Författare Ämne: Nytt 2016; Plocka ut pensionssparandet innan eliten gör det åt dig!  (läst 25876 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
Nytt 2016; Plocka ut pensionssparandet innan eliten gör det åt dig!
« skrivet: torsdag 21, januari 2016, 13:26:16 »

http://www.konsumenternas.se/aktuellt/nya-regler-for-avslut-och-aterkop-av-pensionssparande-i-fortid

Jag tror att det är en bra idé att inte bara sluta med konventionellt pensionssparande utan att plocka ut dessa tillgångar, tänka lite nytt  och placera de efter eget huvud nu när möjligheten uppenbarar sig.

Insättningsgarantin täcker ofta inte dessa tillgångar och även om den hade gjort det så kan man ju fundera över garantins värde och hur den skyddar mot inflation. (Inte alls)

Varför inte bara låta tillgångarna ligga kvar hos banken i 30 år eller så ?

Med hänsyn till den demografiska utvecklingen, utbildningsnivån på immigranter,  prognos för framtida skattetryck,  möjligheten att driva företag , infrastruktur, politikers vilja att bli omvalda genom att lova bort andras pengar...  och annat så kan man lätt bli bekymrad.

Jag tillhör de som inte tror på att man kan skapa värden välstånd och rikedom ur tomma intet. Såvida man inte är Gud. Enligt mitt sätt att se befinner sig finanseliten UNDER  Gud, inte över ..vilket de själva tror.  En ganska bra bit under.   

Du behöver mer än en tryckpress eller en dator eller finanselitens fiffiga obegripliga ordförråd och påhittiga finansiella instrument eller låda med trolleritricks för att skapa riktiga värden.

Vår ekonomi är allt mindre uppbyggd på riktiga värden. Snarare är det till stor del ett luftslott.   

Omvandlar du inte omvandlar din del av luftslottet till riktiga pengar såsom tex guld eller något annat så kommer du bli blåst.

Din motpartsrisk utgörs inte bara av finanseliten utan även av den politiska adeln.   I praktiken så producerar ingen utav dessa parter någonting.   Alla deras tillgångar är stulna av arbetande människor.   Dina pensionspengar kommer gå åt h-e om du inte plocka ut så mycket du kan..

Så tror jag.

Jag blir inte klok på denna förändring !   Detta verkar ju vara till fördel för människor och till nackdel för bankfolket ???     Händer inte varje dag direkt..  Eller har jag missat något ?

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
SV: Nytt 2016; Plocka ut pensionssparandet innan eliten gör det åt dig!
« Svar #1 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 16:23:09 »
Kikar just nu på möjligheten att plocka ut lite av pensionspengarna, tj.Pension kan man inte ta ut snabbare än på 5år. Fonder etc går ju att ta ut på en gång men skatten blir vansinnigt hög, några tips?
Skaffa nummerkonto i Bahamas eller liknande kanske?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1457
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #2 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 17:24:40 »
Jo precis, tjänar man idag över ca 37k i månaden blir marginalskatten 56-69% om du plockar ut nu. Om du förväntar dig en lägre beskattning längre fram/vid pension är det värt att tänka två ggr. Man har ju endast fått dra av 30%.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 645
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 18:48:25 »
Då jag och min fru för tillfället varken förvärvsarbetar eller har någon löneinkomst har vi för avsikt att snarast börja plocka ut 4200 kronor i tjänstepension/månad. Detta är gränsen för att inkomstskatten skall bli 0 kr om jag nu fattat detta rätt.

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #4 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 19:08:43 »
Jo precis, tjänar man idag över ca 37k i månaden blir marginalskatten 56-69% om du plockar ut nu. Om du förväntar dig en lägre beskattning längre fram/vid pension är det värt att tänka två ggr. Man har ju endast fått dra av 30%.

Så det är mao läge på att sluta jobba, flytta utomlands och därefter ta ut tillgängliga pensionspengar. Eller tar staten ut 56-69%även om man bor i en annan världsdel?
Får man ens ut sin pension om man bor i Australien?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3326
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #5 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 19:26:36 »
Mycket bra fråga!
Vill också ha svar från någon som kan den biten. Planerar att flytta inom EU.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 19:27:53 »
Haha det är sen gammalt om man inte gillar att betala skatt. Men akta er, skatteplanera inte uttag av pension. Då må ni bli kallade banditer och tjivar och bör stenas till döds!

Ja, du kan ta ut den om du bor utomlands. Huvudregeln är en beskattning på 25% på pensionsinkomster men det kan skilja sig om ländera i fråga har något skatteavtal.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 19:31:38 »
Haha ironiskt Birka ;) Planerar du att smita skatt?

Som sagt det beror helt på vilket land det gäller. Det kan ha dubbelbeskattningsavtal med Sverige och du har du kronor att tjäna/stjäla från Sveariket. Hittade precis en artikel som tar upp detta och tar upp några exempel på popullära länder att smita till. Dem tar även upp några räknexempel. Den är dock från 2012 så saker kan ju trots allt ha ändrats.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2012/11/23/lyft-pensionen-och-flytta-utomlands.html

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 19:49:39 »
Ja ja, får väl göra en pudel då.  ;)
Jag kallade ju faktist aldrig någon för tjuv i den tråden. Drog ju bara en liknelse som slog lite slint. En liten gnista kan ju bli en stor brand.
Jag kommer inte att flytta för att undslippa skatt utan bara för att få bo i ett subtropiskt klimat.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #10 skrivet: torsdag 21, januari 2016, 20:53:41 »
Ett skäl till att ta ut pengarna i förtid är att kunna investera dem på ett bättre sätt. Man ska vara medveten om att de inte är helt säkert att det alltid är en god affär att ta ut pengarna eftersom ett uttag är skattepliktigt. Summan läggs på toppen av inkomsten och kan i vissa inkomstskikt medföra att du hamnar i skiktgränsen för statlig skatt. För mig är det dock solkart att fyra och en halv fågel i handen idag är bättre än både 10 i skogen och 7 ruttna lik i skogen om 30 år.   Du kommer att få betala skatt i framtiden också  och då är köpkraften kanske borta.

Man måste göra en bedömning om vilket som motsvarar den största köpkraften. Antingen ditt sparande om x antal år som Sverige vandrat genom skärselden om du låter sparandet ligga kvar och ge centralplanerarna fria händer.   ELLER att man plockar ut det nu till en eventuellt hög skatt..   

Det här gäller ju alltså de som har ett privat sparande under 44 300kr, ett prisbasbelopp. De kan nu eventuellt få ut sin likvid enligt de nya reglerna.

Jag betalade in en summa till individuellt pensionssparande sista året man fick dra av 20500kr  just för att undvika statlig skatt och för att jag var naiv okunnig och trodde banker var företag och inte oligarker.  Nu är avdragsmöjligheten borta och jag skattar hellre bort lite grand nu än att jag skattar bort alltihop i framtiden i form av inflation och konfiskation.   

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #11 skrivet: fredag 22, januari 2016, 13:20:30 »
Det kunde man ju ge sig den på att det var ett maxbelopp på 44 300kr, dom flesta med ips har nog mer än så och får inte ut pengarna. Det räcker ju att du har sparat maxbeloppet i 4 år så är det ju kört än om ditt kapital har sjunkit några procent. >:(

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #12 skrivet: fredag 22, januari 2016, 13:42:51 »
Det kunde man ju ge sig den på att det var ett maxbelopp på 44 300kr, dom flesta med ips har nog mer än så och får inte ut pengarna. Det räcker ju att du har sparat maxbeloppet i 4 år så är det ju kört än om ditt kapital har sjunkit några procent. >:(

Jag har 38K på min IPS så jag tänkte coolt, det tar vi ut....men icke.
Det gäller inte om man redan har påbörjat utbetalning, vilket jag då har.
Hmm, undrar om det bara är Avanzas egna påhittade regler?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: fredag 22, januari 2016, 13:50:06 »
Tror jag absolut inte. Har svårt att tro att Avanza har hårdare regler än andra, tvärtom skulle jag säga. Osäker på om det är Pf eller IPS man kan ta ut under kortare tid (3 eller 4 år) om man är 62 respektive 63 år.
« Senast ändrad: fredag 22, januari 2016, 13:53:31 av toblov »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: fredag 22, januari 2016, 14:24:42 »
Det är noterat. Hade nu tid att kolla upp det mer. Är du 61 år kan du ta ut en IPS under 4 år samt är du 62 år kan Du ta ut under 3 år. Dvs tills du är 65 i båda fallen. Observera detta är dem enda undantagen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36