Författare Ämne: Kommentarer runt sälja guld/silver  (läst 18177 gånger)

mrSju

  • Gäst
Kommentarer runt sälja guld/silver
« skrivet: torsdag 25, februari 2016, 19:54:33 »
Slasktråd... Ursäkta att jag kidnappade denna post då jag delade upp ämnet. Men säljannonser ska bara handla om just annonsen. Se nya köp/sälj-regler.

/Mod
« Senast ändrad: fredag 26, februari 2016, 15:58:01 av mega_n »

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Säljes: kända guldmynt o diverse silver
« Svar #1 skrivet: fredag 26, februari 2016, 07:37:27 »
Citera
(Möjligen kan man kanske tillföra debatten att jag ifall jag säljer till tavex blir registrerad, då affären är på mer än 10000kr. Det gör MIG lite misstänksam)
Jag tror inte att detta stämmer.
Att man numera registreras vid KÖP över 10000 är klart, men vid försäljning så tror jag faktiskt att man alltid registreras, oavsett hur liten peng de tänker betala för guldet.
Åtminstone så registrerade de mig, när jag för flera år sedan sålde guld för mindre än 2000kr till dem. Men det kan ju ha berott på att de tyckte att jag såg skum ut :-)

Inloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Säljes: kända guldmynt o diverse silver
« Svar #2 skrivet: fredag 26, februari 2016, 15:04:41 »
Citera
(Möjligen kan man kanske tillföra debatten att jag ifall jag säljer till tavex blir registrerad, då affären är på mer än 10000kr. Det gör MIG lite misstänksam)
Jag tror inte att detta stämmer.
Att man numera registreras vid KÖP över 10000 är klart, men vid försäljning så tror jag faktiskt att man alltid registreras, oavsett hur liten peng de tänker betala för guldet.
Åtminstone så registrerade de mig, när jag för flera år sedan sålde guld för mindre än 2000kr till dem. Men det kan ju ha berott på att de tyckte att jag såg skum ut :-)

I händelse av ren glömska att ta upp en sådan försäljning i deklarationen  ::) Har någon här på forumet någonsin fått en påminnelse från skatteverket?

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Säljes: kända guldmynt o diverse silver
« Svar #3 skrivet: fredag 26, februari 2016, 15:29:44 »
Citera
(Möjligen kan man kanske tillföra debatten att jag ifall jag säljer till tavex blir registrerad, då affären är på mer än 10000kr. Det gör MIG lite misstänksam)
Jag tror inte att detta stämmer.
Att man numera registreras vid KÖP över 10000 är klart, men vid försäljning så tror jag faktiskt att man alltid registreras, oavsett hur liten peng de tänker betala för guldet.
Åtminstone så registrerade de mig, när jag för flera år sedan sålde guld för mindre än 2000kr till dem. Men det kan ju ha berott på att de tyckte att jag såg skum ut :-)

I händelse av ren glömska att ta upp en sådan försäljning i deklarationen  ::) Har någon här på forumet någonsin fått en påminnelse från skatteverket?

Om Skatteverket skulle komma på någon som inte gör rätt för sig i något fall kommer de nog att göra revision på den personen. Dvs, gå igenom *alla* banktransaktioner och andra referenser och då är det upp till dig att bevisa att du gjort rätt för dig. Annars blir det bli straffskatt och ev. andra straff. Minns inte hur mycket straffskatten är men typ reavinsten du skulle betalat + 50% eller nåt...

Någon annan kanske vet mer...

/H

Inloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Säljes: kända guldmynt o diverse silver
« Svar #4 skrivet: fredag 26, februari 2016, 15:36:28 »
Vid närmare eftertanke:  ...Om en sådan försäljning har registrerats på skatteverket bör den då inte redan vara förtryckt i deklarationsblanketten?

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Säljes: kända guldmynt o diverse silver
« Svar #5 skrivet: fredag 26, februari 2016, 15:47:37 »
Vid närmare eftertanke:  ...Om en sådan försäljning har registrerats på skatteverket bör den då inte redan vara förtryckt i deklarationsblanketten?

Det är upp till var och en att redovisa det. Jag vet inget bolag/försäljare/privatperson som registrerar fysisk PM köp/sälj hos skatteverket. Kanske om du handlar i pappersguld/silver i ETF, fonder, optioner eller så...

/H

Obs att reavinstbeskattning även gäller om du säljer annat lösöre än investeringsguld, som t ex samlarmynt, en gammal veteranbil eller liknande för mer än 50.000kr under 1 år.

Inloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #6 skrivet: fredag 26, februari 2016, 16:01:46 »
Tack för informationen Mega_n! Då tror jag vi kan avsluta detta ämne och återlämna tråden till ConcernedCitizens försäljning som jag för övrigt varmt kan rekommendera.  ;)



 

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #7 skrivet: fredag 26, februari 2016, 16:04:03 »
Tack för informationen Mega_n! Då tror jag vi kan avsluta detta ämne och återlämna tråden till ConcernedCitizens försäljning som jag för övrigt varmt kan rekommendera.  ;)

Tråden redan uppdelad. Prata på om du vill...

/H

Inloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #8 skrivet: fredag 26, februari 2016, 16:28:28 »
Har surfat runt på skattemyndigheten. Insammlandet av personnummer och ev. rapportering riktar sig enligt lagstadgad ordning till polismyndigheten och inte till skattemyndigheten.  Uppgifterna lagras under sju år.

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #9 skrivet: fredag 26, februari 2016, 17:30:30 »

Insammlandet av personnummer och ev. rapportering riktar sig enligt lagstadgad ordning till polismyndigheten och inte till skattemyndigheten.
Detta var min uppfattning hela tiden, men bra att få det bekräftat. Dvs ursprungsfrågan (från CC) gällde registrering i sig. Tavex registrerade mig (vilket de sade att de måste göra), men de sade ingenting om att det skulle ha med skattemyndigheten att göra.

Utloggad sputnik

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 15
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #10 skrivet: fredag 26, februari 2016, 18:16:22 »

 Ringde Tavex idag och du kan köpa 20g guldtackor för ca 7000 och sälja dom vid enskilda tillfällen och du registreras inte.
 Så går jag till Tavex på måndagen och säljer en 20g guldtacka och kommer tillbaks tisdag och säljer en till, så registreras man inte.

 Tänkte nämna detta förut i en annan tråd, samma sak med att sätta in pengar t.ex. Ica Banken.
 8000 i månaden och det spelar ingen roll hur många månader du sätter in 8000 kr, inga frågor ställs.

 Precis som med diversifiering, inte alla ägg i en korg och sprida riskerna med att bli registrerad eller av andra skäl.
 Tycker det är klumpigt när man hör folk som vill ta ut 100.000 i kontanter eller sätta in 100.000 i kontanter, det kan man göra över tid.
 Flera uttag eller flera insättningar.

 Min åsikt.

Inloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #11 skrivet: tisdag 08, mars 2016, 14:34:52 »
Har någon testat att sälja till "Finansguld" som är sponsor här på forumet.  Har det i så fall funkat bra eller dåligt?

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Säljes: kända guldmynt o diverse silver
« Svar #12 skrivet: tisdag 08, mars 2016, 19:07:15 »
Citera
Men det kan ju ha berott på att de tyckte att jag såg skum ut :-)
Bror.....det händer mig hela tiden :-\

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #13 skrivet: torsdag 10, mars 2016, 00:56:09 »

 Ringde Tavex idag och du kan köpa 20g guldtackor för ca 7000 och sälja dom vid enskilda tillfällen och du registreras inte.
 Så går jag till Tavex på måndagen och säljer en 20g guldtacka och kommer tillbaks tisdag och säljer en till, så registreras man inte.

 Tänkte nämna detta förut i en annan tråd, samma sak med att sätta in pengar t.ex. Ica Banken.
 8000 i månaden och det spelar ingen roll hur många månader du sätter in 8000 kr, inga frågor ställs.

 Precis som med diversifiering, inte alla ägg i en korg och sprida riskerna med att bli registrerad eller av andra skäl.
 Tycker det är klumpigt när man hör folk som vill ta ut 100.000 i kontanter eller sätta in 100.000 i kontanter, det kan man göra över tid.
 Flera uttag eller flera insättningar.

 Min åsikt.

Ponera att det handlar om större belopp exempelvis 350k som du vill omvandla till 2016  års sedlar och du inte vet när kapitalkontrollerna , minusräntan  Ingves interventioner  kollaps i de finansiella marknaderna och valutorna kommer.
Då har du inte tid att vänta. Då lär du ta ut 100k. Du har inte flera år på dig.   De nya sedlarna finns inte i speciellt många bankomater.  I många fall får man bara göra 3 uttag. Du kan bara ta ut 400x3 eftersom vid högre belopp än 400  kommer automaten ge dig gamla 500kr sedlar.
Det nya är att banken måste se ALLA flöden. Det var lite av en chock för mig eftersom jag hade blivit informerad att man vid insättning visar i ett steg varifrån likviden kommer genom tex uttagskvitton eller kontoutdrag. Men det är inte säkert det räcker.  Visst kan man ju hacka på en kvinna som blivit tafsad på och säga att hon får skylla sig själv för att hon var klumpig och bar slampig klädsel men jag tycker det är fel. Varför vara på förövarens sida ?   
Det är inte rimligt att anta att banken ska kräva mer än få det bevisat att likviden funnits på ett konto och tagits ut därifrån på ett riktigt sätt.     Du kan inte ens sätta in pengar som du nyligen har tagit ut om dessa tidigare varit kontolikvid som har överförts mellan olika konton såsom sparkonton. Då måste kunna visa allt. Alla flöden måste synas och det är nästan omöjligt om du flyttat lividen ett par gånger, kanske under ett par års tid och inte sparat alla kontoutdrag och eventuellt avslutat något konto.  Det är fullständigt absurt att kräva dokumentation på oändligt antal steg. I så fall så är det rimligen föregående bank eller tidigare som har tagit emot "rasifierad" likvid som borde vara skyldig.   Visserligen är bankernas makt nästan obegränsad att döma människor utan rättegång genom att neka dem insättningar och kanske uttag ?    Men jag trodde inte att de ljög eller svarade fel på så viktiga frågor.
Det ser lika illa ut om du har konton på alla banker i Sverige o gör små insättningar eller uttag hela tiden. De undrar vad gör du med kontona..varför kommer ingen lön in på kontot osv. Bara överföringar insättningar och uttag? Klumpigt att tro att det alltid fungerar med små guldköp insättningar eller uttag i alla lägen oavsett belopp oavsett hur lång tid du har på dig. Handlar det om små belopp så är det en utmärkt idé men fungerar inte för alla.
 Det är nya tider. Snaran dras åt varje dag för kontanterna.  Tro inte att det kommer vara status quo.  Just Ica och insättningsmaskiner är andningshål som riskerar att snart lär täppas till men givetvis ska de utnyttjas till max så länge möjligheten finns. 

Utloggad Asrael

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Kommentarer runt sälja guld/silver
« Svar #14 skrivet: torsdag 10, mars 2016, 09:35:35 »
Kapitalkontroller är riktigt otäckt och det smyger sig på. Ett litet steg i taget så att det inte märks. Det fungerar eftersom människor i regel både har dåligt minne och dålig föreställningsförmåga. Inte nog med det, de är ofta också historielösa.

Vad betyder det och vad kommer det betyda?

Små, små portioner av din frihet tas ifrån dig. Till slut är det som är ditt inte längre ditt och du har ingenstans att ta vägen. Du rånas lite här och där på både pengar och frihet och blir till slut både fattig och livegen. Demokrati har blivit fascism och den fria värld vi trodde att vi levde i har blivit det storebrorssamhälle Orwell beskrev.

Kommer det att fungera? Kommer vi (människor och medborgare) frivilligt låta oss vallas in i fållan?

Nej, det slutar med revolution. I värsta fall hinner staten före och det blir krig. Antingen mot de egna medborgarna eller så har man lyckats så väl med sin propaganda att man lyckas vända dem emot andra nationer.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23