Författare Ämne: Investera i asylboende  (läst 30665 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Investera i asylboende
« Svar #15 skrivet: måndag 09, september 2013, 01:48:23 »
Citera
Vad menar jag med att betala tillbaka? Jo, i detta sammanhang, att det finns en rimlig chans att dessa personer någonsin kommer generera skatteintäkter som motsvarar eller överstiger det som samma personer tillåts kosta samhället. Något jag tror vi kan vara överens om, att de inte kommer göra. Tvärtom är min gissning att den absoluta majoriteten (för att inte säga nära nog samtliga) enbart kommer bli kostnadsmässiga belastningar för samhället.

Siffror kan användas till mycket. Ser du bara till kostnaderna så finns det nog ingen svensk under 40 som har återbetalat vad de kostat samhället.. 
http://cornucopia.cornubot.se/2012/11/vad-kostar-en-svensk.html

Ibland när man läser några ord in i en mening kan man tidigt avgöra att ett påstående stämmer. Det var exakt vad som slog mig när jag läste ditt inlägg. Även om jag säkert har ett tiotal inom bekantskapskretsen som motsäger ditt påstående ovan, behöver inte heller gå längre än till mig själv. När jag fyllde 40 hade staten tagit ifrån mig ett åttasiffrigt belopp i skatter. Alltså långt mycket mer än jag någonsin kommer kosta samma stat oavsett uträkningarna i länken du hänvisar till.

Nu för tiden försöker jag hålla ned inkomsterna och skatteinbetalningarna. Jag blir helt enkelt lite gladare av det. Jag inser också att även om jag skulle ha fortsatt att dra in miljonbelopp till staten, så skulle inte sjukvården ha blivit ett dugg bättre. Inte heller skulle min gamla mor behandlats med mer värdighet på ålderns höst. Mina barns skolgång skulle inte heller blivit förbättrad. Inte heller skulle polisen i samband med ett pågående brott komma ifall jag ringde efter dem. Tvärtom hade pengarna även fortsättningsvis runnit genom fingrarna på svikliga politiker (för att använda något av ett idiomatiskt uttryck).

Det är också detta som blivit så absurt i Sverige. Man kan köra mat tiotals mil från ett storkök till ett äldreboende. Dra in på färskpotatisen till gamla moster Agda. Minska personalen till samma äldreboende eller för all del inom skolan. Allt för att spara några kronor.

När det däremot kommer till andra stora kostnadsposter i statsbudgeten. Just sådana som aldrig heller kommer bli annat än rena kostnadsposter. Då är det tabu att diskutera dessa. Kejsaren är minsann inte alls naken och det ingen gräns för ”solidariteten” och ”humanismen” med andras pengar. Nåde den som säger något annat.

Att jag är cynisk, visst!
Jag skaffade barn sent av karriärsmässiga orsaker och då jag i alla lägen ville kunna vara säker på att ha möjlighet att försörja barnen jag satt till världen. De var helt enkelt mitt ansvar. Just därför har jag svårt att känna sympati med de som skaffar åtta-tio barn utan att ens kunna skaffa mat till sig själva. Jag varken förstår eller respekterar heller individer som mördar varandra utifrån klan-, släktfejder, eller för att de helt enkelt har olika religiösa åsikter. Inte heller förstår jag varför dessa personer eller folkgrupper måste behöva bli mitt problem eller mitt ekonomiska ansvar.

Trots detta är det min förhoppning att inte ädelmetallforum blir ännu ett forum som blir sönderskrivet om bistånds, invandrings- och integrationsdebatten. Visst, debatten behövs, men den dominerar så totalt andra forum och sidor på internet. Det är också därför jag hoppas att tyngdpunkten här även fortsättningsvis blir ädelmetaller och ädelmetaller i relation till ekonomi.  :)
« Senast ändrad: måndag 09, september 2013, 02:02:53 av Åbama »

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #16 skrivet: måndag 09, september 2013, 01:58:50 »
Somalier är dyrast, de beräknas kosta staten 9 miljoner kronor per styck under deras levnadstid.

Ett vrakpris, med tanke på den härliga mångfald man får för investeringen!

Tråkigt att man ska behöva läsa sånt här på vårat annars så trevliga forum..

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #17 skrivet: måndag 09, september 2013, 02:09:44 »
Somalier är dyrast, de beräknas kosta staten 9 miljoner kronor per styck under deras levnadstid.

Jag tycker inte mina skriverier var fel, det är ju statistiska centralbyrån här som har tagit fram detta, eller ssb som det så fint förkortas. Däremot tycker jag "Ett vrakpris, med tanke på den härliga mångfald man får för investeringen!" inte passar in i någon vettig diskussion.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #18 skrivet: måndag 09, september 2013, 02:46:12 »

Jag tycker inte mina skriverier var fel, det är ju statistiska centralbyrån här som har tagit fram detta, eller ssb som det så fint förkortas. Däremot tycker jag "Ett vrakpris, med tanke på den härliga mångfald man får för investeringen!" inte passar in i någon vettig diskussion.

Jag skulle nog ha tagit bort det du skrivit från citatet, menade den uppenbart rasistiska kommentaren.

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
« Svar #19 skrivet: måndag 09, september 2013, 02:54:15 »

Jag skulle nog ha tagit bort det du skrivit från citatet, menade den uppenbart rasistiska kommentaren.

vet inte vilken kommentar du menar, är många citat här nu.

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #20 skrivet: måndag 09, september 2013, 02:57:45 »

Menade "Ett vrakpris, med tanke på den härliga mångfald man får för investeringen!"

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
« Svar #21 skrivet: måndag 09, september 2013, 03:02:51 »

Menade "Ett vrakpris, med tanke på den härliga mångfald man får för investeringen!"

Det tycker jag var olämpligt skrivet, sen om det är rasistiskt det är en annan sak. Jag tycker inte det tillför något med sådan kommentar, men propellerkepsen måste ju få yttra sig, och vi kan kritisera hans yttrande, fantastiskt med yttrandefrihet :)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: måndag 09, september 2013, 03:14:08 »

Det tycker jag var olämpligt skrivet, sen om det är rasistiskt det är en annan sak. Jag tycker inte det tillför något med sådan kommentar, men propellerkepsen måste ju få yttra sig, och vi kan kritisera hans yttrande, fantastiskt med yttrandefrihet :)

Självklart, tycker bara det är tråkigt att man hör sån dynga vart man än vänder sig på nätet numera. Hela den debatten hör framförallt inte hemma på detta forum.

Utloggad Gyllene Propellerkepsen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #23 skrivet: måndag 09, september 2013, 03:19:17 »

Att kommentaren skulle vara "uppenbart rasistisk" håller jag inte med om, men däremot håller jag med om att den kanske inte tillförde något till diskussionen. Jag tycker bara att det är ett sådant hyckleri när politiker och journalister talar sig varma för mångfald, medan de själva oftast bosätter sig i områden så vita och etniskt homogena att självaste Adolf Hitler skulle kunna trivas gott där.

De som ständigt svamlar om mångfald är väl nästan alltid vita personer som aldrig umgås med icke-vita personer. När Thomas, Gunnar, Quasim och Hideki tar en bärs efter jobbet så kan du ge dig på att de inte sitter och kastar ur sig floskler om mångfald. Det är det bara vita separatister som gör, d.v.s. sådana som har så få icke-pursvenska vänner att man nästan skulle tro att de aktivt undviker människor av annan etnicitet. Det är däri som hyckleriet ligger.

Strunt samma, i vilket fall drar jag mig helst ur denna sidodiskussion eftersom ämnet är så deprimerande och diskussionerna ofta förvandlas till märkliga loopar som man aldrig kommer ur. Bättre att koncentrera sig på guld, silver och dylikt på detta forum!
« Senast ändrad: måndag 09, september 2013, 03:22:25 av Gyllene Propellerkepsen »

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
« Svar #24 skrivet: måndag 09, september 2013, 03:21:12 »
Det beror väl på vilka forum man är på, sällan jag stöter på sånt där, däremot är det intressant med politik och integration etc. Idag blir en spännande dag här i Norge, kanske regeringsskifte, blir en spännande kväll. Något måste till här i Norge, sossarna behandlar norskarna som vi behandlar förståndshandikappade, de ska styra allt, imorgon får inga norskar köpa alkohol i butik, varför? jo det är val.. En av många sjuka regler..

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #25 skrivet: måndag 09, september 2013, 04:36:12 »
Jag vill personligen helst inte ha denna typ av diskussioner på ädelmetallforum. Det finns andra ställen som passar bättre...

/Mod

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #26 skrivet: måndag 09, september 2013, 07:48:11 »
Citera
Siffror kan användas till mycket. Ser du bara till kostnaderna så finns
det nog ingen svensk under 40 som har återbetalat vad de kostat
samhället..
totalt kostar rimligen varje medborgare lika mycket som den bidrar med, förutsatt att statsbudgeten är i balans. Det vore väl helt meningslöst om alla gjorde nollresultat, då vore ju transfereringarna noll? och då behövs ju inte staten... :)

Utloggad Silverjägarn

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #27 skrivet: måndag 09, september 2013, 10:58:21 »
Trots detta är det min förhoppning att inte ädelmetallforum blir ännu ett forum som blir sönderskrivet om bistånds, invandrings- och integrationsdebatten. Visst, debatten behövs, men den dominerar så totalt andra forum och sidor på internet. Det är också därför jag hoppas att tyngdpunkten här även fortsättningsvis blir ädelmetaller och ädelmetaller i relation till ekonomi.  :)

+1

Håller med dig till 100%. Vill man diskutera sånt finns hur många forum som helst på internet. Känns fel att smutsa ner detta fina forum.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #28 skrivet: måndag 09, september 2013, 11:41:25 »
Då får diskussionen fortsätta på annat forum. Detta är ett typexempel på en tråd/ämne som kan braka iväg.

Jag hänger på hänglåset och nyckeln har jag redan tappat.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Au
Idag kl. 08:35

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 19:36

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane