Författare Ämne: Fyfan - Bankomaten har en massa uttagsgränser ... per dag och vecka ...  (läst 4949 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 259
  • Affärsomdömen: 4
Fyfan - Bankomaten har en massa uttagsgränser ... per dag och vecka ...
« skrivet: måndag 30, januari 2017, 19:22:28 »

Ska köpa guld och Tavex tar bara kontanter om man köper över disk.
Men om man beställer online så blir det ju fraktkostnad.

I Sverige kan du ta ut upp till 5.000 kronor per gång och max 20.000 kronor under en rullande sjudagarsperiod.

MVH

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1826
  • Affärsomdömen: 195
SV: Fyfan - Bankomaten har en massa uttagsgränser ... per dag och vecka ...
« Svar #1 skrivet: måndag 30, januari 2017, 19:31:17 »
För din egen skull...

/H

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: måndag 30, januari 2017, 19:34:28 »
Det går väl att beställa och betala online, samt sedan välja i vilken butik du vill hämta så slipper du frakten och krånglet med kontanter.

edit, fast vid närmare eftertanke betalade jag med ett kort i höstas när jag köpte en double eagle över disk.

https://tavex.se/sv/betalningsinformation/
« Senast ändrad: måndag 30, januari 2017, 19:44:49 av Brageson »

Inloggad Thornado

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #3 skrivet: måndag 30, januari 2017, 19:40:19 »
Vad vill du handla? Har du funderat på att lägga ut en annons på forumet för att se om någon här kan sälja det du vill ha? Borde eventuellt kunna bli billigare än Tavex, med eller utan frakt.

(sen kan det ju finnas många andra anledningar till att du vill handla på Tavex, t.ex. att du vill ha guldet på en gång (vilket ju inte går så bra pga av bankomatgränserna...), att du vill ha ett mer pålitligt kvitto, etc...)

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1422
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #4 skrivet: måndag 30, januari 2017, 19:45:09 »
Bara att beställa via sajten och sen ringa och stämma av var och när du kommer och hämtar.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 30, januari 2017, 19:56:13 »
Det går väl att beställa och betala online, samt sedan välja i vilken butik du vill hämta så slipper du frakten och krånglet med kontanter.

edit, fast vid närmare eftertanke betalade jag med ett kort i höstas när jag köpte en double eagle över disk.

Bara att beställa via sajten och sen ringa och stämma av var och när du kommer och hämtar.

Tack för bra information - visste inte att man kan betala online och hämta ut på närmaste Tavex kontor ...
Super bra :-)

Vad vill du handla? Har du funderat på att lägga ut en annons på forumet för att se om någon här kan sälja det du vill ha? Borde eventuellt kunna bli billigare än Tavex, med eller utan frakt.

(sen kan det ju finnas många andra anledningar till att du vill handla på Tavex, t.ex. att du vill ha guldet på en gång (vilket ju inte går så bra pga av bankomatgränserna...), att du vill ha ett mer pålitligt kvitto, etc...)

Jag har under en längre tid funderat på att lägga ut annons på forumet men tycker att följande är problematiskt.

1) Tror att Tavex butiks kvitto väger tyngre än en medlems egna variant av kvitto som ska bedyra och övertyga att det är 24 karat och rätt vikt och rätt pris.
Om olyckan skulle drabba än och man måste kontakta försäkringsbolaget för att visa fotografier av sitt förlorande guld innehav med tillhörande kvitto.

2) Man överlämnar adress när man köper privat och det känns inte tryggt.

Men du får gärna komma med lugnade mot argument.

MVH
« Senast ändrad: måndag 30, januari 2017, 20:02:36 av sputnik »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #6 skrivet: måndag 30, januari 2017, 20:12:22 »

Tack för länken Brageson ...

MVH

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #7 skrivet: måndag 30, januari 2017, 21:37:20 »
Tavex tar kontanter över disk. Tacka Gud för det!  Använd många uttagskort.. brossans mossans frugans osv....och gör gottgör deras konton.

Det är bra att ha kontanter liggande.. Sparräntan är ju inte skyhög om man säger.
Du kan även göra uttag över disk ?  Men då får banken ögonen på dig och du kan bli väldigt osams med din bank. Har testat själv :)
Det är så underbart att man kan betala med riksbankens papperslappar.

Uttagsgränserna är både för kundens säkerhet och för att lindra bankens akilleshäl.
Beloppsgränserna är inte specifikt för Sverige utan i så fall för ditt kort.

Har du långt till Tavex ?  Gå och handla en gång per vecka ?

Visst kontanter är krångel ibland men jag älskar känslan!

Det kan ju hända att försäkringsbolagen tycker att ett Tavexkvitto väger tyngre än
(som jag skrev förut).. ett kvitto från "Nisse i svängen". Men det behöver inte underkännas av försäkringsbolagen. Det går väl att ordna till seriösa kvitton mellan privatpersoner. Du kan ju även attesteras av flera personer..  Det bör ju hålla i domstol.

Du kan väl kontakta ditt försäkringsbolag om detta . Hur ska ett köpeavtal/ kvitto/dokumentation se ut?....   Hur dokumenterar du att du äger saker... Vad vill F-bolagen ha...  och  så meddelar du oss på forumet vad du fick för svar ? :)

Om du ger adressen till forumveteraner med många referenser så borde det vara lugnt.  Du kan ju inte lita på någon överhuvudtaget om man ska vara 100,0% säker.

Det du handlar elektroniskt det vet bank stat o storebror. Försäkringsbolagen får också veta en massa.  Jag litar mer på folk på forumet än på sossarna på tex Folksam.

Tack för bra information - visste inte att man kan betala online och hämta ut på närmaste Tavex kontor ...

Jag har under en längre tid funderat på att lägga ut annons på forumet men tycker att följande är problematiskt.

1) Tror att Tavex butiks kvitto väger tyngre än en medlems egna variant av kvitto som ska bedyra och övertyga att det är 24 karat och rätt vikt och rätt pris.
Om olyckan skulle drabba än och man måste kontakta försäkringsbolaget för att visa fotografier av sitt förlorande guld innehav med tillhörande kvitto.

MVH

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #8 skrivet: måndag 30, januari 2017, 22:58:47 »

Det finns alltid en risk, oavsett vad man gör. Men vad gäller kvitton så tror jag (måhända naivt) att det viktiga steget är från "inget kvitto" till "kvitto". Kvitton är bra.

Vad sedan gäller detta med adress så är det givetvis en risk, men själv ser jag det som en större risk att hamna med namn och adress i Tavex kundregister än hos en forummedlem som jag själv väljer. När boven vill ha adresser till PM-köpare, vad är mest sannolikt: att han siktar på Tavex kundregister eller att an letar upp Stig Helmer på ÄMF som sålt totalt kanske 10 guldmynt.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 31, januari 2017, 17:40:01 »
Tavex tar kontanter över disk. Tacka Gud för det!  Använd många uttagskort.. brossans mossans frugans osv....och gör gottgör deras konton.

Det är bra att ha kontanter liggande.. Sparräntan är ju inte skyhög om man säger.
Du kan även göra uttag över disk ?  Men då får banken ögonen på dig och du kan bli väldigt osams med din bank. Har testat själv :)
Det är så underbart att man kan betala med riksbankens papperslappar.

Uttagsgränserna är både för kundens säkerhet och för att lindra bankens akilleshäl.
Beloppsgränserna är inte specifikt för Sverige utan i så fall för ditt kort.

Har du långt till Tavex ?  Gå och handla en gång per vecka ?

Visst kontanter är krångel ibland men jag älskar känslan!

Det kan ju hända att försäkringsbolagen tycker att ett Tavexkvitto väger tyngre än
(som jag skrev förut).. ett kvitto från "Nisse i svängen". Men det behöver inte underkännas av försäkringsbolagen. Det går väl att ordna till seriösa kvitton mellan privatpersoner. Du kan ju även attesteras av flera personer..  Det bör ju hålla i domstol.

Du kan väl kontakta ditt försäkringsbolag om detta . Hur ska ett köpeavtal/ kvitto/dokumentation se ut?....   Hur dokumenterar du att du äger saker... Vad vill F-bolagen ha...  och  så meddelar du oss på forumet vad du fick för svar ? :)

Om du ger adressen till forumveteraner med många referenser så borde det vara lugnt.  Du kan ju inte lita på någon överhuvudtaget om man ska vara 100,0% säker.

Det du handlar elektroniskt det vet bank stat o storebror. Försäkringsbolagen får också veta en massa.  Jag litar mer på folk på forumet än på sossarna på tex Folksam.

MVH

Jag har också kommit fram till att kontanter är bäst - även om transaktionen skulle synas på banken och väga tungt som bevis vid eventuell olycka och man får med försäkringsbolaget att göra.
Men åter igen då syns det vad man gjort med pengarna och kan inte hävda att man inte har tillgångar, eftersom man lämnat spår efter sig.

Titta även på Tavex och man tjänar ynka 14 kr st om man köper 8 stycken 20 grams tackor och man registreras.
Känns inte heller bra.

Utan man får acceptera att priset svänger och för några dagar sedan va runt 340 och nu 350 per gram.
Fundera på att köpa den lite billigare förpackningen Valcambi Suisse 20 g tackor eller ska man lägga cirkulerade på bevakning och köpa långsamt allt eftersom dom får in mer cirkulerade.
Vet inte vad man tjänar mest på.

Eller vågar man satsa på ett något välkänt 24 karat 1/2 OZ mynt istället för 20 g tackor.

Det finns alltid en risk, oavsett vad man gör. Men vad gäller kvitton så tror jag (måhända naivt) att det viktiga steget är från "inget kvitto" till "kvitto". Kvitton är bra.

Vad sedan gäller detta med adress så är det givetvis en risk, men själv ser jag det som en större risk att hamna med namn och adress i Tavex kundregister än hos en forummedlem som jag själv väljer. När boven vill ha adresser till PM-köpare, vad är mest sannolikt: att han siktar på Tavex kundregister eller att an letar upp Stig Helmer på ÄMF som sålt totalt kanske 10 guldmynt.

Har varit små konsument av guld tills nu och köpt små mängder vid enstaka tillfällen, då ställer dom inga frågor och man behöver inte legitimera sig och bli registrerad.

MVH
« Senast ändrad: tisdag 31, januari 2017, 17:44:06 av sputnik »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2839
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #10 skrivet: tisdag 31, januari 2017, 19:01:12 »
"Fundera på att köpa den lite billigare förpackningen Valcambi Suisse 20 g tackor eller ska man lägga cirkulerade på bevakning och köpa långsamt allt eftersom dom får in mer cirkulerade.
Vet inte vad man tjänar mest på."

Guld är guld. Köp det billigaste, det tjänar du alltid mest på.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Idag kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Idag kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
Igår kl. 21:33

Corona, inte ölen by maggan
Igår kl. 08:16