Författare Ämne: Fritt ord (allt annat info och historier) angående Kina Pandor mynt  (läst 55097 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
SV: Fritt ord (allt annat info och historier) angående Kina Pandor mynt
« Svar #15 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 15:08:49 »

Just nu en 'clerical loss' for dig da NGC 2003 'Mirror bamboo' populationen okat med +10%.  :o
Lite 'clerical win' for mig som har en 2003 'Frosted bamboo' MS70. -1.5% pa den populationen...  Tack for den NGC. Haha...!!

;D ;D ;D Jag blev nu på bra humör!

Jag ska vara med den här auktionen och om priset blir korrekt (som "frosted" variant, då jag saknar ms70 "frosted", jag har ms68), då köper jag myntet, sen ska skicka den till NGC för rätt korrigering. :)

Egentligen jag bryr mig inte så mycket om det förekommer fler ms70 (mirrored) i framtiden eller inte, och jag tror att det förekommer säkert.
Då jag har redan ett ms70 det räcker för mig, och jag tänker mig inte sälja det nu när man kanske kan tjäna 700-800$ och inte senare (om det blir massa ms70 i framtiden då blir priset billigare) för 200-300$ (tror inte att den blir billigare än 200$ ändå)

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #16 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 16:15:48 »

Just nu en 'clerical loss' for dig da NGC 2003 'Mirror bamboo' populationen okat med +10%.  :o
Lite 'clerical win' for mig som har en 2003 'Frosted bamboo' MS70. -1.5% pa den populationen...  Tack for den NGC. Haha...!!

;D ;D ;D Jag blev nu på bra humör!

Jag ska vara med den här auktionen och om priset blir korrekt (som "frosted" variant, då jag saknar ms70 "frosted", jag har ms68), då köper jag myntet, sen ska skicka den till NGC för rätt korrigering. :)

Egentligen jag bryr mig inte så mycket om det förekommer fler ms70 (mirrored) i framtiden eller inte, och jag tror att det förekommer säkert.
Då jag har redan ett ms70 det räcker för mig, och jag tänker mig inte sälja det nu när man kanske kan tjäna 700-800$ och inte senare (om det blir massa ms70 i framtiden då blir priset billigare) för 200-300$ (tror inte att den blir billigare än 200$ ändå)

Sit tight och se priset oka.

Jag tror det kommer relativt fler nya samlare an nya graderade 2003 mirrored bamboo i MS70 topp-kvaliteten. Det blir fler och fler av de basta utplockade exemplaren som graderas. Det som finns kvar ar svagare och svagare kvaliteer.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #17 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 16:35:34 »
Oj. Jag blir yr i huvudet av alla varianter. Tur (eller otur) att man inte har så stor andel i samlarmynt med stora premier...

Man kanske lika gärna då kan samla på sällsynta basebollkort eller ballong-hundar eller liknande...

/H

Hahaha!! ;D En sot ballong-hund(!) eller baseball-kort har inte sa mkt guld och silver i sig och kanns lite saadaaar att jamfora med numi BU-mynt som Pandor.  :D  :D Modern konst och basebollkort kanns ocksa som mer etablerade samlar marknader.  :)

Ikvall har jag gott om tid. Sa - Har kommer Fria ord om hur mitt Panda intresse och PM-intresse utvecklat sig de sista aren.

Jag har bott i Shanghai de sista tva aren och forutom Kina har jag pga jobbet rest runt i Asien en hel del. Jag har besokt ca 40 storre stader i Kina, Syd-Korea, Singapore, Malaysia, Thailand, Indonesien och jag skall besoka ett par stader till i Vietnam och troligen Tokyo i Japan narmstaste tva manaderna.

Att samla pa Pandor ar for mig i princip likt med att samla pa Svenska numismatiska mynt som Oskar II's silver- och guld-mynt. (se alla varianter i Tonkin's guide) Men - Pandor ar nytt, spannande och volatilt om man gar pa 'aldre' Pandor med 20-30 ar pa nacken. Jag samlade pa Svenska numis intensivt innan flytten till Shanghai och darfor har jag fortfarande ett Svenskt snyggt silvermynt som avatar.

Pandor ar Kinas officiella bullion mynt, en mkt spannande och vacker serie som jag ser en stor uppsida att samla!!!

Faktum ar att bade bullion Pandor och Oskar II's 80%-Ag 2kr's kan kopas for spot. Om man hittar en variant och/eller en tidig Oskar II's 2 kr med hog kvalitet som 01/0 kan den ha en trevlig numismatisk premie. Men om man koper en Svensk lot skrotsilver ar den formodligen redan utplockad och fa fynd finns att hoppas pa. Jag tror inte heller nya stora Oskar II 2 kr eller 20 kr varianter kommer hittas.
Om man hittar en raritet sa kan man spara den och den kommer formodligen halla sitt varde. Bra och sakert! Man kan aven salja den, speciellt om man redan har dubletter av den varianten. Da for man loss lite SEK och kan bestalla nagra Vrenelis pa Tradden eller Gold.de. Detta gjorde jag mycket av forr.

Internationellt kan vi aven jamfora Oskar II's mynt med USA's Morgan silver-dollars eller UK's guld-Sovereigns.

Skillnaden mot Pandor ar att Svenska-, Amerikanska- och Engelska-numismatiska mynt tillhor alla mogna myntmarknader. Forutom det kommer Pandorna ut med en ny snygg design varje ar. Det ar unikt for Pandor (och Kangaroo's).
Pandorna har gjorts pa flera olika Kinesiska myntverk(mints) som ShangHai, ShenZhen och ShenYang. Detta leder till chans pa ann fler(!) varianter nar inte bara artal och mint-marks kan praglas fel. Speciellt galler detta pa Pandor mellan 1982-1999 dar de flesta artal har 2 eller fler varianter. Det finns aven Proof, bi-metal, koppar, platina, palladium, 90%-silver, Expo's, en dros av medaljer och manga Pandor finns i en hel del olika storlekar.
Exempelvis pa storlekar for Panda mynt; 1 gram, 1/25oz, 1/20oz, 3 gram, 1/10oz, 1/4oz, 1/2oz, 1oz, 5oz, 12oz, 1kg och 5kg.

Pandor ar en drom for en samlare!  :D

Aven om Pandor producerats sedan 1982(da var det en medalj), sa startade kinesiska banker salja bullion mynt till allmanheten i storre skala sa sent som 2010. Fyra ar sedan!
En annan outlet for folk flest ar China Gold Coin-butiker, men de har inte heller manga ar pa nacken. Gar vi dryga dussinet ar tillbaka i tiden, till ar 2001, var det ett test ar da fler Pandor saldes i Kina, den sk D-varianten.

Pandorna saldes tidigare mest pa export, jag tror USA, Europa, Japan och Singapore var vanliga kanalerna. De sista aren har dock fler och fler vanliga medelklass Kineser stackat PM och de uppmuntras av staten att gora det. Det finns aven fler och fler rika Kineser vilket latt ses om man gar pa en Prada affar i Milano eller till de stora myntauktionerna eller mynt marknaderna i Shanghai, Beijing, Guangzhou och Hong Kong.

2013, saldes officiellt totalt ca 411 ton (13.2 Moz) guldmynt och guldtackor i Kina. :) Forutom detta, Kineserna kopte nastan dubbelt sa mkt guld i form av smycken och har gatt om Indien som det landet som importerar mest guld pa var jord. Vad Kinas centralbank gor vet man inte riktigt, men de stackar pa bra skulle jag gissa. Vad USA gor vet jag inte heller, men jag tror de inte stackar guld langre utan flodet gar till nya lander som Kina, Ryssland, Indien och kanske aven Turkiet m fl 'emerging markets'.

Silver har jag inte full koll pa men bara genom att kolla pa mintage av Pandor och MCC's verkar det vara en trevlig okning, ca 10 ganger pa senaste 5 aren. Precis som i Sverige sa ar det fortfarande mycket ovanligt att stacka PM. Om jag jamfor med mina Svenska vanner, mina tidigare Norska kollegor eller mina Kinesiska kollegor sa kanner jag ingen nara van eller kollega som stackar PM.

Bra mynt bocker og guides for Pandor och MCC's har kommit de sista 5 aren. Det gor att nya varianter fortfarande upptacks. En annan sak som varierar stort och uddateras arligen ar 'actual mintage', dvs hur manga av den planerade tillverkning av ex vis S5Y Panda 1998 som verkligen finns idag. For S5Y andrades den halvofficiella statistiken nyligen fran 200k till cirka 4k. Detta driver priset upp. Att prisbilden forandras kan vara pa gott och ont, men for mig mest hittills pa gott!

Jag tror aven att detta gor att priserna for Pandor skjuter upp i hojden pa sikt, pss satt som for Morgan dollars vid den Amerikanska myntmarknaden. Men i den Kinesiska sitter jag pa mer kunskap jmf med medel-Svensson i Stockholm eller Johnny-six pack i USA.

Personligen kanns det mkt bra att kunna kopa en variant som t ex bara finns i 100-200 kanda exemplar, ex vis S10Y Panda 2001 small d. En variant som haft en stark utveckling i 2013-14 och som jag inte langre hittar i Shanghai. Mynten finns nu i starka hander som inte vill salja. Att fantom sitter med en S10Y 2003 mirrored bamboo som bara finns i 10 kanda exemplar pa NGC maste ocksa vara en grym kansla for han.

Jag ser semi-numis som Pandas och MCC's som ett gott komplement till rena bullionmynt som Krugs, Maples, Vrenelis  och skrot Oskar II's och Gustav V's.

Ett par 'black-swan events' som skulle kunna doda Panda marknaden ar om China Mint gor en sk Perth Mint'are och re-mintar en massa gamla Pandor dar 'actual mintage' << 'official mintage'. Jag tror inte detta hander. En annan risk ar att massa bra fejkade Pandor dodar vissa varianter, ex vis S10Y 2000 'Mirrored ring'. Forutom dessa handelser som ar latta att se brukar ju ett 'black swan event' vara nagot som ingen forutser enkelt.  :)

Vill man kopa bullion Pandor till spot kan man ju bara kopa de sista aren 2013-14 guld Pandor pa 1oz. Vissa tidigare ar finns aven de fortfarande for spotpriser trots de har lagre mintage.
For silver Pandor ser jag 5oz'are som intressanta mynt. Kan kopas hyfsat nara spot med ett litet premium. De har proof-kvalitet, ar stora och skona i handen, Panda motivet ser vackert ut i 5oz formatet, de kommer med Box och COA och har en lag upplaga (20-30k) jmf med sista arens 1oz bullion(8,000k).
For mig ar rena guld- och silver-bullion mynt 'riktiga pengar' for jag vill ha ett sakrare alternativ till Fiat-pengar som SEK och RMB. Jag vill inte har mer fiat pa banken respektive hemma ann for for spontana kortsiktiga investeringar respektive mitt bas-behov.

Jag har en negativ tro pa varldsekonomin och allt det vara centralbanker, IMF och vanliga banker/investmentbanker haller pa med. Jag tror att Kina kommer utvecklas starkare de narmaste artiondena jmf med USA, EU och Japan aven om Kina definitivt kommer ha sina upp- och nedgangar.

Vi laste nyss om en Bank-run i Jiangsu provinsen utanfor Shanghai. Jag tror detta blir mer och mer vanligt i Kina, Japan, PIIGS-landerna, Grekland, Cypern, USA eller for den delen Sverige och Norge.
Jag tror vi kommer se ATM-runs pa Guld och Silver ATM's som jag sag ett par av nar jag var i Dubai sist. (... det blir nog fler bitcoin ATM's med, och bitcoin runs... men de kommer inte jag leta efter. (Kanske nagon annan krypto-valuta) )

Tyvarr har jag inte rad att kopa ens en liten kopia pa Jeff Koon's ballong-hund. Men skulle jag kopa nagon modern konst passar ex vis Ekaterina S. min smak.

Cheers,
/M.

PS: Skulle garna hora fantoms, Azures, Silvers, mega-n's, MrLibertad's och andras stories om Pandor, Krugs, monsterboxar med ASE's eller BTC. Kan bli flera langa tradar detta.

Lankar, jag kollat pa idag:
http://www.pandacollector.com/silver-pandas-2.html
http://www.pandacollector.com/gold-pandas-1b.html
http://goldresource.net/7-best-gold-coins-to-buy-for-investing/
http://www.bloomberg.com/news/2013-11-10/gold-vault-for-2-000-tons-opens-in-shanghai-as-bullion-goes-east.html
« Senast ändrad: torsdag 27, mars 2014, 16:47:17 av mowi_af »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Fritt ord (allt annat info och historier) angående Kina Pandor mynt
« Svar #18 skrivet: fredag 28, mars 2014, 08:51:21 »
Trevligt inlägg, fullt med intressant info. Tack mowi!

Min första fråga är om dessa "varianter" är avsktliga (dvs avsedda att differentiera marknaden) eller om det är "misstag" i tillverkningen?

Du sade att de som vill köpa guldpandor till spot fortfarande (givetvis) kan komma åt de senaste åren men även vissa tidigare år finns fortfarande tillgängliga. Detta får mig att undra om det finns ett motsvarande pandasamlande i guld som detta vi ser i silver. Och finns det en massa varianter på guldpandorna också eller är de (pga lägre mintage?) alla lika för samma år?

Egentligen undrar jag nog mer allmänt vad som triggar en myntserie till att bli ett samlarobjekt. I princip hör vi inte ett pip om samlande av guldmynt motsvarande vad vi hör (och själva gör) om silvermynt och jag undrar vad det beror på. Det enda guldmyntsamlande som jag känner till är att det i UK finns de som samlar på Sovereigns (och där kan vi tala om *många* varianter, pandorna ligger klart i lä) samt att det finns de som samlar på St Gaudens Double Eagles (hade jag råd skulle jag göra det senare själv, det är ett underbart vackert mynt).

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #19 skrivet: fredag 28, mars 2014, 13:58:33 »
En bit upp i detta inlägg finns det en länk till en avslutad ebay-auktion, där såldes en 1998 1/10 oz Panda MS69 för futtiga $2700.  ;)
Så ja, det finns helt klart samlare av guldpandor också, så pass att ett mynt kan säljas till 15-20 gånger spot (eller mer).
½ oz Pandorna tenderar ha låga upplagor och kan mycket väl skena iväg om intressenter börjar köpa.

Varianter finns det även för dessa, large date, small date, frosted & mirrored osv.
Huruvida det finns någon avsikt bakom dessa har jag inte riktigt någon koll på, men med flera olika myntverk som präglar mynten så är det fullt möjligt att varianter har en naturlig uppkomst.
Olika stampar för respektive präglare, olika utrustning och andra rutiner gällande hur man präglar och rengör/smörjer myntstampar etc.
Det finns flera parametrar som kan påverka slutprodukten, vilket kan resultera i både större och mindre varianter mellan präglare.
« Senast ändrad: fredag 28, mars 2014, 16:54:21 av Mange »

Guld500

• Gäst
« Svar #20 skrivet: fredag 28, mars 2014, 15:55:08 »
mowi, bra, intressant och inspirerande inlägg.
Jag ska inte börja med Pandor....Jag ska inte börja med Pandor ...Jag.....

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #21 skrivet: fredag 28, mars 2014, 16:32:56 »
Ja, det det är inte lätt att hålla kolla på alla olika och falska varianter. Om man inte passar sig så kan man bli sittande med en Myrslok isället ;)

« Senast ändrad: fredag 28, mars 2014, 16:34:42 av 2818181 »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #22 skrivet: fredag 28, mars 2014, 17:27:46 »
...Detta får mig att undra om det finns ett motsvarande pandasamlande i guld som detta vi ser i silver. Och finns det en massa varianter på guldpandorna också eller är de (pga lägre mintage?) alla lika för samma år? ...

Det finns minst lika många samlare på guld pandor som på silver pandor, men dom brukar håla sig tyst  :) + vi är på ädelmetallforumet, här dom flesta medlemmar stackar bullion guld och silver.

Och ja, det finns lika många olika mynt varianter på guldpandor som på silverpandor :) (fast inte tusentals varianter oftast 2 per år, men själva guld pandor finns i olika storlekar (1/20 oz, 1/10 oz, 1/4 oz, 1/2 oz, 1 oz, mm... av varje år och då har varje mynt av dom där storlekar ca. 2 olika varianter :) i alla fall fram till 2003 året, och som på silver pandor från 2004 tills nu fanns inga variationer.

Dom där mindre storlekar så som 1/20, 1/10 oz guldpandor är mycket mer eftertraktade än dom som är större.

Som Mange skrev "...där såldes en 1998 1/10 oz Panda MS69 för futtiga $2700..." är ett bra exempel. :)
« Senast ändrad: fredag 28, mars 2014, 17:31:42 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #23 skrivet: fredag 28, mars 2014, 18:32:09 »
Mellan jag samlar på 1 oz silver Pandor BU, tänkte jag göra klart med min lilla 1/2 oz silver S5Y samlingen.
1/2 oz silver Panda mynt präglades endast mellan 1993-1998 åren. Så totalt 6 mynt egentligen!

(ja om man ska vara helt korrekt + 2 jubileums mynt 1997 och 1998 och 2 färgade proof mynt, som är lite oklart var det Kina mint eller någon annan fabrik som präglade dom, då panda motivet ser helt annorlunda ut + även tempel ser annorlunda än på officiella Kina Panda mynt).

Och precis med 1/2 oz silver Pandor finns hur många olika variationer som helst :-X). NGC godkänner bara ett variant med 1995 året (small date och large date) inga mer varianter får man från NGC, så om man samlar på graderade NGC 1/2 oz då blir det bara 6+1 = 7 mynt.

Däremot PCGS accepterar mer varianter så som:
1995 large date
1995 small date frosted gap
1995 small date mirrored gap

Som jag tycker är ett fel, då om man ska räkna frosted och mirrored delar på detta myntet då förekommer 10 tal olika varianter till, där ett mynt har ett löv med frosted andra mynt mirrored, mer eller mindre frosted eller mer eller mindre mirrored pandas framme ben (axeln), mer eller mindre frosted eller mer eller mindre mirrored pandas öga, öra, rumpa ;D mm...
Så small/large date är OK (som NGC gör), men allt annat är lite så där.

Samma med 1998,

NGC har bara 1998 (ej. varianter)

PCGS har:
1998 ½oz Silver China S5Y Panda  PCGS ”Thick Branch”
1998 ½oz Silver China S5Y Panda  PCGS ”Thin Branch”

som dom gjorde enligt Peters bok ifjol (2013 året), där han på sidan 239 markerade skillnaden. Men det finns massa 1998 som har alltså lagom "Thin" och lagom "Thick" Branch, som är omöjligt att identifiera, så hur PCGS väljer vilka Branch får Thick och vilka får Thin vet jag inte, med det känns att dom flesta får "Thick" pga PCGS har bara 1 graderade "Thin" variant :D
Men om man kollar NGCs databasen så ser man där massa "Thin" varianter + massa "Thick" som dom har inte delat på två olika officiella varianter - finns bara S5Y 1998 punkt slut och det är bra / eller inte bra. :)
+ på 1998 1/2 oz finns ett variant med "Shift Date" som finns inte i Peters bok och PCGS självklart ger inte enskild variant. Som jag tycker dom skulle ge på grund av skillnaden med "Shift Date" och Normal Date man ser lätt.

på 1994,1996 och 1997 finns 10 tal olika (frosted/mirrored) varianter som är inte officiellt godkänd med Peter, PCGS och NGC, men man ser tydliga skillnader med blotta ögat. Så det är mycket möjligt PCGS ska ge 2 största variant skillnaden på 1994 1/2 oz silver Panda någon gång i framtiden.

'actual mintage'

1993 - 24.000
1994 - 17.000
1995 - 34.000 (LD-28500 ; SD-5500)
1996 - 21.000
1997 - 19.000
1998 - 4.100  (Thick-3100 ; Thin-1000)

:)

Jag har nästan alla vanliga S5Y i min samling, (även Thick 1998 och Thin 1998 var köpt idag och är på väg till mig). Enda som saknas är 1995 small date.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Fritt ord (allt annat info och historier) angående Kina Pandor mynt
« Svar #24 skrivet: fredag 28, mars 2014, 18:33:07 »

...Detta får mig att undra om det finns ett motsvarande pandasamlande i guld som detta vi ser i silver. Och finns det en massa varianter på guldpandorna också eller är de (pga lägre mintage?) alla lika för samma år? ...
Det finns minst lika många samlare på guld pandor som på silver pandor, men dom brukar håla sig tyst  :) + vi är på ädelmetallforumet, här dom flesta medlemmar stackar bullion guld och silver.

Dom där mindre storlekar så som 1/20, 1/10 oz guldpandor är mycket mer eftertraktade än dom som är större.
Ha, där ser man. Tja, det innebär ju i allafall att du kommer att ha sällskap därinne i guldpandaskogen när du väl villar dig in där (för det inser ju alla här att det bara är en tidsfråga).

Och lite tankeväckade för den egna dåliga kollen att jag själv sålde fem 1/4 oz guldpandor för några år sedan eftersom jag hellre ville ha mer guld (dvs lägre premie). Guldpriset har bara gått ner sen dess men även om jag inte kollat så låter det ju som om de där pandorna nog behållit värdet bättre än det jag köpte istället. Så kan det gå ;-)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #25 skrivet: torsdag 15, maj 2014, 07:22:09 »
Intressanta inlägg av Peter Anthony
(dock jag har använd google översättning för mig)

CHINESE COINS: AND THE WINNER IS…

Posted by Peter Anthony on 5/13/2014
The China Mints compete with one another to design and strike the Panda coins for each new date.

“Where do Pandas come from?” If we are talking about coins and not bears the catchall answer is usually, “From the China Mint.” This may be enough to satisfy most people but it hardly describes the way that Panda coins are designed and struck. The actual minting process has a bit of drama to it and is far more complicated than most people imagine.

To begin with there is no single China Mint. In China there are three different mints that strike Pandas: the Shanghai Mint, the Shenyang Mint and the Shenzhen Guobao Mint. They are all ultimately under the supervision of the country’s central bank, The People’s Bank of China.

While the Shanghai, Shenyang and Guobao Mints are part of the People’s Bank they have quite a bit of autonomy. It is an interesting paradox that the Mints in China probably have more freedom to experiment with designs than their counterparts in many nations that boast “freer” governments. It is also interesting that the Mints compete with one another to design and strike various coins, including Pandas.

For nearly every Panda date there was a round of competitions held that reminds me a bit of a game show like Wheel of Fortune, or American Idol. Each of the Mints has a variety of artists on its staff. Selected artists at each Mint, say ten, are assigned to develop and submit Panda coin designs. From the many designs each Mint chooses one finalist. This art is then sent to a committee of judges in Beijing. The judges then choose the winning design from among those entries.

The art competition is not the only contest held. There is a similar process for the engravers who translate the artwork into the three-dimensional objects that we call Panda coins.

I’ve been told by people from all over the world that they love the coin designs on Pandas. It’s an important part of the charm. For 2014, the winning Panda coin design is the work of Mr. Rocky Zhao of the Shanghai Mint. He has told me what an amazing feeling it is to have your art selected as the winner because the quality of all the submissions is so high.

These competitions have been held since the very beginning. In 1981 there was a competition between ten Mint artists to choose the design for the first Panda in 1982. Hundreds of drawings were considered. Ultimately a work from Mr. Chen Jian, who also designed the 1979 Beijing Monument coins and the 1980 Summer Olympic Games archer, was selected. This design was so successful that in 1983 the Mint decided to forgo the contest and gave the commission outright to Mr. Chen. Mr. Chen made many visits to the zoo to observe the Pandas in order to create the 1983 Panda design.

So from the very beginning the competitive relationship between the Mints in China has contributed to the very high artistic level typical of Panda coins. That is something that all collectors can appreciate and that has been one of the keys to the series’ great popularity.

/ Peter Anthony is an expert on Chinese modern coins with a particular focus on Panda coins. He is an analyst for the NGC Chinese Modern Coin Price Guide as well as a consultant on Chinese modern coins.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #26 skrivet: måndag 26, maj 2014, 21:08:57 »
Jag skrev i mars månad om ett ms70 NGC graderad Panda mynt där NGC gjorde ett fel etikett (2003 ms70 mirrored bamboo, myntet är egentligen frosted bamboo). Svar #10 i den här tråden.

Den här gången gjorde NGC ännu större misstag!
Myntet är ett silver 2014 PANDA QINGDAO INTERNATIONAL HORTICULTURAL EXPO.
Myntet tillverkas i "BU"- brilliant uncirculated kvalitet (enligt Kina Mint), som ni ser även på bilden med PCGS slab, där står grad MS69 - MS är för BU mynt.
NGC graderar samma myntet (flertal) och ger PF - alltså proof på sina etiketter. :o >:(
Jag fattar faktiskt inte hur kan det vara möjligt, men men, än så länge det är vanliga människor som jobbar där, så kan vilket misstag som helst komma fram då. :-X
« Senast ändrad: måndag 26, maj 2014, 21:13:37 av Fantom »

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #27 skrivet: måndag 26, maj 2014, 21:37:40 »
Med tanke på hur fälten ser ut så kan jag förstå att dom kallar dom proof, betydliga frostade fält samt spegelblanka jämfört med en vanlig 2014. Det är ganska lätt förekommande att det finns misskommunikation då det gäller PF/MS. Händer då och då och ibland är det även så att de måste bli tillrättavisade av experter :)
« Senast ändrad: måndag 26, maj 2014, 21:39:41 av Azure »

Guld500

• Gäst
« Svar #28 skrivet: måndag 26, maj 2014, 21:45:26 »
Ett högblankt bu-mynt hamnar nog mellan stolarna här verkar det som.
MS (mint state) eller PF (proof) spelar väl inte så stor roll, det är graderingen som är viktigast.
Problemet för den idoge samlaren är väl att han nu måste ha båda två, för att se sin samling som komplett  :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #29 skrivet: onsdag 11, juni 2014, 07:35:48 »
Intressanta inlägg av Peter Anthony (juni 2014)
(jag använder google översättning för mig, då jag är lite dålig på engelska)

CHINESE COINS: IT’S A PANDA, PANDA, PANDA WORLD!

Posted by Peter Anthony on 6/10/2014

With more than 600 different Panda coins and many other varieties, Chinese coins tempt collectors of all levels.

Pandas, Pandas, Pandas! Images and symbols of Pandas are all around us. You can drive a Panda car or get money at a Panda Bank. There are Panda pots and pans, a chain of Panda restaurants, a Panda telecommunications company, a Panda TV show, a chain of Panda kitchen and bath stores, Panda security software, Panda florists, Panda cabinets, a type of fiber optic (Panda = polarization-maintaining and absorption-reducing), countless Panda toys and Panda movies. There is Panda diplomacy. The Panda is also the symbol of the World Wildlife Federation.

So with all that love Panda coins must have been an instant hit, right? Hardly! Back in the early 1980s the China Mint decided to create a Chinese gold bullion coin series to compete in international gold markets with the Krugerrand and Maple Leaf (there were no Eagles yet). Several themes and many outstanding potential designs were considered. Happily, the Mint wisely chose a delightful drawing of a seated Panda by Mr. Chen Jian for the first coins.

The first .999 fine gold Pandas were released in mid-1982. They came in four sizes: 1 oz., 1/2 oz., 1/4 oz. and 1/10 oz. Minting the coins was only half the task. Who would sell them to the public? In the USA, several New York dealers turned down the opportunity to distribute the new coins. One reportedly dismissed the new coins with, “Panda, who would buy a Panda?” A USA distributor was found but the company turned out to be an ineffective marketer of the coins.

Then along came Martin Weiss. Mr. Weiss had both an interest in gold, a remarkable instinct for marketing and publicity and the integrity to establish lasting relationships throughout the coin industry.

Mr. Weiss recognized that the image of a seated Panda peacefully munching on bamboo shoots would enchant buyers. Although he wasn’t (yet!) an official distributor, he began to aggressively buy, sell, advertise and promote Pandas. The China Mint noticed how many coins Weiss was selling and gave his new company, Panda America, an official distributorship. Panda America soon became the largest Panda distributor in the world.

Sales exploded and so did prices. For a coin with just $300-$400 of gold in it, one ounce Pandas traded hands at $4,000. Despite a weak gold market, competition for the new issue was fierce. This frenzy established that a Panda could have numismatic value beyond its bullion content. By the way, Martin Weiss turned out to be farsighted in other respects, as well. He recognized the benefits that graded coins bring to the world of coins and became an early and enthusiastic supporter of NGC.

The Panda series has gone from a 1982 mintage of 12,000 for the 1 oz. to an authorized mintage of 1,000,000 in 2014. There are more than 600 different coins plus many varieties to tempt collectors. The range of prices allows collectors at all levels to own the coins. Pandas can be bought for little more than the price of an ounce of silver to more than $1 million. The market for Pandas has certainly grown, but it still rests on the same love for Pandas and Panda coins that launched the series more than 30 years ago.

/Peter Anthony is an expert on Chinese modern coins with a particular focus on Panda coins. He is an analyst for the NGC Chinese Modern Coin Price Guide as well as a consultant on Chinese modern coins.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac