Författare Ämne: Är det ett alternativ att inverstera i 18 karats guldsmycken?  (läst 43256 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 353
  • Affärsomdömen: 13
Är det ett alternativ att inverstera i 18 karats guldsmycken?
« skrivet: torsdag 09, februari 2017, 08:51:22 »

Hej ... följande medlem skrev och posta det här inlägget - Cash Is King:

Mike Maloney beskriver risker med att äga guld såsom konfiskation.

! No longer available

Mike Maloney säger att guldsmycken inte har konfiskerats och att det oftast går i arv i generationer med sina två sista exempel i videon ovan.
Tycker det där med konfiskation låter otäckt och kan mycket väl tänka mig att det kan hända i vilket land som helst om det går riktigt illa med ekonomin.
Men då gäller det ju guldmynt och guldtackor och inte smycken.

Får mig att tänka på min mor som har samlat på sig ungefär 15000 kr i guld och det är väl rätt vanligt bland befolkningen att äga smycken för den summan eller ska jag säga att någon i familjen eller tillsammans har ett sådan förvärv.

Nu till min fråga, är det någon som investerar i 18 karat guldsmycken som investering?
Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Titta på aktion och utropspriset är lägre än spot priset per gram - så om man är den enda som lägger bud så gör man väl en bra affär.
Vet inte om jag missat något.

Men du får låna eller sälja för 250 kr per gram och spot är 266.25 kr per gram.
Men när jag titta på utropspriset på aktion så är gram priset lägre.

Hitta t.ex. ett Armband med 14.4 gram 18 karat guld för 3550 kr och jag får det till 246.52 kr per gram.
Det är väl en bra affär förutsatt att ingen annan budar på samma objekt.

Kunde se att det är 15% provision på varje köp, men känns fortfarande som bra köp.
Är detta ett investerings alternativ som allt annat.

MVH

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Är det ett alternativ att inverstera i 18 karats guldsmycken?
« Svar #1 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 09:44:53 »
Tja, om det är en bra investering eller inte skulle jag säga beror lite på vad man har för framtidssyn. Smycken är ju i praktiken skrot som behöver smältas och renas för att kunna användas till något, vilket är varför det säljs med viss rabatt i förhållande till spot. Det kostar alltså för att kunna använda guldet, plus att de som köper skrotguld drar av några procent som de ska kunna göra i vinst.

Tror man däremot på ett fullständigt valutakrasch-scenario så borde dock de flesta former av guld vara hårdvaluta och smycken i sig kanske används som betalningsmedel. I så fall blir ju smycken en bra investering idag.

I slutändan är det nog dock som vanligt en personlig fråga om tycke och smak. Jag skulle hellre lägga pengarna på mynt eller tackor med så låg premie som möjligt.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 10:01:50 »
 Tack Silverräven för informativt svar och det tåls att tänka på, kan ju se att det finns både 21/23 karat smycken och skulle väl då kunna likställas med en del mynts guldvikt.
 För när jag tittat på guldmynt så har jag set att många har mindre än 24 karat guld.

En fråga:
 Anses 21/23 karat också som skrotguld bara för att det är ett smycke eller kan man säga att det är likvärdigt ett mynt med 21/23 karat guld, eftersom guld är guld?

MVH

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 10:22:32 »
Allt som inte är mynt eller tackor betraktas som metallskrot av handlare då ändamålet är nedsmältning, varför prissättningen blir därefter. Ett mynt som inte är 24k (vilket historiska mynt inte är) fungerar däremot som samlarobjekt eller som en "verifierad" guldprodukt vars äkthet och innehåll är välkänt. Således går mynt inte till smält eftersom det oftast är mer lönsamt att sälja dem vidare som de är.

Så i praktiken skulle guldsmycken bara prissättas över spot om de 1: är mycket eftertraktade och åtråvärda pga design eller historia, eller 2: om guld har blivit såpass mycket hårdvaluta att folk är villiga att betala en premie för dem.

Men så som läget ser ut idag så är guldskrot alltid guldskrot. Det är ju fortfarande bättre att köpa skrotsmycken än att ha pengarna på banken :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2090
  • Affärsomdömen: 228
« Svar #4 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 10:59:01 »
Om du köper 18K smycken till skrotpris och säljer 18K smycken till skrotpris så är det en "bra" investering då guldvärdet/skrotvärdet följer spotpriset och du betalar ingen extra köp/säljavgift.

Det kan vara lite enklare att sälja mynt/tackor etc till privatpersoner men om smyckena är fina kan du få mer av dom som använder smycken. (Som kanske hellre köper beg. smycken än att köpa jättedyra smycken i guldaffären.) Det kan också vara en fördel som Maloney säger att man lätt kan transportera värdet genom att bära dem genom tullen.

Om du kan köpa guldsmyckena till mindre än ca 90% av spot så kan du dessutom göra en vinst även om du säljer till professionella handlare. Jag har fått upp till ca 93-95% av spot för skrotsmycken...

/H

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 11:24:57 »
 mega_n tack för bra information och tycker du utveckla det där på ett bra sätt med köp/sälj avgift.
 Jag överväger och ska ta mig en funderare på detta.

MVH

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2254
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 11:43:42 »
Hur är det, är det inte bara "investeringsguld", dvs finhalt minst 900/1000, som är momsbefriat? Isåfall så skulle det ju innebära att 18K smycken fastnar i momsträsket.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 11:57:15 »
Hur är det, är det inte bara "investeringsguld", dvs finhalt minst 900/1000, som är momsbefriat? Isåfall så skulle det ju innebära att 18K smycken fastnar i momsträsket.

Inte moms till/från privatpersoner...

Dock kan man väl sälja inom lösöreregeln (50.000kr/år) och inte skatta reavinst från första kronan som man måste för investeringsguld....

/H

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #8 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 14:47:33 »
Tja, om det är en bra investering eller inte skulle jag säga beror lite på vad man har för framtidssyn. Smycken är ju i praktiken skrot som behöver smältas och renas för att kunna användas till något, vilket är varför det säljs med viss rabatt i förhållande till spot. Det kostar alltså för att kunna använda guldet, plus att de som köper skrotguld drar av några procent som de ska kunna göra i vinst.

Tror man däremot på ett fullständigt valutakrasch-scenario så borde dock de flesta former av guld vara hårdvaluta och smycken i sig kanske används som betalningsmedel. I så fall blir ju smycken en bra investering idag.

I slutändan är det nog dock som vanligt en personlig fråga om tycke och smak. Jag skulle hellre lägga pengarna på mynt eller tackor med så låg premie som möjligt.

Vet inte riktigt om jag håller med om att smycken i praktiken är skrot som måste smältas och renas för att kunna användas till något. Är man omsorgsfull när man väljer vad man köper vad gäller 18k smycken osv får man spot och i vissa fall en bit över spot när man säljer(nu pratar jag inte om att sälja till en guldhandlare, vilket man inte gör om man vet vad man håller på med).

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #9 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 15:38:18 »

Jo, det är så. Som redan skrivits så är det inga problem med momsen som privatperson, handlar man och lägger i bankfacket så ska man ta upp försäljning från första kronan (om man nu vill följa reglerna..) till reavinstbeskattning (30% av vinsten), smycken som används får säljas som personligt lösöre och försäljningar får göras varje år med en vinst på 50000:- skattefritt. Det är totalt 50000:- så om man säljer annat gods med vinst så måste man ta hänsyn till detta.

Problem kan det bli om man som jag övergår till momsregistrerad näringsverksamhet. Jag håller just nu på och dividerar med skattemyndigheten om jag kan sälja smycken privat som jag köpt långt innan jag ens funderade på företag. Problemet är att om jag måste sälja dem i näringen så måste jag lägga på 25% moms och då är det förmodligen lönlöst att försöka hitta köpare utan att det blir till att skicka till smält. Synd eftersom det är en del snygga smycken i partiet. Som tillägg så kan nämnas om jag nu köper in smycken i näringen och säljer så kan jag utnyttja sk vinstmarginalbeskattning men det går inte att ta in saker man redan äger.

Varför då inte chansa? Jo, säg att jag säljer smycken privat som personligt lösöre för 100000:-, skattemyndigheten anser vid en revision att försäljningen var näringsverksamhet. Då blir jag ålagd att betala 25000:- moms + skattetillägg 10000:- (40%). Har jag dessutom gjort vinst på försäljningen blir även den beskattad + skattetillägg.
Här finns alltså en liten risk man tar om man som privatperson säljer momspliktiga varor för större belopp (guld med lägre halt än 90% och också silver.) Om skattemyndigheten kommer på det och anser att man bedrivit näring så blir det tråkiga skattekonsekvenser. För investeringsguld blir det förstås också konsekvenser om man inte deklarerat vinster och skattemyndigheten får nys om det men här kan man i alla fall aldrig råka ut för momstillägg.

Hade jag vetat förut vad jag vet idag så hade jag hållit mig enbart till momsfritt vad gäller guld som investering, 90% investeringsguld och struntat i smyckena. Som investering alltså, tycker man det är snyggt med ett pansarhalsband så ska man givetvis köpa det och sköter man det snyggt så kan man ju sälja en del som personligt lösöre också, skattefritt.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 18:23:35 »
Om jag förstått det hela på rätt vis :
Ser många fördelar ...

- Man behöver inte som privatperson betala moms med guldsmycken
 - Man behöver inte betala skatt om man inte säljer för 50.000 kr eller mindre som privatperson (hindrar inte att någon man känner kan sälja åt en och föra över pengar)
 - Man behöver inte enligt Mike Maloney oroa sig för att få sitt guld konfiskerat vid dåliga tider
 - Man behöver inte enligt Mike Maloney oroa sig för att föra in eller ut guldsmycken, samt man slipper obehagliga frågor och avgifter
 - Man kan belåna sina guldsmycken i små eller stora mängder
 - Man kan sälja till privatpersoner med vinst om man väljer smycken med omsorg
 - Det finns ett flertal företag som köper ditt guld till dagspris/spot och eftersom köp/sälj skiljer sig så lite så krävs det inte mycket höjning av spot för att man ska gå med vinst

Vilka är nackdelarna ?

MVH

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #11 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 18:27:27 »
Jag undrar vilka som köper nära spot. Ser annonser ibland om "vi köper ditt guld" men de är aldrig nära spot. Vem köper nära spot?

mrSju

• Gäst
« Svar #12 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 18:35:36 »
Blev nyfiken och kollade lite priser på sidor.

Kodstycke: [Välj]
https://smsguld.se
För 24 karat betalar vi 372 kr/grammet !

Bugg eller nån hake...

« Senast ändrad: torsdag 09, februari 2017, 18:43:43 av mega_n »

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #13 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 18:37:50 »
Blev nyfiken och kollade lite priser på sidor.

Kodstycke: [Välj]
https://smsguld.se
För 24 karat betalar vi 372 kr/grammet !

Bugg eller nån hake...

Hmm, det känns som om detta går emot formregler.

Jag länkade en gång i min enfald till en uppköpare och fick mig mina bannor ;)
« Senast ändrad: torsdag 09, februari 2017, 18:44:02 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 19:02:04 »
helt rätt.

/automod:)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1 oz Guld Lunar 2021 (spot + 1%) by Fantom
Igår kl. 19:45

Ny sponsor på forumet by sff123
Igår kl. 16:43

1/4 oz Gold Libertad- Till Salu! by AndrewJackson72
lördag 14, februari 2026, 22:05:23

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Investmentgambler
fredag 13, februari 2026, 23:50:04

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
fredag 13, februari 2026, 23:43:24

Resa till Tyskland och sälja sina ädelmetaller. by fåtöljpanda
fredag 13, februari 2026, 20:22:29

1/4 oz Krugerrand- Till salu! by AndrewJackson72
fredag 13, februari 2026, 19:42:56

SvD testar olika guldköpare (Tavex bäst, Guldturné sämst) by Sarek
fredag 13, februari 2026, 19:28:08

Rectangular 1 oz Dragon 2018+19 Silver by AndrewJackson72
fredag 13, februari 2026, 12:49:04

Taylor Kenney by Cash Is King