Författare Ämne: Hjälp med resonemang ang köp av Guldmynt vs. Guldtacka  (läst 22326 gånger)

mrSju

• Gäst
SV: Hjälp med resonemang ang köp av Guldmynt vs. Guldtacka
« Svar #15 skrivet: måndag 06, februari 2017, 08:32:42 »
Det kommer komma bättre och mer välgjorda guldförfalskningar för varje år som går. Vill man ha sålt sitt investeringsguld behöver köparen veta att det är äkta. Ett certifikat till en tacka säger väl i princip ingenting.

Man kan hitta vikt och mått på typ alla guldmynt.
Skjutmått, våg, ett öra, och en liten resonans-kling med nageln på ett investeringsguldmynt garanterar guld-äktheten till 100%, utan att förstöra myntet.

Inplastade tackor borde förbjudas.
Undrar hur mycket inplastade fejkguldtackor som cirkulerar i tron att det är äkta, från köpare till köpare. Kanske även här, utan att någon ens vet om det? Visst blir fejktackor tjockare, men har man inget att jämföra med så är det inte lätt. Och har man tackor av olika märken så skiljer sej formen ganska mycket på tex olika 20 grams.

Det blir bara mynt med lättfunna specifikationer i framtiden, i min stack.
Någon mer som tänkt i dessa banor?
Ett gammalt visdomsord säger "köp myntet, inte förpackningen". Jag är också väldigt skeptisk till inplastade metallbitar, eftersom de gör jämförelse med ett referensobjekt i princip omöjligt. Det finns få sätt som är så enkla för att identifiera falska saker som att hålla i båda två (en falsk och en äkta) samtidigt.

Och certifikat? Tja, värdelöst är ju bara förnamnet. I en tid när bovarna framgångsrikt förfalskar både metallbit och plasthölje (jag har sett falska "slabs", dvs de stora låsta klossarna som mynt kommer tillbaka i från graderingsbolagen) så torde ju förfalskandet av en pappersbit inte direkt erbjuda någon utmaning.

Men även om vi alltså är överens så långt så håller jag inte helt med om din slutsats. Roten till problemet är stt när den säkra kedjan från gruva, via refiner och präglare, når retail och sedan hamnar i dina händer så bryts den. Andra kan inte veta om du är en bov eller ej och därför måste ditt mynt testas. En alternativ slutsats är att satsa på metall lagrad hos en lagringstjänst någonstans i världen. Då bryts inte den säkra kedjan och problemet upphör.

Å andra sidan så ersätts äkthetsproblematiken med risken för att lagringstjänsten är ohederlig. Därför satsar man på båda. Diversifiering är idag helt nödvändigt.

Men det finns ju ingen äkthetsproblematik vid mynt om man mäter, väger, klingar. hundraprocentigt.
Så varför chansa att köpa en inplastad tacka? Eller tackor överhuvudtaget, om man ej känner till specifikationen på just den tackan.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=gcpglHMk2gg&t=1s
fjuttiga fejk 2.5 grams Pamp. Mycket lätt att bli lurad om man inte har någon (som man vet är) äkta att jämföra med.
« Senast ändrad: måndag 06, februari 2017, 09:18:06 av mrSju »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #16 skrivet: måndag 06, februari 2017, 10:24:59 »
Det kommer komma bättre och mer välgjorda guldförfalskningar för varje år som går. Vill man ha sålt sitt investeringsguld behöver köparen veta att det är äkta. Ett certifikat till en tacka säger väl i princip ingenting.

Man kan hitta vikt och mått på typ alla guldmynt.
Skjutmått, våg, ett öra, och en liten resonans-kling med nageln på ett investeringsguldmynt garanterar guld-äktheten till 100%, utan att förstöra myntet.

Inplastade tackor borde förbjudas.
Undrar hur mycket inplastade fejkguldtackor som cirkulerar i tron att det är äkta, från köpare till köpare. Kanske även här, utan att någon ens vet om det? Visst blir fejktackor tjockare, men har man inget att jämföra med så är det inte lätt. Och har man tackor av olika märken så skiljer sej formen ganska mycket på tex olika 20 grams.

Det blir bara mynt med lättfunna specifikationer i framtiden, i min stack.
Någon mer som tänkt i dessa banor?
Ett gammalt visdomsord säger "köp myntet, inte förpackningen". Jag är också väldigt skeptisk till inplastade metallbitar, eftersom de gör jämförelse med ett referensobjekt i princip omöjligt. Det finns få sätt som är så enkla för att identifiera falska saker som att hålla i båda två (en falsk och en äkta) samtidigt.

Och certifikat? Tja, värdelöst är ju bara förnamnet. I en tid när bovarna framgångsrikt förfalskar både metallbit och plasthölje (jag har sett falska "slabs", dvs de stora låsta klossarna som mynt kommer tillbaka i från graderingsbolagen) så torde ju förfalskandet av en pappersbit inte direkt erbjuda någon utmaning.

Men även om vi alltså är överens så långt så håller jag inte helt med om din slutsats. Roten till problemet är stt när den säkra kedjan från gruva, via refiner och präglare, når retail och sedan hamnar i dina händer så bryts den. Andra kan inte veta om du är en bov eller ej och därför måste ditt mynt testas. En alternativ slutsats är att satsa på metall lagrad hos en lagringstjänst någonstans i världen. Då bryts inte den säkra kedjan och problemet upphör.

Å andra sidan så ersätts äkthetsproblematiken med risken för att lagringstjänsten är ohederlig. Därför satsar man på båda. Diversifiering är idag helt nödvändigt.
Men det finns ju ingen äkthetsproblematik vid mynt om man mäter, väger, klingar. hundraprocentigt.
Så varför chansa att köpa en inplastad tacka? Eller tackor överhuvudtaget, om man ej känner till specifikationen på just den tackan.
Jag håller helt med om att oddsen för att någonting är äkta stiger om man dels har koll, dels fysiskt håller i biten och dels mäter kors och tvärs. Men nu gällde den ursprungliga frågan försäljning: "Vill man ha sålt sitt investeringsguld..." och då är ju inte problemet löst genom att du vet att det är äkta. Det är ju köparen som måste kolla och då uppkommer det dels problem med att sälja på distans (det är t ex svårt att klämma i förväg på saker man bjuder på på Tradera, flera har blivit brända), dels att det är köparen som behöver koll, det hjälper inte vid din försäljning att du har koll.
Citera
Mycket lätt att bli lurad om man inte har någon (som man vet är) äkta att jämföra med.
Absolut. För egen del så hade jag en gång i tiden tanken att jag skulle strukturera mina köp väldigt hårt (typ bara köpa maples), så att det blir enklare vid försäljning (alla är lika). Sedan tänkte jag att jag alltid skulle köpa det billigaste (av uppenbara skäl). Men nu plockar jag faktiskt upp många olika typer av ffa små guldmynt när bra tillfällen yppar sig från säljare jag litar på och detta är bl a för att just få ett större sortiment av fysiska referenser som jag kan jämföra med vid framtida affärer.

Så, för att återigen tydliggöra detta med guld hos lagringstjänst: vitsen är inte att det skall vara bättre än att vid köp kunna klämma och bita (att klämma och bita är alltid bra), vitsen är att det är så otroligt mycket enklare vid en försäljning om den metall man säljer inte har lämnat den säkra kedjan, utan fortfarande är kvar "i systemet".

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #17 skrivet: måndag 06, februari 2017, 16:09:50 »
MrSju jag vill tacka dig för ett bra inlägg - har länge våndas över om jag ska handla via forumet - både trevligt och bättre pris för båda parter.
Undantaget om man köper Guldtackor är t.ex. om man köper av medlemmen Fantom som har egen butik och är företagare, då känns det både tryggare och bättre på alla sätt och viss. Ska tillägga att det finns fler medlemmar som har företag och som man kan handla guldtackor av och se det som ett säkert köp.
Väger tyngre helt enkelt om olyckan är framme och inte bli ifrågasatt av försäkringbolaget.

Men i slutändan har du rätt att köpa en guldtacka från en privat person är ju inte alls lika säkert och bra som att handla hos Tavex eller Liberty.
Inte bara ur förfalsknings-synpunkt utan även ur säkerhetssynpunkt om olyckan är framme.
Hur vet du hur försäkringsbolaget ställer sig till dig om du förlorat dina guldtackor pga brand eller rån eller inbrott om du har kvitto från Nisse som ska gå god för att du verkligen köpt en äkta 20 gram guldtacka av honom. Äktheten skulle kunna ifrågasättas i sån situation och jag vet inte om den gör det men det är en intressant vinkel på det hela. Samt så borde då detta även gälla guldmynt även om köparen besitter kunskap att kunna avgöra äktheten av guldmyntet.

Kortfattat - att köpa från privat person kan bli problematiskt om olyckan är framme och du behöver redogöra och bevisa för försäkringsbolaget om innehav och äkthet.
Trots att du själv må besitta den kunskapen.

MVH
« Senast ändrad: måndag 06, februari 2017, 16:13:41 av sputnik »

mrSju

• Gäst
« Svar #18 skrivet: måndag 06, februari 2017, 16:27:16 »
MrSju jag vill tacka dig för ett bra inlägg - har länge våndas över om jag ska handla via forumet - både trevligt och bättre pris för båda parter.
Undantaget om man köper Guldtackor är t.ex. om man köper av medlemmen Fantom som har egen butik och är företagare, då känns det både tryggare och bättre på alla sätt och viss. Ska tillägga att det finns fler medlemmar som har företag och som man kan handla guldtackor av och se det som ett säkert köp.
Väger tyngre helt enkelt om olyckan är framme och inte bli ifrågasatt av försäkringbolaget.

Men i slutändan har du rätt att köpa en guldtacka från en privat person är ju inte alls lika säkert och bra som att handla hos Tavex eller Liberty.
Inte bara ur förfalsknings-synpunkt utan även ur säkerhetssynpunkt om olyckan är framme.
Hur vet du hur försäkringsbolaget ställer sig till dig om du förlorat dina guldtackor pga brand eller rån eller inbrott om du har kvitto från Nisse som ska gå god för att du verkligen köpt en äkta 20 gram guldtacka av honom. Äktheten skulle kunna ifrågasättas i sån situation och jag vet inte om den gör det men det är en intressant vinkel på det hela. Samt så borde då detta även gälla guldmynt även om köparen besitter kunskap att kunna avgöra äktheten av guldmyntet.

Kortfattat - att köpa från privat person kan bli problematiskt om olyckan är framme och du behöver redogöra och bevisa för försäkringsbolaget om innehav och äkthet.
Trots att du själv må besitta den kunskapen.

MVH

Klart trevligare att handla här via forumet, men man ska veta vad man köper. Risken att bli lurad här nog minimal. Men om säljaren har trott att sin tacka i bankfacket är äkta, så lär väl kanske nästa ägare också tro de. Jag är övertygad om att det cirkulerar mindre fejktackor även här utan någons vetskap.
Finns hur mycket på youtube som helst om man vill se exempel.

Ett problem som lär bli större i framtiden med bättre och bättre förfalskningar. Därför bör en köpare alltid testa sitt guld själv. och då är välkända mynt det bästa alternativet.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: måndag 06, februari 2017, 17:05:09 »

Ett förslag är att alltid få en kopia av eller få originalet av ett  kvitto vid köp av guld och på så sätt får man dess ursprung och minimerar tveksamheter.
 Samt slippa tvetydigheter med försäkringsbolaget om olyckan är framme.
 För ett kvitto, kopia eller original från Tavex, Liberty eller annan väger tyngre än Nisses kvitto.
 Både för en själv och för försäkringbolaget.

MVH

mrSju

• Gäst
« Svar #20 skrivet: måndag 06, februari 2017, 19:29:45 »

Ett förslag är att alltid få en kopia av eller få originalet av ett  kvitto vid köp av guld och på så sätt får man dess ursprung och minimerar tveksamheter.
 För ett kvitto, kopia eller original från Tavex, Liberty eller annan väger tyngre än Nisses kvitto.

MVH

Att ha rejäl  foto-dokumentation av sin stack borde vara nog för försäkringsbolaget. Utan att ha en aning.
Någon som orkar ringa och fråga?

Jag har kvitton kvar från tavex på guldtackor som jag sålde för länge sen, så kvitton är ju inget bevis på att äga något heller.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #21 skrivet: tisdag 07, februari 2017, 01:17:27 »
...
Om jag köper från Tavex får jag kvitto och kan fotografera kvitto med tillhörande guldköp och lagra information i molnet och få ut pengar från försäkringsbolaget vid brand, inbrott, rån.
...

... om olyckan är framme och inte bli ifrågasatt av försäkringbolaget.

Från andra trådar:

...
1) Tror att Tavex butiks kvitto väger tyngre än en medlems egna variant av kvitto som ska bedyra och övertyga att det är 24 karat och rätt vikt och rätt pris.
Om olyckan skulle drabba än och man måste kontakta försäkringsbolaget för att visa fotografier av sitt förlorande guld innehav med tillhörande kvitto.
...

...
...

...
Fördelen om man köper från Tavex och inte forumet är ju hur försäkringbolaget bemöter dig om du får inbrott eller brand eller rån.
Känns ju inte lika tryggt att ha kvitton från Persson, Svensson, Bergsson, Johansson ... som ska gå garant för att dom faktiskt sålt 24 karat gulld till det namngivna priset, som man sen ska visa försäkringsbolaget med tillhörande fotografier.
...
Låt oss säga att du får 50% tillbaks från försäkringsbolaget och förlorar 10.000 kronor vid köp så känns det ju förjävligt om olyckan är framme.

Är du verkligen så pessimistisk och väntar när olyckan är verkligen framme? :D

Tänk bara, hur ska du bevisa till försäkringsbolaget (ifall du litar på att försäkringen verkligen hjälpa dig om olyckan är framme  :D ) att du verkligen hade din guld hemma vid inbrott och inte gömde (gömmer) den hos granne i garaget som till exempel gör jag? I detta fall du kan tjäna reellt med pengar. Enkelt schema : du gömmer all guld hos granne / väninna / älskarinna / begravd i skogen / mm... och sedan efter inbrottet försöker bevisa till försäkringen att du hade allt guld hemma med dina kvitto från Tavex (du försöker påpeka flera gånger att kvitto är äkta och inte från privata personer, då du förberett dig och handlande från Tavex för att ha "riktiga" kvitton, bilder o.s.v.....) och den är borta nu! Tror du att försäkringen litar på dig?

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: tisdag 07, februari 2017, 10:25:22 »
 Kanske man är lite paranoid och du kanske är van vid stora belopp i både kontanter och guld samt silver.
 Du känner dig trygg med 20K i hemmet och kan sova på nätterna.

Men vi alla är olika och jag glömmer aldrig vad en känd investeringsman skrev i sin bok "Vem tog mina pengar" - aldrig investera i något du inte kan försäkra -
 Låter kanske lite tjatigt men en investering som inte går att försäkra är en dålig investering.

Har även delvis gjort vad du säger och skrivit om det - att diversifiera risk och inte lägga alla ägg i samma korg.
 Och allt är inte skrivet i sten.

Ska även ringt och pratat med Försäkringsbolaget så jag vet vad som gäller.
 Sedan har t.ex. guldtackor individuella serie nr och anses som stöldgods om dom skulle dyka upp efteråt om något skulle hända, tillskillnad mot mynt.
 Men förmodligen så skulle det väga tyngre att dna märka dom.

Sedan kan man ju ändras sig och har faktiskt gjort affär här på forumet och det känns både bra och trevligt :-)
 Och då har jag nöjt mig med kopia av original kvitto samt kvitto från säljaren.

MVH
« Senast ändrad: tisdag 07, februari 2017, 10:38:20 av sputnik »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #23 skrivet: onsdag 08, februari 2017, 00:24:54 »
....
 Sedan har t.ex. guldtackor individuella serie nr och anses som stöldgods om dom skulle dyka upp efteråt om något skulle hända, tillskillnad mot mynt.
...

Står det "guldtackor individuella serie nr" på kvitto från Tavex? På mina kvitto det står inte.
Samt "om dom skulle dyka upp efteråt" var måste dem dyka upp? Det är ingen som kollar serienumret, varken på Tradera, Tavex (när man säljer tillbaka) och ej heller gulduppköpare.

Exempel, jag bifogar kvitto, samt bilden på guldtackan. Guldtackan är egentligen såld cirka två år sedan, men jag meddelade inte försäkringsbolaget om det. Ja har kvar kvitto, kvar bilder men inte tackan, tror du att jag får ersättning på tackan efter inbrottet?

Ja, alla är olika, du gör säkert rätt, det ända är att jag tycker man ska inte hoppas på försäkringsbolaget och inte lita på vad dom säger via telefonen, då försäkringsbolaget vill inte så enkelt betala ut större summor. Det är en sak om dem betalar ut 30000-50000 kr och helt annan sak när det handlar om att betala ut över 1000000 kr.

;)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #24 skrivet: onsdag 08, februari 2017, 09:31:38 »
Kan tydligt se serie nr med din guldtacka AA012521 (och kan se serie nr tydligt på mina egna tackor) samt har inte sagt att serie nr står skrivet på kvittot. Köpte 2 oz cirkulerade tackor i obruten förpackning för inte så länge sedan och det står bara vikten guld samt dagspris per gram och totalsumma.

Men om det är som du säger att försäkringsbolaget inte är att lita på och att det inte går att försäkra sig via dom med hemförsäkringen och man har guld för 50 eller 100 tusen så har man gjort än väldigt dålig investering, bortsett från att det är guld i sig självt.

Så du menar att försäkringsbolaget inte godtar kvitto och fotografi på guldtacka som bevis för innehav, det vore ju bedrövligt om det är sant det du säger.
Och den jag talat med har sagt att det ska räcka.

Vad ska man då göra för överbevisa och få rätt om olyckan är framme, för ingen investering är en bra investering om du inte kan försäkra den.
Och om du tycker annorlunda så får det stå för dig, för jag håller fast vid min åsikt att alla investeringar som inte kan försäkras är dåliga investeringar.
Tycker inte denna diskussion ska specifikt gälla det utan hur man överbevisar försäkringbolaget.

Vilka alternativ finns det:

1) Ett vittne som sett att du äger guldet du påstår dig äga (vittnesmål bör väga tungt)
2) Fotografier och kvitton (Är av vag karaktär enligt Fantom)
3) Gå till en värderingsman och få ett intyg (Att överbevisa äktheten)
4) Vad mer kan tänkas

Läst och förstått eller förmodar med min ringa förståelse att andra medlemmar också fotograferar sitt guld och kvitton samt laddat upp på molnet.
Och enligt dig Fantom är detta värdelöst med åsikten att det skulle vara lätt att lura försäkringbolaget på pengar genom att behålla kvitton och fotografier och göra anspråk på ersättning pga av någon form av olycka och samtidigt sålt guldet till någon i samma väva.
Alltså få dubbelt upp.
Varav du anser att pga av detta enkla förfarande så litar inte försäkringsbolaget eller godtar att du endast har kvitton och fotografier på ditt förlorande innehav vid eventuell ersättning.

Om jag förstått Fantom rätt så är enda alternativet att diversifiera risk utan att blanda in försäkringsbolaget eller din hemförsäkring och sprida riskerna genom att ha guld/silver utspritt på olika ställen såsom föräldrar, vuxna barn, arbetsskåpet på jobbet, exet osv ...

Sen hur polisen arbetar för att lösa t.ex en inbrottsvåg i lägenheter och hittar ligan och stöldgods, varav guldtackor återfinns med serie nr och vad som händer sen har jag ingen aning om. Varför dna märka saker om det inte finns en förhoppning om att dom vid stöld/rån ska återfinnas, meningslöst eller inte.
Tror knappas brott löser sig i någon större utsträckning, men det är väl bra att visa försäkringbolaget att man försökt förebygga i den utsträckning som går eller är även det meningslöst.

MVH

« Senast ändrad: onsdag 08, februari 2017, 09:41:11 av sputnik »

mrSju

• Gäst
« Svar #25 skrivet: onsdag 08, februari 2017, 11:35:44 »
Kan tydligt se serie nr med din guldtacka AA012521 (och kan se serie nr tydligt på mina egna tackor) samt har inte sagt att serie nr står skrivet på kvittot. Köpte 2 oz cirkulerade tackor i obruten förpackning för inte så länge sedan och det står bara vikten guld samt dagspris per gram och totalsumma.

Men om det är som du säger att försäkringsbolaget inte är att lita på och att det inte går att försäkra sig via dom med hemförsäkringen och man har guld för 50 eller 100 tusen så har man gjort än väldigt dålig investering, bortsett från att det är guld i sig självt.

Så du menar att försäkringsbolaget inte godtar kvitto och fotografi på guldtacka som bevis för innehav, det vore ju bedrövligt om det är sant det du säger.
Och den jag talat med har sagt att det ska räcka.

Vad ska man då göra för överbevisa och få rätt om olyckan är framme, för ingen investering är en bra investering om du inte kan försäkra den.
Och om du tycker annorlunda så får det stå för dig, för jag håller fast vid min åsikt att alla investeringar som inte kan försäkras är dåliga investeringar.
Tycker inte denna diskussion ska specifikt gälla det utan hur man överbevisar försäkringbolaget.

Vilka alternativ finns det:

1) Ett vittne som sett att du äger guldet du påstår dig äga (vittnesmål bör väga tungt)
2) Fotografier och kvitton (Är av vag karaktär enligt Fantom)
3) Gå till en värderingsman och få ett intyg (Att överbevisa äktheten)
4) Vad mer kan tänkas

Läst och förstått eller förmodar med min ringa förståelse att andra medlemmar också fotograferar sitt guld och kvitton samt laddat upp på molnet.
Och enligt dig Fantom är detta värdelöst med åsikten att det skulle vara lätt att lura försäkringbolaget på pengar genom att behålla kvitton och fotografier och göra anspråk på ersättning pga av någon form av olycka och samtidigt sålt guldet till någon i samma väva.
Alltså få dubbelt upp.
Varav du anser att pga av detta enkla förfarande så litar inte försäkringsbolaget eller godtar att du endast har kvitton och fotografier på ditt förlorande innehav vid eventuell ersättning.

Om jag förstått Fantom rätt så är enda alternativet att diversifiera risk utan att blanda in försäkringsbolaget eller din hemförsäkring och sprida riskerna genom att ha guld/silver utspritt på olika ställen såsom föräldrar, vuxna barn, arbetsskåpet på jobbet, exet osv ...

Sen hur polisen arbetar för att lösa t.ex en inbrottsvåg i lägenheter och hittar ligan och stöldgods, varav guldtackor återfinns med serie nr och vad som händer sen har jag ingen aning om. Varför dna märka saker om det inte finns en förhoppning om att dom vid stöld/rån ska återfinnas, meningslöst eller inte.
Tror knappas brott löser sig i någon större utsträckning, men det är väl bra att visa försäkringbolaget att man försökt förebygga i den utsträckning som går eller är även det meningslöst.

MVH
Skåpet på jobbet känns tryggt.  ;D industriarbetare som man är.

Om man tvunget vill ha sin fysiska förmögenhet i hemmet:
Det säkraste borde väl vara att ha en tilläggsförsäkring på just sin samling. och uppfyller alla kraven på säkerhet just det försäkringsbolaget kräver. Larm, kassaskåp etc. Kvitton finns inte eftersom mycket kan vara ärvt, eller fynd på annat håll. Du har försäkrat det och försäkringsbolaget har åtagit sej uppdraget. Va ska dom säga?
Att folk sysslar med försäkringsbedrägerier är inget nytt, men det suger att ligga på minus på karmakontot.

Beslut om ersättning går dessutom att överklaga, och ju argare man är, desto mer pengar får man. Har själv dubblat ersättningen för en ärrskada efter ett enda samtal.

Bankfack är rätt tryggt annars. Vad vissa än säger.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #26 skrivet: onsdag 08, februari 2017, 11:55:14 »

:-) Arbetsskåpet på jobbet är ju sista stället någon skulle tro att det finns något av värde.
 Jag ska kolla om man kan teckna en extra försäkring, men vill minnas att dom sa att det faller under delen lösöre.

MVH

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane