i världen inte har tillgång till utrustning att testa ädelmetaller dom andra 30 lagbrotten man gör sig skyldig till tänker jag inte räkna upp men vill man stanna där länge så följ krugerns råd såvida det inte står souvenir eller något annat på guldet men jobbigt blir det när man ska förklara grov varusmuggling ev terroranknytning, kvitton på inköp du kommer stå där med en miljon frågor och en tullare som håller på att kissa på sig av skratt, finns bra rådgivning på plats på hur du utnyttjar gråzonerna, så kan vi ju alltid brevväxla med krugern hans adress
krugern sydney state prison  :D :D :D ps krugern smälter du alla dina mynt för att kolla om dom är äkta
Ber om ursäkt för mina formuleringar krugern en god vän och kunnig, kan inte räkna med alla uppfattar glimten i ögat håller med moderator lite för plumpt formulerat i ett forum blev lite för familjär sorry

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, februari 2017, 11:37:46 »
Köp det i Australien.
Flygplatsen brukar vara en säker plats.
Ta det med i handbagaget och posta kvitton innan avresa.
Metall är inte konfiskerbart och ej heller möjligt att testa om det är 100% äkta(om man inte smälter det ).
Att tullarna skulle stoppa dig med 10 Oz gör så absolut ingenting.
Dem har fått sina order och det är att behandla metall/tackor/mynt som souvenirer.
Du kan också argumentera om att det är kopior eftersom du inte har råd att köpa de äkta ::)
Annars är det bara att påminna dem om lagen och rycka på axlarna med ett skratt.
Skriver om egen erfarenhet. 8)
sorry glömmer att vi inte nattmanglar på telefonen

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: tisdag 21, februari 2017, 18:24:57 »
Det är tillåtet att tänka själv och dra egna slutsatser av ädelmetalls-köp i utlandet.
Vanliga EU-regler och tull-lagar samt moms-lagar gäller på varor och tjänster.
Ungefär som med allt annat.

Att resa med en mindre samling mynt är det ingen tullare som bryr sig om.
Jag skriver om egen erfarenhet då jag har blivit stoppad och frågad flera gånger.
-Äh...souvenir! Sade en tullare och kastade guldtackan på 100gram, på jackan.
Flera gånger har jag visat upp flera kilon silver-mynt i min resväska.
Det är privat myntsamling och metall är inte konfiskerbart(med mindre det handlar om något kriminellt ).
Kapslarna går inte att öppna då man förstör innehållet om man tar på dem.
En del mynt är också gångbar-valuta i myntets hemland.
Värde 30 eller 1 dollar. Vad är frågan?
Att smuggla är inte att resa med 10 guldmynt i olika årgångar t.ex. 4 kangaraoos, 2 nuggets och 4 lunar.
Däremot om man reser med fullt obrutet rör på 310gram ++. eller om man tar med sig kilovis med guld.
Det är ju inte frågan här. Det finns forum för kriminell verksamhet(tror jag ).

Vedkommande skulle efter min förståelse eventuellt köpa guld i utlandet på sin semester.
Varför?
Han samlar antagligvis på mynt i guldform. Eller så sparar/investerar han pga skatt och moms-regler(smart ).
Några fractionals och ett par, tre eller 10 uns med guld i olika årgångar och varianter tillhör mynthobby som jag ser på det.
Och vad ska tullaren säga? Det står ju på myntet, 30dollar.
Oansett.
När det gäller att testa guld och VETA om det är äkta eller oäkta så:
Det går att göra med laser och få ett 100% utslag på. Dock inte helt igenom metallen, bara på ytan.
För att se om det är tungsten eller wolfram mitt inne i myntet/tackan kan man densitets-testa den. Även det går att lura till sig fel svar på.
Man kan mäta den i mm och maila produsenten och skicka in certifikats-nummer osv.
Nu börjar vi snacka om avanserade svar för en tullare att klara av men vi kan fortsätta :)
Tillverkaren lär svara, -Vi kan kolla om den är äkta. Det kostar 25$ och då smälter vi den.
Det finns bara ett sätt att vara 100% säker på om guldet är äkta eller inte, smälta det.
Någonstans måste ju förtroendet finnas i sin egen lilla bubbla  :-*

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: tisdag 21, februari 2017, 18:29:29 »
ojoj nu är krugern full igen.....lite för familjär sorry
Va e grejjen med att skriva så?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: tisdag 21, februari 2017, 19:06:24 »
ojoj nu är krugern full igen.....lite för familjär sorry
Va e grejjen med att skriva så?
du krugern redan bett om ursäkt om någon skulle ta mina formuleringar fel
läs vad jag skrivit folk kan missuppfatta när man försöker skoja till det så då får
man respektera det och inse att andra läser vad man skriver och va lite mer formell
i sina upplägg

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: tisdag 21, februari 2017, 19:16:35 »
Det är tillåtet att tänka själv och dra egna slutsatser av ädelmetalls-köp i utlandet.
Vanliga EU-regler och tull-lagar samt moms-lagar gäller på varor och tjänster.
Ungefär som med allt annat.

Jag skriver om egen erfarenhet då jag har blivit stoppad och frågad flera gånger.
Det är privat myntsamling och metall är inte konfiskerbart(med mindre det handlar om något kriminellt ).
Kapslarna går inte att öppna då man förstör innehållet om man tar på dem.
En del mynt är också gångbar-valuta i myntets hemland.
Att smuggla är inte att resa med 10 guldmynt i olika årgångar t.ex. 4 kangaraoos, 2 nuggets och 4 lunar.
Däremot om man reser med fullt obrutet rör på 310gram ++. eller om man tar med sig kilovis med guld.

Vedkommande skulle efter min förståelse eventuellt köpa guld i utlandet på sin semester.
Varför?
Han samlar antagligvis på mynt i guldform. Eller så sparar/investerar han pga skatt och moms-regler(smart ).
Några fractionals och ett par, tre eller 10 uns med guld i olika årgångar och varianter tillhör mynthobby som jag ser på det.
Och vad ska tullaren säga? Det står ju på myntet, 30dollar.
Oansett.
När det gäller att testa guld och VETA om det är äkta eller oäkta så:
Det går att göra med laser och få ett 100% utslag på. Dock inte helt igenom metallen, bara på ytan.
För att se om det är tungsten eller wolfram mitt inne i myntet/tackan kan man densitets-testa den. Även det går att lura till sig fel svar på.
Man kan mäta den i mm och maila produsenten och skicka in certifikats-nummer osv.
Nu börjar vi snacka om avanserade svar för en tullare att klara av men vi kan fortsätta :)
Tillverkaren lär svara, -Vi kan kolla om den är äkta. Det kostar 25$ och då smälter vi den.
Det finns bara ett sätt att vara 100% säker på om guldet är äkta eller inte, smälta det.
Någonstans måste ju förtroendet finnas i sin egen lilla bubbla  :-*

Jag tror inte att t ex Liberty Silver smälter ner allt guld de köper in för att kolla att det är äkta rakt i genom.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #11 skrivet: tisdag 21, februari 2017, 20:30:59 »
...
...
Detta är även min erfarenhet.

Någonting jag lärde mig så sent som i helgen är att det är en god idé att lägga mynten tydligt separerade i t ex en samlingsbricka eller ett ark ur ett myntalbum (jag hade diverse små guldmynt i en 3x4 Leuchtturm-bricka). Då ser de en matris med runda mynt i röntgenapparaten, vilket är ointressant. Har man däremot en bunt mynt tätt ihop (jag hade en påse med gammalt junk silver) så är det dels konstig form, dels väldigt kompakt, vilket triggar intresse och leder till att det skall grävas runt i bagaget.

I båda fallen så går det ju bra rent formellt, men det är alltid bättre om man slipper plocka upp en bunt med mynt till allmän beskådan i stöket vid säkerhetskontrollen.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #12 skrivet: söndag 05, mars 2017, 12:52:35 »
Sticker in några frågor här.
Funderade på att beställa några mynt från APMEX(USA). Mynt som jag har svårt för att hitta hos handlare i EU. (Republic of Palau).
Tillkommer det moms(25%) och tullavgifter? Hur stor blir tullavgiften?
Någon som har handlat från Apmex?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: söndag 05, mars 2017, 12:57:26 »
Jag har för mig att de inte exporterar till Sverige. Om du känner någon som bor i USA så kan du be dem att förmedla varan.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: söndag 05, mars 2017, 13:22:34 »
Jag kan vara behjälplig med köp av mynt(inte rounds/bars ) ifrån USA.
Det blir dock en liten trader-fee för arbetet som vi får komma överrens om.

Krugern

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august