Författare Ämne: Bilder på guld.  (läst 292147 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1538
  • Affärsomdömen: 373
  • "Allting är relativt"
SV: Bilder på guld.
« Svar #240 skrivet: måndag 16, februari 2015, 21:17:21 »
Försökte göra bättre bilder. :)

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #241 skrivet: fredag 20, februari 2015, 10:02:07 »
Senaste tillskottet till lunar serien - Gulddrake

Nu blir det att lugna sig med guld. Trots att huvudet säger köp silver gör jag tvärtom.

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 487
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #242 skrivet: fredag 20, mars 2015, 20:35:55 »
Någon som har koll på om boliden 100grams-tackorna ligger inplastade i certifikat? inte för att det spelar någon roll för min del. är mest nyfiken.

Vet att dom inte säljs nya längre, men kan ju vara kul att ha lite svenskt guld i sin samling.

Utloggad Jonthan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #243 skrivet: fredag 20, mars 2015, 21:49:41 »
Senaste tillskottet till lunar serien - Gulddrake

Nu blir det att lugna sig med guld. Trots att huvudet säger köp silver gör jag tvärtom.

Åååååååååhhh shiny  :D

Utloggad arevaco

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #244 skrivet: fredag 20, mars 2015, 22:05:25 »
Mer Guld!!  :)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #245 skrivet: fredag 20, mars 2015, 22:16:56 »
Någon som har koll på om boliden 100grams-tackorna ligger inplastade i certifikat? inte för att det spelar någon roll för min del. är mest nyfiken.

Vet att dom inte säljs nya längre, men kan ju vara kul att ha lite svenskt guld i sin samling.

Har inte sett inplastade med cert.

Guld är guld oavsett om det är brutet i Sverige. Det mesta av Bolidens guld kommer från återvinning av elektronik så en del av tackan kan lika gärna vara brutet i Afrika, fraktat till Korea som gjort en TV som transporteras till Tyskland och hamnar på din tv-bänk som du sedan slänger i elektronikåtervinningen och som sedan fraktas till Rönnskär och smälts till guld som sedan blev en tacka som såldes av en privatperson som dog och lämnade i arv en tacka till en yngling som sålde den på Tradera till en guldhandlare som du sedan köpte av.

Så fick du "Svenskt" guld och det varken luktar eller känns annorlunda i förhållande till det Schweiziska som kanske kom från tandguld från WWII. Nu var jag cynisk men ungefär så är det. Guld är guld under förutsättning att du har det i din hand.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #246 skrivet: fredag 20, mars 2015, 22:25:28 »
Centenarion är min absoluta favorit. Väldigt vackert mynt. Din var fin!

Mina är alla väldigt slitna med patina vilket är kul på ett annat sätt. Tror de har cirkulerat "på riktigt". Har två 47:or vilka jag med sannolikhetskalkyl tror är producerade senare och de är de mest välbehållna.

Vet någon om man kan se skillnad på olika produktioner av 47:or?

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #247 skrivet: fredag 20, mars 2015, 23:12:16 »

Har inte sett inplastade med cert.

Guld är guld oavsett om det är brutet i Sverige. Det mesta av Bolidens guld kommer från återvinning av elektronik så en del av tackan kan lika gärna vara brutet i Afrika, fraktat till Korea som gjort en TV som transporteras till Tyskland och hamnar på din tv-bänk som du sedan slänger i elektronikåtervinningen och som sedan fraktas till Rönnskär och smälts till guld som sedan blev en tacka som såldes av en privatperson som dog och lämnade i arv en tacka till en yngling som sålde den på Tradera till en guldhandlare som du sedan köpte av.

Så fick du "Svenskt" guld och det varken luktar eller känns annorlunda i förhållande till det Schweiziska som kanske kom från tandguld från WWII. Nu var jag cynisk men ungefär så är det. Guld är guld under förutsättning att du har det i din hand.

Jag visste inte att Boliden sysslar med återvinning. Men nu vet jag. Tack för lektionen.
synd, jag hade helt klart betalat mer för ett stycke guld som jag visste var bruten på ett specifikt ställe.

En jordgubbe är en jordgubbe vilket land den än kommer ifrån. De flesta svenskar föredrar ändå svenska jordgubbar trots högre pris.

Utloggad mrSju

• Palladiummedlem
« Svar #248 skrivet: fredag 20, mars 2015, 23:13:35 »

Nä, jag har heller aldrig sett eller hört talas om guldtackor från Boliden som är inplastade i certifikat, och jag har varit med länge, så det kan vi nog räkna bort. Däremot kan du få se en fin en här nedan som är inplastad från då den tillverkades.

vacker!  ;D

edit: sälja?
« Senast ändrad: fredag 20, mars 2015, 23:33:26 av mrSju »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #249 skrivet: fredag 20, mars 2015, 23:39:57 »

Jag visste inte att Boliden sysslar med återvinning. Men nu vet jag. Tack för lektionen.
synd, jag hade helt klart betalat mer för ett stycke guld som jag visste var bruten på ett specifikt ställe.

På Bolidens hemsida står att de producerar 15 ton om året varav 2/3 är återvinning av elektronik. Just för Rönnskär framgår att 1/2 är återvinning.

http://www.boliden.com/sv/Produkter/Guld/

En jordgubbe är en jordgubbe vilket land den än kommer ifrån. De flesta svenskar föredrar ändå svenska jordgubbar trots högre pris.

:)

Svenska jordgubbar smakar bäst så jag förstår vad du menar! Sen kan man fråga sig om svenskt guld smakar bättre eller är finare att titta på än sydafrikanskt? Jag märker då ingen skillnad. Fast jag har mina favoritmynt så klart så jag förstår att detsamma kan gälla tackor med olika prägling.

Utloggad Seb

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #250 skrivet: lördag 28, mars 2015, 12:12:25 »
Det häftiga är att allt guld kommer från rymden  8)
Massiva stjärnor som exploderar som supernovor kan producera lägre stående grundämnen, men för att skapa något så ädelt som guld krävs mycket mer energi/temperatur, så tydligen är det enormt ovanligt att guld skapas någonstans överhuvudtaget  8)

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/guldets-ursprung

http://illvet.se/universum/astronomi/hur-bildas-tunga-grundamnen

EDIT: Kanske bara är en enskild slump som gör att vi har guld på jorden över huvud taget!
« Senast ändrad: lördag 28, mars 2015, 12:25:57 av Seb »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #251 skrivet: lördag 28, mars 2015, 15:00:23 »
Det häftiga är att allt guld kommer från rymden  8)
Massiva stjärnor som exploderar som supernovor kan producera lägre stående grundämnen, men för att skapa något så ädelt som guld krävs mycket mer energi/temperatur, så tydligen är det enormt ovanligt att guld skapas någonstans överhuvudtaget  8)

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/guldets-ursprung

http://illvet.se/universum/astronomi/hur-bildas-tunga-grundamnen

EDIT: Kanske bara är en enskild slump som gör att vi har guld på jorden över huvud taget!

Nu är det visserligen en diskussion för sig, men just därför kan guld betraktas som värdefullt. Det guld som finns på planeten är begränsat, och människan har inte heller möjlighet att utvinna allt som finns på jorden :)

Utloggad Hg_82

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #252 skrivet: torsdag 09, april 2015, 13:02:18 »
Äntligen!!!

Ger mersmak, så att säga...  ;D

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #253 skrivet: torsdag 09, april 2015, 14:36:53 »
Äntligen!!!

Snyggt! Har ännu inte införskaffat en sådan, men man blir sugen när man ser bilderna :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1783
  • Affärsomdömen: 183
« Svar #254 skrivet: torsdag 09, april 2015, 15:26:10 »
Äntligen!!!

Bra val... ;-)
Det finns ett 20-tal olika årtal ifall du vill skaffa en hel årgångsserie ;-)

Fast några är lite svårare. Tex 1933;-)

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny här, samt nybörjare (OlaOhl93) by sff123
Idag kl. 00:54

Hur kan jag få mina pengar tillbacka från Heubach edelmetalle? by sff123
Idag kl. 00:53

George Gammon by hasse_A
Igår kl. 14:49

KÖPES 2oz mynt från serien The Queens Beasts by OlaOhl93
Igår kl. 10:33