Författare Ämne: Bostadsbubblan  (läst 38403 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #15 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 20:55:09 »
Citat från: cap380
Jag tror att priserna kommer hålla sig eller gå upp mer i de attraktiva områdena. Det byggs ju på tok för lite i storstäderna och de hyresrätter som byggs är så dyra att där hara bara de råd att bo som precis sålt sin borätt med tokvinst....

Har ingen insyn i hur det är med villor etc men boende i attraktiva områden kommer nog alltid att värderas väldigt högt. Höjda räntor kanske ger en \"justering\" men ja.... inte nån bubbla som spricker.

Kan förstås ha helt fel :)

En snabb titt på Boplats (som är den största marknaden för hyreslägenheter i Göteborg för er som inte vet) så ser jag 89 lägenheter lediga för uthyrning, 10 i andra hand och en hel del som vill byta. På andra annonsplatser kan man hitta ännu fler andrahands, så det där med bostadsbrist som en del talar om som ett mantra köper jag inte riktigt. Det handlar i mitt tycke mer om preferenser, jag skulle aldrig vilja bo ute i t ex Bergsjön av olika anledningar, och på dessa platser hittar man ofta lediga hyresrätter eller billiga bostadsrätter. Gissar att de flesta resonerar precis som mig på det området...

Dock vet jag att det kan vara sjukt svårt att komma in på hyresmarknaden som ung, och att nybyggt inte är ett alternativ pga höga hyror. Jag antar att bl a höga nybyggnationskostnader är ett av problemen, modern standard är för dyr för en stor del av målgruppen med hyresgäster.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
Bostadsbubblan
« Svar #16 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 21:03:50 »
Citat från: Silverräven
Jag antar att bl a höga nybyggnationskostnader är ett av problemen, modern standard är för dyr för en stor del av målgruppen med hyresgäster.

Det har nog mest att göra med att den svenska byggsektorn är bland det mest ineffektiva man kan tänka sig.

Det är ingen slump att officiella rapporter från Statskontoret har namn som \"Sega gubbar?\" och \"Skärpning gubbar!\".

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
Bostadsbubblan
« Svar #17 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 21:43:24 »
Var inne och slösurfade på Hemnet.

Ett par kast med en 100 grammare från mig (i kranskommun till huvudstaden) gick ett hus med utrop 12,5 Mkr gick innan första visningen.
Fint stor hus och egen strand, brygga osv

Allt handlar om läge. Oavsett konjunktur.
Köper man rätt hus, mynt, aktier och är långsiktig kommer man aldrig förlora pengarna.

Men visst, man kan ju alltid få bättre avkastning på annat håll.

Å andra sidan skall man ju bo någonstans. Och ett gott boende slår det mesta.

Sedan kan man ju alltid argumentera att samma hus i glesbygden kostat max 2 millar.... och då krävs inte samma lön för att bära den kalkylen.

Men då är det längre till Dramaten.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #18 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 22:29:55 »
Skrotpeter: Så som du beskrev hade jag gärna bott. Dock förstår jag inte varför det är så viktigt att bo nära Hufvudstaden, hade lika gärna eller hellre bott i sådant läge nära en mindre stad. Fast iofs, då är det långt till Dramaten... :P

Utloggad cap380

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
Bostadsbubblan
« Svar #19 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 22:35:38 »
Citat från: Silverräven
Citat från: cap380
Jag tror att priserna kommer hålla sig eller gå upp mer i de attraktiva områdena. Det byggs ju på tok för lite i storstäderna och de hyresrätter som byggs är så dyra att där hara bara de råd att bo som precis sålt sin borätt med tokvinst....

Har ingen insyn i hur det är med villor etc men boende i attraktiva områden kommer nog alltid att värderas väldigt högt. Höjda räntor kanske ger en \"justering\" men ja.... inte nån bubbla som spricker.

Kan förstås ha helt fel :)

En snabb titt på Boplats (som är den största marknaden för hyreslägenheter i Göteborg för er som inte vet) så ser jag 89 lägenheter lediga för uthyrning, 10 i andra hand och en hel del som vill byta. På andra annonsplatser kan man hitta ännu fler andrahands, så det där med bostadsbrist som en del talar om som ett mantra köper jag inte riktigt. Det handlar i mitt tycke mer om preferenser, jag skulle aldrig vilja bo ute i t ex Bergsjön av olika anledningar, och på dessa platser hittar man ofta lediga hyresrätter eller billiga bostadsrätter. Gissar att de flesta resonerar precis som mig på det området...

Dock vet jag att det kan vara sjukt svårt att komma in på hyresmarknaden som ung, och att nybyggt inte är ett alternativ pga höga hyror. Jag antar att bl a höga nybyggnationskostnader är ett av problemen, modern standard är för dyr för en stor del av målgruppen med hyresgäster.

Ungefär det menade men var inte så klarspråkig :) . Dvs vissa områden skulle jag aldrig vilja bo i (vissa åker jag inte ens till frivilligt ens på besök)...

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Bostadsbubblan
« Svar #20 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 23:07:50 »
I beg to differ!

Även marknaden för premiumobjekt viker på sina ställen och även \"miljonärer\" håller i slantarna när de ser vart det är på väg. Dessutom är inte önskan om ett flott boende i sig prisdrivande när allmänheten ger sig in i budgivningen - allt handlar om billiga krediter. Man lånar så långt boendekalkylen tillåter. Med båda föräldrarna i heltidsjobb, en rad jobbskatteavdrag, låga räntor och obefintliga amorteringar så ser jag inte hur boendekalkylen kan förbättras ytterligare. Kryddar vi med att mångas kontantinsatser fått sig en törn av den senaste tidens börsutveckling så har jag svårt att se fortsatt generell prisökning. Swedbanks boindex som kom idag visar också på att storstadsregionernas villaägare börjar få en något ansträngd köpkraft.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Bostadsbubblan
« Svar #21 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 00:48:23 »
Jag håller med Batik. I slutändan är det säkert så att premiumobjekt faller minst i % eftersom målgruppen är minst känslig men nog påverkas majoriteten av dem med. Bara de senaste dagarna har väl PG Gyllenhammars semesterkåk valsat runt i tidningarna. Priset var sänkt 30 miljoner eller nåt sånt vill jag minnas. Det var ett hus i Skåne nånstans där dåvarande ägaren inte ville sälja för 20 miljoner för ett tag sedan, nu var det utmätt och bjöds ut på auktion av Kronofogden. Budgivningen slutade på 10,5 miljoner...
Samtidigt ska man ju komma ihåg att även om ett hus i typ Baggböle faller 60% så behöver det inte bli så dramatiskt, det är ändå bara några hundratusen. Faller husen i Bromma 20% så är det sannolikt över en miljon. Många kanske klarar det, men många lär inte ha sådana marginaler.

Utloggad Andreas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
Bostadsbubblan
« Svar #22 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 08:42:43 »
Så länge man inte säljer så spelar det ju ingen roll...kanske. Det pratas ju om att när värderingen på huset sjunker mycket så kan bankerna kräva att man amorterar för att fortfarande ha kvar marginalen som man hade vid insatsen. Kan bli tufft om det sjunker 20% på en 4-miljonersvilla.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Bostadsbubblan
« Svar #23 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 08:57:24 »
När t o m SEB går ut och säger att bostadspriserna ska ner 10-15% på ca 2 år, då är det red alert.

Man kan nog slå på det dubbla utan att blinka.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #24 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 11:14:42 »
Är det ingen på forumet som vänder taggarna utåt och hävdar att bostadspriserna ständigt kommer gå upp, upp, UPP!! ? :P Kan det vara så att vi här på forumet ser tecken i ekonomin som tyder på en bostadsbubbla som exempelvis kommentatorerna på ekonomiblaskornas sajter inte ser (eller vill se)?

Debatten bostadsbubbla eller inte är ju ofta ganska infekterad på sina håll... vilket jag ofta finner lite roande.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
Bostadsbubblan
« Svar #25 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 14:22:45 »
Jag tror det kommer att gå upp, en dipp eller två, men sen upp igen.

Det kallas inflation ; )

MEN...
Rensat från inflation...ja det kommer nog att fortsätta öka.
Även om vi i Sverige redan använder en väldigt stor del av vår disponibla inkomst till hem inkl renovering och möbler. Så tror jag det kommer att öka, kanske inte så mycket. Om nu inte den disponibla inkomsten ökar ( skattesänkningar osv) då kan det nog bli en lite mer. Vi måste ju trots allt ha pengar över till ädelmetaller och mat ( för ni har väl hört alla som påtalar att man inte kan äta guld vid en kris ; )

Däremot är jag säker på att priset kommer att stiga på attraktiva ställen och sjunka på mindre attraktiva.

Vi har ju ställen där det är ekonomiskt vansinne att renovera ett hur/lägenhet för att man aldrig får igen pengarna vid försäljning. Än mindre bygga ett hus. Men allt är ju inte ekonomi. Man trivs säkert lite bättre med ett kök som inte faller i bitar...

Rent allmänt tycker jag det är så mycket fokus kring bostadspriser. Alla känner vi säkert någon som gjort ett rejält bostadsklipp. Men det är väl få som känner någon som tvingats flytta från sitt hem. Många kanske drömmer om det där klippet. Men vill man spekulera i fastigheter finns det både aktier  och hyreshus att köpa...

Själv köper jag det hus jag och min familj behöver. Kan tänka mig att bo här ett par decennium.
Trivs man bra, bor ett tag och sköter om bostaden så gör man säkert en bra affär. Tror inte jag blivit lyckligare om jag bott billigare och sämre men köpt silver för varje slant jag fått över.

Säkert rikare, men inte lyckligare.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Bostadsbubblan
« Svar #26 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 22:53:11 »
Kul att många har åsikter i frågan. Jo, visst känner vi alla någon som gjort klipp, de flesta är över 50 idag och har i de flesta fall varit duktiga med amortering. Yngre klippare finns också i bekantskapskretsen, men de har samtliga plöjt ner pengarna i nya och dyrare hus eller lägenheter. Lite svårt att se dessa personer som vinnare.
Förlorare är det inte lika lätt att hitta, men vi är bekanta med minst ett par som lever \"way over the top\" när det gäller lån, McMansion, bilar, resor, stereoanläggningar, webergrillar, Ipad, Iphone och allt annat \"man måste ha\".

Kul film förresten, Case Shiller husprisindex visualiserat med hjälp av Rollercoaster Tycoon:

[video]
[/video]

Filmen hittade jag via bloggen The big picture som varmt rekommenderas!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Bostadsbubblan
« Svar #27 skrivet: onsdag 31, augusti 2011, 23:53:40 »
Börje Lindström beskrev det för länge sedan ganska väl.

http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

Jag delar tyvärr inte heller Skrotpeters tankar (eller jag skulle vilja kalla det förhoppningar) om att dyra fastigheter kommer hålla värdet.

Kanske känner jag till allt för många högbelånade i Djursholm och Saltsjöbaden.

En god vän hade en paradvåning på Strandvägen i Stockholm. Detta vid förra fastighetskrashen i början av 90-talet. Vill minnas att ha fick sälja den för en tredjedel av vad den värderad till från början.

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
Bostadsbubblan
« Svar #28 skrivet: torsdag 01, september 2011, 09:39:28 »
Skilj på belåning, eller snarare överbelåning, och stigande/sjunkande fastighetspriser. Det är klart överbelåning i kombination med ett prisfall leder till problem för vissa.

Men jag tror allt fler kommer att hamna i knipa oavsett hur priset på bostäder utvecklas. Det beror dock på okunskap, konsumtionshetsen, köp nu betala sen livsstilen... som verkar tagit över stora delar av befolkningen.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Bostadsbubblan
« Svar #29 skrivet: torsdag 01, september 2011, 18:14:47 »
Citat från: skrotpeter
Men jag tror allt fler kommer att hamna i knipa oavsett hur priset på bostäder utvecklas. Det beror dock på okunskap, konsumtionshetsen, köp nu betala sen livsstilen... som verkar tagit över stora delar av befolkningen.

Där är vi däremot fullständigt överens.  :)

Samtidigt är det lite samhällsklimatet. Politikerna skapar ju just dessa obalanser och bubblor.

Riksbanken tillhandahåller ett lågt pris på pengar (räntor och mycket lättillgängligt kapital till banker).

Den flitige straffas med skatt om du sparar ihop till något. Alltså skatt på kapitalinkomster (skatt på räntan) och dold skatt på kapital (inflationen som dold skatt).

Om man däremot lånar premieras man ju med skattereduktion. Det svenska Fannie Mae och Freddie Mac, alltså statliga SBAB som varit tongivande att pressa upp belåningsgraderna och sänka räntemarginaler för banker.

Lägg därtill samhällsklimatet där alla \"gör-om-hemma-program\" vilka säger oss att om man med lån, toppreonverar den redan belånade bostadsrätten med plafondvägg, kök med blanka luckor, platt-tv, ko-matta och ny soffa i vardagsrummet så är man en vinnare.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane