Författare Ämne: Bilder på guld.  (läst 292135 gånger)

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 712
  • Affärsomdömen: 79
SV: Bilder på guld.
« Svar #225 skrivet: lördag 07, februari 2015, 13:12:01 »
Mina favoritköp 2014  :)

Utloggad C-vitamin

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #226 skrivet: lördag 07, februari 2015, 13:19:32 »
Jag blir riktigt avundsjuk på allt läckert guld! Condor2ooo bra bild :)

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #227 skrivet: lördag 07, februari 2015, 13:35:24 »

Tack C- vitamin. Jo, jag gillar verkligen den här serien. Ser fram emot kommande utgåvor.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #228 skrivet: lördag 07, februari 2015, 15:42:39 »

Tack C- vitamin. Jo, jag gillar verkligen den här serien. Ser fram emot kommande utgåvor.

Mycket snygga, men hästen ser ju inte alls ut som den här?
Är det en annan serie du har?
https://tavex.se/sv/product/2014-1-oz-australisk-guld-lunar-hastens-ar/

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
« Svar #229 skrivet: lördag 07, februari 2015, 16:41:28 »
Hej Seb.

Mynten ovan är de allra första i  den nya  serien Lunar UK.  Hästen som du syftar på hör hemma i den Australienska Lunar-serien.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #230 skrivet: lördag 07, februari 2015, 17:54:41 »
Aha, aldrig sett den serien hos någon handlare - snygga!
Verkar finnas hur många som helst, ibland som här då även "samma serie" fast från olika länder.
Värsta röran :D
Fast kanske är så enkelt att guld är guld och man köper det man gillar, sen är det i stort sett sak samma den dag de ska avyttras.
Vissa får lite bonus, men inga sjunker någonsin under guldvärdet (eller ja, är de omöjliga att sälja och måste smältas så tappar man ju en hel del under guldvärdet, men är det global kris och guldet skjutit i höjden så spelar det mindre roll  ;)).

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #231 skrivet: söndag 08, februari 2015, 23:15:41 »
Några hade fel vikt. De är ju lätta att upptäcka om man har en noggrann våg.
Tror en t ex vägde 33.06 gram, en annan 33.84 gram. Normalt ska de väga 33.44 +- 0.02gram. Dessutom var vissa detaljer onormala.

Enligt flera sidor ska de väga 33.43g, var fick du 33.44g ifrån?

http://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Gaudens_double_eagle
http://www.ehow.com/how_8358294_tell-fake-saintgaudens.html

Förövrigt tycker jag inte stjärnorna som man bl.a. skulle kika på, som alla ska vara helt perfekta och identiska, är just identiska på denna bild från wikipedia?
Verkar knepigt hitta en oäkting med just "stjärnmetoden" då...om man utgår från att Wikipedias bilder är av äkta mynt.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Specimen1Obv.jpg/600px-Specimen1Obv.jpg

Och denna, också Wikipedia, har bara 46 stjärnor, fast det står att man ska kolla att det är exakt 48 på ett äkta mynt :/
http://en.wikipedia.org/wiki/File:1908_Saint-Gaudens_double_eagle_no_motto_obverse.jpg
« Senast ändrad: söndag 08, februari 2015, 23:26:05 av Seb »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1783
  • Affärsomdömen: 183
« Svar #232 skrivet: söndag 08, februari 2015, 23:40:56 »
Några hade fel vikt. De är ju lätta att upptäcka om man har en noggrann våg.
Tror en t ex vägde 33.06 gram, en annan 33.84 gram. Normalt ska de väga 33.44 +- 0.02gram. Dessutom var vissa detaljer onormala.

Enligt flera sidor ska de väga 33.43g, var fick du 33.44g ifrån?

http://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Gaudens_double_eagle
http://www.ehow.com/how_8358294_tell-fake-saintgaudens.html

Förövrigt tycker jag inte stjärnorna som man bl.a. skulle kika på, som alla ska vara helt perfekta och identiska, är just identiska på denna bild från wikipedia?
Verkar knepigt hitta en oäkting med just "stjärnmetoden" då...om man utgår från att Wikipedias bilder är av äkta mynt.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Specimen1Obv.jpg/600px-Specimen1Obv.jpg

Och denna, också Wikipedia, har bara 46 stjärnor, fast det står att man ska kolla att det är exakt 48 på ett äkta mynt :/
http://en.wikipedia.org/wiki/File:1908_Saint-Gaudens_double_eagle_no_motto_obverse.jpg

Olika sidor anger lite olika vikt. (Tro inte allt du läser på internet.) De flesta jag sett har angett "Weight: 33.436 grams" Eller 33.4360 g till och med. Vilket isåfall väl borde avrundas till 33.44. T ex NGC som väl anses seriösa ;-) Dessutom verkar det stämma bra med den noggranna våg jag har.

Det finns bra och dåliga förfalskningar. Vikten är det första som måste stämma innan man kollar vidare. Ofta är motivet och detaljer suddigare på förfalskningar men det krävs lång erfarenhet och expertis att avgöra med stor säkerhet...

/H

PS: Akta så du inte hamnar i ST Gaudens-träsket och vill samla på alla årgångarna. Det blir kostsamt... (Och mer eller mindre omöjligt då vissa år är DYRA!) DS.
« Senast ändrad: söndag 08, februari 2015, 23:52:19 av mega_n »

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #233 skrivet: söndag 08, februari 2015, 23:54:32 »
Olika sidor anger lite olika vikt. (Tro inte allt du läser på internet.) De flesta jag sett har angett "Weight: 33.436 grams" Vilket isåfall väl borde avrundas till 33.44. T ex NGC som väl anses seriösa ;-) Dessutom verkar det stämma bra med den noggranna våg jag har.

Det finns bra och dåliga förfalskningar. Vikten är det första som måste stämma innan man kollar vidare. Ofta är motivet och detaljer suddigare på förfalskningar men det krävs lång erfarenhet och expertis att avgöra med stor säkerhet...

/H

PS: Akta så du inte hamnar i ST Gaudens-träsket och vill samla på alla årgångarna. Det blir kostsamt... (Och mer eller mindre omöjligt då vissa år är DYRA!) DS.
Aha, tack :)
Nej såklart inte, men Wikipedia samt den andra sidan, som tydligen hade hämtat sin info från någon "The History of Saint Gaudens" vilket lät seriöst, hade exakt samma vikt.
Men stämmer rätt bra ändå ju, .43 eller .44 - mer en avrundningsfråga då sanningen antagligen är ungefär mittemellan ;)
Lägg på lite bortfall för slitage, samt kanske lite osäkerhet i vågen, så har man ändå ett ungefärligt riktmärke tillsammans med alla övriga detaljer att kika på.

NGC känner jag inte till, jag är total amatör  :-[
Att köpa ett sådant är nästan overkill för mig, hade föredragit $10, så ingen risk jag ruinerar mig på hela serier ;)

Känns ändå skumt det där med stjärnorna, inte tyckte jag bilden på Wikipedia hade perfekta och exakt identiska stjärnor???
Och den andra i lite sämre bildkvalitet hade ju bara 46 och man skulle kolla att de har 48.
« Senast ändrad: söndag 08, februari 2015, 23:56:57 av Seb »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1538
  • Affärsomdömen: 373
  • "Allting är relativt"
« Svar #234 skrivet: måndag 16, februari 2015, 14:41:46 »
Äntligen!  :D
Dock jag är beredd att slumpa bort myntet om någon ger ett vettigt bud, då det var ett impulsivt köp. :D 

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #235 skrivet: måndag 16, februari 2015, 16:22:26 »
Årtalet på Guld Eagle är MCMLXXXVI och jag antar att det är 1986.
Eagle utgavs för första gången 1986, så jag fick första myntet i "serien", fast jag beställde 2015 årets mynt...hm...jag hittade en säljare som skickar guld mynt till mig med fel årtal...borde då beställa mer panda mynt istället! :D

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #236 skrivet: måndag 16, februari 2015, 18:31:57 »
Idag kom äntligen mina små mynt beställda för dryga 4 veckor sedan (för en gångs skull precis innan det lilla rallyt). 4 mynt på bilden hade jag dock sedan innan.

Fick också en annan försändelse med lite silver (ett gäng 2 oz Lunar drakar och lite libertads). Nörd som man är blir man ju glad för det lilla. Försändelsen kom nämligen i en Perth Mint monster box :) dock låg drakarna i stort sett lösa så kapslarna såg bedrövliga ut.

« Senast ändrad: måndag 16, februari 2015, 19:21:43 av toblov »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #237 skrivet: måndag 16, februari 2015, 20:14:09 »
Äntligen!  :D
Dock jag är beredd att slumpa bort myntet om någon ger ett vettigt bud, då det var ett impulsivt köp. :D

Ja, det var flera medlemmar som nappade! Och största budet var hela 10000 kr!!! :o
Det mest intressanta för mig var att endast en eventuella köpare bad mig visa baksidan på myntet!

Jag visar i alla fall bilden på baksidan innan affären! :D

Hej Fantom

Under "bilder på guld" anger du att du slumpar bort en Gold Eagle.
Ska jag tolka det som en säljannons?

Har 10.000SEK om det är ett ok bud för dig.

Med vänlig hälsning kristensson

Jag frågade Kristensson, innan jag citerade hans PM och fick godkänd att citera han!
Jag är dock lite osäkert om att du vill slutföra affären nu! ;D
Vi hade gjord affärer med rätt stora summor tidigare och du vet att jag är en seriös säljare och du är en seriös köpare och den här gången det blev lite "fantom-skoj" salu-erbjudande, så hoppas att du förstår och blir inte sur på mig!
 :)

/p.s. Jag tänker rund 1400 kr för myntet (såg på eBay att 1986 årets guld Eagle har även lite av numismatiska premium och 1/10 oz kostar där rund 1500 kr idag)
« Senast ändrad: måndag 16, februari 2015, 20:25:14 av Fantom »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2613
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #238 skrivet: måndag 16, februari 2015, 20:21:50 »
Japp vi kom ju aldrig så långt som att se hela myntet.

Lärdomen man tar är att inget ta för givet.
Känner Fantom som en seriös "jycke" och trodde naturligtvis att han köpt 1oz för spontant.

Tack för den läxan.

En mycket lärorik och "kul" grej även om skämtet hamnade hos mig denna gången.

No hard feelings här inte

Utloggad Seb

• Silvermedlem
« Svar #239 skrivet: måndag 16, februari 2015, 20:51:26 »
Min minimala guldsamling  :-[
Sugen på att utöka med någon gammal snygg amerikansk eagle, Saint Gaudens double eagle alltså, eller indian head eagle eller half eagle.

Haken med $20 är ju priset, guldet skyhögt nu (handlar ju i SEK och dollarn har rusat).
Vore ju knäckande att köpa en för 11k nu om den är värd 5k om två år  :-\

$10 är ju billigare och mer premie ovanpå guldet, men designen är lite konstigt tom på indiansidan, ser nästan inte ut som ett riktigt mynt.

$5 är ju helt enormt snygg, bägge sidor, men den är tydligen nedsänkt, alltså motsatsen till alla andra mynt ... misstänker att det ser lite konstigt/tråkigt ut i verkligheten.

Så njae, jag vet inte vad jag ska utöka med, eller när.
Utan dollarrushen hade jag köpt en $20 Saint Gaudens imorgon, då för typ 8k eller så alltså!  ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här, samt nybörjare (OlaOhl93) by sff123
Idag kl. 00:54

Hur kan jag få mina pengar tillbacka från Heubach edelmetalle? by sff123
Idag kl. 00:53

George Gammon by hasse_A
Igår kl. 14:49

KÖPES 2oz mynt från serien The Queens Beasts by OlaOhl93
Igår kl. 10:33

Mega Palladium by mega_n
Igår kl. 10:32