Författare Ämne: Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?  (läst 82881 gånger)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?
« Svar #15 skrivet: tisdag 11, december 2012, 21:28:16 »
fast vill du ha avkastning är väl negativa leasrates inte så smart.  :'(

Utloggad Lofeal

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: fredag 14, december 2012, 23:03:46 »
fast vill du ha avkastning är väl negativa leasrates inte så smart.  :'(

Självklart inte.., men du ser kanske andra leaserates än jag..,

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #17 skrivet: lördag 15, december 2012, 15:12:07 »
http://www.kitco.com/lease.chart.silv.html

Här är det bästa du kan få 0.0% om du lånar ut silvret på ett år. Kortare tid kostar pengar.

Utloggad Chazsan

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #18 skrivet: lördag 15, december 2012, 21:46:37 »
Intressanta tankar MrLibertad. Hittills har jag mest handlat sådant som jag inte haft tidigare, och sådant som verkar vara "on sale". Men jag skall addera informationen om GSR till ekvationen. Tack för tipset.

Utloggad Lofeal

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #19 skrivet: måndag 17, december 2012, 10:27:05 »
http://www.kitco.com/lease.chart.silv.html

Här är det bästa du kan få 0.0% om du lånar ut silvret på ett år. Kortare tid kostar pengar.

Titta på den om en månad igen så ser du att det kommit in ny data..,

Men nu låter det nästan som diskussionen blev seriös, jag trodde det var uppenbart att mitt inlägg var menat som ett skämt då det behövs rätt mkt volym o pappersexercis etc före något sådant skulle kunna vara genomförbart och själva poängen med fysiskt (som jag ser det) är att ha silvret fysiskt i egen ägo..,

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #20 skrivet: måndag 17, december 2012, 11:39:19 »
Var inte meninngen att verka seriös, håller med dig fullständigt om "fysisk ägo". Kitcos diagram uppdaterades dagligen innan, kanske finns någon bra konspirationsteori om varför de slutat uppdatera.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #21 skrivet: onsdag 21, maj 2014, 20:47:25 »
Intressant tråd, men jag har svårt att se hur det skulle vara genomfört i praktiken. Upplägget förutsätter att man kan både köpa och sälja till bra pris samma dag. Att handla med privatpersoner brukar ge bättre pris, men det går inte att spika köpet när man vill. Att köpa från handlare är lättare, men då får man sämre pris vid både köp och sälj. Kanske jag som inte begriper, men jag ser inte hur det här ska vara möjligt i praktiken.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #22 skrivet: onsdag 21, maj 2014, 21:10:42 »
Intressant tråd, men jag har svårt att se hur det skulle vara genomfört i praktiken. Upplägget förutsätter att man kan både köpa och sälja till bra pris samma dag. Att handla med privatpersoner brukar ge bättre pris, men det går inte att spika köpet när man vill. Att köpa från handlare är lättare, men då får man sämre pris vid både köp och sälj. Kanske jag som inte begriper, men jag ser inte hur det här ska vara möjligt i praktiken.

Nja, GSR:en rör sig ju ganska långsamt och tar man exemplet som jag nämnde att jag handlar silver över GSR 45:1 och guld under GSR 45:1 så ser man att jag alltså har handlat silver till min GSR-stack ett bra tag.

OM GSR:en sen går ner under 45 så säljer jag helt enkelt min GSR-stack med silver här på forumet eller någon annanstans och köper sen guld för pengarna, förmodligen direkt av någon leverantör eller också försöker jag få till ett byte här på forumet. Och sen så länge GSR:en är under 45:1 så köper jag guld till min GSR-stack osv.

Det är inte direkt några snabba kast, om man säger så.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?
« Svar #23 skrivet: onsdag 21, maj 2014, 22:09:28 »

Nu finns det ju en väl etablerad sanning i PM-kretsar som går ut på att "if you don't hold it then you don't really own it". Sant som detta må vara (jag förnekar absolut inte att det finns en poäng) så är det ju självklart att det "fysiska innehavet" gör det mer komplicerat att snabbt kunna vända på affärer när man vill både köpa och sälja. Det skall ut och grävas i ekbackar, det skall fraktas, det skall mötas och det skall absolut inte rånas eller bedras så att det blir jobbigt.

Så med det i bakhuvudet ser jag bara tre alternativ.

A. Handel med privatpersoner. Lite bättre pris, men gräv, transport och kanske rent av rån och bedrägeriproblematik

B. Handel med "professionell handlare". Gräv och transport men mindre rån och bedrägeri. Klart sämre pris.

C. Handel via proxy (dvs marknadsplats som erbjuder både handel och allocated storage). Inget gräv, transport eller rån. Utmärkta priser. Men du kan inte enkelt bita i metallen.

Jag använder GoldMoney (lite högre avgifter) och har börjat experimentera med BullionVault. Jag började med GM eftersom BV då inte erbjöd fysisk leverans i så små kvantiteter som jag sysslar med. Detta har dock ändrats numera, vilket gjort att jag nu testar BV. Båda dessa sysslar bara med "fully allocated" och även i ljuset av sanningen ovan måste jag säga att jag inte betvivlar en sekund att den metall som jag äger via dessa faktiskt existerar fysiskt med mitt namn på. När jag handlar via BV så kostar det 0.5% i vardera riktningen, dvs det kostar 1.0% att vända på en affär när man handlar i små mängder som jag gör.

Min erfarenhet så här långt är att jag inte tjänat ett skvatt ;-). Men det beror på att jag bara testat extremt lite och varje gång fått timingen helt fel. Men det går absolut att sälja en metall och köpa en annan samma dag utan att det involverar vare sig, gräv, transport, rån, bedrägeri eller dåliga köp och säljkurser (1% för att byta metall är fantastiskt bra). Så detta är vad jag tänker använda för att försöka tjäna lite pengar (eller oz) genom att handla med PM. Jag måste bara bli lite bättre på timing.

Vad slutligen gäller detta med att fysiskt hålla i handen så är jag för det. Men jag är också för riskspridning, många olika korgar, etc. Och för mig så är det en fundamental skillnad mellan t ex att äga 37g guld och 4.56kg silver hos BV och att leka med "pappersguld" a la GLD, SLV, etc. Detta är metall by proxy och fysisk leverans ingår i avtalet, men det är upp till mig när eller om jag vill begära leverans. Den dag jag vill flytta metallen ur BV (eller GoldMoney) så är det enkelt, med en känd kostnad (motsvarande kostnad för "myntning") och ett litet paket kommer att dyka upp som en värdeförsändelse på mitt postkontor (jag har dock inte testat detta än, just pga myntningskostnaden).

Min slutsats är att detta kommer att funka. Och det gör att jag faktiskt bara ser alternativ C som relevant om man vill försöka sig på att swinga enligt MrLs modell. A och B har båda för många nackdelar för min smak. A ser jag däremot som utmärkt (ffa via detta forum) för att komma över specifika premiummynt eller komplettera det jag håller i handen, men inte för trading. B är helt ok när det gäller inköp men bör undvikas vid försäljning.

august

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #24 skrivet: onsdag 21, maj 2014, 23:04:16 »
Men nu menar du väl Slv och Gld EFT:er ? I rubriken står det "Fysiskt"   Det är en annan sak att sälja fysiskt Silver och köpa fysiskt guld,särskilt när den privata silvermarknaden är så liten som den är. När ska du hinna sälja ditt silver på tradera när Guld/Silver Ration ändrar sig så fort som den gör.

Du menar väl nättrading ?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: torsdag 22, maj 2014, 01:55:22 »

Men nu menar du väl Slv och Gld EFT:er ? I rubriken står det "Fysiskt"   Det är en annan sak att sälja fysiskt Silver och köpa fysiskt guld,särskilt när den privata silvermarknaden är så liten som den är. När ska du hinna sälja ditt silver på tradera när Guld/Silver Ration ändrar sig så fort som den gör.

Du menar väl nättrading ?
Ja, jag menar GLD och SLV och min poäng är att jag alltså inte likställer proxies med allocated storage som BullionVault med dessa ETFer.

Detta med "fysiskt" låter enkelt och självklart, men det är en glidande skala.

Den går från "håller myntet i min hand framför mitt öga och jag ser bitmärket" via "förortstackan står i garaget och även om jag inte öppnar den så tror jag att innehållet är orört", "en gång grävde jag ner någonting i en ekbacke, jag hoppas det finns kvar" till "jag har köpt fysisk metall av en handlare jag litar på (Guldcentralen t ex), men låter dem förvara det i sitt valv så att jag slipper att ha det hemma". Jag menar att metall köpt via BullionVault eller GoldMoney är mer likt "fysiskt" än det är likt "papper" och orsaken är att det är allocated, non re-hypotecated, 100% non leveraged, föremål för frekvent extern revision samt ffa att jag precis när som helst kan få fysisk leverans om jag så vill.

Från BullionVault får jag en revisionsrapport varje dag. Ja, de har en extern revision från namnkunnig revisionsbyrå varje enskild dag. Ekbacken kan inte revideras utan att jag går dit och gräver, vilket i sig påverkar säkerheten i förvaringen i ekbacken.

Och vad gäller nättrading, tja, jag vet inte om du menar det i positiv eller negativ bemärkelse. Men givetvis använder jag Internet om jag placerar en köporder via BV. Men om du och jag enas om en affär via email så går det ju också via Internet. Är vår affär då "nättrading" i dina ögon? Och är det bra eller dåligt?

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
« Svar #26 skrivet: torsdag 22, maj 2014, 18:02:19 »
Har tittat på bullion vault och det är ett intressant koncept, även om det alltid tillkommer ett osäkerhetsmoment när man inte själv har besittning över sina ädelmetaller.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
« Svar #27 skrivet: lördag 21, juni 2014, 17:04:45 »
Efter lite fundering känner jag att det nog trots allt är bäst att köpa på sig silver så länge GSR:en är mycket högre än vad den historiskt har varit. Att köpa guld för att GSR är 1:45 gör ju att man går miste om vinst ifall GSR:en går ner under 20 vilket den lär göra förr eller senare.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #28 skrivet: lördag 21, juni 2014, 19:10:01 »
Alla har sina egna ideer. Jag ser det inte som förlust att äga guld oavsett vad ration blir. Givetvis kunde det vara bättre att köpt silver om GSR blir mer "normal" men det är ju svårt att veta. Gillar t.ex att nästan 10 kkr ryms i plånbokens myntfack utan att synas alls, i flygplatskontrollen. Det är betydligt svårare att få med sig i silver.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #29 skrivet: lördag 21, juni 2014, 19:59:57 »

Gillar t.ex att nästan 10 kkr ryms i plånbokens myntfack utan att synas alls, i flygplatskontrollen.
Har du testat detta i praktiken? Jag har funderat på att stoppa några 20 Franc i plånboken vid resa men ännu inte gjort det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by TheHun
Idag kl. 08:55

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
Idag kl. 03:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
Igår kl. 18:22

Nygammal medlem by Strokur
Igår kl. 09:46

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
Igår kl. 09:33

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Stacker
lördag 08, februari 2025, 22:07:18

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
fredag 07, februari 2025, 08:55:30

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34