Nja, dödsstraff är väl att ta i, så länge det klart framgår att det är kopior och man betalar typ $3/st.
Även om det inte står "Copy" (vilket det borde) så är skillnaden uppenbar när man studerar dessa
billiga kopior på nära håll. De kan fylla sin funktion som "luring" för inbrottstjuvar och "studieobjekt".
Tyvärr tror jag det är lite naivt att tro att man kan förbjuda kopior och en utopi att personer som
aldrig sett äkta vara, skall kunna köpa tackor vid vägkanten eller på ali/tradera utan att bli blåsta.
Däremot tycker jag att denna säljare borde få spö-straff.
http://www.aliexpress.com/item/Verified-South-Africa-Krugerrand-999-fine-gold-coin-4-pcs-lots-free-shipping/1600859937.htmlHär är syftet uppenbarligen att blåsa köparen, som tror att han får en "perfekt kopia"
På den ljusgula bilden ser man en "standard ful-kopia" (kolla tex. groteska näsan/öron), dvs. detta
är vad du får, medan de två lite mer kopparfärgade bilderna visar ett helt annat mynt, troligtvis äkta vara.
Festligt när de anger vikten:
"Metal: 1.5 gram fine .999 Gold + 29.5 grams Tungsten" vilket knappast är
sant något av påståendena, samt att det ger vikten 31g (motsvarande finvikten) stället för korrekt myntvikt 33,93g.
Den som har/köper en "perfekt kopia" som inte kan avslöjas med de mest uppenbara testerna (mått/vikt/utseende/färg/ping)
får gärna sälja det till mig. EFTER undersökning lägger jag upp bevis här på sidan och kan jag inte bevisa att det är uppenbar fake,
betalar jag SEK 5.000:- för myntet. Gäller enbart 1 oz Guld, givetvis.