Författare Ämne: Nytt 2016; Plocka ut pensionssparandet innan eliten gör det åt dig!  (läst 25875 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Nytt 2016; Plocka ut pensionssparandet innan eliten gör det åt dig!
« Svar #15 skrivet: måndag 25, januari 2016, 22:32:14 »
Är det någon som har lyckats avsluta sitt IPS ? 

Enligt konsumenternas.se så måste banken godkänna avslutet men däremot inte längre Skatteverket vilket var fallet före årsskiftet.

Kanske kan man flytta sitt IPS till annan bank/institut som sedan låter dig avsluta det ?

Enligt Avanza så kan man ju flytta sitt sparande dit om man vill ...De fyller på kontoinnehavet med 1000kr

SEB tar 500pix för skilsmässan när man flyttar till annan bank.

Efter att ha ätit en Wallenbergare idag åkte jag förbi Oligarkernas egen bank SEB idag på lunchen.
Skämt åsido. Dagens uppdrag var att öppna transaktionskonto. Har sedan tidigare ett sparkonto och IPS..    När jag nämnde IPS i förbifarten sa personalinnan att de tillgångarna är låsta. Jag tror att det är sådant som nämns i filmklippet.

! No longer available

Ska forska mer om det.  Eftersom det inte var dagens uppdrag så argumenterade jag inte med henne.   

Ska se om jag kan skriva ut något fint som jag kan trycka upp i ansiktet på dem för att kunna avsluta mitt IPS    .. Ska  försöka ringa dem först dock..ska ta med mig min bankdosa och pilla lite med detta under dagen på arbetstid :)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #16 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 20:42:57 »
Efter lång väntetid i telefon fick jag tala med en hjälpsam person som skulle skicka en blankett till mig. Det var tydligen ett måste. Jag legitimerade mig med en bankdosa men det räckte ej.  Jag fick information om att skatt kommer dras osv. Verkade inte vara några problem alls. Återstår att se hur det går. Finns kanske någon hake?  Verkar inte som att jag måste betala någon avgift heller ?  Till skillnad mot om jag hade flyttat IPS till annan bank. Då kostat det 500kr. Tänker åka och ta ut det kontant om jag lyckas få in det på mitt allkonto :)
Borde egentligen åka till banken för att spara flera dagars postgång. Värdet på mitt sparande sjunker nämligen  snabbt och stadigt. Det visste jag innan att det skulle göra då jag bytte till detta sparande (i somras våras?)  men då var det i tron att placeringen var långsiktig. Hade inte en aning om att man skulle tillåta folk att slippa sin IPS vid årsskiftet.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #17 skrivet: fredag 12, februari 2016, 10:41:14 »
Verkar som att detta att få IPS utbetald i förtid ska gå vägen efter samtal med banken. Dock bara generella svar. Har inte kommit i hamn än.

Lite irriterande är det ju att de tar så god tid på sig o betala ut beloppet till mitt transaktionskonto. Tror jag skickade in blanketten 27-28 januari. De betalar normalt ut pensioner den 15:e men det borde inte spela nån roll när det är AVSLUT av individuellt pensionssparande, IPS   Man kan tro de håller på sig med avsikt.

Detta är en tillgång som jag skrivit av mentalt sett, så jag är inte fullt så ledsen. Fast lite störande är det ju alltid att missa i timingen. Mitt IPS ligger minus 35% sedan nån gång förra året ..och typ 2000kr bara senaste dagarna.   

Rekommenderar alla som kan att ta ut/avsluta sin IPS i förtid om ni kvalar in enligt ovan beskrivna regler. IPS omfattas inte ens av insättningsgarantin.

Med tanke på att Sveriges valuta består till 98% av bankskulder samt att den demografiska utvecklingen är åt helskotta,  att vi har vårt cb guld utomlands, att våra fabriker flyttat till Kina... och flyktingkriser bostadsbubbla börsbubbla obligationsbubbla så kan ni ju fetglömma att ni kommer få några pensioner på konventionellt sätt. Beroende hur långt ni har kvar till pensionen så kanske världen hinner se bättre ut tills det är dags men varför chansa..?  Lägg undan lite i riktiga pengar dvs ädelmetall och liknande!

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #18 skrivet: fredag 12, februari 2016, 11:21:01 »
Jag tycker fortfarande det är märkligt/orättvist att bara folk som har max 44300kr ska få plocka ut den...hur tänkte dom då?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #19 skrivet: fredag 12, februari 2016, 16:54:35 »
Jag tycker fortfarande det är märkligt/orättvist att bara folk som har max 44300kr ska få plocka ut den...hur tänkte dom då?

Om man läser på Skatteverket så anger de att de inte står ivägen för förtida utbetalningar men att institutet banken etc fortfarande kan stoppa dig.

Det enda som förvånar mig är varför en bank frivlligt låter mig bestämma över mina egna tillgångar och plocka ut kapitalet upp till nämnd summa  En bank har väl adrig gjort något för mänskligheten ?  :)  Jag tackar och tar emot.

Självklart är det orättvist. Precis som det mesta som banker och politiker vidrör.

Man kunde ju ha utformat det så att alla kan ta ut en del av ut ditt sparande som understiger de ca 44 000.  Men har du över detta belopp så kan du inte få något alls..

Skatteverket "Alla pensionsförsäkringar eller pensionssparkonton som har en behållning på mindre än ett prisbasbelopp kan från och med den 1 januari 2016 återköpas eller avslutas utan Skatteverkets medgivande. Det räcker att du som ägare är överens med din bank eller ditt försäkringsbolag."

Utloggad Copperhead

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: lördag 13, februari 2016, 12:04:44 »
Det rör sig alltså endast om ens privata pensionsförsäkring?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1457
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #21 skrivet: lördag 13, februari 2016, 12:17:46 »
Det rör sig alltså endast om ens privata pensionsförsäkring?
Korrekt, eller IPS. Så ingen tjänste- eller avtalspension.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: lördag 13, februari 2016, 13:49:59 »
Banken angav först  att det dröjer "upp till 2 veckor" innan utbetalning sker. 

Efter påbackning som jag gjorde mot banken fick jag svaret  (igår)  att "väldigt många valt att få en förtida utbetalning" och den höga arbetsbelastningen gör att väntetiden nu är förlängd till ca 3 veckor.

Jag tycker det är märkligt att väntetiden plötsligt blev längre om det är så att de tar ärenden i turordning varefter de ramlar in.  Kanske dök något viktigare upp emellan ?

Den stora anstormningen kan tänkas leda till att de stänger dörren för detta.  Så passa på ni som har chansen.  Skulle inte förvåna mig om jag får besked att de har stoppat min utbetalning.   

Intressant att se hur mkt denna väntetid kommer att kosta mig.  Jag fick inget svar om de kommer betala mellanskillnaden till mig beroende på den förlängda väntetiden.

Undrar om banken vid utbetalning bara drar skatten på baserat på  beloppet som det är nu momentant  eller om skatten baseras på insatt ursprungligt belopp ? Kanske verkar vara en dum fråga men jag slapp ju statlig skatt o vanlig skatt på beloppet när jag satte in pengarna (Ja just det.... Riksbankspengar jag slängde upp kontanter på disken.. Pre- 2009 va livet lite lättare)   eftersom det var avdragsgillt mot förvärvsinkomster. 

Och eventuellt vinst ?  Blir det inkomst av kapital då ?  Suger ju..Den borde ju ta hänsyn till inflationen...

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1457
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #23 skrivet: lördag 13, februari 2016, 14:01:17 »
Vinst på kontot beskattas inte. Endast inkomstbeskattning på utbetalt belopp.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: torsdag 18, februari 2016, 10:47:41 »
Har fått in pensionssparandet på transaktionskontot o skatten är dragen. Suger hårt att det lät vänta på sig i en tid med kursfall..

Förlorar ca 3000 sek i dagens penningvärde om jag kalkylerar med officiell prisinflation och kursfall på fonden... Men slapp ju en del skatt eftersom jag slapp statlig inkomstskatt på beloppet när det begav sig så totalt går det lite plus iaf...Skönt att omvandla till sedlar.

När jag ringde för att beställa ett uttag yrade damen om att det skulle bli en decimeter sedlar.. 

Har de så dålig koll ?   lite under 15k  blir knappast en 10 cm hög bunt. Hon tyckte det var lite konstigt o beställa 200kronors-sedlar och de behövde över en vecka på sig  för att få hem sedlarna trots det lilla beloppet som normalt inte behöver föranmälas.

Kanske betyder detta att jag får ocirkulerade sedlar ?

Utloggad Salbazios

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 139
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #25 skrivet: torsdag 18, februari 2016, 12:52:03 »
Då har man beställt hem blanket för att få tillbaka mina pengar, hoppas att det funkar trots ovan lyckade försök förblir jag skepptisk.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #26 skrivet: torsdag 18, februari 2016, 14:45:17 »
Jo men är beloppet under ca 44 000kr per konto så borde det funka för dig också !

Ett alternativ som jag ser för personer som ligger nära ovanför denna summa 44 300 är ju att byta till en dålig fond som är på väg ner och slå till och avsluta den precis när man kommer under gränsen. (eller baserar de gränsen på hur mkt man har satt in från början?)

Kan verka korkat men en fågel i handen är bättre än tio i skogen tycker jag.   Ditt konventionella pensionssparande kommer ju helt klart att bli värdelöst

Om din bank/sparinstitut skickar en blankett till dig så tycket jag att det ser ljust ut.   

Jag fick som sagt en gammal blankett som var formlerad under gamla reglerna att man måste vara minst 55 år så det var lite förvirrande för mig.  Men jag strök över och ändrade lite :) 

Funkade uppenbarligen  :P. Sen är det ju bara för dig att omvandla det till riktiga pengar dvs  guld o silver :)

Då har man beställt hem blanket för att få tillbaka mina pengar, hoppas att det funkar trots ovan lyckade försök förblir jag skepptisk.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #27 skrivet: torsdag 18, februari 2016, 15:03:41 »
Har fått in pensionssparandet på transaktionskontot o skatten är dragen. Suger hårt att det lät vänta på sig i en tid med kursfall..

Förlorar ca 3000 sek i dagens penningvärde om jag kalkylerar med officiell prisinflation och kursfall på fonden... Men slapp ju en del skatt eftersom jag slapp statlig inkomstskatt på beloppet när det begav sig så totalt går det lite plus iaf...Skönt att omvandla till sedlar.

När jag ringde för att beställa ett uttag yrade damen om att det skulle bli en decimeter sedlar.. 

Har de så dålig koll ?   lite under 15k  blir knappast en 10 cm hög bunt. Hon tyckte det var lite konstigt o beställa 200kronors-sedlar och de behövde över en vecka på sig  för att få hem sedlarna trots det lilla beloppet som normalt inte behöver föranmälas.

Kanske betyder detta att jag får ocirkulerade sedlar ?
Ja!!!
Då kan du sälja bunken till mig.

Utloggad Salbazios

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 139
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #28 skrivet: fredag 19, februari 2016, 11:51:53 »
Svaret från SEB.

"Hej! Då sänder jag hem en sådan blankett till dig. Fyll i uppgifterna och returnera i bifogat svarskuvert. Efter vi har fått in blanketten tar det ungefär två veckor innan pengarna är inbetalda på ditt konto.Trevlig helg och välkommen åter till oss.Vänliga hälsningar Marie PihlgrenSEB Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Fondandelar och andra finansiella instrument kan både stiga och falla i värde och det är inte säkert att du får tillbaka investerat kapital. Faktablad och informationsbroschyr eller prospekt finns på www.seb.se."

Verkar inte som om det skall bli några problem.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #29 skrivet: fredag 26, februari 2016, 14:51:16 »
Klappat och klart med IPS!  :P Omvandlat en utsiktslös tillgång under Wallenbergs mångåriga kontroll till lite värdelösa bankfordringar i form av ettor och nollor. Sedan i sin tur omvandlat detta till lite mindre värdelös fiat, direkt från tryckeriet och i nummerordning :)

Någon smaklös marodör har vikt några utav sedlarna tyvärr  >:(

Någon mer som lyckats avsluta sitt pensionssparande ?  Salbazios ?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36