Författare Ämne: Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?  (läst 84380 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?
« skrivet: måndag 15, augusti 2011, 22:03:17 »
Många som argumenterar för att inte investera i fysiskt guld och silver argumenterar att det inte går att få någon avkastning på ett fysiskt innehav som det går att få på t ex aktier.

Fel, fel, fel.

Genom att vara aktiv i sitt fysiska investerande så kan man göra en väldigt bra avkastning i ounces mätt, dvs, genom att använda sig av ratio investerande så kan man bygga sin stack större genom att helt enkelt byta sitt silver eller guldinnehav mot den metallen som i jämförelse till den andra är mest köpvärd.

För att göra detta så bör man ha koll på GSR:en, dvs guld&silver ration dvs hur många ounces silver du får för 1 ounce guld.

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$GOLD:$SILVER&p=D&yr=3&mn=0&dy=0&id=p06307288725

Genom att helt enkelt byta ut silver mot guld när GSR:en är låg och tvärtom när den är hög så kan man få sin fysiska stack att växa (avkastning). Du swingtradar i princip genom att byta tillgångsslag i din portfölj.

Vi kör ett lätt räkneexempel med några få byten bara för att visa hur det går till.

Låt säga att du köper 70 oz silver när GSR:en står i 1:70
GSR:en går ner till 1:35, du byter då dina 70 oz silver mot 2 oz guld.
GSR:en går upp till 1:70, du byter dina 2 oz guld mot 140 oz silver.

Du har nu dubblat din utgångsstack.

Som sagt var det ett lätt räkneexempel men ni förstår idén. Det finns dom som byter för varje 1:5 del GSR:en rör sig men det är inga duvungar utan dom har väldigt väl uträknade kalkyler för att göra detta, dom är proffs helt enkelt och sitter limmade framför skärmarna som vilken börsmäklare som helst.

Dom som inte vill hålla på och byta och trixa bör ha koll på GSR:en ändå för om man t ex avsätter en viss summa i månaden att handla guld och silver för så bör man handla den metallen som står bäst till jämfört mot den andra.

Historiskt så har GSR:en mest legat mellan 1:20 och 1:70 så då blir det ganska lätt, brytgränsen hamnar då på 1:45.

Om GSR:en står över 1:45, köp silver.
Står den under 1:45, köp guld.

Slutspelet, i vilket fall för mig är att jag ska byta hela min huvudposition i silver mot guld om/när GSR:en går ner till 1:20 men fram tills dess kommer jag att göra så mycket jag kan för att öka på min metallstack och det här är ett sätt.

Nu menar jag inte att man ska hålla på och byta HELA sitt fysiska innehav fram och tillbaka men det kan vara en idé att ha en del av sitt innehav avsatt som bytesstack för att utnyttja bra lägen i GSR:en.

Ett jätteläge och också ett naturligt motstånd var när GSR:en var nere och snuddade på 1:32, där kunde man byta 1 kg silver mot 1 ounce guld och det var det många som gjorde.

Hoppas någon finner posten intressant.

Utloggad Jesper

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 15
    • http://www.poppe85.se [ej klar]
« Svar #1 skrivet: måndag 15, augusti 2011, 22:34:43 »
Om man ändå hade lärt sig skriva så här
Mycket bra skrivet

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 01:16:59 »
Resonerar lite så med när ja ska köpa men har inte bytt ännu.
Dock skall man ha saker som är lättbytta/attraktiva om man ska hålla på med byten skulle ja tro

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: tisdag 16, augusti 2011, 09:57:02 »
Mycket bra inlägg! Jag har faktiskt aldrig gått i dessa tankar, men det låter ju logiskt när du framfört det så här bra :)

Utloggad ekonomisktrygghet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
    • http://www.ekonomisktrygghet.com
« Svar #4 skrivet: söndag 09, oktober 2011, 17:07:28 »
Intressant!

Då är det alltså silver man skall köpa nu. När anser Ni att man ska sälja sitt guld och köpa silver/vise versa, sälja guldet vid ca 1:70/Sälja silvret vid 1:30?

Utloggad ekonomisktrygghet

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
    • http://www.ekonomisktrygghet.com
« Svar #5 skrivet: måndag 10, oktober 2011, 06:25:50 »
Förresten så undrar jag också om det finns någon symbol på Yahoo Finance för GSR? (Gold/silver ratio) Jag har nämligen ett app på mobilen som hämtar information från yahoo, hade varit smidigt att ha den infon på startskärmen.

Utloggad Silversaurus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
SV: Avkastning på fysiskt guld och silver, går det?
« Svar #6 skrivet: torsdag 22, mars 2012, 13:51:14 »
Du pratar alltså om avkastning på handel av råvaror.

Metallerna  i sig genererar ju fortfarande ingen avkastning utan din aktiva medverkan. Vilket innehav i bolag gör, i form av utdelning.

Utloggad ZeroIntel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: torsdag 22, mars 2012, 14:37:48 »
Gammal tråd men avkastning genom handel kan man få på vilken vara som helst i princip.

Avkastning på ädelmetaller finns inte, men om man vill leka med tanken så inflationsskydd är en form av avkastning. Din ounce guld kommer att vara lika mycket en ounce nästa år oavsett om vi har inflation/deflation.

Utdelning från bolag påverkas av inflation/deflation och du har ytterligare en risk i bolagsvärderingen (både din ursprungliga investering och utdelning kan försvinna). Dessa risker finns inte i fysisk guld.

I en fri marknad, där man inte har prismanipulation borde guldets "riktiga" pris i fiat pengar stiga i linje med inflation och i teorin inte gå ned om man inte minskar penningmängden (men vi vet väl alla att det inte kommer att ske).

De dagliga svängningar i ädelmetallers pris beror på kortsiktigt utbud/efterfrågan, och är man en liten investerare så gör man bäst i att strunta i dessa och spara vidare.

GSR kan man använda för att öka sin fysiska stack men jag tycker det verkar krångligt, och prispremier äter upp en hel del av den ev. vinsten..
« Senast ändrad: torsdag 22, mars 2012, 15:16:40 av ZeroIntel »

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: torsdag 22, mars 2012, 22:11:37 »
Gammal tråd men avkastning genom handel kan man få på vilken vara som helst i princip.

Avkastning på ädelmetaller finns inte, men om man vill leka med tanken så inflationsskydd är en form av avkastning. Din ounce guld kommer att vara lika mycket en ounce nästa år oavsett om vi har inflation/deflation.

Utdelning från bolag påverkas av inflation/deflation och du har ytterligare en risk i bolagsvärderingen (både din ursprungliga investering och utdelning kan försvinna). Dessa risker finns inte i fysisk guld.

I en fri marknad, där man inte har prismanipulation borde guldets "riktiga" pris i fiat pengar stiga i linje med inflation och i teorin inte gå ned om man inte minskar penningmängden (men vi vet väl alla att det inte kommer att ske).

De dagliga svängningar i ädelmetallers pris beror på kortsiktigt utbud/efterfrågan, och är man en liten investerare så gör man bäst i att strunta i dessa och spara vidare.

GSR kan man använda för att öka sin fysiska stack men jag tycker det verkar krångligt, och prispremier äter upp en hel del av den ev. vinsten..

Om man inte vill använda GSR för att byta mellan Guld/Silver så tycker jag definitivt att man ska använda GSR vid köptillfällerna för att kunna köpa det som är "billigast" vid köptillfälle.
Var man sätter gränsen för när man köper guld resp silver ska man nog fundera på själv för det finns inget rätt eller fel.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #9 skrivet: måndag 29, oktober 2012, 10:45:19 »
Visst är det klokt att titta på GSRn och jämföra dagens ratio med ett historiskt perspektiv. Gör man detta idag så ser silver ut att vara mest köpvärt.

Men! Det viktiga är fortfarande vart man tror GSRn är på väg den närmaste tiden. Personligen tror jag att GSR är på väg mot åtminståne 70:1 innan silvret tar fart. Detta eftersom guldet brukar vara lokomotivet i en bull ädelmetallsmarknad och efter att guldet rusat kommer sedan silvret. En annan faktor i detta nu är också att just guldet är det som hela tiden omskrivs i media och är fortfarande den metall som de stora spelarna satsar på. Centralbanker, hela länder liksom tunga investerare.

Så även fast silvret känns undervärderat i jämförelse med guldet så kan guldet vara mer köpvärt just nu. När sedan en ratio på ca: 70:1 infinner sig så kan man ju byta till silver och har då mycket mer silver i ladan när så silver racet tar sin början :)

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: tisdag 13, november 2012, 21:05:47 »
Hur går man till väga för att byta sitt guld mot silver, går man bara in hos sin ädelmetallhandlare och byter?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #11 skrivet: tisdag 13, november 2012, 21:19:03 »
Hur går man till väga för att byta sitt guld mot silver, går man bara in hos sin ädelmetallhandlare och byter?

Det går ju att göra på lite olika sätt, antingen säljer du guldet och köper silver eller också kan man helt enkelt göra ett byte, t ex här på forumet där det har gjorts en hel del bytesaffärer.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #12 skrivet: lördag 17, november 2012, 17:22:21 »
Investerar inte de flesta av oss för att i framtiden kunna sälja när värdet av våra högar av silver gott upp?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #13 skrivet: lördag 17, november 2012, 17:24:50 »
Investerar inte de flesta av oss för att i framtiden kunna sälja när värdet av våra högar av silver gott upp?

Tja, antingen sälja det eller byta mot något annat man är i behov av, beroende hur samhället ser ut då. Det behöver ju inte vara papperspengar man växlar in sitt silver mot, det kan ju vara vanlig byteshandel också.

Utloggad Lofeal

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #14 skrivet: tisdag 11, december 2012, 21:22:46 »
Du kan ju leasa ut det.., JPM har jag hört e intresserade..,

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Hur mycket PM är tillräckligt? by vitae
Idag kl. 15:59

Sälja 250 g tacka smart? by vitae
Idag kl. 15:44

KINA by Cash Is King
måndag 28, april 2025, 22:20:13

2x Niue Island Ares 2017 - God of war 2 oz High Relief by Saiifo
lördag 26, april 2025, 18:16:00