Författare Ämne: Då var de dags  (läst 5481 gånger)

Utloggad AOE

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 2
Då var de dags
« skrivet: tisdag 31, januari 2012, 15:48:27 »
Hej gott folk :) Tyckte de var tid för att ta oskulden och skriva här, har suttit och kollat på forumet här en hel del på sistone finns mycket bra tips! Har insett att jag borde göra mig en tjänst och köpa på mig silver framför allt (vet inte så mycket hur värt guld är i dagens läge att köpa, då de står högt i pris i förhållande till silver). Bor i norra delen av Sverige och är mellan 20-25 :)

Som sagt var tycker ni jag ska börja? med mynt osv, är inte så jättehaj på att beställa från Tyskland hur de går till för sidorna verkar lite bökiga och navigera för att räkna ut jämförelsevis priset åså? Antar att de är de bästa alternativet då de är beskattat så saftigt här, och Norge ser jag fler rekommenderar men man ska ju få de därifrån också men jag är beredd att göra vad som krävs.

Vill inte stå där med papperspengar när skeppet sjunker, framgår ju vart samhället är på väg när makteliten bestämmer.

Tips välkomnas varmt!

Mvh,
AOE

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 364
  • Affärsomdömen: 48
SV: Då var de dags
« Svar #1 skrivet: tisdag 31, januari 2012, 16:18:36 »
Hej och välkommen :)

Om du tänker satsa på silver tycker jag verkligen INTE du ska köpa det hos svenska handlare så som Tavex eller Liberty-Silver, de är alldeles för dyra.
Mitt råd är absolut att handla från Tyskland eller kanske i Norge om du vill köra dit och hämta själv och riskera att fastna i tullen.

Vill du ha hjälp med att handla från Tyskland så skrik till så hjälper jag dig gärna

Utloggad AOE

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: tisdag 31, januari 2012, 16:39:09 »
Tack så mycket! De tar jag gärna emot - hjälp. Precis, känns som Tyskland är vettigast. För säkerhets skull och enkelt få hem allt till dörren i princip. Vilket trevligt forum finns mycket skatter här! Kul, ser fram emot detta :D

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2058
  • Affärsomdömen: 131
« Svar #3 skrivet: tisdag 31, januari 2012, 17:31:49 »
Tjena AOE och grattis till att du nu har blivit av med oskulden  :D

Som Morgan säger, behöver du ha hjälp med något så är det bara att du hojtar till
i forumet, dom flesta hjälper gladeligen till, det lovar jag, vi har blivit ett bra gäng
här på forumet och alla hjälper alla i den mån det går.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: tisdag 31, januari 2012, 20:20:15 »
Hej och välkommen hit!

Att beställa från Tyskland kan tyckas vara lite läskigt första gången (precis som när du nyss blev av med oskulden), men ju fler gånger du gjort det, desto enklare blir det ;) Skämt åsido, vi har som du kanske sett, en guide till Silber-Werte än så länge. Andra handlare fungerar på ungefär samma sätt med liknande rutiner gällande betalning, frakt osv. Annars kan du som tidigare nämnts alltid köpa från Norge, om du vill åka och hämta själv. Fråga gärna i forumet eller ta hjälp av Morgan som så snällt erbjudit sig :)

Utloggad AOE

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: tisdag 31, januari 2012, 22:42:48 »
Tack för välkomnandet och era svar!  :) Ska beställa så fort jag fått koll på vad bara och hur jag ska gå till väga :) Blir nog en omgång med mynt till att börja med ett rör på 25st, har dom nån mängdrabatt för de? såg förresten i tråden gällande silber-werte just att dom nått kvoten, synd. Vad ska man nu ta sig till?  :o gör vad som krävs ska allt ha tag i fysisk vara :)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: tisdag 31, januari 2012, 22:52:20 »
I dagsläget har tyvärr bägge våra tyska annonsörer fyllt kvoterna, som du redan läst. Jag har fått lite olika bud på när de löst detta, vilket varierar från några veckor till några månader. Min gissning är att det sker någon gång under våren, men det är bara en gissning så jag kan inte lova något då jag inte är inblandad i deras förhandlingar. Håller tummarna för att det fixas snabbt, det ligger i allas intresse!

Utloggad AOE

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 02, februari 2012, 15:41:55 »
Jo de hjälps ju inte vet inte om de gäller dom andra återförsäljarna också ännu? Om nån läser de här och har nåt annat förslag var man kan beställa får ni gärna säga de skulle uppskatta det!  :)

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #8 skrivet: fredag 03, februari 2012, 22:50:33 »
I dagsläget har tyvärr bägge våra tyska annonsörer fyllt kvoterna, som du redan läst. Jag har fått lite olika bud på när de löst detta, vilket varierar från några veckor till några månader. Min gissning är att det sker någon gång under våren, men det är bara en gissning så jag kan inte lova något då jag inte är inblandad i deras förhandlingar. Håller tummarna för att det fixas snabbt, det ligger i allas intresse!

Hur funkar det där med kvoterna igentligen, känner att jag har dålig koll men känns ju lite märkligt att kvoterna är fyllda redan i slutet på Januari

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1797
  • Affärsomdömen: 192
« Svar #9 skrivet: fredag 03, februari 2012, 22:56:38 »
Kvoterna är säkert tänkt att fungera som broms så att man inte kan komma undan skatt(moms)i de länderna som har högre moms. Det  var säkert högmoms-länderna som förhandlade fram detta när man ville öppna fri handel. De vill inte har hur fri handel som helst ;-)

/H

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #10 skrivet: fredag 03, februari 2012, 23:02:57 »
snabbt värre med svar, jaha bara att gilla läget alltså. Kan man kringgå det genom att köpa från annan leverantör eller är det baserat på land?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1797
  • Affärsomdömen: 192
« Svar #11 skrivet: fredag 03, februari 2012, 23:09:28 »
snabbt värre med svar, jaha bara att gilla läget alltså. Kan man kringgå det genom att köpa från annan leverantör eller är det baserat på land?

Jo. Varje firma i ett land med låg moms på en vara får sälja en viss mängd (typ 30.000 EUR?) till varje annat land innan byråkratikraven kommer in (de måste lägga på mottagarlandets moms) (Tyskland och silver tex.) När de måste lägga på momsen är det inte värt besväret längre.

Lösningen kan vara att handla från en annan firma som ännu inte uppfyllt kvoten eller åka ned till Tyskland och handla över disk. Det är inget problem att ta hem det silvret.

/H

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 792
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #12 skrivet: fredag 03, februari 2012, 23:19:09 »
Det finns även en del som har en lösning för att kringgå spärren, forumets två tyska sponsorer sägs jobba på en sådan lösning. Oklart när det kan går att beställa av dem i dagsläget men det skulle förvåna mig ytterligt om inte Silverräven låter forumet veta när det är igång. Håll ögonen öppna, under tiden får du nog kika på andra leverantörer.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 527
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: lördag 04, februari 2012, 00:01:59 »
Kanske man skulle kunna ordna gemensamma resor till Hamburg. Jag ser flera vinster med detta. Är man fyra på resan kan man "försvara" sitt silver och guld lite lättare. Delade reskostnader blir det ju också och det skulle kanske vara trevligt att resa tillsamman och diskutera gemensamma intressen. Jag bor i Göteborgsområdet och skulle kunna tänka mig att göra en resa om ett par månader.
/Hasse

Utloggad AOE

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: lördag 04, februari 2012, 01:52:23 »
Kanske man skulle kunna ordna gemensamma resor till Hamburg. Jag ser flera vinster med detta. Är man fyra på resan kan man "försvara" sitt silver och guld lite lättare. Delade reskostnader blir det ju också och det skulle kanske vara trevligt att resa tillsamman och diskutera gemensamma intressen. Jag bor i Göteborgsområdet och skulle kunna tänka mig att göra en resa om ett par månader.
/Hasse

Bra idé jag är öppen för det om allting passar, blir ju en liten restripp på samma gång och går man ihop så tjänar ju alla parter på det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1oz Philharmoniker 2011 *sänkt pris* by Morgan
Igår kl. 20:54

1kg silvertacka by Tsilver
Igår kl. 16:22

Ny medlem by SilverHulken
Igår kl. 12:58

Säljes: silver! by Micromax
Igår kl. 10:43

3 guldmynt by krille1337
Igår kl. 00:03