Författare Ämne: Bostadsbubblan  (läst 38391 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Bostadsbubblan
« skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 14:11:09 »
Bostadsbubblan brukar alltid leda till diskussioner där hyresslavar och bolånetorskar ryker ihop så dammet yr! Vi har redan berört ämnet bostäder i tråden Att äga bostaden räcker inte som pensionslösning, men inte riktigt kommit in på själva bubblan. Så - tror ni det är någon riktig bubbla och kommer den i så fall att spricka eller bara pysa? Vad utlöser den?

Jag tror definitivt det är en bubbla med tanke på att priserna tack vare engångseffekter och allmän hysteri stigit långt över vad inkomsterna gjort. Lägg där till dopning med låga räntor och bubblan är ett faktum. Jag sitter t.ex. med ett radhus som på fyra år först steg 77% (byggnation 2005 -> 2008), ner 16% (\"krisen\" 2009) och nu upp 25% för att nu ligga på drygt 80% upp på fem år. Samtliga siffror baserade på ett ganska gott dataunderlag bestående av gjorda affärer med identiska hus i området. För att sätta saken i perspektiv kan sägas att ökningarna motsvarar mer än en för området normal nettoårslön varje år de senaste fem åren!
Det har gått för fort, för lätt att låna i det närmast amorteringsfritt och en allmän tro att \"bostäder går alltid upp\". Nu är situationen jag beskriver visserligen hämtad från Norge, men jag kan inte tänka mig att det ser bättre ut i t.ex. Stockholm - samma tillgång på lån, samma positivism och samma \"man måste bo någonstans\".
På många sätt känns det som om utvecklingen i höst kommer att sätta den långsiktiga trenden. Klarar inte köparna av att beta av det ackumulerade utbudet från sommaren så kommer pendeln svänga och pressen hamnar på säljarna under lång tid framöver.

Slutligen, en länk för er som vill titta närmare på hur det kan se ut när bubblor spricker, nämligen den irländska: http://www.thepropertypin.com/

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #1 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 14:17:13 »
Efter vad jag läst när jag följt Cornucopia så verkar bostadsmarknaden i Sverige redan ha krympt på sina håll. Jag har visserligen inte själv kollat upp detta utan bara läst, men min uppfattning är att det växlat om från säljarens marknad till köparens. Personligen är jag av samma uppfattning, att vi har en bostadsbubbla som heter duga.

Dock brukar det vara ganska kul att läsa debatterna i bl a kommentarerna på Di och liknande så fort det publiceras en artikel som rör bostadspriserna. Så mycket känslor som \"bubblar\" upp och förvandlas till personangrepp :)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
Bostadsbubblan
« Svar #2 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 14:28:41 »

Utloggad Andreas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
Bostadsbubblan
« Svar #3 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 14:39:44 »
Jag vet inte hur det står till, men om man jämför bostadspriser och inkomst idag med t ex 1975. Skiljer det så himla mycket? Ett hus kunde kosta typ 300.000 kr och en årslön låg på 30.000 kr eller nåt. Dock var räntan högre (och inflationen). Eller så är det kanske inte är så enkelt som att bostäderna stiger mer än lönerna. Folk idag är kanske beredda att offra annat i livet just för att kunna bo på ett visst ställe. Och i så fall är det ju naturligt att andelen av utgifterna är större för räntor och bostad.

Men marknaden har ju blivit dopad tack vare icke-amorteringsskyldigheten (är det ett ord?)

Svårt det där...

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
Bostadsbubblan
« Svar #4 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 15:01:10 »
Citat från: dm99hean
Jag vet inte hur det står till, men om man jämför bostadspriser och inkomst idag med t ex 1975. Skiljer det så himla mycket? Ett hus kunde kosta typ 300.000 kr och en årslön låg på 30.000 kr eller nåt. Dock var räntan högre (och inflationen). Eller så är det kanske inte är så enkelt som att bostäderna stiger mer än lönerna. Folk idag är kanske beredda att offra annat i livet just för att kunna bo på ett visst ställe. Och i så fall är det ju naturligt att andelen av utgifterna är större för räntor och bostad.

Men marknaden har ju blivit dopad tack vare icke-amorteringsskyldigheten (är det ett ord?)

Svårt det där...

Ja, bostadspriserna har stigit mycket mer än både reallöner och konsumentprisindex. Bloggen Flute har en del intressant i ämnet. Fram till runt år 2000 svängde bostadspriserna runt både löner och KPI, men därefter har det varit en rejäl takeoff.
Andelen av lönen som läggs på boendet är dock ganska konstant tror jag, även om det kanske inte är så positivt som DN påstår: Boendet tar mindre av lönen. Jobbskatteavdrag, låga räntor och förändrade amorteringstider håller nere bostadskostnaderna. Eftersom bostäderna är dyrare och därmed lånen är så mycket större relativt lönerna slår ränteändringar och ändrad inkomst mycket hårdare nu än på 70/80-talet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #5 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 15:25:38 »

\"Amorteringsfritt\" är ordet du söker :) Detta tror jag utan tvekan har bidragit till att trissa upp priserna i kombination med låga räntor. Med en låg ränta och obefintlig amortering ges utrymme för många att antingen spekulera i den egna bostaden, eller köpa ytterligare en bostad enbart för spekulering. Om bostadspriserna aldrig kan rasa så måste det ju vara tidernas bästa investering, eller hur? :P

Skulle jag själv köpa mig en bostadsrätt på Eriksberg (Hisingens gräddhylla här i götet) så skulle jag personligen känna att jag tar en otrolig risk. Jag hade fått låna upp större delen av köpesumman och skulle då sitta riktigt illa till om priserna faller eller om jag skulle bli arbetslös. Det lustiga är att jag träffat på ganska många unga människor (runt 25) som bor längs med älvstranden. Något säger mig att de inte köpt sina bostäder kontant...brrr. Älvstranden är den plats i Göteborg där priserna ökat mest i hela staden under de senaste åren, en uppgift jag har för mig jag såg hos Cornucopia.

Det sägs ju även att byggnationskostnaderna ökat rejält senaste åren. Detta kan i så fall även bidra till att trissa upp priserna på äldre bostäder. ROT-avdraget spelar säkert en liknande roll. Känns bra att via skatten bekosta bostadsbubblan *ironi*.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Bostadsbubblan
« Svar #6 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 16:23:19 »
På sjuttiotalet var det inte ovanligt att man lade upp amorteringsplanen på 30 år. Idag verkar det inte ovanligt med amorteringstider på över 100 år... Med sådana amoteringsplaner faller ju det där pensionstänket änuu mer precis som du var inne på Räven.

Utloggad Andreas

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
Bostadsbubblan
« Svar #7 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 16:24:19 »
Jag var runt i Eriksberg för inte så länge sedan och det byggs verkligen flitigt där. Och det är inte direkt billigt heller...

Utloggad Jesper

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 15
    • http://www.poppe85.se [ej klar]
Bostadsbubblan
« Svar #8 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 17:10:46 »
Jag tror att korthuset kollapsar det e min uppfattning

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #9 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 18:03:44 »
Jag var runt i Eriksberg för inte så länge sedan och det byggs verkligen flitigt där. Och det är inte direkt billigt heller...

Det roliga är att jag bor bara några hundra meter bakom Eriksberg, i hyresrätt. Bobubblepriserna som existerar där speglar inte av sig i mitt område, trots att det ligger såpass nära. Känns bra mycket tryggare än att sitta med ett antal miljoner kronor i lån...

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
Bostadsbubblan
« Svar #10 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 18:51:20 »
Citat från: SoulCrew
På sjuttiotalet var det inte ovanligt att man lade upp amorteringsplanen på 30 år. Idag verkar det inte ovanligt med amorteringstider på över 100 år... Med sådana amoteringsplaner faller ju det där pensionstänket änuu mer precis som du var inne på Räven.

Just det där tror jag kommer att slå tillbaka om/när priserna börjar falla. Tidigare var det i praktiken enbart nyetablerade som var högt belånade men redan efter några år amorterat ner lånen till en mer säker nivå. Visst, folk \"lånade på huset\" även då vid bilköp, men fortfarande var det amortering som gällde.

Eriksberg är ett typiskt område där folk kommer torska dit. Inte bara så att borättsinnehavarna har tagit stora lån för att få sina lägenheter, föreningen/arna är säkert inte lånefria de heller. Dubbelt så kul om räntan börjar stiga på riktigt. Om jag inte minns helt fel så fick inte ens Peab sålt alla lägenheter utan valde att ta in hyresgäster istället?

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
Bostadsbubblan
« Svar #11 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 18:51:27 »
jag köpte nybygge, 2 år sedan, flyttade in nu i somras, har stigit ca 40% under denna tid. sverige går ner lite i priser, där jag bor har priserna gått upp över 20 % under samma tid, gäller att ha lite tur också. bostadsbubbla vet jag inte, har ju pratats länge om bubbla hit och dit. svenska bostadsmarknaden är väl lite speciell med all reglering..

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Bostadsbubblan
« Svar #12 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 19:08:29 »
Baltik: Behöver inte ens falla för att det ska bli problem, sitter du belånad till taket och värmeanläggningen rasar så kan det bli svårt att få lån till att byta den på en tight kreditmarknad. Det är nog få som kan komma upp med pengar till det utan att låna..

Silverfisken: Jo, visst är den svenska marknaden lite speciell och det är många faktorer som påverkar men i ett läge med stigande arbetslöshet och en åtskruvad kreditkran så är det svårt att tro annat än att priserna kommer falla. Sen blir ju inte utfallet detsamma överallt. Fundera bara på vad som händer med de lokala bostadspriserna om/när SAAB går i konkurs.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Bostadsbubblan
« Svar #13 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 19:17:16 »
Citat från: Baltikinkasso
Citat från: SoulCrew

Just det där tror jag kommer att slå tillbaka om/när priserna börjar falla. Tidigare var det i praktiken enbart nyetablerade som var högt belånade men redan efter några år amorterat ner lånen till en mer säker nivå. Visst, folk \"lånade på huset\" även då vid bilköp, men fortfarande var det amortering som gällde.

Eriksberg är ett typiskt område där folk kommer torska dit. Inte bara så att borättsinnehavarna har tagit stora lån för att få sina lägenheter, föreningen/arna är säkert inte lånefria de heller. Dubbelt så kul om räntan börjar stiga på riktigt. Om jag inte minns helt fel så fick inte ens Peab sålt alla lägenheter utan valde att ta in hyresgäster istället?

Vad gäller Peab så känner jag inte till fallet (har bara bott här i ett år), men det är nog inte alldeles omöjligt, ändå återstår ett flertal bostadshus på västra Eriksberg som ännu inte påbörjats. Med tanke på hur ungt dagens Eriksberg är, så är det nog inte alls otroligt att föreningarna har stora lån...

När det gäller amorteringarna så är jag nog benägen att hålla med. Farsgubbens hus är fortfarande belånat, men han har amorterat på det i alla år sedan det byggdes och han har inte använt det som en \"kassa\" att konsumera med. Det känns inte riktigt som vindarna har blåst åt det hållet senaste decennierna, utan det har handlat om att köpa sig allt skräp som är \"inne\" i stället för att få ner belåningsgraden.

Utloggad cap380

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 5
Bostadsbubblan
« Svar #14 skrivet: tisdag 30, augusti 2011, 20:21:06 »
Jag tror att priserna kommer hålla sig eller gå upp mer i de attraktiva områdena. Det byggs ju på tok för lite i storstäderna och de hyresrätter som byggs är så dyra att där hara bara de råd att bo som precis sålt sin borätt med tokvinst....

Har ingen insyn i hur det är med villor etc men boende i attraktiva områden kommer nog alltid att värderas väldigt högt. Höjda räntor kanske ger en \"justering\" men ja.... inte nån bubbla som spricker.

Kan förstås ha helt fel :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane