Författare Ämne: GREKLAND  (läst 192460 gånger)

Guld500

• Gäst
SV: GREKLAND
« Svar #75 skrivet: måndag 02, december 2013, 09:14:52 »

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 316
  • Affärsomdömen: 70
GREKLAND
« Svar #76 skrivet: lördag 31, januari 2015, 20:52:14 »
Länge sen det skrevs i denna tråd men med nyligen genomfört val borde den väckas till liv igen.

För Greklands skull (och Tyskland?) hoppas jag de kan bryta sig ur Euro-samarbetet. Om det överhuvudtaget går vet jag inte, finns ju en del fordringar på det landet. Någon som vet hur se ska finaniera sina exansiva planer (pensioner +, statsanställda +, skatt -, fastighetsskatt = (de rika ska betala) förutom att slippa betala sin skulder?
Nollställ, gör om gör rätt!
Åsikter? Kunskap?!

Hur som, jag hoppas det löset sig till allas bästa och att grekerna (som folk och som land) får det bättre.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #77 skrivet: söndag 01, februari 2015, 04:22:35 »
Hur som, jag hoppas det löset sig till allas bästa och att grekerna (som folk och som land) får det bättre.

Jag har svårt att tycka synd om Grekland och grekerna. De har som land levt tydligt över sina tillgångar. Men visst finns det säkert oskyldiga greker i detta som drabbas, precis som det finns oskyldiga svenskar som här hemma drabbas av korkade folkvaldas beslut. Visst är det också sjukt system att politiker kan ta upp lån i sina medborgares namn.

Ser man däremot generellt till grekiska statsanställdas 13 och 14 månadslöner. Pensionsålder runt 50 för vissa statsanställda. Lönetillägg för offentliganställda att komma i tid till jobbet osv. Att landet försökt dölja sina problem med manipulerade räkenskaper. Ett obefintligt skattesystem, som i princip gjort skattebetalningar frivilliga för många yrkesgrupper. Lägg därtill den anarkistiska vänsterns generalstrejker som lamslagit landet och ekonomin ytterligare. Nej, jag tycker inte ett skit synd om Grekland.

Nu har dessutom Syriza som är en grupp sammansatt med rötter från maoister, trotskister och anarkister som tydligt deklarerat att ”nu är det slut på lidandet”.

Min gissning är att Grekland självmant går ur eurosammarbetet, alternativt straffar ut sig. Därefter inför drachma där man säger sig vilja betala skulderna med den egna valutan. En valuta som man sedan inflaterar till ingenting. Det blir inte heller första gången deras drachma blir värdelös genom inflation.

Jag har tillbringat en semester i Grekland. Min absolut första och sista någonsin. Dålig service, otrevliga bemötanden, riktigt urusel mat, pissljumet äckligt utspätt vin och de enda som hade servicekänsla var greker som i riktigt unga år emigrerat med föräldrarna för att senare flytta tillbaka för att starta en verksamhet i hemlandet.

Sorry, jag har jävligt svårt att tycka synd om landet och befolkningen i allmänhet!

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
GREKLAND
« Svar #78 skrivet: söndag 01, februari 2015, 14:43:12 »
Kände nog på mig att du, Åbama, skulle vara den första som skulle replikera på mitt inlägg.

Jag håller fullständigt med dig, i faktiskt allt du skriver men det hindrar inte mig från att hoppas att allt löser sig på ett sätt som gynnar alla.
Att det kommer ta tid och för många vara slitsamt och uppoffrande råder inga tvivel.

Jag har inte mer kunskap om Grekland eller, framförallt, hur den nya vänsterregeringen ska genomföra det de lovat än det som presenterat genom "vanliga" media. Om någon har fördjupade kunskaper är jag idel öra.

Att göra som Åbama skriver med självmant utträde och återinförande av drachma är kan ingen lågoddsare. Skulderna är dock i euro. Skulle fordringsägare gå med på återbetalning i annan valuta? Vad ger det för signaler till andra skuldtyngda euro-länder?

Ytterligare åtstramningar, vad får det för effekt på folket. Lämnas landet åt att självdö? Kriminallitet, i alla dess former ökar och sprider sig?

Hur som, inget ont som inte för något gott med sig.

Ordet är fritt!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #79 skrivet: söndag 01, februari 2015, 16:00:54 »
Skulderna är dock i euro. Skulle fordringsägare gå med på återbetalning i annan valuta? Vad ger det för signaler till andra skuldtyngda euro-länder?

Stämmer, men betalar man inte i Euro, så betalar man inte. Man kan knappast heller lugga en flintskallig (grek) lika lite som att försöka ta pengar med militärmakt. Tror knappast heller grekiska staten har en bråkdel av tillgångarna utomlands som går att konfiskera. Ett land som ställer in betalningarna hamnar inte heller på exekutiv auktion hos kronofogden.

Lite som sagan om Island och Icesave om någon minns. Island vägrade då att betala ut insättningsgarantier till brittiska och holländska Icesave-sparare. Det isländska alltinget hade ratificerat två Icesave-avtal med London och Haag, som skulle reglera skulden. Men båda avtalen revs sedan upp sedan isländska folket sagt nej i folkomröstningar. En saga som blev så infekterad att Storbritannien på sin tid använde sig av brittiska terrorlagar för att frysa isländska tillgångar i Storbritannien och utanför EU. Sagan fick sedan sitt rättsliga efterspel vilket oväntat gick Islands väg. Det är en historia som så vitt jag vet inte är helt avklarad än.

Detta visar också på det absurda att politiker ställer ut lånegarantier. Dessutom sådana som kan få så långtgående effekter att det sätter hela nationers ekonomi i gungning. Lika absurt är detta som att politiker kan ge eller ta upp lån i sin medborgares namn. Hade Grekland inte fått låna pengar så lättvindigt, hade de inte kunnat överkonsumera.

Det som gör grekernas självömkan så extra motbjudande, är att de i EU-byråkratin varit stora nettomottagare av bidrag. De har faktiskt varit den näst största nettomottagaren av bidrag inom hela EU, så bortsett från lättvindigt givna lån följt av skuldnedskrivningar, har de från andra länders skattebetalare dessutom kunna kvittera ut stora bidrag alldeles gratis.

Trots detta skylls nu grekernas kris internt på kapitalismen och banker. För att parafrasera på den tidigare Slöseriombudsmannen Martin Borgs, ”någon annan betalar” och för att citera Gene Simons (KISS) “Blaming banks for debt crisis is like fat people blaming the bakery for why they got fat”.

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
GREKLAND
« Svar #80 skrivet: söndag 01, februari 2015, 20:22:52 »
Återigen, håller fullständigt med dig om lån och bidrag etc.
Jag väntar med spänning hur man (EU, EMU. Tyskland mfl, grekiska regeringen etc etc) ska ta sig an detta "konkursbo". Kanske slutet för euron, för EMU? Upptrappning av inflationskriget?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
GREKLAND
« Svar #81 skrivet: söndag 01, februari 2015, 22:14:22 »
Bra citat från Gene Simmons ;-)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #82 skrivet: måndag 02, februari 2015, 00:30:32 »
Som vanligt intressanta (och i detta fall också hårda) ord från Åbama.

Jag har funderat lite på vad det betyder att Ryssland har erbjudit sig att göra en bail out.

Klart är att det måste ha kommit som en överraskning för många att just de som har så dålig ekonomi har råd med en sådan sak. En nesa både för EU och USA helt klart. Kan det fungera rent praktiskt och vad vinner Ryssland och Grekland på det? Att stanna kvar i EMU tror jag är omöjligt för Grekland. De starka EU-länderna förstår att det kommer kosta men de försöker köpa tid. Lämnar Grekland EMU så kan man ju undra vad Spanien, Italien, Portugal och kanske Irland vill göra härnäst? Hur reagerar GB, Tyskland och  Holland på det? Österrike?

Nej, det här kan inte sluta lyckligt för EMU är min slutsats.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #83 skrivet: onsdag 04, februari 2015, 00:52:41 »
Max Keiser pratar om Grekland på sitt härliga sätt.
Och bland annat hänger han ut Goldman Sachs som den allra ursprungliga elakingen i denna såpa. Ja så var det allt detta började om ni minns att Goldman kokade ihop Greklands balansräkningar så dom kunde ansöka och bli antagna in i EU

http://goldsilver.com/video/keiser-report-hidden-truth-about-greece/

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #84 skrivet: måndag 09, februari 2015, 16:39:48 »
Mer Grekland (vilket kan sammanfattas med "nejvitänkerintebetala")

http://www.svd.se/naringsliv/grekisk-kris-skakar-marknaden_4319921.svd

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #85 skrivet: fredag 13, februari 2015, 22:57:31 »
Stora uttag från Grekiska banker, 400-500 miljoner euro per dag enligt uppgifter i DI.

http://www.di.se/artiklar/2015/2/13/grekiska-banker-toms-pa-pengar/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #86 skrivet: fredag 20, februari 2015, 01:56:29 »
Samtliga grekiska banker klarade väl stresstestet förra året? Nu behöver de redan ta in nytt kapital. Det finns väl närmare 11 miljarder euro öronmärkta för det så det ska väl inte vara något problem? I alla fall inte för ett par veckor framåt....

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #87 skrivet: fredag 20, februari 2015, 21:40:56 »
Tsipras seglar fram som en het kandidat att bli hedersgäst på Goldman Sachs årliga tiki-party. Inte nog med att han fixar nya lån, han har nu krattat managen för de av keynesianska politker och investmentbankirer runt om i västvärlden efterlängtade skuldavskrivningarna. Först för Grekland och sedan successivt för resten av Eurozonen med hjälp av ECBs tryckpress och Fed/Wall Streets stående ovationer (kanske de av solidarietsskäl slänger in Q4 i synk med ECBs pressande och Obama kan proklamera the New "World" Deal). Och dessa nyheter kommer att ackompanjeras av ljumma artiklar om hur greker lider och injicerar hiv bara för att få sjukbidrag samtidigt som de dricker truckerpiss från slängda urinflaskor vid väggrenen i jakt på en liten dos meth. Samtidigt som de i verkligheten har högre levnadssstandard än tex balterna.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #88 skrivet: fredag 20, februari 2015, 21:53:17 »
Tsipras seglar fram som en het kandidat att bli hedersgäst på Goldman Sachs årliga tiki-party. Inte nog med att han fixar nya lån, han har nu krattat managen för de av keynesianska politker och investmentbankirer runt om i västvärlden efterlängtade skuldavskrivningarna. Först för Grekland och sedan successivt för resten av Eurozonen med hjälp av ECBs tryckpress och Fed/Wall Streets stående ovationer (kanske de av solidarietsskäl slänger in Q4 i synk med ECBs pressande och Obama kan proklamera the New "World" Deal). Och dessa nyheter kommer att ackompanjeras av ljumma artiklar om hur greker lider och injicerar hiv bara för att få sjukbidrag samtidigt som de dricker truckerpiss från slängda urinflaskor vid väggrenen i jakt på en liten dos meth. Samtidigt som de i verkligheten har högre levnadssstandard än tex balterna.

Jag ser inte att det är någon skillnad mot tidigare annat än att positionerna mjuknat. om Grekland uppfyller kraven Precis det har det handlat om hela tiden. Greklands inställning har aldrig varit att lämna EMU och euron. De kan dock tvingas göra det om ECB, IMF och Kommissionen inte vill gå med på Greklands krav. D v s inget nytt.

Citera
"Eurogruppens finansministrar har nått en överenskommelse om att förlänga Greklands stödlån med fyra månader om Grekland uppfyller kraven.

Det rapporterar Bloomberg News med hänvisning till Österrikes finansminister Hans-Jörg Schelling.

Kravet i överenskommelsen är att Grekland ska ha upprättat en lista med åtgärder tills på måndag.

Om trojkan godkänner åtgärderna kommer eurogruppen att godkänna avtalet på tisdag, sade Hans-Jörg Schelling.

Eurogruppens ordförande Jeroen Dijsselbloem sade på en presskonferens att kvällens möte varit intensivt.

Han sade att det finns förhoppningar för ett positivt utfall från avtalet och att kvällens överenskommelse var ett första steg i att "återbygga förtroendet"."

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #89 skrivet: fredag 20, februari 2015, 22:49:03 »
Citat från:
[/quote

Jag ser inte att det är någon skillnad mot tidigare annat än att positionerna mjuknat. om Grekland uppfyller kraven Precis det har det handlat om hela tiden. Greklands inställning har aldrig varit att lämna EMU och euron. De kan dock tvingas göra det om ECB, IMF och Kommissionen inte vill gå med på Greklands krav. D v s inget nytt.

Citera

Tsipras och Varoufakis gick ut hårt med vilje för att sätta an tonen och framställs som förlorare trots att de lyckas få ytterligare 4 månader med gratispengar från de evigt givmilda skattebetalarna runt om i eurozonen. Schauble och Merkel måste framstå som segrare (se den purfärska artikeln nedan från ZH) för att senare kunna göra eftergifter mot de stackars grekerna - och de eftergifterna är inget annat än skuldavskrivningar. Jag läste idag att det är 330 miljarder USD involverat i en eventuell grekisk exit plus geopolitisk oreda för globalisterna då det knakar i fogarna i NATO samarbetet med även Turkiet (som nyligen köpt kinesiska robotar istället för NATO producerade diton) - allt detta måste till varje pris undvikas. Och under de närmsta 4 månaderna hinner mycket hända och en världsdepression en masse står för dörren och kanske även en NATO konfrontation med Ryssland över Ukraina - och dessa kriser bidrar också till att lättare sälja in skuldavskrivningspaket...men, men vi får se.

Själv är jag övertygad om att vi får se skuldavskrivingar, om inte i juni så senast september/oktober. Och benämningen kanske inte kommer att vara skuldavskrivningar utan förmodligen något annat. Uppstartsbidrag, nystartsstimilans, New Deal Europe, brygglån eller whatever. Den som gissar på rätt benämning vinner en frisbee.

http://www.zerohedge.com/news/2015-02-20/shots-fired-schauble-says-greeks-certainly-will-have-difficult-time-explain-deal-the
« Senast ändrad: fredag 20, februari 2015, 22:51:36 av ManoleteSTHLM »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Igår kl. 18:40

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

silvermynt köpes by iDaniel
onsdag 12, februari 2025, 13:39:00

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09