Författare Ämne: Guldflingor på Tradera.  (läst 10087 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Guldflingor på Tradera.
« skrivet: söndag 29, maj 2011, 11:20:09 »
Det kommer mer och mer guldflingor på Tradera.

Hur kan man ens överväga att köpa sånt på Tradera överhuvudtaget. Jag förstår det faktiskt inte.

Ta en titt på följande bild.

Det ser ut som en påse med blöta havregryn eller något men har ändå dragit bud upp till, i skrivande stund 803:- och jag fattar faktiskt ingenting.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Guldflingor på Tradera.
« Svar #1 skrivet: söndag 29, maj 2011, 12:24:25 »
Det kan väl användas till en tallrik mjölk till frukost? I fullkornsbröd kanske?  :P

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Guldflingor på Tradera.
« Svar #2 skrivet: söndag 29, maj 2011, 16:46:40 »
Det kan ju faktiskt, i teorin, vara bladguld som någon pillat loss, men absolut inget jag skulle köpa utan dokumentation och intyg om äkthet. 30 gram 22/23 karat \"guld\"-flingor, slutar 21:30 ikväll, bud just nu på 1076 riksdaler.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
Guldflingor på Tradera.
« Svar #3 skrivet: söndag 29, maj 2011, 16:59:34 »
Jag skulle inte heller chansa på ett sådant köp. Verkar överlag som att folk på Tradera antingen är okunniga/blåögda eller tar chansen att göra ett \"klipp\", så man lägger bud på sådana osäkra auktioner.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
Guldflingor på Tradera.
« Svar #4 skrivet: måndag 30, maj 2011, 21:12:21 »
Guldet/frukostflingorna i första inlägget gick för 1025 kr. Undrar vem man ska gratta? Säljaren som sålt 30 gram havregryn till överpris eller köparen som fyndat \"guld\" till en bråkdel av spotpriset?

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
Guldflingor på Tradera.
« Svar #5 skrivet: måndag 30, maj 2011, 21:19:34 »
Citat från: Baltikinkasso
Guldet/frukostflingorna i första inlägget gick för 1025 kr. Undrar vem man ska gratta? Säljaren som sålt 30 gram havregryn till överpris eller köparen som fyndat \"guld\" till en bråkdel av spotpriset?

Exakt, varför skulle man överhuvudtaget fundera på att sälja till det priset om det är äkta vara.

Jag fattar inte att det är tillåtet ens än gång men sen är det ju Tradera så jag är inte direkt förvånad.

investera i guld - investera i silver - investera i guld och silver
« Senast ändrad: torsdag 05, april 2012, 13:25:49 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
Guldflingor på Tradera.
« Svar #6 skrivet: måndag 30, maj 2011, 21:45:22 »
Det finns mycket skit på Tradera som är rena skojerierna. Såg en gång en typ av silvermynt som framställdes av säljaren som något exklusivt, och andelen silver i innhållet var väldigt luddigt beskrivet. Vad det rörde sig om egentligen var de facto en förfalskning som var pläterad i silver. Jag påpekade detta och säljaren var professionell nog att åtminstone ändra i annonsen.

Lite lustigt egentligen, vissa saker som plagieras i Kina säljs som kuriosa på Tradera. Hoppas bara köparna är kritiska nog för att inse detta.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
Guldflingor på Tradera.
« Svar #7 skrivet: tisdag 31, maj 2011, 10:17:08 »
Hej,

Jag har sett att guldflingorna är ute för försäljning igen.

Men...  jag förstår inte varför ni är så kritiska till Tradera. Jag tycker det är en bra auktions sajt, smidig layout, många seriösa säljare och köpare. Klart det finns några oseriösa säljare men det finns det på alla sajter.

Finns det ett bättre alternativ?

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
Guldflingor på Tradera.
« Svar #8 skrivet: tisdag 31, maj 2011, 10:59:49 »
Citat från: mowi_af
Hej,
Men...  jag förstår inte varför ni är så kritiska till Tradera. Jag tycker det är en bra auktions sajt, smidig layout, många seriösa säljare och köpare. Klart det finns några oseriösa säljare men det finns det på alla sajter.

Det finns all anledning att vara kritisk mot Tradera - främst deras totala ovilja att på riktigt ta tag i allt från bedragare, varor i fel kategori och (medvetet) bristfälliga beskrivningar. Om vi ska hålla oss till kategorin \"Guld- & Silvertackor\" så är det mer regel än undantag att där finns diverse kopparprodukter, dåligt beskriva replikor/förfalskningar, \"guld\"-flingor, smycken osv. Annonser tas inte bort trots att jag och många med mig bombar supporten med anmälningar när replikor läggs ut och budas upp åt helvete för högt eftersom det inte framgår ordentligt i beskrivningen att det är en replika. Ibland har det gått så långt att hjältar gett sig in i budgivningen och lagt spärrbud i syfte att rädda någon ovetande stackare, men reagerar Tradera? - Inte då.
Gång på gång har jag mailat och bett dem om att starta en ny kategori för replikor och att kategoriindelningen ska respekteras - ingen som helst reaktion. Gång på gång har jag mailat och frågat om Traderas syn på kopior och replikor, och de ofta usla beskrivningarna kopplade till dessa - ingen som helst reaktion. Jag har också, eftersom Traderas manuella hantering av anmälningar uppenbart inte fungerar, bett om en funktion där annonser automatiskt låses när de anmälts som felaktiga - ingen som helst reaktion.
Slutsatsen kan inte vara annat än att Tradera är skit, dyrt skit, men tyvärr finns inget vettigt alternativ.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
Guldflingor på Tradera.
« Svar #9 skrivet: tisdag 31, maj 2011, 12:32:18 »
För orientering så har någon som påstår sig vara köparen till havregrynen i trådstarten börjat ställa frågor på Libertys forum om vad han ska göra nu... http://www.libertysilver.se/forum/thread/160/5

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
Guldflingor på Tradera.
« Svar #10 skrivet: tisdag 31, maj 2011, 14:37:58 »
För orientering så har någon som påstår sig vara köparen till havregrynen i trådstarten börjat ställa frågor på Libertys forum om vad han ska göra nu... http://www.libertysilver.se/forum/thread/160/5

Min tes om okunniga köpare som tror sig göra klipp verkar således stämma i detta fallet, hehe :)

Angående Tradera så instämmer jag för övrigt i kritiken. De bryr sig inte särskilt mycket om vad som säljs, så länge de får in sin provis på sålda varor. Dessutom tar de ganska bra betalt, ex 100 kr för en såld enkilostacka. Det är detta vi tänkt råda bot på så snart forumet vuxit och vi fått igång lite handel här på sajten. Gratis försäljning för fullvärdiga medlemmar, utan någon mellanhand.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
Guldflingor på Tradera.
« Svar #11 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 18:24:30 »
Hej,

Det finns all anledning att vara kritisk mot Tradera - främst deras totala ovilja att på riktigt ta tag i allt från bedragare, varor i fel kategori och (medvetet) bristfälliga beskrivningar. Om vi ska hålla oss till kategorin \"Guld- & Silvertackor\" så är det mer regel än undantag att där finns diverse kopparprodukter, dåligt beskriva replikor/förfalskningar, \"guld\"-flingor, smycken osv. Annonser tas inte bort trots att jag och många med mig bombar supporten med anmälningar när replikor läggs ut och budas upp åt helvete för högt eftersom det inte framgår ordentligt i beskrivningen att det är en replika. Ibland har det gått så långt att hjältar gett sig in i budgivningen och lagt spärrbud i syfte att rädda någon ovetande stackare, men reagerar Tradera? - Inte då.
Gång på gång har jag mailat och bett dem om att starta en ny kategori för replikor och att kategoriindelningen ska respekteras - ingen som helst reaktion. Gång på gång har jag mailat och frågat om Traderas syn på kopior och replikor, och de ofta usla beskrivningarna kopplade till dessa - ingen som helst reaktion. Jag har också, eftersom Traderas manuella hantering av anmälningar uppenbart inte fungerar, bett om en funktion där annonser automatiskt låses när de anmälts som felaktiga - ingen som helst reaktion.
Slutsatsen kan inte vara annat än att Tradera är skit, dyrt skit, men tyvärr finns inget vettigt alternativ.

Håller med i din kritik.. och din sista rad.

De regler som gäller här på forumets \"Sälj-kategori\" är ju vad Tradera/qxl.no etc skulle ha anammat själva om de vore mer seriösa. Tills dess får man använda sunt förnuft.

För att snacka vidare. Jag gillar ditt förslag om att annonser automatiskt kan låsas när de anmälts som felaktiga, och supporten kan verifiera det stämmer.
Ett annat förslag jag med vänner gav Traderas support är att säljare som upprepat lägger ut falska mynt/flingor/guldpläterat-whatever, ständigt utnyttjar fel kategori och har vilseledande beskrivning skall först varnas och sen spärras. Detta oavsett om de får upprepade \"bra omdömen\" av okunniga köpare.

Alternativet för mig, qxl.no har en kategori som heter \"pseudo-, minigull-, fantasimynt\" men det har tyvärr inte lett till en förbättring. För deras deras kategori \"Sölv-, gullbarrer og Bullions\" är mer(!) nedlusad av kopior, pläteringar och annan skit än Tradera, och har samma(eller sämre) säljare.

Bottomline, pengarna som genereras av oseriösa säljare är viktigast för alla stora online-sajter.

Ser fortfarande Tradera som bästa alternativet just nu. Gillar både köpa där och att sälja där. Procenten på Tradera är hög, speciellt vid små belopp, men kompenseras av de många bud jag får där. Jag tycker Tradea är dyrt men inte skit. Tradera har även gett mig kontakt med några köp/sälj/byt kompisar, som jag ser som värdefullt. Något jag hoppas detta forum ger mig fler av framöver.

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
Guldflingor på Tradera.
« Svar #12 skrivet: onsdag 01, juni 2011, 20:27:28 »
Tradera har även gett mig kontakt med några köp/sälj/byt kompisar, som jag ser som värdefullt. Något jag hoppas detta forum ger mig fler av framöver.

Samma här, så det är inte bara skit men dock så skulle dom behöva ta sig i kragen lite.

Hmm, du har fria tyglar att bjuda in dina köp/sälj/byt kompisar hit till forumet, dom är hjärtligt välkomna. (skamlös plugg) :)

Jag hoppas också, verkligen, att vi får igång handels sektionerna, det skulle vara hur bra som helst.

gumshoe

• Gäst
Guldflingor på Tradera.
« Svar #13 skrivet: lördag 04, juni 2011, 13:15:56 »
Citat från: MrLibertad
Tradera har även gett mig kontakt med några köp/sälj/byt kompisar, som jag ser som värdefullt. Något jag hoppas detta forum ger mig fler av framöver.

Samma här, så det är inte bara skit men dock så skulle dom behöva ta sig i kragen lite.

Hmm, du har fria tyglar att bjuda in dina köp/sälj/byt kompisar hit till forumet, dom är hjärtligt välkomna. (skamlös plugg) :)

Jag hoppas också, verkligen, att vi får igång handels sektionerna, det skulle vara hur bra som helst.

The gold flake sold on

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
Guldflingor på Tradera.
« Svar #14 skrivet: lördag 04, juni 2011, 14:39:25 »
Citat från: gumshoe
Citat från: MrLibertad

The gold flake sold on

If that is the case, why are many buyers saying that the gold flakes they have received is fake??

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36