Författare Ämne: NGC Gradering (grupp gradering) i slutet av november 2014  (läst 39847 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1567
  • Affärsomdömen: 409
  • "Allting är relativt"
NGC Gradering (grupp gradering) i slutet av november 2014
« skrivet: torsdag 13, november 2014, 11:29:43 »
Hejsan.
Jag har fått flertal frågor om myntgradering efter min senaste gradering i maj månad. Själv var jag inte så sugen på att gradera mynt det här året, då jag har skickat mynt till NGC under året redan två gånger. Framförallt på grund av att jag inte har så många egna mynt att gradera, då jag satsade pengarna till andra projekt och andra myntserier, så jag har inte köpt så många Panda mynt åt mig själv (jag graderar endast Panda mynt).
Jag fick ett meddelande från vår medlem Bosse68 häromdagen, som skrev att han är intresserad av att gradera sina silver Panda mynt.

Och jag tänkte då att det faktiskt är dags nu att starta en tråd och erbjuda grupp NGC gradering till våra medlemmar.

Så alla medlemmar som är intresserad och vill skicka sina silvermynt till NGC för gradering kan anmäla sig i tråden.

Jag tänker samla alla mynt och skicka dom till NGC i slutet av november 2014 typ 26-27 november (+/- några dagar).

Det gäller endast silver mynt och gärna Panda mynt, dock så går även övriga silvermynt också bra.

Jag ska inte skriva så mycket om NGC och själva graderingsbetydelsen här i tråden. Jag skriver endast kort om ms68, ms69, ms70:

(MS-68) Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, inga synliga kontaktmärken för blotta ögat och exceptionellt vackert. Präglingen är skarp och attraktiv.

(MS-69)  Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, skarp, attraktiv prägling, och mycket exceptionellt vackert för ögat. Ett perfekt mynt förutom för mikroskopiska sprickor med 8x förstoring.

(MS-70) Den perfekta myntet. Det finns inga mikroskopiska sprickor synliga till 8x förstoring. Präglingen är skarp, perfekt centrerad, och på en felfri bakgrund. Ljusa och full ursprunglig lyster och enastående  vackert för ögat.

Ni kan läsa en del info om gradering och hur jag graderade mina mynt i den här tråden:  Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS

Jag kan inte skriva exakta summan på vad hela kostnaden per mynt ska landa på, då NGC drar beloppet i USD från kreditkortet efter graderingen (dom drar då graderingskostnaden + fraktkostnaden tillbaka, som varierar med vikt och antal mynt).

Gradering för ett silver Panda mynt kostar 17$ + graderingsavgift per order (kommer inte ihåg hur mycket det var, återkommer senare med det, det blir i alla fall en order) +tillkommer frakt till USA och frakt tillbaka (+glöm inte beräkna frakt från er till mig och från mig till er efter graderingen)

Räkna med preliminärt totalt kostnad per mynt (inklusive frakt) 200-260 kr.

Jag rekommenderar inte att skicka silver Panda mynt till gradering, som är nyare än år 2011. (Chansen att få ms70 är låg, och ms68-69 är oftast billigare att köpa som redan är graderade).

Jag kommer att publicera bilder under processen och bilder på kvitto och alla kostnader som tillkommer. (Det är alltså kostnaden för frakt till USA och kostnaden för graderingen. Sedan kostnaden för frakt tillbaka och kostnaden för frakt från mig till er).

Jag tar för jobbet och tid som jag ska spendera (ta emot Era mynt, förbereda dom för graderingen, packa och skicka till USA, beställa gradering, vara lite nervös och nyfiken innan resultatet, ta emot mynten tillbaka, packa upp och packa igen för att skicka vidare till Er, göra bilder, ladda upp bilder här, mm...):15000 kr  :D  0 kr Ja! 0 (noll) kronor!   

Jag kan inte garantera ms70 resultat. Ni kan visa bilder på myntet innan ifall ni vill och jag kan kolla på dom och försöka gissa, dock förra gången gissade jag helt fel på mina egna mynt, men fick ändå bra resultat med dom flesta på ms69.

Har ni frågor så ställ dom gärna här i tråden.

Än så länge det är två medlemmar:

Fantom - 1 mynt (ja, tyvärr endast 1 mynt)
Bosse68 - 5 mynt
sextio8 - 6 mynt
C-vitamin - 2 mynt

p.s. Bilder är från min tidigare gradering (förre och efter)
« Senast ändrad: onsdag 19, november 2014, 00:49:54 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
SV: NGC Gradering (grupp gradering) i slutet av november 2014
« Svar #1 skrivet: torsdag 13, november 2014, 11:33:37 »
OBS! Endast NGC gradering! (ej. NCS+NGC)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #2 skrivet: torsdag 13, november 2014, 11:35:51 »
Tid för allting som det tar:

Ca. 1 vecka för frakt till USA.
Ca. 2-3 veckor för gradering (beror på hur mycket jobb NGC har, och dom har mycket jobb nu då dom håller på att gradera Pandor 2015)
Ca. 1 vecka för frakten tillbaka.

Totalt tar det ca. 4-5 veckor.
« Senast ändrad: torsdag 13, november 2014, 16:33:30 av Fantom »

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #3 skrivet: torsdag 13, november 2014, 15:55:57 »
Du har pm

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #4 skrivet: torsdag 13, november 2014, 17:53:35 »
Bra initiativ! jag är på :)

pm skickat

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: torsdag 13, november 2014, 21:08:29 »
... (beror på hur mycket jobb NGC har, och dom har mycket jobb nu då dom håller på att gradera Pandor 2015)
...

Senaste nyheter från NGC, fick nyss via mejlet!

2015 CHINESE PANDA COINS COMING SOON!

Ha-ha, så bra var jag på att gissa det! :D

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #6 skrivet: torsdag 13, november 2014, 21:18:18 »
Jag tänker även angående Ekonomin, om det är OK, betala gärna i förskott 100/kr per mynt till mig, resten räknar vi om efter själva graderingen. Och självklart glöm inte skicka Era mynt till mig, dock anmäl sig här i tråden först och sen tar vi kontakt via mejlet. :)
« Senast ändrad: torsdag 13, november 2014, 21:25:24 av Fantom »

Utloggad Jonthan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #7 skrivet: fredag 14, november 2014, 14:06:28 »
Panda 2015 var absolut ingen hitt alltså  :o :-\

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: onsdag 19, november 2014, 00:37:06 »
Ja, ny börjar mynten anlända till mig.

Jag har haft riktigt jobbiga dagar senaste två veckor, har jobbat väldigt mycket på mitt ordinarie arbete, har sovit lite, var konstant trött, svarade oftast försent på mina PM och mejl, fick en kund som ville inte slutföra affären, jag tror på grund av att jag var så seg att svara via mejlet (speciellt senaste 5 dagar), han är dock inte medlem här tror jag, och en kund fick mejlet efter mina lovande 24 timmar (har missat hans mejlet helt enkelt)... Ja ja, i alla fall alla andra kunder fick svaret relativt snabbt och var troligtvis nöjda med affärer. :D

Sen, jag har skadat benet idag på karate träningen och till slut hade skadat mitt finger med en sax när jag började öppna Bosses68 paket med mynt i. :D

Nu blir jag ledig flera dagar och kan ta det verkligen lugnt och syssla i lugnt och ro med tjejer silver då. :)

Nu till själva ärendet!

Jag har mottagit 6 mynt från sextio8 och även mottagit hans förskott betalning på 100 kr/mynt = 600 kr idag.
Jag har mottagit 5 mynt från Bosse68 idag.

Jag väntar när C-vitamin ska bestämma sig, vilka och hur många mynt han vill gradera.

Blir det inga fler intresserade då skickar jag mynten till NGC, så fort jag får C-vitamins mynt då. :)

1 mynt blir väldigt intressant att gradera då detta är ett Panda 2001 frosted variant, som Bosse68 ska gradera, läs mer om detta variant i den här tråden Ny Variant - 2001 S10Y FROSTED / MIRRORED BRANCHES Tänk att myntet får ms70  ;) Bosses mynt ser bra ut i mina ögonen och har möjlighet att få höga betyg.

Sen det är flera intressanta mynt som jag fick från sextio8, dock jag vill fråga han först om detta är OK att skriva här vilka mynt han graderar eller inte? Annars alla hans mynt ser bra ut i mina ögonen :)

Och förstås mitt mynt Panda 1999, som jag hoppas på ms69. :)

Kontakta mig gärna om ni är intresserad att gradera sina mynt hos NGC under veckan, anmäl sig här i tråden och sen skicka ett mejl eller PM till mig.

p.s. Jag fick även en present från Bosse68, ja, vi har en så trevlig medlem här, jag får alltid någon present från han när han skickar försändelser till mig, förra gången tror jag det var speciella kapslar, nu en Panda-mössa, eller vad kallas den? Ni får se den på bilden på en smurfig, då det var ingen ide visa mitt trötta ansikte här. ;D 
Tack Bosse!
« Senast ändrad: onsdag 19, november 2014, 12:44:22 av Fantom »

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 19, november 2014, 01:11:46 »
Det går naturligtvis att skriva om mynten fantom!!

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: onsdag 19, november 2014, 01:19:14 »
Mina mynt skickas i morgon (senare idag), allt är packat och klart :)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #11 skrivet: onsdag 19, november 2014, 14:37:39 »
Jag hade gärna varit med, dock har jag inga pandor att gradera. Tror ni att det skulle finnas någon mening med att gradera något av dessa mynt(skulle nog kunna hitta några fina exemplar av dessa i stacken):

• ½oz great white shark 2013 från Perth mint
  • 1 oz Somalia elefant 2013
  • 1 oz Fiji Taku 2013
  • 1 oz Peregrine Falk 2013
  • 1 oz Libertad 2013

Är nog mest för skojs skull egentligen jag hade velat vara med, dock så vill man ju att det ska vara någon mening med det i så fall, så söker lite input därför :)
« Senast ändrad: onsdag 19, november 2014, 14:39:44 av jerseph »

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 19, november 2014, 15:18:19 »
Jag hade gärna varit med, dock har jag inga pandor att gradera. Tror ni att det skulle finnas någon mening med att gradera något av dessa mynt(skulle nog kunna hitta några fina exemplar av dessa i stacken):

• ½oz great white shark 2013 från Perth mint
  • 1 oz Somalia elefant 2013
  • 1 oz Fiji Taku 2013
  • 1 oz Peregrine Falk 2013
  • 1 oz Libertad 2013

Är nog mest för skojs skull egentligen jag hade velat vara med, dock så vill man ju att det ska vara någon mening med det i så fall, så söker lite input därför :)

Titta på myntens värde kontra värdet på samma mynt med en t.ex ms-69 gradering. Jag tittade igenom 24 st Lunar1-mynt och valde ut 4 och lade till 2st stockhorse 2013. Om jag går plus eller minus (rent ekonomiskt) återstår att se. Hur som helst skall det bli spännade! Bra initiativ Fantom!! ;D ;D ;D

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #13 skrivet: onsdag 19, november 2014, 15:19:35 »
½oz great white shark 2013 från Perth mint

Kan vara intressant att gradera, i alla fall för skoj skull det skulle funka perfekt. :)

Somalia elefant och Peregrine Falk är dock ingen ide att gradera även för skoj skull, tycke jag i alla fall och rekommenderar inte skicka dom till gradering.

1 oz Fiji Taku 2013 och 1 oz Libertad 2013 går att gradera om du tycker om sådana mynt personligen och vill helst ha ett av varje i NGC slab, speciellt Mexican Libertad. Meningen att gradera Mexican Libertad är samma som när man graderar Amerikan Silver Eagle mynt, väldig många tycker om graderade ASE mynt i hela värden. Jag tror att flera medlemmar även här, har graderade ASE mynt i sina samlingar.

Så ½ oz great white shark och 1 oz Mexican Libertad passar bra tycker jag. :)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #14 skrivet: onsdag 19, november 2014, 15:26:20 »
½oz great white shark 2013 från Perth mint

Kan vara intressant att gradera, i alla fall för skoj skull det skulle funka perfekt. :)

Somalia elefant och Peregrine Falk är dock ingen ide att gradera även för skoj skull, tycke jag i alla fall och rekommenderar inte skicka dom till gradering.

1 oz Fiji Taku 2013 och 1 oz Libertad 2013 går att gradera om du tycker om sådana mynt personligen och vill helst ha ett av varje i NGC slab, speciellt Mexican Libertad. Meningen att gradera Mexican Libertad är samma som när man graderar Amerikan Silver Eagle mynt, väldig många tycker om graderade ASE mynt i hela värden. Jag tror att flera medlemmar även här, har graderade ASE mynt i sina samlingar.

Så ½ oz great white shark och 1 oz Mexican Libertad passar bra tycker jag. :)

Tack för svaret! Du har P.M

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 20:28

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n