Författare Ämne: Vart testa guld elektroniskt?  (läst 1173 gånger)

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
SV: Vart testa guld elektroniskt?
« Svar #15 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 21:08:06 »
I en tråd från juli 2018 finns mer att läsa:

Recension av Sigma Metalytics Precious Metal Verifier 

Tack Tyr , läste lite i den tråden nu, Sigma verifier verkar intressant, men den funkar alltså inte så bra för smycken? Utan mest för tackor och mynt?

Om någon som har en Sigma vill dela med sig av erfarenhet vid test av smycken mellan 14k till 18k så skriv gärna.. alternativt om någon vill testa precisionen på sin sigma så har jag ett smycke jag med säkerhet vet är 17k ( testat med röntgen/laser utomlands ) , testat med syra ger detta smycke 18k , att densitetstesta är lite svårare pga mycket lufthål....hade varit kul att se vad Sigman ger för resultat på just det smycket .

« Senast ändrad: tisdag 25, februari 2020, 21:11:05 av gyb191 »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1077
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #16 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 09:35:37 »
Den kan inte mäta karat utan den mäter resistivitet så då måste du först veta resistiviteten för just legeringen med den renheten

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 202
« Svar #17 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 10:38:37 »
Hej mitt första inlägg här på forumet , admin får gärna flytta om jag råkat lägga det fel .

Min fråga är, vet någon vart i landet man kan testa guld elektroniskt?  Har utomlands sett guldsmeder/guldköpare som har någon form av elektronisk maskin som direkt får fram exakt karathalt / procent guld på ett smycke eller mynt tex.. vet någon här vart de skulle kunna ha en liknande maskin där man ( mot betalning såklart ) kan testa guld/ smycken och få exakt karathalt? Pantbanker testar ju oftast med syra som antingen ger 14k - 18k - 21k osv , och för guldtackor vill de oftast borra i tackan tex .

Hej och välkommen till forumet!

Ang. din fråga så finns en del att räta ut, för det första så ger en XRF analys inte ett resultat på hela smycket/ tackan/ myntet. Apparaten (även "smyckestest" apparaterna) testar en högst begränsad yta, typiskt någon eller några mm. Ska du testa en guldlänk som i krugerns exempel så blir det till att testa varje enskild länk, precis som med syra.

Vidare så har de XRF:er som jag har träffat på (några st, kan tillägga att jag inte äger någon i min verksamhet) inte klarat av att detektera pläteringar. Har bla testat en 24k pläterad medalj med koppar som kärna med en handhållen xrf, anylysresultat 20k guld.
 "Smyckesmaskinernas" mjukvara har vad jag förstår pläteringsvarning i mjukvaran, vet ej hur lättlurad den är av tjock plätering.
Gjorde  fö på skoj skull ett test av en gammal svensk 5kr som har en kärna av ren nickel med en kopparnickel legering (75/25%) och XRF:en lyckades inte ens detektera nickelkärnan. Detta från en apparat som kostar ca 250,000:-

Handhållna XRF:er som undertecknad träffat på är alltså inte framtagna för att detektera pläterade fejkmynt /tackor och smycken utan för att hjälpa tex skrotar att bestämma metallinnehåll i skrotpartier så apparaten förutsätter att legeringen är homogen.
Så, iom att du har fått ett testresultat på 17k (som verkar märkligt), lita inte på att det stämmer utan att göra fler tester i så fall och fila ev av lite på ett ställe där det märks så lite som möjligt så du är säker på att smycket inte är pläterat.
Vill du med 100% säkerhet få reda på exakt karathalt i ett smycke så är mig veterligen ett förstörande test enda lösningen, dvs smält och därefter analys av smältan.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 983
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #18 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 11:20:28 »
Ett mycket riktigt och korrekt svar ifrån Micromax.
De handhållna XRF-maskinerna är för enkla.
De bordstående och dyra klarar inte av genomlysa en 100grams guldtacka med t.ex wolfram inne i.
Densitets-test, mått och ibland vikt avslöjar oftast mer när det gäller tackor som oftare är kopierade än t.ex Canada Maple Leaf eller andra guldmynt.

Det enda, och då det enda sättet att finna ut om exakt karat är att smälta och sedan raffinera guldet som är dyrt och kostbart.
Inte värt tiden och pengarna.
99% säkert borde hålla för de flesta som handlar guld både på hobby-basis och på mer professionell nivå.

Väldigt få människor bryr sig om kläder eller om reservdelar till bilen är falska varor, märkligt nog :)
« Senast ändrad: onsdag 26, februari 2020, 13:32:31 av Krugerangel »

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
« Svar #19 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 16:14:58 »
Hej mitt första inlägg här på forumet , admin får gärna flytta om jag råkat lägga det fel .

Min fråga är, vet någon vart i landet man kan testa guld elektroniskt?  Har utomlands sett guldsmeder/guldköpare som har någon form av elektronisk maskin som direkt får fram exakt karathalt / procent guld på ett smycke eller mynt tex.. vet någon här vart de skulle kunna ha en liknande maskin där man ( mot betalning såklart ) kan testa guld/ smycken och få exakt karathalt? Pantbanker testar ju oftast med syra som antingen ger 14k - 18k - 21k osv , och för guldtackor vill de oftast borra i tackan tex .

Hej och välkommen till forumet!

Ang. din fråga så finns en del att räta ut, för det första så ger en XRF analys inte ett resultat på hela smycket/ tackan/ myntet. Apparaten (även "smyckestest" apparaterna) testar en högst begränsad yta, typiskt någon eller några mm. Ska du testa en guldlänk som i krugerns exempel så blir det till att testa varje enskild länk, precis som med syra.

Vidare så har de XRF:er som jag har träffat på (några st, kan tillägga att jag inte äger någon i min verksamhet) inte klarat av att detektera pläteringar. Har bla testat en 24k pläterad medalj med koppar som kärna med en handhållen xrf, anylysresultat 20k guld.
 "Smyckesmaskinernas" mjukvara har vad jag förstår pläteringsvarning i mjukvaran, vet ej hur lättlurad den är av tjock plätering.
Gjorde  fö på skoj skull ett test av en gammal svensk 5kr som har en kärna av ren nickel med en kopparnickel legering (75/25%) och XRF:en lyckades inte ens detektera nickelkärnan. Detta från en apparat som kostar ca 250,000:-

Handhållna XRF:er som undertecknad träffat på är alltså inte framtagna för att detektera pläterade fejkmynt /tackor och smycken utan för att hjälpa tex skrotar att bestämma metallinnehåll i skrotpartier så apparaten förutsätter att legeringen är homogen.
Så, iom att du har fått ett testresultat på 17k (som verkar märkligt), lita inte på att det stämmer utan att göra fler tester i så fall och fila ev av lite på ett ställe där det märks så lite som möjligt så du är säker på att smycket inte är pläterat.
Vill du med 100% säkerhet få reda på exakt karathalt i ett smycke så är mig veterligen ett förstörande test enda lösningen, dvs smält och därefter analys av smältan.

Testresultatet jag fick var rättare sagt 71% guld , och detta var precis som du säger efter att man filat på smycket..tack för svar

verkar helt enkelt vara svårt att finna någon plats i Sverige med just sån maskin, tänker att om man kör syratest, densitet + maskin bör man ju vara ganska säker jämfört med att bara köra ett av testen.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #20 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 16:34:15 »
Vad är grejen med att veta exakt % / karat?

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
« Svar #21 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 16:56:32 »
Vad är grejen med att veta exakt % / karat?

Det är ju för att man helst vill betala/ värdera ett objekt rätt, om något har en stämpel 18k/750 , men bara skulle innehålla 68% guld, då är det ju inte 750. Och därav värderas det enligt det.

Det är ungefär som en tacka skulle vara stämplad 999 men bara innehålla 75% guld, då hade man ju ogärna köpt den som 24k .

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #22 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 18:31:26 »
Ta ditt föremål som exempel.
Vad utgör skillnaden i gram och i kronor och öre?

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
« Svar #23 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 19:24:08 »
på mitt föremål blir skillnaden 20kronor 50öre per gram. Hade föremålet varit tyngre hade skillnaden blivit högre.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 21:09:00 »
Hoppas ditt föremål inte väger flera kilo då  ;)
Det låter som väldigt lite pengar att bry sig om, några hundralappar.
Ska det vara 18k och är stämplat 18k får ni betalt för 18k och någon annan tar den eventuella förlusten vid raffinering.
Eller rättare sagt, den som skickar in ditt föremål får stå för förlusten på under 5%.
Inga pengar att prata om......
Gör hellre av med din tid på att skaffa riktigt guld som säljs här på forumet av dets medlemmar till förnuftiga priser :)
« Senast ändrad: Idag kl. 00:03 av Krugerangel »

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
« Svar #25 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 22:38:58 »
tillbaka till trådens topic , det verkar svårt att hitta något ställe i Sverige för att testa guld elektroniskt med den här större scannern/lasern flera av oss nämnt i tråden .

Om någon skulle trilla över något ställe som använder sig av sådan elektronik i Sverige för att testa guldsmycken etc, hojta gärna , trevlig kvälll!

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2388
  • Affärsomdömen: 78
« Svar #26 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 22:59:22 »
Topic finns faktist som ord i Svenska språket men då stavas det med k i slutet.
Aldrig fel med lite språkhygien.  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by sff123
Idag kl. 19:28

ny (le_sand) by sff123
Idag kl. 19:08

Corona, inte ölen by Silver_999
Idag kl. 18:50

Bankfack/Värdefack? by ífing
Idag kl. 17:57

ny (Tomjim) by silverhamstern