Författare Ämne: Tackor för fårskallar!  (läst 5192 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
Tackor för fårskallar!
« skrivet: fredag 31, juli 2015, 16:31:43 »
Jäkla piratkopior!

http://www.aliexpress.com/w/wholesale-suisse-gold.html

Men ändå rätt coola ;)

mrSju

• Gäst
SV: Tackor för fårskallar!
« Svar #1 skrivet: fredag 31, juli 2015, 20:22:49 »
Jäkla piratkopior!

http://www.aliexpress.com/w/wholesale-suisse-gold.html

Men ändå rätt coola ;)

Borde vara dödsstraff på att sälja såna.

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: tisdag 04, augusti 2015, 14:38:33 »
Nja, dödsstraff är väl att ta i, så länge det klart framgår att det är kopior och man betalar typ $3/st.

Även om det inte står "Copy" (vilket det borde) så är skillnaden uppenbar när man studerar dessa
billiga kopior på nära håll. De kan fylla sin funktion som "luring" för inbrottstjuvar och "studieobjekt".
Tyvärr tror jag det är lite naivt att tro att man kan förbjuda kopior och en utopi att personer som
aldrig sett äkta vara, skall kunna köpa tackor vid vägkanten eller på ali/tradera utan att bli blåsta.   

Däremot tycker jag att denna säljare borde få spö-straff. http://www.aliexpress.com/item/Verified-South-Africa-Krugerrand-999-fine-gold-coin-4-pcs-lots-free-shipping/1600859937.html

Här är syftet uppenbarligen att blåsa köparen, som tror att han får en "perfekt kopia"
På den ljusgula bilden ser man en "standard ful-kopia" (kolla tex. groteska näsan/öron), dvs. detta
är vad du får, medan de två lite mer kopparfärgade bilderna visar ett helt annat mynt, troligtvis äkta vara.

Festligt när de anger vikten: "Metal: 1.5 gram fine .999  Gold + 29.5 grams Tungsten" vilket knappast är
sant något av påståendena, samt att det ger vikten 31g (motsvarande finvikten) stället för korrekt myntvikt 33,93g.

Den som har/köper en "perfekt kopia" som inte kan avslöjas med de mest uppenbara testerna (mått/vikt/utseende/färg/ping)
får gärna sälja det till mig. EFTER undersökning lägger jag upp bevis här på sidan och kan jag inte bevisa att det är uppenbar fake,
betalar jag SEK 5.000:- för myntet. Gäller enbart 1 oz Guld, givetvis.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #3 skrivet: tisdag 04, augusti 2015, 17:28:44 »
Började fundera på det där med luring för inbrottstjyvar. Hittar de fem sådana tackor i safet så kanske de inte letar vidare.
Kollade sedan på Tullverkets hemsida vad som gäller för import av piratkopior.
Kort sagt: Man kan bli skadeståndsskyldig och tvingad att förstöra godset.

Utloggad Guldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: torsdag 06, augusti 2015, 14:39:35 »
Tullverkets intresse för piratkopior gäller i princip uteslutande stora kvantiteter för kommersiellt syfte, dvs. om du tar in en container med falska märkesjeans är det stor risk att de fastnar, men de undersöker/stoppar aldrig jeansen du har på dig eller i resväskan. Dessutom vet jag inte riktigt om man kan betrakta en $3 replika som en piratkopia, då det knappast konkurrerar med originalen, i fråga om syfte (i detta fall investering/värdeföremål). En vattenpistol eller Eiffeltorn i plast betraktas väl inte som en piratkopia av "the real thing" och processer om eventuellt mönsterskydd riktas nog mot tillverkare, snarare än privatpersoner.

De största beslagen gäller cigaretter (30%) och i de flesta fall där rättighetsinnehavaren startar rättsprocesser, räcker det om man accepterar att varorna förstörs, enligt tullverkets hemsida. Jag har beställt några enstaka mynt och tackor vid flera tillfällen från Aliexpress och det har aldrig varit några problem, men en drogad inbrottstjuv i mörkret eller dagisbarn är väl ungefär de som kan tänkas bli lurade av dessa kopior..  :D

Allvarligt, hur kan man betala $115 för myntet till höger och lämna positivt omdöme?!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72