Författare Ämne: Kommentarer runt sälja guld/silver  (läst 18174 gånger)

Utloggad Repairman

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 3
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #15 skrivet: torsdag 10, mars 2016, 19:16:08 »
Jag var på Forex idag och skulle sätta in 3000 KR, då frågade de om leg. Jag undrade varför man måste visa leg för att sätta in pengar. Forex svarade att man har kommit med en ny lag.

Vet inte om det stämmer?

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #16 skrivet: torsdag 10, mars 2016, 19:55:27 »
Jag var på Forex idag och skulle sätta in 3000 KR, då frågade de om leg. Jag undrade varför man måste visa leg för att sätta in pengar. Forex svarade att man har kommit med en ny lag.

Vet inte om det stämmer?
Det var det jävligaste jag hört. För 3000 spänn! :o

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #17 skrivet: torsdag 10, mars 2016, 23:06:40 »

Vet inte om det stämmer?

Det man främst vill ha kontroll på är att någon sätter in större summor kontanter på annans konto.

Alla banker är inte lika noggranna. Penningtvättslagen tillkom 2009. FOREX är ju ett hot eftersom de hanterar kontanter och har bl a blivit utsatta p g a "Operation Choke Point". De kan därför ha fog för att vara extra noggranna. Jag svarar snällt (och lite lögnaktigt) på deras frågor. Jag tvättar ju inte pengar, men om jag gjorde det skulle det inte vara ett problem så länge det inte rörde sig om större belopp.

Rör det sig om mindre belopp kan man använda insättningsautomater. Det är heller ingen som ifrågasätter om du fått 3000 av mormor i födelsedagspresent eller bestämde dig för att sätta in dina nödpengar.

Det kan också vara bra att spara alla bankomat och uttagskvitton. Om kapitalkontrollerna ökar och du behöver visa var du fått dina pengar ifrån kan de vara guld värda.

http://www.penningtvatt.se/

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Choke_Point
« Senast ändrad: torsdag 10, mars 2016, 23:09:04 av Asrael »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #18 skrivet: torsdag 10, mars 2016, 23:42:38 »

Vet inte om det stämmer?
Det var det jävligaste jag hört. För 3000 spänn! :o
Sätta in 3000 spänn ? KONTANT ?   Då är man ju en sådan som ger folk hästhuvuden i present eller hur ?
Vilken skön värld av omedvetenhet om bankers ondska ni lever i som blir förvånade över krav på leg.  Som jag berättat får man inte ens sätta in pengar på sitt eget konto som man nyligen tagit ut från samma konto trots att man har uttagskvitton och kontoutdrag. Inte från en annan bank och inte ens från samma bank får man sätta in vid större belopp.

Möjlighet att sätta in pengar på ett konto utan att legitimera sig var nog väldigt länge sedan en människa kunde avnjuta i vårt fantastiska land. 2009 ?  Penningtvättlagen är utformad så att den överimplementeras för säkerhets skull.   Övervakningsamhället som utvecklas i Sverige och andra länder kräver mycket resurser. Därför så flyttas / externaliseras rättsväsendet genom tex administrativa bördor och kontroller till företag och banker.  (Banker anser jag inte vara företag).    Banken kan döma dig utan rättegång och de gör de dels eftersom lagarna är utformade så att överimplenetering lönar sig bäst. Och dels så är det bankerna som tjänar på att kontanterna utrotas.  I det långa loppet. Annars så behöver ju bankerna få in lite riksbankspengar ibland så lite motstridiga intressen finns förstås.

Du komer snart inte kunna gå på dass på en offentlig toa utan att registrera dig i en databas.
https://lagen.nu/2010:751

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #19 skrivet: fredag 11, mars 2016, 00:01:12 »

"Operation Choke Point"  Var nog detta jag fick serverat vid mitt senaste besök på min lokala Forex.

Ljuga för bankerna. Det är precis vad jag kommer att göra. Det är så motbjudande och det är så psykiskt påfrestande.  Håller på att skaffa flera konton och kort.  Det inbegriper att svara på frågor om syftet med öppnandet av kontot/korten   Att "tvätta mina redan vita pengar" är nog inget fullgott svar.

Precis! Spara dokumentation!
I ditt kassaskåp ska inte bara ditt guld finnas. SPARA ALLA UTTAGSKVITTON och kontoutdrag. Gör skärmdumpar osv. skriv ut spara även digital. De har blivit värdehandlingar.  Fått lära mig den hårda vägen hur jag borde gjort för typ 5 år sedan.

Tur att man älskar att gå runt djupt omoraliska intentioner från makten. Man är tvungen att lära  sig en hel del på kuppen. Allt går att lösa.
« Senast ändrad: fredag 11, mars 2016, 00:03:08 av Unmanipulatable »

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #20 skrivet: fredag 11, mars 2016, 14:33:26 »
Den här tråden som skulle handla om "Kommentarer runt sälja guld/silver" tycks ha spårat ur till "Kommentarer runt bankernas behandling av kontanter" Går det att skapa en separat tråd i detta ämne?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #21 skrivet: fredag 11, mars 2016, 15:25:10 »
Jag uppfattar att moderatorn gett grönt ljus för att diskutera dessa saker.

Om du uppfattar diskussion om dessa viktiga frågor som urspårat så håller jag inte med dig.

Man skulle kunna byta överskrift på tråden. Detta är viktig information och allt bör få stå kvar till gagn för nya läsare.

Tråden kanske kan heta  handel med guld  kontanter och registrering   eller något liknande...

"Tråden redan uppdelad. Prata på om du vill..."
/H

/Mod

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #22 skrivet: fredag 11, mars 2016, 15:46:43 »
Njae - från början är tråden ett antal skiljda inlägg i min säljannons för någon vecka sedan - moderator hjälpte till att snygga till annonsen. De inledande inläggen i tråden rörde tex om tavex och/eller Liberty silver registrerar användare vid köp över 10000kr och varför. Just DEN frågan kom till för att användare här på forumet tyckte att det var "misstänkt" att jag ville sälja här och inte till Tavex...

Så - det handlade ursprungligen FAKTISKT om tankar kring försäljning...

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #23 skrivet: fredag 11, mars 2016, 16:34:15 »
Att säljare av guld till ett värde över 10.000 kr behöver ha god kundkännedom är en form av kapitalkontroll. TerroristDet är väl ingen som registrerar någons personnummer om man handlar sprit eller tobak för 10.000?  Titta på leg är inte samma sak som bokföra. Penningtvätt och terrorism är en ursäkt för att man vill ha kontroll.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #24 skrivet: tisdag 29, mars 2016, 12:49:17 »
En intressant artikel från GoldSeek angående När och Varför man ska sälja sitt Guld/Silver.

http://news.goldseek.com/GoldSeek/1459187821.php

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #25 skrivet: söndag 15, maj 2016, 12:50:03 »
Mjo, storebror ser dig. Nyligen köpte jag minsta sortens swiss army knife att ha på nyckelknippan. Med en liten sax, en liten skruvmejsel och ett drygt en tum långt knivblad.  Bra att ha i många lägen, särskilt saxen. Jag fick skriva på ett papper om att jag är medveten om att det är ett vapen. Jag fick iof sig behålla papperet, men kassören såg till att jag fyllde i det. Skulle jag någon gång få för mig att knivmörda någon skulle jag nog ta någon av mina köksknivar, möjligen en kraftig skruvmejsel. Fast vem vet, man kanske måste fylla i papper för dem också numera.

Jag förstår inte riktigt vitsen med det där. Är det för att det ska bli lättare att fälla mig för bärande av vapen ifall jag skulle visa mig vara kriminell och misstänkt för andra brott? (Iofs kanske jag blir rånad på min nya hotfulla och farliga kniv nu. Tur att ni inte vet vem jag är ;-).)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane