Författare Ämne: Hjälp med resonemang ang köp av Guldmynt vs. Guldtacka  (läst 22325 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
Hjälp med resonemang ang köp av Guldmynt vs. Guldtacka
« skrivet: lördag 10, december 2016, 14:58:28 »
Hej, jag tänkte köpa en julklapp till mig själv och fundera på 1/2 oz guldmynt.
Har funderat på mynt förut men köpt guldtackor.

Men upptäckte en skillnad som jag reflekterat över men inte kollat upp.
Och tänkte höra om mitt resonemang är rätt.

1) Jag förlorar på att köpa Cirkulerad 1 oz Guldtacka jämfört med 1 oz Guldmynt.
Och antar att Guldmyntet blir Cirkulerad genom mitt köp, för jag kan öppna kapseln och känna och röra myntet.
Men köps tillbaks till ett högre pris än en Cirkulerad Guldtacka.
För jag förmodar att kapseln inte är sluten såsom en ej cirkulerad guldtacka i förpackning.

2) Då måste ju denna beräkning gälla alla viktklasser med samma prisskillnad.

1 oz Österrikisk Guld Philharmoniker
Säljes för 11.276 kr
Köpes för 10.506 kr
Skillnad 770 kr

1 oz Cirkulerad Guldtacka
Säljes 11.046 kr
Köpes 9.994 kr
Skillnad 1.052 kr

3) Detta är viktigt för om jag säljer tillbaks guld så tjänar jag på att samla på mynt och inte guldtackor.
Viktigt för om jag vill få loss en mindre summa pengar vid oförutsedda utgifter, t.ex ny tvättmaskin så kan man belåna guldmynt på samma sätt som cirkulerade guldtackor utan att bryta förpackning och förlora värde på det sättet.

Kanske inte stämmer för jag betalar ett högre pris för myntet och ett mindre pris för guldtackan, hur räknar man på det.

MVH

« Senast ändrad: lördag 10, december 2016, 15:04:53 av sputnik »

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
SV: Hjälp med resonemang ang köp av Guldmynt vs. Guldtacka
« Svar #1 skrivet: lördag 10, december 2016, 16:00:46 »
Spreaden är extra stor på det Tavex kallar cirkulerade tackor. Valcambi guldtacka 1oz har bara 648 kr i skillnad, så den slår ju mynten.
« Senast ändrad: lördag 10, december 2016, 16:22:38 av glimbert »

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #2 skrivet: lördag 10, december 2016, 16:24:23 »
Om du tänker som ren investeringsprodukt så kan även de äldre guldmynten (som tidigare cirkulerat som betalmedel) vara ett alternativ. Det gäller bara att välja ett av de vanligare så är det inga problem att sälja privat eller tex till Tavex när det blir aktuellt. Om du som exempel får tag i två st. Danska 20kr till bra pris, runt "mitt-emellanpriset" på tavex köp/sälj kurs vilket idag blir 5690:- så blir spreaden 242:- om du av någon anledning skulle sälja dem till Tavex direkt. (som jämförelse viktmässigt så blir spreaden 484:- på ca 1oz).
Om du hittar mynt ännu närmare spotpriset så är det förstås ännu bättre.

Tips på bra investeringsmynt är:

Österrikiska 1 Dukater (även 4 dukater är trevliga men Tavex betalar dåligt för dem).
20 Franc från ett flertal länder, bla Schweiz och Frankrike.
Brittiska sovereigns
Tyska 20 Mark
Danska 20kr

mfl.

P.S. Om du vill så får du gärna höra av dig till mig med PM, jag har investeringsmynt till salu för "mellanpris" lite då och då, även nu om du är ute efter enstaka mynt. Efter årsskiftet är jag registrerad företagare så då kommer förhoppningsvis utbudet att öka.. :)

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: lördag 10, december 2016, 16:37:45 »
.

P.S. Om du vill så får du gärna höra av dig till mig med PM, jag har investeringsmynt till salu för "mellanpris" lite då och då, även nu om du är ute efter enstaka mynt. Efter årsskiftet är jag registrerad företagare så då kommer förhoppningsvis utbudet att öka.. :)

Intressant, har du fått upp en hemsida än? :)

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: lördag 10, december 2016, 16:57:28 »
Tyvärr, så mycket att göra / förbereda nu så hemsidan kommer nog inte upp förrän en bit in på nästa år.

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #5 skrivet: lördag 10, december 2016, 21:13:38 »
De siffror du ser är ögonblicksdata vilket gör det lönlöst att räkna på detta anser i alla fall jag. Min filosofi är att köpa lite och ofta. Köper mer när det är billigt och mindre när det är dyrt. För mig är billigt när en gold buffalo kostar under 10500:- och dyrt när den kostar närmare 12' . Nackdelen med min metod är fraktkostnaden, om inte annat bidrar den till att jag ofta köper mer än jag tänkt, brukar späda ut leveransen med lite silvermynt.

Mitt råd är alltså, köp din halva oz, mynt eller tacka, och njut av att äga den, oroa dig inte över nån hundring hit eller dit, då får du bara magsår. 😉

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: lördag 10, december 2016, 21:34:42 »
De siffror du ser är ögonblicksdata vilket gör det lönlöst att räkna på detta anser i alla fall jag. Min filosofi är att köpa lite och ofta. Köper mer när det är billigt och mindre när det är dyrt.

Mitt råd är alltså, köp din halva oz, mynt eller tacka, och njut av att äga den, oroa dig inte över nån hundring hit eller dit, då får du bara magsår. 😉
Detta är i allt väsentligt även min syn.

Det enda jag skulle vilja tillägga är att detta med den premie (över spot) som man betalar sannolikt har större betydelse än diff mellan dagens köp- resp säljkurs. Orsaken är att premien inte så mycket är en funktion av metallpriset som av rena kringfaktorer som präglingskostnad och transport. Det innebär att OM metallpriset skulle stiga kraftigt så skulle sannolikt premien gå ner (mätt i procent). Det innebär i sin tur att det sannolikt är en bättre affär att idag köpa den metallbit som har lägst premie, oavsett vad återköpspriset just nu råkar vara.

Men ännu viktigare än att räkna helt rätt är att magen skall må bra också, så Silverpoppes slutråd blir även mitt.
Men

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: lördag 10, december 2016, 23:17:55 »
Det enda jag skulle vilja tillägga är att detta med den premie (över spot) som man betalar sannolikt har större betydelse än diff mellan dagens köp- resp säljkurs. Orsaken är att premien inte så mycket är en funktion av metallpriset som av rena kringfaktorer som präglingskostnad och transport. Det innebär att OM metallpriset skulle stiga kraftigt så skulle sannolikt premien gå ner (mätt i procent). Det innebär i sin tur att det sannolikt är en bättre affär att idag köpa den metallbit som har lägst premie, oavsett vad återköpspriset just nu råkar vara.

Det roliga med diskussioner är när det förs fram olika åsikter, ännu roligare i en diskussion som denna där det inte finns EN absolut sanning.

Håller med silverpoppe att köper man små kvantiteter lite då och då och för att behålla en längre tid så spelar premien ingen jättestor roll. Men, köper man tex några stycken mynt kan den sammanlagda premien snabbt springa iväg och en lägre premie kan då innebära några hundralappar i besparing. Gäller då förstås att jämföra samma sorts mynt mellan handlarna.

Ang. att den premie som man betalar över spot skulle ha större betydelse än diffen mellan köp/säljkurs så håller jag bara delvis med. Mynt med låg premie har oftast låg premie av en anledning, de är inte jättelättsålda. En 20 Franc:are tex kan man ju sälja direkt, ett "mynt" som Moneta sålt kan däremot ta en stund att bli av med om man vill få någorlunda vettigt betalt. Sedan finns det ju mynt som är "mittemellan" som tex riksbankens minnesmynt som är lättsålda och trevliga att handla med till runt spotpris men det gäller här i Sverige och Tavex betalar ju dåligt för dem.

Vad gäller att premien skulle sjunka vid stigande metallpriser så menar jag att det är sant vad gäller tex nytillverkade 1 oz silvermynt men ej på äldre guldmynt. Premien här menar jag påverkas av flera andra faktorer. Dels efterfrågan / tillgång på respektive guldmynt, dels vilka omkostnader och vilken omsättning handlaren har. I jämförelse med tex Tyskland så är ju vi här i Sverige en liten marknad vilket gör det lättare att förstå att tex Tavex och Libertysilver behöver större spread på inköp / försäljning.

Vad man i slutändan väljer att köpa är ju lite grann också en smaksak.
« Senast ändrad: lördag 10, december 2016, 23:24:12 av Micromax »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: söndag 11, december 2016, 02:37:51 »
Det roliga med diskussioner är när det förs fram olika åsikter, ännu roligare i en diskussion som denna där det inte finns EN absolut sanning.
Jag håller med. Och just detta ("vad skall man köpa, och varför?") är ju närmast den fråga som definierar mycket av vad forumet handlar om. Så givetvis finns det olika uppfattningar.
Citera
Håller med silverpoppe att köper man små kvantiteter lite då och då och för att behålla en längre tid så spelar premien ingen jättestor roll. Men, köper man tex några stycken mynt kan den sammanlagda premien snabbt springa iväg och en lägre premie kan då innebära några hundralappar i besparing. Gäller då förstås att jämföra samma sorts mynt mellan handlarna.
Det var inte så jag tolkade solverpoppe (men jag kan ju ha fel). Jag tolkade honom som att genom att sprida ut köp över tid så kan man optimera bort en stor del av variationerna i spot. Premien, däremot, blir ju kvar. Jag tror absolut på att sprida ut köpen, det är enkelt att visa matematiskt. Men ett mynt köpt till hög premie är ett dyrt mynt, och har normalt en mindre djup marknad om man behöver sälja. Det innebär att om jag köper som investering (dvs saknar samlarintresse och/eller insikt), och väljer mellan ett mynt med 100% premie eller två mynt med 5% premie så är det senare ett säkrare köp, trots ett 5% högre ingångspris. Har man samlarkoll och t ex vet allt om prisutvecklingen på pandor så kan saken komma i ett annat läge, men nu talar jag om investering.
Citera
Ang. att den premie som man betalar över spot skulle ha större betydelse än diffen mellan köp/säljkurs så håller jag bara delvis med. Mynt med låg premie har oftast låg premie av en anledning, de är inte jättelättsålda. En 20 Franc:are tex kan man ju sälja direkt, ett "mynt" som Moneta sålt kan däremot ta en stund att bli av med om man vill få någorlunda vettigt betalt.
Mynt kan ha låg premie av flera olika skäl. Att ett svårsålt mynt får en låg premie för att det skall gå att bli av med är en sak (i princip innebär det en ineffektiv marknad, dvs det är svårt att matcha köpare och säljare), men en vanlig 20 Franc, sovereign, krug eller liknande har snarare låg premie pga att volymen är jättestor (miljontals mynt många gånger) vilket leder till en effektiv marknad och därmed låg spread. Totalt olika orsak, men samma resultat. Det går alldeles utmärkt att köpa lättsålda mynt till låg premie.
Citera
Vad gäller att premien skulle sjunka vid stigande metallpriser så menar jag att det är sant vad gäller tex nytillverkade 1 oz silvermynt men ej på äldre guldmynt. Premien här menar jag påverkas av flera andra faktorer. Dels efterfrågan / tillgång på respektive guldmynt, dels vilka omkostnader och vilken omsättning handlaren har. I jämförelse med tex Tyskland så är ju vi här i Sverige en liten marknad vilket gör det lättare att förstå att tex Tavex och Libertysilver behöver större spread på inköp / försäljning..
Detta stämmer förvisso, men även här finns det även andra faktorer attta hänsyn till. Tar vi t ex detta med marknadens storlek för gamla guldmynt så är det egentligen så att den normalt största marknaden är hemmamarknaden för just den sortens mynt, eftersom det är där som flest samlar och därmed driver upp premien. Premien för svenska 20kr, 10kr och 5kr är högre i Sverige än nere på kontinenten. Å andra sidan är givetvis utbudet också större, så för samlaren (till skillnad från investeraren) är det kanske ok. Gamla US quarter och half eagles är absolut dyrare i USA än i Europa, etc.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: söndag 11, december 2016, 11:24:08 »
Mynt kan ha låg premie av flera olika skäl. Att ett svårsålt mynt får en låg premie för att det skall gå att bli av med är en sak (i princip innebär det en ineffektiv marknad, dvs det är svårt att matcha köpare och säljare), men en vanlig 20 Franc, sovereign, krug eller liknande har snarare låg premie pga att volymen är jättestor (miljontals mynt många gånger) vilket leder till en effektiv marknad och därmed låg spread. Totalt olika orsak, men samma resultat. Det går alldeles utmärkt att köpa lättsålda mynt till låg premie.

Jag håller med, det gäller att skilja på VARFÖR ett visst mynt har låg premie (är det svårsålt eller tvärtom omsätts det i miljoner ex så handlaren kan nöja sig med liten marginal?) och var går gränsen, när blir en premie hög för ett visst mynt.

Jag menar att allt över 5% över spot är en  hög premie på investeringsmynt som i så fall måste motiveras med:

1. Att myntet har ett samlarintresse eller
2. Att efterfrågan just nu är större än tillgången då man tror på stigande guldpris

Premien på en dansk 20kr ligger just nu på Tavex på över 7% vilket gör att jag tycker att det är ett tveksamt köp som investeringsmynt. Vill man däremot kategorisera det som samlarmynt så är det ju billigt, jämför med tex svenska OII guldmynt.

Premien på Tavex mfl handlare har jag fått för mig är flytande (obs, bara en teori rätt eller fel?), dvs prissättningen styrs delvis av hur deras lager ser ut. Skulle tex en kund köpa en större mängd av ett viss mynt flyttas både köp/sälj kursen upp och motsvarande sänks kurserna om de får in en större mängd av ett och samma mynt. På så vis kan man göra "klipp" om man tycker det är värt att hålla koll på hur deras priser utvecklas.
Ovanstående är visserligen spekulation eftersom jag inte vet hur deras datasysystem är programmerat men jag har varit med om hos annan handlare att köp/sälj kurser flyttats upp direkt efter jag köpt ett antal av ett och samma mynt.

Kan man få tag i ett vanligt investeringsmynt med en premie på 2-5% så tycker jag att det är ett bra köp.
« Senast ändrad: söndag 11, december 2016, 11:29:36 av Micromax »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 11, december 2016, 11:44:38 »

Jag överväger köpa privat på forumet eller köpa från Tavex med följande dilemma.
Nackdelar och fördelar:

Om jag köper från Tavex får jag betala ett högre pris.
Om jag handlar på forumet kan jag kanske få köpa mellan köp/sälj hos Tavex.

Om jag köper från Tavex får jag kvitto och kan fotografera kvitto med tillhörande guldköp och lagra information i molnet och få ut pengar från försäkringsbolaget vid brand, inbrott, rån.

Om jag köper privat på forumet, så förmodar jag att du oftast inte får original kvitto med tillhörande guldköp och då är frågan hur du ska bevisa för försäkringsbolaget att guldet varit ditt och hur mycket du betalat för det, frågan är om säljaren kan skriva ut eget kvitto vid försäljning och det gäller med samma vikt som ett original kvitto.

MVH

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #11 skrivet: söndag 11, december 2016, 14:32:53 »
Vid privathandel är det väl ofta lite si och så med kvitto, jag själv har en del mynt som jag saknar kvitto på. Men, du har alltid rätt att få ett skrivet kvitto om du begär det och finns alla uppgifter med (vad du har köpt och av vem) så gäller det lika väl som ett kvitto från ett företag.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: söndag 11, december 2016, 19:41:44 »
Vid privathandel är det väl ofta lite si och så med kvitto, jag själv har en del mynt som jag saknar kvitto på. Men, du har alltid rätt att få ett skrivet kvitto om du begär det och finns alla uppgifter med (vad du har köpt och av vem) så gäller det lika väl som ett kvitto från ett företag.

Hur ska ett sådant kvitto utformas för att vara giltigt enligt konsumentverket.
Hitta detta på internet när jag googla.

T.ex.

- - - - - - - - -

Säljarens namn
Adress

Köparens namn
Adress

Datum

Detta köpes kontrakt är upprättat mellan Säljarens namn (säljare) och Köparens namn (kund) avsende försäljning av nedanstående vara (varor).

antal beskrivning av varan Serie nummer

Erlagd köpeskilling för ovanstående varor: XXX SEK

Säljarens underskrift Köparens underskrift

Detta dokument är upprättat i två likalydande kopior.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _

MVH

mrSju

• Gäst
« Svar #13 skrivet: söndag 05, februari 2017, 23:29:08 »
Guldmynt eller guldtackor?

Det kommer komma bättre och mer välgjorda guldförfalskningar för varje år som går. Vill man ha sålt sitt investeringsguld behöver köparen veta att det är äkta. Ett certifikat till en tacka säger väl i princip ingenting.

Man kan hitta vikt och mått på typ alla guldmynt.
Skjutmått, våg, ett öra, och en liten resonans-kling med nageln på ett investeringsguldmynt garanterar guld-äktheten till 100%, utan att förstöra myntet.

Inplastade tackor borde förbjudas.
Undrar hur mycket inplastade fejkguldtackor som cirkulerar i tron att det är äkta, från köpare till köpare. Kanske även här, utan att någon ens vet om det? Visst blir fejktackor tjockare, men har man inget att jämföra med så är det inte lätt. Och har man tackor av olika märken så skiljer sej formen ganska mycket på tex olika 20 grams.

Det blir bara mynt med lättfunna specifikationer i framtiden, i min stack.

Någon mer som tänkt i dessa banor?

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: måndag 06, februari 2017, 08:04:16 »
Det kommer komma bättre och mer välgjorda guldförfalskningar för varje år som går. Vill man ha sålt sitt investeringsguld behöver köparen veta att det är äkta. Ett certifikat till en tacka säger väl i princip ingenting.

Man kan hitta vikt och mått på typ alla guldmynt.
Skjutmått, våg, ett öra, och en liten resonans-kling med nageln på ett investeringsguldmynt garanterar guld-äktheten till 100%, utan att förstöra myntet.

Inplastade tackor borde förbjudas.
Undrar hur mycket inplastade fejkguldtackor som cirkulerar i tron att det är äkta, från köpare till köpare. Kanske även här, utan att någon ens vet om det? Visst blir fejktackor tjockare, men har man inget att jämföra med så är det inte lätt. Och har man tackor av olika märken så skiljer sej formen ganska mycket på tex olika 20 grams.

Det blir bara mynt med lättfunna specifikationer i framtiden, i min stack.
Någon mer som tänkt i dessa banor?
Ett gammalt visdomsord säger "köp myntet, inte förpackningen". Jag är också väldigt skeptisk till inplastade metallbitar, eftersom de gör jämförelse med ett referensobjekt i princip omöjligt. Det finns få sätt som är så enkla för att identifiera falska saker som att hålla i båda två (en falsk och en äkta) samtidigt.

Och certifikat? Tja, värdelöst är ju bara förnamnet. I en tid när bovarna framgångsrikt förfalskar både metallbit och plasthölje (jag har sett falska "slabs", dvs de stora låsta klossarna som mynt kommer tillbaka i från graderingsbolagen) så torde ju förfalskandet av en pappersbit inte direkt erbjuda någon utmaning.

Men även om vi alltså är överens så långt så håller jag inte helt med om din slutsats. Roten till problemet är stt när den säkra kedjan från gruva, via refiner och präglare, når retail och sedan hamnar i dina händer så bryts den. Andra kan inte veta om du är en bov eller ej och därför måste ditt mynt testas. En alternativ slutsats är att satsa på metall lagrad hos en lagringstjänst någonstans i världen. Då bryts inte den säkra kedjan och problemet upphör.

Å andra sidan så ersätts äkthetsproblematiken med risken för att lagringstjänsten är ohederlig. Därför satsar man på båda. Diversifiering är idag helt nödvändigt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane