Författare Ämne: Fritt ord (allt annat info och historier) angående Kina Pandor mynt  (läst 55100 gånger)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 424
  • "Allting är relativt"
Fritt ord (allt annat info och historier) angående Kina Pandor mynt
« skrivet: torsdag 26, september 2013, 16:19:49 »
Jag har fått lön häromdagen (25/09) (samma dagen, varje 25-te, som dem flesta vanliga arbetare får i Sverige) och har surfat lite på ebay igår kväll och la bud på flera panda auktioner, då jag hade lite pengar att spendera.
Jag lagt 300$ även på en panda 2000 (priset var ca. 210$, när jag gjorde det)... med tanken att kanske ingen märker auktion och jag, förhoppningsvis, kan få myntet för bra priset :)
Ja, redan på morgonen jag fått mejl från ebay, där står att mitt bud blev överbudet (skriver jag rätt?). Ja, men då så, tänkte jag, jag kan inte lägga mer än 300$ på ett mynt, så får det vara så.
Jag kollade nyss auktion, vilken summa blev till slut - 520$    :o (ca. 3400 kr)
Ja, jag förstår att det här panda myntet är egentligen lite dyrare variant (med "spegel ring", det finns 2 varianter av samma mynt: frösted ring (vanligast) och spegel ring). Men jag var ändå lite chockerad , och kunde inte tro på att auktionspriset ska flyga upp till 520$

http://www.ebay.com/itm/China-1oz-Silver-Panda-10-Yuan-2000-UNC-/321211660117?ssPageName=ADME%3AB%3AEOIBUAA%3AUS%3A3160&nma=true&si=S7jo1S8tqDZVa7xHMVQUPqor83Y%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

Alltså, myntet som kostade ca. 15$  i 2000 året kostar nu 520$  8)

Observera även att myntet var inte graderad.

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
SV: Fritt ord (allt annat info och historier) angående Kina Pandor mynt
« Svar #1 skrivet: torsdag 26, september 2013, 16:54:29 »
Detta är ju tjusningen med auktion. Man vet aldrig hur det går. Har själv budat på en panda 1 kg, drog i och lade ett bud på 13000 kr, tänkte nu e jag wild and crazy som betalar så mycket, slutpriset hamna runt 30000 kr om jag inte minns fel hehe..

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #2 skrivet: torsdag 26, september 2013, 17:52:26 »
Kineser är av tradition intresserade av guld och silver precis som Indierna men har under en lång tid genom kommunistregimen  blivit förbjudna  att inhandla dessa metaller privat.. År 2011 blev det plötsligt för 1,351 miljarder kineser åter legalt. Upplagan årliga pandor som tidigare legat runt 600 000 började nu öka radikalt.  År 2010: 1500 000 st. År 2011: 6000 000 st.  År 2012: 8000 000 st.

En allt större del av dessa årliga utgåvor blir nu kvar på den kinesisa marknaden och intresset och efterfrågan bara ökar, så också för de äldre utgåvorna. Priserna har inte på något sätt minskat pg.a det ökade utbudet. Tvärtom, så har priserna bara ökat.  Pandorna kan nog just nu ses som en ganska säker investering inför framtiden.  Jag håller inte för otroligt att kineserna inom en framtid kommer att dammsuga Europa och världen efter de gamla utgåvorna på samma sätt som skett/sker med de kinesiska antikviteterna.
« Senast ändrad: torsdag 26, september 2013, 17:59:44 av Condor2ooo »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #3 skrivet: torsdag 26, september 2013, 18:10:43 »
Kineser är av tradition intresserade av guld och silver precis som Indierna men har under en lång tid genom kommunistregimen  blivit förbjudna  att inhandla dessa metaller privat.. År 2011 blev det plötsligt för 1,351 miljarder kineser åter legalt. Upplagan årliga pandor som tidigare legat runt 600 000 började nu öka radikalt.  År 2010: 1500 000 st. År 2011: 6000 000 st.  År 2012: 8000 000 st.

En allt större del av dessa årliga utgåvor blir nu kvar på den kinesisa marknaden och intresset och efterfrågan bara ökar, så också för de äldre utgåvorna. Priserna har inte på något sätt minskat pg.a det ökade utbudet. Tvärtom, så har priserna bara ökat.  Pandorna kan nog just nu ses som en ganska säker investering inför framtiden.  Jag håller inte för otroligt att kineserna inom en framtid kommer att dammsuga Europa och världen efter de gamla utgåvorna.

Håller med, det är: 1,351 miljarder Befolkning i Kina (2012), om vi säger att varje Kinesisk familj (3 personer) skulle vilja ha ett silver Panda mynt hemma, så måste Kina Mint öka års upplagor upp till ca. 450.000.000 st. (räknar jag rätt?)... Så det kan vara helt vanligt att upplagor 2018 på Kina Panda mynt blir 200.000.000, så när vi (flesta av medlemmar här) säger nu, när Kina Mint ökade produktion från 600.000 till 8.000.000 mynt (på tre år) då blir pandor absolut ointressanta att investera, vad ska vi säga när årsproduktion på Kina Pandor blir större än ASE och det blir ändå svårare att få tag på Pandor, och helt plötslig dom där mynten som går på "sjuka" pengar - 520$ på ebay nu, ska kosta 5200$  om 8-10 år ?! :)
Men jag kan tyvärr inte investera så mycket i likadana mynt, så jag nöjer mig med en blygsam samling av vanliga pandor och köper då och då graderade :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: onsdag 02, oktober 2013, 21:57:00 »
Guldmynt Panda 1991 - 5 kg (upplaga endast 10 st.) - nominalt värde 10.000 Yuan (diameter 150 mm).

Väldig svårt att få tag på, är inte så ofta till salu, senaste 5 kg. myntet blev såld på en auktion för 1.600.000$  i april 2011.
Om jag lägger ut bilder på ett sådant mynt här på forumet någon gång i framtiden då det betyder att jag har komplett samling av Kina Panda mynt, alla åren, storlekar, metaller (brons, silver, palladium,guld och platina), variationer även "expo" och andra "mynt-medaljer"). Och precis när det händer jag ska börja sälja dom, ett mynt per vecka eller månad och leva gott resten av livet :)
p.s. jag ska inte sälja alla mynt ändå, ska ha kvar några stycken, då jag försöker göra "dubbla" samlingar ;)
« Senast ändrad: torsdag 03, oktober 2013, 01:05:21 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #5 skrivet: måndag 11, november 2013, 07:11:35 »
Jag börjar kolla graderade Pandor 2000 nu, då samlingen på graderade mynt är nästan klart (2001-2013), så det är dags att söka efter 2000 mynt (gärna "mirrored" varianten).
Idag är 11/11/2013 och det billigaste Panda (mirrored)
MS67 kostar 852$
ms68 kostar 1050$
ms69 fanns inte men jag frågade återförsäljare och fick ca. priset 1700$

Känns att jag var dumt när jag tackade nej till ett erbjudande på Panda 2000 myntet (mirrored) ms69 för ca. 700$ i juni månaden.  ???

Det går att få tag på ej graderade "mirrored" Panda 2000 för ca. 750-1000$ nu.
« Senast ändrad: måndag 11, november 2013, 07:15:46 av Fantom »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #6 skrivet: måndag 11, november 2013, 08:34:24 »
"När Fantomen köper Pandor blir konkurrenterna utan."

-- Gammalt Djungelordspråk.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #7 skrivet: måndag 11, november 2013, 09:57:34 »
Känns att jag var dumt när jag tackade nej till ett erbjudande på Panda 2000 myntet (mirrored) ms69 för ca. 700$ i juni månaden.  ???
Jag skulle också ha tackat nej till erbjudandet på Panda 2000 ms 69 för ca. 700$ eller ca. 4600 SEK...  :-\

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: torsdag 06, mars 2014, 07:57:34 »
Jag är helt överraskat av priser på små guld mynt ibland, en del klagar att guldspott faller ner, andra klagar att guldmarknaden är manipulerad. Men dom kloka var tysta och bara köpte små guldmynt 1/10 oz ett tag sen, säljer nu och plockar rejäla vinster så enkelt som fan!
1/10 oz guldmynt Panda 1998 är på eBay för ca. 17400 kr nu! (auktionen är inte avslutad, så vi får väl se var landar priset då)

http://www.ebay.com/itm/331142351414

:o :o :o ::) ???

* Säkert forumets medlem Mowi som driver upp priser på små guld Pandor nu, då han tänker väl komplettera sin 1/10 oz guld Panda samling.  ;)
« Senast ändrad: torsdag 06, mars 2014, 08:04:08 av Fantom »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #9 skrivet: torsdag 06, mars 2014, 15:42:03 »
Jag är helt överraskat av priser på små guld mynt ibland, en del klagar att guldspott faller ner, andra klagar att guldmarknaden är manipulerad. Men dom kloka var tysta och bara köpte små guldmynt 1/10 oz ett tag sen, säljer nu och plockar rejäla vinster så enkelt som fan!
1/10 oz guldmynt Panda 1998 är på eBay för ca. 17400 kr nu! (auktionen är inte avslutad, så vi får väl se var landar priset då)

http://www.ebay.com/itm/331142351414

:o :o :o ::) ???

* Säkert forumets medlem Mowi som driver upp priser på små guld Pandor nu, då han tänker väl komplettera sin 1/10 oz guld Panda samling.  ;)

Nej nej, men har en 1/20oz 5GY 1998 som koptes har pa forumet. Tack!
AF.se >> feebay.com!!!  :D

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #10 skrivet: onsdag 26, mars 2014, 21:37:05 »
Här gjorde NGC ett fel etikett.

2003 ms70 mirrored bamboo, myntet är egentligen frosted bamboo (eller så ser jag fel).

Ett sådant fel kan vara ganska dyrt, då man kan kalla myntet NGCs error helt enkelt och sådana NGCs error säljes på eBay för enorma pengar ibland.

Myntet finns på ebay till salu (auktionen avslutas imorgon).

Fast pandasamlare kan se felet och dom flesta förstår väl att det är en "frosted" variant som kostar dubbelt (tredubbelt) billigare än "mirrored" variant egentligen. I alla fall jag tror att samlare ser skillnaden :)

Ni kan jämföra bilder med mitt mynt "mirrored" (andra bilden).

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #11 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 05:01:49 »
Ja, det stammer att denna ser inte ut att vara en 'Mirrored bamboo' variant utan en 'Frosted bamboo'.

Jag tycker personligen att denna variant ar svar att se. Speciellt for gransfall som har svagare 'Frosted' effekt nar man ser pa dem i 'double-sealed OMP' isf en graderad slab. Andra S10Y Pandor som ar svara att se varianter pa ar ex vis, 1992-93 Large Date eller Small Date och det finns manga exempel.

Men;
Det verkar som NGC garanterar akthet och over/under gradering av mynt. Men inte fel variant pa etiketten, som de kallar ett 'clerical error'.

Just nu en 'clerical loss' for dig da NGC 2003 'Mirror bamboo' populationen okat med +10%.  :o
Lite 'clerical win' for mig som har en 2003 'Frosted bamboo' MS70. -1.5% pa den populationen...  Tack for den NGC. Haha...!!

Det blir fler och fler NGC/PCGS Pandor med fel etikett pga 'manskligt misstag vid gradering' och/eller 'gammal etikett' nar nya varianter dyker upp. Kanske ann fler pa PCGS. Om jag minns ratt sa finns inte ens 2003 Mirror bamboo/Frosted bamboo med i Peters gamla bok fran 2009. Men den varianten finns i den nya.

Pa sikt borde effekterna bli mindre och mindre.
« Senast ändrad: torsdag 27, mars 2014, 05:25:03 av mowi_af »

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 770
  • Affärsomdömen: 83
« Svar #12 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 05:08:23 »
Det ser helt klart ut som ett frosted i mina ögon.

Ett mechanical error från NGC, dock inget som bör innebära något större värde, kanske rentav tvärtom.
Den enda som möjligtvis kan gynnas är säljaren om myntet går över vad ett frosted MS70 normalt kostar, i övrigt finns det inget positivt i det hela.

Population ökar felaktigt och kan påverka värdet negativt för mirrored MS70, köparen kan inte dra nytta av den garanti som NGC har gällande gradering då denna inte gäller för mechanical errors.
Förvisso kan köparen skicka in myntet till NGC för en kostnadsfri korrigering (frakten får man dock betala), men det är knappast en tröst om denna betalat mirrored-pengar för en frosted...

EDIT: För att tillägga, NGC ger i sin garanti antingen mellanskillnaden tillbaka alt. ett nytt mynt med samma gradering om man skickar in ett mynt som bedöms blivit övergraderat.
Detta gäller dock inte för mechanical errors, där erbjuder man sig att kostnadsfritt korrigera etiketten till den korrekta varianten.
Därefter bör garantin självklart omfatta även detta mynt, men någon kompensation för ev. förlust som köparen drabbats för att denna köpt feletiketterat mynt blir det inte.

Följande är från https://www.ngccoin.com/coin-grading/guarantee.aspx

•Clerical errors, mechanical errors and typos are NOT guaranteed. If requested, NGC will remedy any mechanical error with respect to the description or grade of a coin on its label, free of charge. It is the duty of the buyer and seller of an NGC-certified coin to examine coins for mechanical errors and to return such coins for correction when warranted. The determination of what constitutes a mechanical error is at the sole discretion of NGC; examples of mechanical errors include, but are not limited to, the following:

◦If a coin were labeled a 1955 Doubled Die Lincoln Cent, when, in fact, the coin has no doubling, this would be a clerical error in the labeling description of the coin and not covered by the NGC Coin Grading Guarantee.

◦If the coin label description references a 1916 Standing Liberty Quarter, when, in fact, the coin in the holder with said label were a 1916 Barber Quarter, the description would be the result of a clerical error. Once again, this would not be covered by the NGC Coin Grading Guarantee.

◦If a coin were identified as a Proof, when, in fact, it is a business strike and the types are readily distinguishable from each other, this again would be a clerical error and not be covered by the NGC Coin Grading Guarantee.

◦If a coin were described as an 1881-O Morgan Dollar, when, in fact, it is an 1881-S Morgan Dollar and the mintmark were improperly identified on the label, this would constitute a clerical error, not covered by NGC's guarantee.
« Senast ändrad: torsdag 27, mars 2014, 05:35:14 av Mange »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #13 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 06:08:47 »
Oj. Jag blir yr i huvudet av alla varianter. Tur (eller otur) att man inte har så stor andel i samlarmynt med stora premier. Visst kan det vara kul men kan vara en distraktion.
Jag håller mig till största delen till bullion. Och vissa seminumismatiska för kortsiktiga affärer.

Men sålänge man inser att man inte i huvudsak samlar på silver/guld (metallen) då metallvärdet bara är en liten del av objektets värde utan snarare litar på folks samlarinstinkt av ovanliga varianter så är det helt OK. Denna premie kan dock gå snabbt både upp och ned vartefter olika objekt blir mer eller mindre populära.

Man kanske lika gärna då kan samla på sällsynta basebollkort eller ballong-hundar eller liknande...

/H

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #14 skrivet: torsdag 27, mars 2014, 14:57:06 »
Oj. Jag blir yr i huvudet av alla varianter. Tur (eller otur) att man inte har så stor andel i samlarmynt med stora premier. Visst kan det vara kul men kan vara en distraktion.
Jag håller mig till största delen till bullion. Och vissa seminumismatiska för kortsiktiga affärer.

Men sålänge man inser att man inte i huvudsak samlar på silver/guld (metallen) då metallvärdet bara är en liten del av objektets värde utan snarare litar på folks samlarinstinkt av ovanliga varianter så är det helt OK. Denna premie kan dock gå snabbt både upp och ned vartefter olika objekt blir mer eller mindre populära.

Man kanske lika gärna då kan samla på sällsynta basebollkort eller ballong-hundar eller liknande...

/H

Silver Panda mynt 1 oz ligger i samma prisnivå som ASE när det säljes i varje nypräglad år. Den följer spott när spott priset går upp självklart, men oftast stannar vid ett och samma nivå när priset går ner. Som ni ser till exempel nu för tiden, silver panda har stannat vid ca. 20,2 euro däremot ASE, Maple och Phil faller och kostar nu 16,8-17,7 euro (Gold.de). Men när jag förbeställde första delen av silver Pandor 2014 då var priset ungefär samma som ASE per mynt (+/- 0,5 euro). Det gäller även alla andra äldre åren av Panda mynt, som vanligaste exempel ASE och Panda mynt (alltså samma silver bullion) kostade ca. 14-15$ i 2000 åren, nu kostar samma mynt ca. 170-200 kr för ASE och från 2100 kr upp till 7000 kr (beror på hur sällsynt variant du har) för Panda mynt. Men dom kostade samma priset från början!
Ja, självklart om silverspott skulle vara 350$/oz idag, då ASE skulle kosta 2100 kr också, men då även Panda mynt ska vara minst 2100 kr. (alla är nöjda). Men så fort silver priset faller, då dom som har mest rent bullion mynt (ASE, Maple, Phil.) börjar "klaga", "gråta", vara irriterad, deprimerad, mm... Även en del av mina kunder kontaktade mig efter ett tag och var inte nöjda varför (som exempel) jag sålde silvertackor för 5900 kr och nu säljer dom för 5200 kr, dom tycker att jag har lurat dom personligt.
Jag tycker att det är ett fel kalla Panda mynt som Premium mynt (som Mega_n gör) då prisskillnad är minimalt 1 oz Silver Panda mynt är framförallt investerings mynt serien! (5 oz, 12 oz, 1 kg silver Pandor är helt klart premium men inte vanliga 1 oz).
Premium mynt av vanliga 1 oz silver det är till exempel Lunar 2 mynt serien, där priset startas  betydligt högre än dom flesta 1 oz silver mynt (nästan dubbelt dyrare än spott priset) och Premium mynt är även dom andra massa proff och vanliga mynt med 2000-10000 upplagor.
Jag upprepar kalla 1 oz silver Panda mynt med 8.000.000 upplaga som Premium mynt jag tycker är ett fel.
Jag säger till alla mina kunder köpa Panda mynt (i alla fall några Panda mynt till) och satsa inte 100% på Maple eller ASE, men dom flesta köper ändå bara Maple och ASE :)
Du använder seminumismatiska mynt för kortsiktiga affärer, jag gör egentligen tvärtom, jag använder billion mynt för kortsiktiga affärer. :)
Jämföra vanliga silver Panda mynt med ballong-hundar jag tycker är okorrekt, och trodde inte att en så respekterad och "gammal" forums medlem som Mega_n skulle göra det egentligen. Dessutom jag har några gamla panda mynt i min samling som jag fick köpa från dig :)

Angående alla varianter, från början känns det att silver Panda mynt har 1000 tals varianter, men det är inte så. 1 oz silver pandor (investerings serien, som jag och dom flesta panda entusiaster samlar) har oftast bara 2 varianter "small date" och "large date", eller "mirrored" och "frosted" (förrutom 1993 och 1995 åren) och endast mellan 1990-2003 åren, så från 2004 och tills nu fans inga olika varianter*

*Egentligen små små nyanser finns på alla mynt även från 2004 året (då det är 3 fabriker som tillverkar mynt), men dom är i stort sett lika varandra och det är ingen ide att dela dom för "small/large" date eller "mirrored/frosted" variant, då skillnaden är väldig väldig minimalt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac