Författare Ämne: Är det ett alternativ att inverstera i 18 karats guldsmycken?  (läst 44081 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 357
  • Affärsomdömen: 13
SV: Är det ett alternativ att inverstera i 18 karats guldsmycken?
« Svar #15 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 19:04:49 »
Jag undrar vilka som köper nära spot. Ser annonser ibland om "vi köper ditt guld" men de är aldrig nära spot. Vem köper nära spot?

Du har rätt och jag har fel ...

Priset för 14.4 gram 18 karat guld är 3550 kr
Sedan 15% provision på det är 532 kr
3550 plus 532 kr är 4086 kr för 14.4 gram
Det blir 283 kr per gram totalt i köpkurs

Pantbanken betalar 250 kr per gram för inlåning och vad guldbrev betalar vet jag inte.
Guldet skulle behöva stiga med betydligt för att det ska löna sig.
Om man skulle sälja tillbaks för inlåning priset skulle förlusten bli 486 kr för 14.4 gram

3600 inlåning
4086 köp
-486

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #16 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 19:05:37 »
Länka är inte tillåtet, men får man skriva "nisse på skrotab köper in ditt stål"

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #17 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 19:06:36 »
Blev nyfiken och kollade lite priser på sidor.

Kodstycke: [Välj]
https://smsguld.se
För 24 karat betalar vi 372 kr/grammet !

Bugg eller nån hake...

En hel hög med hakar, läs villkoren.. ::)

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 19:29:08 »
Om jag förstått det hela på rätt vis :
Ser många fördelar ...

- Man behöver inte som privatperson betala moms med guldsmycken
 - Man behöver inte betala skatt om man inte säljer för 50.000 kr eller mindre som privatperson (hindrar inte att någon man känner kan sälja åt en och föra över pengar)
 - Man behöver inte enligt Mike Maloney oroa sig för att få sitt guld konfiskerat vid dåliga tider
 - Man behöver inte enligt Mike Maloney oroa sig för att föra in eller ut guldsmycken, samt man slipper obehagliga frågor och avgifter
 - Man kan belåna sina guldsmycken i små eller stora mängder
 - Man kan sälja till privatpersoner med vinst om man väljer smycken med omsorg
 - Det finns ett flertal företag som köper ditt guld till dagspris/spot och eftersom köp/sälj skiljer sig så lite så krävs det inte mycket höjning av spot för att man ska gå med vinst

Vilka är nackdelarna ?

MVH

Första punkten: jo, på nya guldsmycken är det 25% moms. På beg guldsmycken som säljs mellan privatpersoner så behöver säljaren inte lägga på moms, men det argumentet gäller ju även investeringsguld.

Förstår hur du tänker men om man ska följa lagen så är den utformad så att saker som köps i investeringssyfte, må det vara smycken eller annat gods, aldrig kan säljas skattefritt. Rent konkret gäller, köper du ett smycke för att använda, helt ok att sälja senare utan att deklarera för ev vinst upp till 50000:-. Köper du ett smycke och lägger i bankfacket så är det en investering och vid försäljning ska ev vinst tas upp i deklarationen för reavinstbeskattning från första kronan. Köper du och säljer smycken regelbundet så är det näringsverksamhet och ska då skattas som sådan.

Man kan tycka vad man vill om lagtexten vad gäller reavinstbeskattning. Men i det här fallet tycker jag faktiskt att regelverket är både logiskt och rättvist, sen om alla håller med mig här, det är en annan sak.. ;)

Som jag skrev tidigare så föredrar jag investeringsguld framför 18k vad gäller investeringar men en del smycken som man faktiskt använder då och då är väl helt ok.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #19 skrivet: fredag 10, februari 2017, 15:59:17 »
Kanske lite OFF men ändå tänkvärt.

Om man oroar sig för Statlig konfiskation av investeringsguld, då skall man nog inte heller ha några aktier i Guldbolag.

Vid ett så extremt scenario som konfiskation vilken stat skulle då tillåta privata bolag ta upp guld ur marken samtidigt som man konfiskerar innvånarnas guld, stor risk för konfiskation även där alltså.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #20 skrivet: fredag 10, februari 2017, 19:31:51 »

Guldpriset för 18k guld ligger på 262.5 kronor för ett gram
Guldbrev betalar 292 kr per gram för 18k guld minus 29 kr värderingsavgift per gram
Det blir 263 kr per gram, samma som dagspriset för guld 262.5

Kan det stämma?

MVH

Utloggad Micke

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #21 skrivet: fredag 10, februari 2017, 20:45:15 »
Säljer jag smyckes guld m.m. utanför Tradera har jag använt mig av finguld, funkat riktigt bra de 2 ggr jag använt mig av dem. 230:- för 18k just nu inga värderingavgifter eller annat.

Pantbankerna Sverige ligger bakom den sidan också om jag inte misstar mig :)

/Micke

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #22 skrivet: fredag 10, februari 2017, 20:53:55 »

Guldpriset för 18k guld ligger på 262.5 kronor för ett gram
Guldbrev betalar 292 kr per gram för 18k guld minus 29 kr värderingsavgift per gram
Det blir 263 kr per gram, samma som dagspriset för guld 262.5

Kan det stämma?

MVH
Så säger dem att du har vägt en eller ett par gram för mycket, de drar av i vikt för lås och lås-ring som inte är i guld och den dagen de räknar ut priset får du det lägsta priset av flera dagar som har passerat.
Guldbrev är för Svensson som har köpt guld på kanarieöarna är min mening.
Jag tar gärna emot kritik om det är någon som har bra erfarenhet med guldbrev.

Krugern

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #23 skrivet: lördag 11, februari 2017, 10:37:58 »
Citera
Säljer jag smyckes guld m.m. utanför Tradera har jag använt mig av finguld, funkat riktigt bra de 2 ggr jag använt mig av dem. 230:- för 18k just nu inga värderingavgifter eller annat.

Pantbankerna Sverige ligger bakom den sidan också om jag inte misstar mig

/Micke

Hej Micke, tack för tipset med finguld, kunde se att dom fått bäst i test.
Investerar du i guldsmycken?

Citera
Så säger dem att du har vägt en eller ett par gram för mycket, de drar av i vikt för lås och lås-ring som inte är i guld och den dagen de räknar ut priset får du det lägsta priset av flera dagar som har passerat.

Krugern

Tack för informativt svar, hade ingen aning om att dom drar av för vikt för lås och lås-ring som inte är guld samt att dom betalar lägsta möjliga pris under flera dagar.
Men ska nämna att dom skriver på hemsidan att dom har en garanti att värdera och betala inom 24 timmar, men enligt dig stämmer inte det.

Vill bara säga att man lär sig mycket på det här forumet, hade ingen aning om vissa saker som nämnts i denna tråd, vilket hjälper när man räknar på avgifter och priser för köp/sälj samt överväger skrotguld som ett investeringsalternativ.

MVH

Utloggad Micke

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #24 skrivet: lördag 11, februari 2017, 10:49:54 »
Citera

Pantbankerna Sverige ligger bakom den sidan också om jag inte misstar mig

/Micke

Hej Micke, tack för tipset med finguld, kunde se att dom fått bäst i test.
Investerar du i guldsmycken?

Ja de var väldigt bra, fått pengarna samma dag jag fått deras sms att bekräfta summan :) Kan inte fatta att finguld inte kommer upp bland de första på Google..

Jag investerade i smycken jag själv bar, men inte längre (mina älskade barn kom till världen :) ) men är i tankarna att börja smått igen, mindre ringar för under spot och så :)

Mvh Micke

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #25 skrivet: lördag 11, februari 2017, 17:39:26 »

Finns det några tips och knep, t.ex ringar med gravyr borde ju vara billigare än ringar utan gravyr trots samma guldmängd, stämmer det?
Har jämfört Sefina med Pantbanken och det skiljer i pris per gram, så det lönar sig verkligen att titta runt lite.

MVH

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #26 skrivet: lördag 11, februari 2017, 18:33:43 »
Men måste inte lås och låsring också vara i guld? Någon bekant till mina föräldrar hade gått en silversmideskurs och med mycket möda gjort örhängen i guld med fästen i silver, och skickat in för att få det stämplat. Hon fick tillbaka det utan stämpel, och så hade de rackarna också klippt av de mödosamt tillverkade fästena. Att de inte ville stämpla må vara, men att de förstörde fästena också var riktigt onödigt. Hon var inte glad. (Det var nog på 70-talet, kanske 80-talet.)

Citera

Krugern

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: lördag 11, februari 2017, 18:55:27 »

Krugern
Det är ett välkänt sätt att fuska, att byta lås till ett som är förgyllt silver, så det behöver inte vara uppköparna som försöker tjäna en extra slant genom att luras. Låset kan sedan hamna på ett halsband i förgyllt silver.
En bekant var överlycklig åt att ha köpt ett guldarmband billigt på loppis, den var märkt 750 på låset. Problemet var bara att det var just bara låset som var i guld, resten var skräp.

Ett annat knep är att behålla lås och fästen med stämplarna men byta ut en del av kedjan (på arm och halsband) mot förgyllt silver. Jag brukar testa på flera ställen om något känns osäkert. Ett sätt man kan göra är att tex linda kedjan runt en penna innan man gnider kedjan mot teststenen och på med probersyra för att på så sätt testa hela kedjan på en gång.

Det finns tyvärr många fallgropar vad gäller smycken, det gäller att vara försiktig.
Bara köpa där man vet att det går att lämna tillbaka.

sputnik: tex auktion är ett bra sätt att köpa smycken.
« Senast ändrad: lördag 11, februari 2017, 23:40:17 av Micromax »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #28 skrivet: lördag 11, februari 2017, 19:44:34 »
Vad jag vet så finns det inga låsringar eller lås som är i 18K(förutom den ringen som micro skriver om :) ).
Jag har själv ett litet halsband ifrån konfirmationen som jag använt nästan varje dag i snart 30år.
Hade låset och låsringen varit i guld så kunde jag antagligen inte ha använt halsbandet idag, typ 25-30 år senare.
Som jag har förstått det så handlar det inte om att fuska utan om att en låsring och ett lås i guld inte håller så länge. Vanlig prosedur med guldförgyllning just där mao.
Köper du guld i Turkiet så kan varannan länk vara guldförgyllt,har jag hört.
Eller så är bara den länken/låset som är stämplat som guld och är guld.
Som micro säger så finns det många sätt att fuska på.
En tumregel är att om det är smycken som inte är stämplat så är det inte guld.
Ska man köpa(privat ) så dra först av ett par tre gram på smycket och så avrundar grammen neråt och räknar ut beloppet och avrundar neråt igen.
Står du f2f med säljaren så är chansen att han/hon/HEN tackar nej till din avancerade uträkning och ditt bud......mycket liten.
Förra veckan köpte jag guldsmycken för 10-lappar jämnt, silvret betalar man sällan för +500g, och sålde det snabbt för 14.800.-(+2150.- för silvret ).
mycket riktigt kunde jag nog ha kramat ur upp till 18000.- för smyckena men men...snabb och enkel affär ger mig ett leende.
Långsam och krånglig affär ger mig huvudvärk.

Oroar du dig för att bli blåst så blir du antagligen just det...blåst.
Det blir som man tänker.

Personligen tycker jag att silvermynt 1 Ozt är det absolut enklaste att förhålla sig till.
Smycken är bara krångel och stor risk så jag är sällan villig att betala mer än 75% av spot. Och svensson har ingen aning om spot/guld/silver-pris oansett.
Med mindre just den svensson läser tidningen och har läst att guldpriset har gått upp eller ner.

Krugern....
« Senast ändrad: lördag 11, februari 2017, 19:46:59 av Krugerangel »

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: lördag 11, februari 2017, 19:57:03 »
Krugern: i stand corrected, alltid kul när man lär sig nåt nytt, det du skriver om låsningar är ju logiskt. Betyder det alltså att alltid när en låsring är stämplad tex 750 så är det fejk? Jo, jag har sett åtminstone nån mer låsring som varit stämplad!

Skulle för övrigt betyda att hela armbandet som min bekant köpte på loppis var fejk....även låset (som vi ej testade..)
« Senast ändrad: lördag 11, februari 2017, 20:28:22 av Micromax »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 11:24

Goldsilver.be by Coltrane
Idag kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45