Författare Ämne: SWEA 2014  (läst 129909 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: SWEA 2014
« Svar #30 skrivet: onsdag 15, oktober 2014, 07:01:06 »

Utloggad Salbazios

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #31 skrivet: torsdag 16, oktober 2014, 21:27:43 »

Hehe! Det där är väl vad en väskdängare skulle kunna tolka som en "köpsignal" :D

Frågan är bara var kan jag köpa den boxen och när  :D. Sluta retas  :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #32 skrivet: onsdag 22, oktober 2014, 20:18:42 »
Lägger ut en bild som kanske kan ge en uppfattning om hur vår viking är tänkt att utformas.
Som vanligt så skall den ses som "working in progress" då jag fortlöpande arbetar på designen.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #33 skrivet: onsdag 22, oktober 2014, 20:46:17 »
HELT OK

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #34 skrivet: onsdag 22, oktober 2014, 21:19:13 »
Ser riktigt bra ut tycker jag :)
Om man ska ge någon form av kritik, så hade det vart snyggt om skeppets skrov hade haft lite grövre yta på något vis. Virket ser lite plant ut, men jag vet inte hur man skulle kunna förbättra det!

Jag ska nog köpa 10st i alla fall :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #35 skrivet: torsdag 23, oktober 2014, 00:29:15 »
...så hade det vart snyggt om skeppets skrov hade haft lite grövre yta på något vis. Virket ser lite plant ut, men jag vet inte hur man skulle kunna förbättra det!

Detta är en detalj som jag tänker diskutera med den präglare vi slutligen väljer.
På Ostindiefararen använde sig Pobjoy av "cross-hatching" vilket i mitt tycke blev snyggt.
Nu kommer vi dessutom att ha en stenig yta alldeles under (se bild), och då är det bra om dessa båda material skiljer sig åt något på motivet. Därför bör tillverkaren vara med i denna diskussion.

En annan detalj är vikingens pälsmantel.
Då vikingen har skägg så är det viktigt att detta separeras från manteln på ett tydligt sätt, vilket gör att präglaren bör rådfrågas även i detta spörsmål.

Sedan så håller fn. inte vår 3D modell riktigt en slutgiltig produktionskvalité. Den är mer en betaverision för utvärdering av helheten.
Beroende på vilken tillverkare som får äran att förverkliga vår viking, så kommer vi att anpassa 3D modellen för ändamålet.

Om det blir CNC-frärning eller lasergravyr, så måste den förfinas i varje detalj för att kunna användas vid produktionen.
Om det istället blir en konventionell teknik med gipsförlaga, så kommer en konstnär att skulptera fram en fysisk motvarighet, vilket gör det onödigt att lägga alltför mycket tid på de digitala detaljerna.

På förstoringen så kan den uppmärksamma se en viss "taggighet" i linjerna, vilket beror på att jag kör med en lite lägre upplösning för att slippa onödigt långa renderingstider när jag arbetar med bilden.
Detta kommer givetvis att rättas till om vi skall ta fram ett skarpt digitalt original.

Ha även i åtanke att detta närmast är att betrakta som mikroskopiska uppförstoringar, och att vi därför ser detaljer som normalt är osynliga för blotta ögat.
« Senast ändrad: torsdag 23, oktober 2014, 00:42:38 av 2818181 »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #36 skrivet: torsdag 23, oktober 2014, 09:08:21 »
Det var ju intressant att se den senaste 3D bilden, som på ett mer realistiskt sätt visar hur nästa ”Swea” kommer att te sig i verkligheten. Jämför man med förlagan så ser man att detaljer, som man ser bra i förlagan, kommer bort en del på det verkliga myntet.
Jag tänker speciellt på ansiktet och undrar ifall det skulle göra sig bättre ifall ”Vikingen” vrider sig lite och riktar ansiktet mer eller mindre rakt fram.

Det blir naturligtvis en hel del arbete att göra en version till med en sådan ändringen, men nog skulle det vara intressant att se om "Vikingen" och ansiktet skulle göra sig bättre då. Jag vet inte om jag är ensam om detta, men det är vad jag tycker.

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #37 skrivet: torsdag 23, oktober 2014, 12:36:08 »
På 2013s mynt står det "1 riksdaler specie" vilket låter jättefint och men är inte riktigt historiskt korrekt.
En riksdaler specie var/är på c:a 25.6973 gram silver.
SWEA (och alla andra 1 oz-mynt) är på 31,1 gram silver.

Dock är det ett så litet fel (c:a 20%) att jag är beredd att bortse från det även om "1,21 riksdaler specie" hade varit korrekt.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #38 skrivet: torsdag 23, oktober 2014, 16:08:50 »
Jag tycker vi ska tänka till lite innan vi kastar oss över den designen vi sett här, att gå från det fantastiska 2013-motivet till en viking som inte alls känns lika naturlig i motivet samt att han står på ett mycket konstigt sätt med ena foten i runorna(varför de nu ens är där) känns inte som världens hit. Kanske får tänka om mitt bidrag om det är den designen som väljs.

Det har varit lite diskussion om just foten tidigare vill jag minnas. Hur vikingen står etc.. Ett förslag är att vikingen står i skeppets för med ena foten uppe på en bänk/eller relingen. Typ som en Captain Morgan pose. Skeppet blir då också mer i fokus och får en mer aktiv roll i bilden. Skeppet blir inte bara en kuliss i bakgrunden som man tagit med för att alla ska förstå att det är en viking på bilden. Hursom så tycker jag motivet nu är fint men detta kanske skulle bli ännu bättre.  :)

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Myntmodell
« Svar #39 skrivet: torsdag 23, oktober 2014, 21:28:41 »
På 2013s mynt står det "1 riksdaler specie" vilket låter jättefint och men är inte riktigt historiskt korrekt.

Dock är det ett så litet fel (c:a 20%) att jag är beredd att bortse från det även om "1,21 riksdaler specie" hade varit korrekt.

Ja, vi valde att avvika med ca. +5,4061768 gram från originalet för att minimera förväxlingsrisken mellan vår minnesmedalj och det tidigare svenska betalningsmedlet.
På så vis har vi även tagit höjd för ev. svängningar i silverkursen om nu någon skulle vilja köpa chips och några folköl på 7-eleven för 1 R Sp.

Nackdelen med att avvika från gängse svensk standard är dock att vår Swea tyvärr inte accepteras av dagens P-automater och enarmade banditer.

Att det skulle bli ohemult dyrt att be tex. Mûnze Österreisch att ta fram några hundra silverblanks som följer svensk 1800-talsstandard, har givetvis inget med saken att göra :D

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #40 skrivet: fredag 24, oktober 2014, 01:47:40 »
Sarek tog upp en av de punkter som jag själv haft en del funderingar kring, och det är huvudets position på vikingen.
Majoriteten av alla mynt (på såväl djur som människor) har modellernas ansikten avbildade i profil, - så vill man spela på säkra kort är det enklast att följa denna mall.
Det är ett inarbetat formspråk som hjärnan har lätt att känna igen i det lilla formatet, vilket möjligen kan bero på asymetrin i motivet.

Dock så finns det undantag, och i dessa fall är modellen oftast avbildad rakt frammifrån.

Jag har lite olika skisser på detta i datorn, och jag lägger ut en lite modifierad sådan till bedömning.
Observera att det är en skiss, och försök att bedömma helheten istället för detaljer.

-Vad det gäller skeppet, så är det tänkt att agera som en något stiliserad bakgrund. Att ställa vikingen på relingen går bort av flera skäl.
Bl.a. så är vikingaskepp relativt stora flytetyg, vilket skulle innebära att antingen så måste man göra vikingen mindre, alternativt skeppet betydligt större för att proportionrna skall stämma. Då blir kompositionen samtidigt helt annorlunda, och draken skulle hamna utanför bilden.
Att bara placera honom i nuvarande skepp skulle snarast få det att framstå som en liten jolle.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
« Svar #41 skrivet: fredag 24, oktober 2014, 07:19:07 »
I min telefon syns det att Vikingen har grymma solglasögonen på!  8)

Utloggad Micke

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #42 skrivet: fredag 24, oktober 2014, 08:02:27 »
Det var fräckt med ansiktet mot istället för profil :)
« Senast ändrad: fredag 24, oktober 2014, 08:09:03 av Micke »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #43 skrivet: fredag 24, oktober 2014, 10:43:28 »
Dock så finns det undantag, och i dessa fall är modellen oftast avbildad rakt frammifrån.
Det såg intressant ut med den nya bilden, och kanske det hade blivit ännu bättre ifall "Vikingen" inte tittade precis rakt fram utan några grader inåt bilden.
« Senast ändrad: fredag 24, oktober 2014, 11:03:44 av Sarek »

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
« Svar #44 skrivet: onsdag 29, oktober 2014, 11:35:55 »

Ja, vi valde att avvika med ca. +5,4061768 gram från originalet för att minimera förväxlingsrisken mellan vår minnesmedalj och det tidigare svenska betalningsmedlet.
På så vis har vi även tagit höjd för ev. svängningar i silverkursen om nu någon skulle vilja köpa chips och några folköl på 7-eleven för 1 R Sp.

Nackdelen med att avvika från gängse svensk standard är dock att vår Swea tyvärr inte accepteras av dagens P-automater och enarmade banditer.

Att det skulle bli ohemult dyrt att be tex. Mûnze Österreisch att ta fram några hundra silverblanks som följer svensk 1800-talsstandard, har givetvis inget med saken att göra :D

Bra. Man behöver inte alltid vara historiskt korrekt. Nära nog är helt okej.  8)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane