Författare Ämne: Donald Trump! Mannen Myten Legenden  (läst 31742 gånger)

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 879
  • Affärsomdömen: 59
SV: Donald Trump! Mannen Myten Legenden
« Svar #60 skrivet: tisdag 11, april 2017, 22:37:33 »
Oavsett vilka intentioner eller krafter som låg bakom Trumps plötsliga attack mot Assad så är jag besviken. Även om vi svenskar öht inte kunnat påverka det amerikanska valet så var en av anledningarna till att jag sympatiserade med Trump att han sa sig vilja dra tillbaka de amerikanska trupperna och inte föra invasionskrig som alla neocons före honom. Men men, nån gång borde jag lära mig att inte lita till politiskt valfläsk...
Lustigt nog sa O. B. Hussein(moder kusin med drottning Elisabeth ) att han skulle "end the war", "withdraw the troops" och "close Gitmo" yihaa......Äntligen, eller hur?
Samma veva, samma soppa och samma gäng som sitter på toppen.
Alla presidenter i USA har vart eller är släkt med det Engelska Kungahuset, precis som alla kungligheter i Europa.
Lustigt nog är det den kanditaten som har närmast släktband till den regerande regenten i England, som vinner president-valet i USA, varje gång.
Same shit, different face, for the People aka Democracy....for the People, not for Them  8)

Krugern

« Senast ändrad: fredag 14, april 2017, 22:16:50 av Krugerangel »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #61 skrivet: tisdag 11, april 2017, 23:25:42 »
Längre ned i inlägget finns ett par dokument och artiklar som kan underlätta för att förstå:

# Varför diskussionen om Trumps angrepp på Syrien hänger ihop med guld via kopplingen till oljeflöden och petrodollar.

# Varför det är mer troligt att gasattacken var en s.k. false flag för att USA skulle skaffa sig legitimitet att angripa Syrien och bli av med Assad. (Det första angreppet är ett test för att se hur omvärlden reagerar. Det kommer högst troligt komma fler)

Ni som tror att det inte var Assad som bombade. Tja, ni har väl era åsikter och jag har mina.

Man får inte angripa en suverän stat för att man tror eller har åsikter om något. Det verkar som om du inte förstår att det är ett angrepp utifrån tron om en händelse som är ett folkrättsbrott. Skulle det i efterhand visa sig att det var en kemvapenattack som Assad låg bakom är Trumps beordrande av missil-attacken fortfarande ett folkrättsbrott, men ingen kommer väl dra större växlar av det.

Att USA attackerade Syrien är bekräftat. Tomahawk-missilerna mot Shayrat var ett grundlöst angrepp och därmed alltså ett folkrättsbrott. Den gasattack vi pratar om skulle visserligen också vara ett folkrättsbrott om den hade bekräftats och någon bevisats vara skyldig. Nu har varken gas eller gasattack bekräftats och därför har heller ingen utredning gjorts för att finna den skyldige. FN har meddelat att de inte genomför någon undersökning förrän attacken är bekräftad. Förstår du inte att innan den är bekräftad kan den med säkerhet inte ha ägt rum och därför är USA angrepp grundlöst?

Jag skulle kunna posta hundratals länkar med expertutlåtanden om hur storleken på kratrarna efter bomberna överensstämmer med gasbärande bomber (mindre än vanligt, hittar inte länken men det var en svensk expert som intervjuades i DN), koppla händelsen till när Assad använt gas tidigare (Wikipedia listar t ex 50+ tillfällen då kemiska vapen tros ha använts i Syrien och majoriteten av dessa måste ha använts av regimen, bara man tittar på vilka som varit måltavlan... https://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_chemical_weapons_in_the_Syrian_Civil_War), men det spelar ingen roll för ni kommer ändå aldrig att tro mig.

Återigen tros det en massa saker och du utgår från att det är sant. Jag upprepar mig. Assad-regimen har aldrig befunnits vara skyldig till någon gasattack. (Den kan givetvis ha använt kemvapen ändå men innan man vet så tror man bara) Skyldiga till gasattacker har däremot olika regimmotståndare som härjar i Syrien visat sig vara. Några har bl.a. kopplingar till Turkiet, USA, Saudi och Israel. Det har dock inte gått att bevisa att dessa nationer initierat attackerna utan endast indicier och eftersom terroristgrupperingarna (inkl de s.k. "moderata rebellerna") är statslösa är det problematiskt att ringa in en skyldig individ så utredningarna går i stå.

Assadregimen har innehaft kemvapen och det möjligt att det fortfarande finns kvar en del i Syrien trots att de skall ha överlämnats till OPCSW och Ryssland för destruktion. Att Assad skulle använt dessa nu är dock mindre troligt. Främst för att han vet att USA skulle bomba landet sönder och samman om han gjorde det. Nu hävdar USA (via Turkiet som är ett NATO-land) att Sarin användes. Av den data jag tagit del av är det inte troligt. (Utseende på döda och vårdade, videofilmer av attacken och det enkla faktum att någon måste tillverkat stridsspetsen i närtid).

Ni väljer istället att tro på att rebellerna hade en egen kemvapenfabrik som träffades av bomberna trots att ett sådant händelseförlopp aldrig skulle kunnat leda till så många dödsfall (spränger man t ex saringas så förstörs den, se t ex https://news.vice.com/story/russia-says-assad-isnt-responsible-for-syrias-chemical-attack-but-no-one-is-buying-it). Alla vittnesmål på marken är förstås också bara påhittade. Däremot är Putin-sponsrade medier och obskyra bloggar som ständigt skriver orimliga saker för att det lockar besökare naturligtvis välinformerade och helt rätt ute.

Jag tror inte någonting om attacken utan utgår från vad jag vet om denna och tidigare händelser i samma gengre. Rysslands förklaring var en av många möjliga. Jag listade några i ett tidigare inlägg utefter sannolikheter baserade på den bekräftade data som funnits sedan tidigare händelser.

Utöver det flödar nyhetsmedier av falska uppgifter om Syrien och Ryssland för närvarande. Många av dem så felaktiga och motsägande att de uppenbart är skapade i syfte att förleda och vad finns det för anledning till det om man inte vill dölja sanningen och åstadkomma falska incitament för intåg i Syrien?

Sammanfattningsvis: vi är inte överens om fakta, och vi kommer sannolikt inte bli det heller. Så vi får släppa det.

Så lätt kommer du inte undan! Du kan börja med att läsa följande tre dokument plus en artikel. Har du ännu inte förstått - efter att ha läst dokumenten - varför USA har som mål att bli av med Assad lovar jag att du ska få mer information. Speciellt rörande de tidigare gasattackerna.

USA (CIA) har velat bli av med familjen al-Assad sedan 80-talet:
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP86T01017R000100770001-5.pdf

Här är huvudanledningen (Läs CIA-dokumentet som innehåller strategin):
http://www.zerohedge.com/news/2017-04-10/1983-cia-document-reveals-plan-destroy-syria-foreshadows-current-crisis

Bland Hillary Clintons epost hittar vi detta intressanta dokument
https://wikileaks.org/clinton-emails/emailid/18328#efmADQAFfASJAT7

Observera bekräftelsen på att Israel har kärnvapen vilket alltid förnekats och skälet till varför Assad måste bort. USA har dessutom lierat sig med Sunni och Wahhabisterna (en mer extrem form av Sunni) i samband med petrodollarns födelse och försöker bekämpa Shia med alla medel de kan.

En artikel om kemvapen i Ghouta 2013 som Assad gavs skulden för i syfte att få kongressen att gå med på angrepp mot Syrien (Obs att amerikansk media fortfarande hävdar att Assad låg bakom denna attack. FN litade så mycket på amerikansk underrättelse att de initialt gav Assad skulden):

https://consortiumnews.com/2017/04/06/nyt-retreats-on-2013-syria-sarin-claims/

(Artikeln innehåller tillräckligt med data för att du själv ska kunna ta reda på hur det ligger till)

I en wikipediaartikel beskrivs attacken och turerna kring den (visserligen något förvanskade). Om du jämför med den som antas ägde rum 2017-04-04 så kanske du förstår varför Trump sköt först och frågade sedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghouta_chemical_attack

Vad gäller wikipedia vill jag också påpeka att det är en propagandakanal. Jag har vid flertal tillfällen upptäckt ändringar som är falska och gjorda i propagandasyfte. Tro inte på allt du läser!

Och Trump har alltid varit full av skit och att *någon* blir förvånad av att han inte håller vad han lovar är... förvånande (sorry :P)

Det jag ville poängtera var att hans oförutsägbarhet faktiskt kan hjälpa honom att få som han vill, eftersom en förutsägbar motståndare är lättare att utmanövrera ("förhandlingsstyrka" var kanske fel ord, men jag hoppas du förstår vad jag menar nu, Asrael). Sen var jag lite väl optimistisk i vad han ska göra med den styrkan (antagligen blir det mer  "skydda amerikanska intressen & passa på att roffa åt sig det man kommer åt" och mindre "stoppa onda diktatorer från att mörda sin egen civilbefolkning")

Trump är en av flera amerikanska presidenter som fått välja mellan en jättehög med dollar och en pistol. Normalt betyder det antingen död eller rik, men i Trumps fall blir jag inte förvånad om vi får se både och.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #62 skrivet: onsdag 12, april 2017, 20:30:54 »
Assad-regimen har aldrig befunnits vara skyldig till någon gasattack.

Jag måste rätta mig själv och tydliggöra detta delvis felaktiga påstående. Syriska arabiska armén har använt kemvapen. Assad har inte gjorts ansvarig för de händelserna.

I slutet av 2016 uppdaterade FN-OPCW sin rapport angående användning av kemvapen i Syrien. I den framkom att förutom rebellrörelser också syriska armen (SAAF) använt kemvapen. En flygvapendivision och en helikopterbrigad hade använt klorin vid tre tillfällen 2014-2015. Syriska arméns högsta befälhavare är Assad, det är emellertid inte fastlagt att han initierat någon av attackerna.

2013, oktober anslöt Syrien till OPCW och gick med på att överlämna 1300 ton kemvapen. Med stöd av 30 länder fraktades vapenlagret bort för destruktion under rådande inbördeskrig. Medlemskapet innebär att man förbinder sig att inte använda, lagra, tillverka, ha utrustning i syfte, o.s.v.

2014 satte OPCW ihop ett expertteam för att verifiera att Syrien inte hade några kemvapen då motstridiga och utelämnade uppgifter förekommit i Syriska självdeklarationen. OPCW har löst ut de flesta frågetecknen tillsammans med Syriska myndigheter och besökt landet för kontroller vid 18 tillfällen. Efter senaste rapporten kvarstår ett fåtal punkter så OPCW vill "inte till fullo garantera" att Syrien inte har kemvapen.

I rapporten från 2016 listas armens beslutskedja vilken av reuters m.fl. uppfattades som en lista på skyldiga. De Syriska militärer man vill införa sanktioner mot med anledning av kemvapenanvändning är de som står nämnda i rapporten, men JIM (FN-OPCW) skriver att ingen individ givits skulden.

Detta förändrar givetvis situationen något och sannolikheten för att Syriska flyget kan ha använt kemvapen ökar. I övrigt är resonemanget i tidigare inlägg rörande detta detsamma.

Säljer Saudi alla amerikanska statspapper och slutar sälja olja för dollar för att USA inte kan "försvara" dem är det slut med dollarn. En pipeline genom Syrien som USA har kontroll över samt mer än 150 ton guld på köpet förlänger den processen.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
« Svar #63 skrivet: fredag 14, april 2017, 10:56:01 »
Assad-regimen har aldrig befunnits vara skyldig till någon gasattack.

Jag måste rätta mig själv och tydliggöra detta delvis felaktiga påstående. Syriska arabiska armén har använt kemvapen. Assad har inte gjorts ansvarig för de händelserna.

Asrael, skönt att höra att vi faktiskt är överens om något. Men jag anar att du inte drar slutsatsen att alla de så kallade nyhetskällor som med tvärsäkerhet förkunnat att så inte var fallet faktiskt är fulla av skit även annars?

Att ett lands högsta befälhavare inte skulle vara ansvarig för vad landets militär tar för sig är en minst sagt annorlunda syn på saken. Jag förutsätter att alla de egenmäktiga militärerna som agerat helt utan Assads godkänannde nu skakar galler? Eller? Nähä...Inte?

Det ovanstående är bara ett exempel på vad jag tycker är dubbla måttstockar som du använder. Är Trump inte ansvarig för bombningen mot Mosul för några veckor sedan, där många civila dödades? Jo visst fan är han det, och är rätt övertygad om att du håller med mig där! (sen är det nog inte ett krigsbrott, men i min bok är han/USA definitivt åtminstone ersättningsskyldig för alla liv och egendom som förstördes).

Åsikten att Saudi/Kina/whoever har ett övertag mot USA för att de äger stora mängder amerikanska statspapper har alltid förvirrat mig. Förhållandet borde väl snarare vara det omvända: det är kina och saudi som är beroende av USAs vilja att hedra avtalet om återbetalning när pappren löper ut. Skulle det bli ett riktigt handelskrig mellan kina & usa har amerikanerna en ekonomisk storslägga att ta till genom att vägra att betala dem. Och skulle saudierna/kineserna börja sälja stadspapper hårt som motåtgärd mot någon upplevd oförrätt så skulle de vara tvungna att sälja dem till reapris. Räntorna skulle förstås gå upp kortvarigt, och FED skulle tvingas trycka på QE-knappen igen för att stödköpa. Men fatta vilken vinst för dem: att köpa det (enligt mainstream) mest säkra pappret i världen till reapris! Inte bara FED skulle stå i kö för att köpa...

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #64 skrivet: fredag 14, april 2017, 11:23:13 »
Nu blev det lite att jag svarade på ditt sista inlägga och missade lite att svara på det första. Kortfattat kan jag säga att du bara bekräftade mina farhågor.

Consortium News verkar vara en riktig pajas-sajt som enbart ägnar sig åt att kritisera nyhetsartiklar. Han läser MSM som fan läser bibeln helt enkelt... Han har ju inga egna källor utan tar MSM och fyller i "mellan raderna" med sina egna åsikter. Precis den typen av skräpsajter jag pratade om! Haha, och du kallar wikipedia för en propagandakanal... Nog för att den har en rejäl mainstream-bias (eftersom den författas av privatpersoner) men den har definitivt ingen dold huvudägare i form av en snubbe som gillar att rida häst utan tröja eller ser ut som en apelsin i fejan...

ZH är faktiskt rätt intressant att läsa, lite som "en ding ding värld", om ni minns den ;)

Skämt åsido så har den väl lite större trovärdighet än så, men när 99/100 artiklar handlar om hur världen (eller åtminstone det ekonomiska systemet) kommer gå under när som helst så vet jag inte hur stor tillförlitlighet man kan ge den... Och den är EXTREMT partisk. Colin Lokey, avhopparen från ZH sa till exempel: "I can't be a 24-hour cheerleader for Hezbollah, Moscow, Tehran, Beijing, and Trump anymore. It's wrong. Period. I know it gets you views now, but it will kill your brand over the long run. This isn't a revolution. It's a joke."

Vad gäller CIAs önskan att bli av med Assad och Israels kärnvapeninnehav. Är det här nyheter på nåt sätt? Alla vet att Israel har kärnvapen, de vill bara inte gå ut med det officiellt för det skulle betyda att andra länder tvingas agera mot dem (fast de inte vill), och att USA inte gillar Assad. Klassisk foliehatts-"nyhet". Konspirationsteoretikerna söker ständigt bekräftelser på att de "hade rätt hela tiden" eftersom det får dem att känna sig smarta, även om det inte fanns någon verklig skillnad mellan dem och mainstream i just den delen av frågan.

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #65 skrivet: fredag 14, april 2017, 14:33:37 »
Jag skulle vilja utropa Asrael till vinnare i er lilla debatt.
Och Cyber....ni behöver läsa på och skriva mindre ;)
Klarar ni ta bort konspirations argumentet i debatten så underlättar det inlärnings-förmågan.
Det blir som man tänker och säger.

Det gigantiska familjeföretaget USA/Europa under engelska kungahuset och vatikanens slaveri-system och dess fiat-papper är på ruinens brant. För oss med vakna och öppna ögon följer vi med på vad som händer med spänning.
Inget godtas, inget förnekas, lyssna på alla och följ inte någon.
Bygg upp din egen ädelmetall-reserv, stacka mat och expandera din komfort-son.

Dollarn sätter fortfarande, varje dag, rekord som pappersvalutan som höll längst innan den kraschade.
Alla pappers-system hittils i historien har kraschat och jag tycker det är glasklart framför mina ögon och öron att kraschen sker nu, varje dag, lite åt gången här och där. Vart tog brudarna, champagnen och välfärden vägen?
Så varför skulle inte ett eller flera pappers krascher ske igen? Vi människor har försökt i snart 1000år.
Det funkar inte med Fiat/papper och det har det aldrig gjort.
När bluffen synas och fiatvalutan kraschar så blir det 40/60 krig eller fredlig lösning.
Jag räknade antall timmar jag har läst på om allt möjligt de sista 4åren och kom upp i lite över 10.000h.
Det motsvarar väl ett par universitets utbildningar.
Information om saker och ting som Cyber(m.fl. ) hade kallat konspirations-teorier.

Att prata med en präst, advokat, psykolog, polis, politiker, lärare eller läkare eller andra så kallade utbildade, är för mig samma sak som att prata med vem som helst helt vanlig främmande på gatan.
Alltså, folk flest kan och menar ungefär likadant om det mesta. Cirka överallt i hela världen, fast annorlunda är klart.
Har man tid med att försöka få rätt och göra av med tid för att övertyga/förklara/hjälpa någon "in the end of times"?

Dave på x22report.com rabblar fakta som en kvarn mal mjöl. Det kan ta lite tid att förstå sig på allt han säger och verkligen ta informationen till sig...in i huvudet. -Hallå....han talar till DIG! Lyssna!
Jag har följt med sedan episod cirka 200 så du har mycket att ta igen av information där ute Cyber.
Lär er allt som finns att veta om guld så förstår ni lite lättare varför det är som det är här i världen.
Kunskap bör behandlas ödmjukt inför den okunnige.
Den okunnige tyr fort till argument som knsprtnstriiiiiiiiii för bästa "slander" och försvar för att inte mista sin "normalcy-bias" och för att undvika ännu ett jobbigt "trauma of truth".

! No longer available

Glöm inte att stacka upp lite av allt möjligt innan, under och efter påsken.

Glad Påsk, Krugern...
« Senast ändrad: fredag 14, april 2017, 18:51:31 av Krugerangel »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 253
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #66 skrivet: fredag 14, april 2017, 16:15:04 »
Hörde nyss på en amerikansk podcast där programledaren sa: "Conspiracy is the new normal".
Han syftade på allt som kommit fram dom sista åren via Wikileaks och andra. Det ligger lite i det tycker jag, man ser på vissa saker annorlunda nu än förr.

Glad Påsk!!! :) : ;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #67 skrivet: fredag 14, april 2017, 17:11:45 »
Klarar ni ta bort konspirations argumentet i debatten så underlättar det inlärnings-förmågan.
Efter att ha snurrat runt i ganska många år i denna cirkus är ovanstående bland det viktigaste jag lärt mig. Kudos till Krugern för denna viktiga poäng.

Få saker påverkar rationellt tänkande så negativt som en tro på "den stora konspirationen". Den funkar lite som religion, dvs dess existens går inte att bevisa, men den används för att förklara och rättfärdiga en massa knasigheter som annars aldrig skulle hålla för en saklig granskning.

Detsamma gäller till största del "alternativa media", dvs det som vissa kallar "fake news" (eller källor därtill). Det är absolut så att det ofta finns alternativa media som har bättre koll och mer rationell analys än mycket main stream media. Men det är också så att de värsta knäppisarna huserar inom alternativa media, snarare än inom MSM. Dvs min syn är att AM som kollektiv vare sig är mer rätt eller mer fel än MSM, det är bara större spännvidd. Det innebär att oavsett om man hämtar sin sanning ur MSM eller ur AM så kan man få sina fördomar bekräftade (confirmation bias is a bitch), det är bara en fråga om vilket urval man gör. Vilket för oss tillbaka till detta med rationellt tänkande.

Det har aldrig varit vikigare än just nu att sakligt granska och att rationellt ifrågasätta fakta oavsett källa. Det kommer falsk information från alla håll, alla har en agenda, "sanning" är inte längre absolut utan relativt. Detta i kombination med att det blivit i princip gratis att publicera sig gör många ger upp det egna sakliga granskandet och helt enkelt väljer att tro på någon eller några källor (må det vara DN, NYT, ZH, Infowars eller Breitbart), vilka därmed kommer att definiera vad som är sanning för de som valt att tro på dem. Det enda försvar mot detta som jag känner till (utöver kritiskt tänkande) är att aktivt och målmedvetet konsumera information från källor som man inte håller med. Det tar massor med tid och är ansträngande. Och väldigt nyttigt.

Men om man nu inte tror på den stora konspirationen, hur kan man förklara alla märkliga saker som händer? Det brukar gå utmärkt med bara några enkla observationer:

• vanlig, enkel dumhet kan förklara det mesta, och i valet mellan att förklara någonting med dumhet eller med konspiration så säger Occams rakkniv att det förra är mest sannolikt.
  • hälften av mänskligheten är dummare än genomsnittet, och enligt min erfarenhet verkar det dessutom finnas en dragning bort från rampljuset bland de som är riktigt skarpa i kolan. På motsvarande sätt verkar det finnas en dragning till politik och beslutsfattande bland de som inte är bra på något annat. Det leder till att rent statistiskt är det sannolikt att våra beslutsfattare inte direkt utgör intelligentian av befolkningen.

Sedan är det även så att även om jag är väldigt skeptisk till stora konspirationer så tror även jag på något. I mitt fall så tror jag, precis som Lindeman, på Robert Lind i Kramfors:

https://youtu.be/QjfpsprjUYo

Glad Påsk!

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #68 skrivet: fredag 14, april 2017, 22:12:24 »
Hörde nyss på en amerikansk podcast där programledaren sa: "Conspiracy is the new normal".
Han syftade på allt som kommit fram dom sista åren via Wikileaks och andra. Det ligger lite i det tycker jag, man ser på vissa saker annorlunda nu än förr.

Glad Påsk!!! :) : ;)
Before I used to say, when someone told me something I didnt know or have had heard about before;
-Oh! That was interesting, I will look it up and come back to you on the subject.
These days my answer to the same crap is:
-ITS A CONSPIRACY THEORY!!!
 ;D

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #69 skrivet: lördag 15, april 2017, 01:30:00 »
Theodore Postol, Professor Emeritus i bl.a. nationell säkerhet på MIT, tidigare inom underättelsetjänsterna menar att Vita husets rapport om gasattacken 4/4-17 är amatörartad, innehåller vilseledande och falsk information samt tveksamma bevis.

https://www.scribd.com/document/344995943/Report-by-White-House-Alleging-Proof-of-Syria-as-the-Perpetrator-of-the-Nerve-Agent-Attack-in-Khan-Shaykhun-on-April-4-2017

T.ex:

"The question that needs to be answered by our nation is how was the president initially misled about such a profoundly important intelligence finding? A second equally important question is how did the White House produce an intelligence report that was obviously flawed and amateurish that was then released to the public and never corrected? The same false information in the intelligence report issued by the White House on August 30, 2013 was emphatically provided by Secretary of State John Kerry in testimony to the Senate Foreign Relations Committee

We again have a situation where the White House has issued an obviously false, misleading and amateurish intelligence report"

Wikileaks har mycket material som avslöjar att Jordanien, Israel, Frankrike, Saudi och USA lagt ner miljontals dollar på att störta Assad:

https://wikileaks.org/Syria-Files.html

Steve Pieczenik, Psyops på DoS, var t.ex. inblandad i försöken att störta Assad. Nu är han ansiktet bakom en kontrakupp internt i USA. Såhär säger han om attacken. (Värt att lyssna på)

https://www.youtube.com/watch?v=DZo9XSXN3AI

Här är fredagsintervjun som refereras till. Notera förändringen:

https://www.youtube.com/watch?v=3SoN0ySZl7k

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #70 skrivet: lördag 15, april 2017, 02:08:24 »
Ang konspirationsteori kontra konspiration och deras förekomster i debatten.

Har ni märkt att ord som konspriationsteori och foliehatt inte längre är lika vanligt förekommande. MSM använder dem inte längre och snart glömmer kleti och pleti helt bort att de finns. Anledningen är att teorierna på löpande band blir bekräftade. Nu har vi istället fått nya mantra. "Fake news" och "Russia". Man måste med förmyndarskap och skrämselpropaganda fösa bort hjorden från sanningen.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #71 skrivet: söndag 16, april 2017, 10:37:59 »
Om det är något jag lärt mig av diskussioner på internet så är det att confirmation bias är väldigt stark i våra hjärnor (både för de som tror på MSM/etablerad samhällssyn och för de som tror på AM/konspirationer).

Ungefär som när en kristen argumenterar med en ateist om guds existens. Det kör fast ganska omgående pga att det finns grundläggande antaganden som är inkompatibla.

Så jag tänker inte slösa bort vår tid. Om du vill får du se det som att du vann Asrael ;)

Jag skulle gärna ta en meta-diskussion om vad AM och MSM har för snedvridningar och bakomliggande krafter, men jag misstänker att vi skulle fastna i samma "du har fel och jag har rätt"-fälla, och det är rätt OT så det skulle möjligen vara i en separat tråd.
« Senast ändrad: söndag 16, april 2017, 19:10:22 av cyber »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 627
  • Affärsomdömen: 2
Donald Trump! Mannen Myten Legenden
« Svar #72 skrivet: onsdag 11, september 2019, 18:27:30 »
Trump vill sänka räntan ”ner till noll, eller lägre"

Trump hävdar att ”USA alltid bör betala den lägsta räntan”.
Donald Trump upprepar sin kritik mot Federal Reserves räntepolitik i ett par nya twitter-inlägg på onsdagen. Han vill att Fed ska sänka räntan ”ner till noll, eller lägre”. Trump tillägger att USA då kan börja refinansiera statsskulden, vilket skulle sänka räntekostnaderna mycket samtidigt som löptiden kan förlängas ”substantiellt”. Han hävdar vidare att ”USA alltid bör betala den lägsta räntan”, och att det endast är Fed chefen Jerome Powells ”naivitet” som ”inte tillåter oss att göra vad andra länder redan gör”. ”En möjlighet som bara kommer en gång i livet som vi missar på grund av 'fårskallar'”, skriver Trump.

https://www.va.se/nyheter/2019/09/11/trump-fed-bor-sanka-rantan-till-noll-eller-lagre/

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #73 skrivet: onsdag 11, september 2019, 20:45:05 »
Trump vill sänka räntan ”ner till noll, eller lägre"

...
”En möjlighet som bara kommer en gång i livet som vi missar på grund av 'fårskallar'”, skriver Trump.
Håhåjaja. Det kommer allt mer röster från europeiska banker om att de har svårt att klara sig på sikt när de sitter i kläm med en krympande räntemarginal mellan CB och kunderna. Nu är jag den siste att tycka synd om bankerna, men det pratas ju samtidigt (åtminstone från amerikanskt håll) om att de amerikanska bankerna (där räntemarginalen idag är större) generellt är i bättre skick än de europeiska bankerna.

Det är ju fint att han värnar om att kunna ta hand om statsskulden (som hans engångs-skattesänkning märkbart bidragit till), men frågan är om det inte kommer att förvärra läget för den amerikanska banksektorn på motsvarande sätt som i Europa.

Dvs det jag undrar är om det finns någonting annat som gör deras banker bättre än våra än att deras räntelänge är högre.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1oz Kookaburra flera årtal by dmannen74
Igår kl. 21:47

Svenska silvermynt m.m säljes! by jerseph
Igår kl. 20:47

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. by jerseph
Igår kl. 18:57

Bankfack/Värdefack? by Stacker
Igår kl. 10:51

Rwanda proofs by Ritva
måndag 11, november 2019, 18:10:18