Författare Ämne: Markägande bra investering?  (läst 23447 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Markägande bra investering?
« Svar #15 skrivet: fredag 02, mars 2012, 12:43:27 »
Jag hade gärna ägt en bit mark om jag haft kapitalet som krävs, och om det inte vore för risken med godtycklig beskattning eller konfiskation. Tanken att ha egen mark tilltalar mig, särskilt med egen skog och natur man kan njuta av, alternativt jordbruksmark man kan arrendera ut.

Dock är det som redan diskuterats i tråden: anser politikerna att man behöver plocka in mer pengar till statskassan/sig själva är det de fasta tillgångarna som kommer drabbas först (efter förmögenhetsskatt möjligen). Fastigheter går troligen före mark i fråga om höjda skatter.

Om man dock förutsätter att Sverige kommer ha en stark ekonomi i framtiden utan sprucken bolånebubbla, krisande banker mm så tvivlar jag inte en sekund på att mark är bra att äga på lång sikt. Just nu känns dock det scenariot inte som det mest troliga...

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: fredag 02, mars 2012, 13:26:54 »
Alang, man måste inte ta ett studielån för att man vill studera. Jag läste till civ. ing. och tog inte lån! Jag behövde jobba lite parallellt med studierna, men det vara bara lärorikt. Att inte ta lån är ett bra val som alltför få tar!

Det låter väldigt sporrande faktiskt, vad för typ av jobb hade du? butiksjobb? Blir väl ändå nästintill att man måste arbeta halvtid minst för att kunna försörja sig jämfört med lån-systemet + studiebidrag?

Utloggad tysken

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #17 skrivet: fredag 02, mars 2012, 16:51:30 »
@alang: jag hade flertalet olika extra jobb när jag pluggade: lagerarbetare, lärare, annonsäljare....det gäller att prova sig fram lite för att hitta något som passare med ditt schema. Butiksjobb på söndagar kan vara ett bra alternativ då handels har dubbla lönen på söndagar, alltså normalt sett över 200kr/tim.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #18 skrivet: fredag 02, mars 2012, 17:03:26 »
Har inga studielån, jobbade som stuvare i hamnen (gbg) på kvällar och helger under studietiden.
Hade sk "blixtbricka"

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #19 skrivet: fredag 02, mars 2012, 19:02:27 »
Alang, man måste inte ta ett studielån för att man vill studera. Jag läste till civ. ing. och tog inte lån! Jag behövde jobba lite parallellt med studierna, men det vara bara lärorikt. Att inte ta lån är ett bra val som alltför få tar!

Det låter väldigt sporrande faktiskt, vad för typ av jobb hade du? butiksjobb? Blir väl ändå nästintill att man måste arbeta halvtid minst för att kunna försörja sig jämfört med lån-systemet + studiebidrag?

Det som betalade bäst kr/timme var att ta jobb som assistent på Högskolan. Jag jobbade även extra inom vården för det var lätt att få timmar.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #20 skrivet: tisdag 26, juni 2012, 00:19:36 »
En fördel med mark som inte nämnts så mycket här är möjligheten till att få avkastning på olika vis. Skogsmark = jaktmark, antingen för dig själv eller för arrendering. Även avverkning om man så vill, även om man får äga stora arealer om det skall vara en konstant inkomst pga tiden det tar för skog att växa till sig. Jordbruksmark = matproduktion eller arrendering även där. Finns många möjligheter. Jag hade gärna ägt en bit skogsmark att kunna jaga på då jag funderar på att ta jägarexamen framöver.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal