Författare Ämne: Ny medlem!  (läst 11532 gånger)

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 3
Ny medlem!
« skrivet: fredag 15, november 2013, 09:35:06 »
Hejsan allihopa!

Jag är och har alltid varit väldigt intresserad av ekonomi! Det började på gymnasiet att jag blev intresserad av olika investeringar som t.ex aktier, fastigheter, råvaror och så vidare. Sedan dess har jag fördjupat mig främst inom företagsekonomins sida. Detta påverkade mitt val av universitetsutbildning som blev av ungefär samma sort. Men under min studietid på universitetet väcktes mitt intresse för nationalekonomins del, främst när vi läste kursen nationalekonomi och vi kom till ämnet "vad är pengar?". Detta i samband med olika dokumentärer och föreläsningar online från framträdande personer som Mike Maloney och Peter Schiff fick mig att bli ännu mer intresserad.

Så i dagsläget har jag kombinerat de båda delarna och är därmed både kort och lång i det finansiella systemet. Detta genom investeringar i både ädelmetaller och mina egna företagsidéer. Jag är både intresserad av företagande och det monetära systemet som helhet.  :)

Tidigare har jag läst på andra forum, men har även varit inne på det här forumet dagligen och läst poster från duktiga och pålästa personer som verkligen inspirerar och får en att tänka till. Det och faktumet att jag ofta har mycket frågor och synpunkter ledde till att jag valde att bli medlem!

Jag tänkte faktiskt ta tillfället i akt och fråga om någonting jag funderar över. I dagsläget har jag nått mitt mål när det kommer till investeringsmängd av fysiskt guld. Men på sistone har jag blivit väldigt sugen på att inte bara låta guldet samla damm, utan även ha ett guldhalsband eller liknande. Så mina funderingar har kretsat kring om det finns möjlighet att smälta ner en mindre mängd guld och göra det till ett halsband av t.ex. modellen pansar? Sedan undrar jag hur jag på billigast möjliga sätt kan få mig ett halsband? För i Sverige kostar halsband i 18k runt 700-800kr/gram och i t.ex. Hong Kong så kostar samma halsband runt 300 kr/gram.. Så vad har ni för tips? Finns säkerligen någon här som har funderat kring samma saker.

Ha det bra!

Med vänlig hälsning
Gurty

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
SV: Ny medlem!
« Svar #1 skrivet: fredag 15, november 2013, 11:59:56 »
Välkommen hit Gurty! Jag har tyvärr inga svar åt dig rörande dina guldplaner, men det finns säkert nån här som kan ge lite matnyttiga tips!

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 442
  • Affärsomdömen: 15
Sv: Ny medlem!
« Svar #2 skrivet: fredag 15, november 2013, 13:27:33 »
Välkommen hit!  Ja, priser på smycken är väldigt höga i Sverige... Så varför inte ta en semester/företagsresa ner till Asien och fixa en sådan där?

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
SV: Sv: Ny medlem!
« Svar #3 skrivet: fredag 15, november 2013, 13:39:36 »
Välkommen hit!  Ja, priser på smycken är väldigt höga i Sverige... Så varför inte ta en semester/företagsresa ner till Asien och fixa en sådan där?

Tack båda två!

Tanken har slagit mig. Men hur noggranna är de på flygplatsen vid införsel?

Sedan har jag redan en inplanerad resa till Kanarieöarna/Teneriffa bokad. Hur är guldpriserna därnere?

Utloggad lordsinner

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 442
  • Affärsomdömen: 15
Sv: Ny medlem!
« Svar #4 skrivet: fredag 15, november 2013, 13:46:27 »
Så länge du inte har prislappen kvar och köpt det kontant så blir det svårt för tullen eller någon att bevisa att du inte hade smycken på dig vid inresa. Regler är dock lite annorlunda om du skall köpa bullion mynt,  då är det bara googla respektive land. Angående din destination har jag tyvärr  ingen aning...

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #5 skrivet: fredag 15, november 2013, 14:44:57 »
Välkommen. 

Du kan ju alltid höra med en guldsmed vad han tar för arbetet då du kan bidra med materialet.  ;)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1797
  • Affärsomdömen: 192
« Svar #6 skrivet: fredag 15, november 2013, 14:48:36 »
En möjlighet är att köpa kedjan på andrahandsmarknaden om du är OK med det. (T ex pantbanker har ofta betydligt lägre påslag över spotpriset på grejor de säljer.)

/H

Utloggad miwa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #7 skrivet: fredag 15, november 2013, 16:05:28 »
Varmt välkommen och hoppas att du ska trivas här!

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: fredag 15, november 2013, 16:54:29 »
Tack så mycket! Tror det kommer hängas en del i det här forumet  :)

Jag har verkligen tryckt in mig själv i ett hörn, har funderat på det hela veckan. Har en viss mängd guld i form av guldtackor, men har som sagt funderat på att skaffa ett halsband. Eftersom jag känner att jag har tillräckligt med guld för tillfället så funderade jag på om det på något sätt gick att omvandla en mängd av guldet jag har till en fin halskedja!

Jag pratade med en lokal guldsmed och han berättade att jag skulle få lämna in 50 g guld och sedan lägga ca 20.000 kontant för att få halsbandet jag ville ha. Det skulle innebära runt 600 kr/gram 18K. Då skulle han ta min guldtacka, skicka ner den till en fabrik i Italien och sedan få tillbaka den.

Tycker att det är lite för dyrt eftersom jag har en kompis som är i Hong Kong och får guldkedjor för näst intill spotpriset i 18 karat. Det leder till min andra fundering! Jag skulle lika gärna kunna åka till Hong Kong, köpa ett halsband och resa tillbaka och fortfarande tjäna på det istället för att köpa av guldsmeden.

Problemet är att jag inte vill lägga mer fiat på guld för tillfället. Har för mycket annat jag måste köpa för det. Så det skulle innebära att jag måste sälja lite guld för att ha råd att både köpa halsbandet och åka dit. Vilket skulle innebära en förlust för mig eftersom jag skulle få ett lägre pris för guldet om jag sålde det till dagens pris.

Hoppas någon förstår mitt problem och har lite idéer för hur jag ska lösa det på bästa möjliga sätt  ;) Skulle verkligen vilja ha en del av mitt guldinnehav runt halsen utan att behöva köpa mer guld. Lite som försäkring!

Utloggad machinshin

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 278
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #9 skrivet: fredag 15, november 2013, 18:10:42 »
Välkommen =)

Guld500

• Gäst
« Svar #10 skrivet: fredag 15, november 2013, 18:17:31 »
Välkommen!  :)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 577
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #11 skrivet: fredag 15, november 2013, 18:53:52 »
Välkommen!
Sälj valfri mängd guld till spotpris här på forumet.
Köp sen en 18k halskedja av önskad vikt från en av pantbankerna på Tradera, kan gå att få runt spot om du har tur.
Voila! :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 373
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: fredag 15, november 2013, 22:00:25 »
... Har en viss mängd guld i form av guldtackor, men har som sagt funderat på att skaffa ett halsband...
Sälja en del på forumet och be din kompis, som bor i Hong Kong, köpa ett halsband och skicka det till dig till Sverige och du kan överföra pengar till han via Internet Bank (utländsk banköverföring) fraktkostnaden blir ca. 100-150 kr (han kan skriva "gåva" på tull deklarationen, så det blir inga mer avgifter), banköverföring kostar nästan ingenting (ca. 20 - 30 kr extra).

Hoppas att du skaffar ett riktig guld halsband till slut :)

Välkommen!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1739
  • Affärsomdömen: 48
Re: SV: Ny medlem!
« Svar #13 skrivet: fredag 15, november 2013, 23:03:37 »
Problemet är att jag inte vill lägga mer fiat på guld för tillfället. Har för mycket annat jag måste köpa för det. Så det skulle innebära att jag måste sälja lite guld för att ha råd att både köpa halsbandet och åka dit. Vilket skulle innebära en förlust för mig eftersom jag skulle få ett lägre pris för guldet om jag sålde det till dagens pris.
Hej och välkommen.

Jag tycker att du resonerar lite fel. Att det blir en förlust när du säljer lite guld uppvägs ju av att det guld du köper i form av ett halsband kommer att vara billigare.

Rent allmänt är det alltid en varningssignal om man säger "jag skulle sälja X nu, om det inte vore för att priset på X gått ner". När man köper eller säljer någonting så bör beslutet baseras på aktuellt  marknadspris, vad man själv bedömer värdet vara samt vilka alternativinvesteringar som finns. Vad marknadspriset var vid något tidigare tillfälle bör man bortse från, även om det ibland är svårt.

Nej, jag lever inte som jag själv lär. Men jag borde.

august

Utloggad Gurty

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: fredag 15, november 2013, 23:19:03 »
Tack för alla tips och välkomnanden.

Jo, det viktiga är väl egentligen att jag får rätt mängd guld för det jag säljer. Priset spelar ju egentligen ingen roll då. Men ska fundera lite och isåfall lägga ut lite här på forumet och se om någon är intresserad :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
Idag kl. 00:04

Olika kapslar sökes by Snakepit32
Igår kl. 21:33

Queen’s beast 2 oz White Horse och Greyhound by figure4
Igår kl. 20:05

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Tole
tisdag 19, januari 2021, 18:47:34

Corona, inte ölen by JL_GBG
måndag 18, januari 2021, 11:50:05