Författare Ämne: Investera i asylboende  (läst 28142 gånger)

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
Investera i asylboende
« skrivet: onsdag 04, september 2013, 12:42:41 »
Mötte en dansk man genom jobbet som påstod sig ha betalat av sitt boende med vinsten från ett asylboende i Sverige som han var delägare i. Enligt han är det en väldigt säker investering med den nuvarande svenska politiken.

Vad tror ni om det?

Utloggad Entreprenörd

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
SV: Investera i asylboende
« Svar #1 skrivet: onsdag 04, september 2013, 13:03:17 »
Mötte en dansk man genom jobbet som påstod sig ha betalat av sitt boende med vinsten från ett asylboende i Sverige som han var delägare i. Enligt han är det en väldigt säker investering med den nuvarande svenska politiken.

Vad tror ni om det?

I alla situationer där A säljer en tjänst till B som B tvingar C att betala, saknar B incitament att hålla kostnader nere och betalar A för mycket för tjänsten. Med andra ord så tror jag att det är både lönsamt och relativt säkert. Jag har arbetat professionellt med ett antal statliga institutioner och det är sanslöst hur de vanvårdar resurserna de har tagit till sitt befogande. Om man tål den korrupta relationen mellan B och C så är det väl bara att köpa fastighet, ta kontakt med rätt myndighet och låta pengarna rulla in.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #2 skrivet: onsdag 04, september 2013, 13:48:03 »
Jag fick frågan för inte så länge sedan om jag var intresserad av att investera i just ett boende för s.k. ensamkommande flyktingbarn. Kommer inte ihåg exakt vad varje mottagen individ på boendet skulle generera, men det var i storleksordningen 3000 kr/individ och dag.

Personerna bakom det tänkta boendet hade alla förutsättningar för att effektivt kunde driva boendet. Utbildade socionomer, med lång yrkeserfarenhet från vårdboenden och rättsväsendet. Rätt kontakter med migrationsverket, kommuner etc.

Rent företagsekonomiskt skulle det sannolikt varit en lysande affär. Trots den kallhamrade kapitalist jag ändå är, valde jag ändå att inte att investera i projektet. Bakgrunden är faktiskt också rent moraliska orsaker. Dels tycker jag hela asylindustrin är osmaklig och motbjudande. En industri där många människor tjänar enorma belopp samtidigt som de torgför hur stora humanister de är. Industrin sysselsätter enorma belopp i advokater, tolkar, vårdpersonal, vårdboenden, asylmottagningar etc. Alla där de arbetande givetvis arbetar av godhet om någon frågar. Allt dessutom betalat med sjukt höga påtvingade konfiskatoriska skatter.

Det är också rätt lätt att förstå, att en outbildad person från tredje världen, som tillåts kosta miljontals kronor enbart i inledande boende. Individer som rent statistiskt dessutom med stor sannolikhet även som vuxna kommer bli försörjda genom bidrag. Att detta rent samhällsekonomiskt knappast är någon lysande affär. Tvärtom är det en dårskap och pengarna kunde använts långt mycket bättre och effektivt. Där de verkligen kunnat räddat liv om det nu hade varit syftet. Nej, jag är inte medlem i Sverigedemokraterna om någon nu undrar.

Däremot, tjänar jag pengar, gör jag det för att tjäna pengar till mig. Jag kommer aldrig hyckla att jag gör det av godhet och humanism. Lika lite som jag köper stöldgods, tänker jag tjäna pengar på att suga ut bidragssystemen finansierade med påtvingade skatter. Pengar vilka går till att försörja individer som aldrig kommer i närheten av att betala tillbaka det som de kostat samhället. Jag har helt enkelt inte samvetet att göra det.

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: onsdag 04, september 2013, 20:20:06 »
Mottagandet förväntas skjuta i höjden. Syrienkonflikten går inte att lösa över en natt, utan kommer bli utdragen även om Assad störtas. Snarare tror jag det blir sju resor värre om han försvinner från makten. Lägg till att det nyligen togs ett beslut från migrationsverket att alla från Syrien ska få permanent uppehållstillstånd. Gissa vart syrianska flyktingar kommer söka sig (i den mån de har valmöjlighet, flyktingsmugglaren tar säkert mycket mer betalt för en Sverigebiljett än för en Turkietbiljett), PUT och värsta sjyssta välfärdssystemet...
Rekommenderar dig att läsa lite på Fria Tider om syrienkonflikten, de har haft en mycket bra rapportering kring denna. Med lillfingret drar de ner byxorna på krigspropagandan: http://www.friatider.se/fn-syrien-har-inte-fordrojt-inspektionerna
http://www.friatider.se/lakare-utan-granser-bedriver-krig-i-syrien
http://www.friatider.se/usas-bevis-mot-assad-en-pm-pa-fyra-sidor
Fasen, nu känner jag att jag måste starta en tråd i övrigt-sektionen. Hursomhelst:

På kort sikt (några år framöver) tror jag att det kan vara en mycket lukrativ bransch. Respekten för skattepengar är som bekant obefintlig, och när man kan motivera sitt slöseri med humanistiska argument så tycks det inte finnas några gränser alls. Samtidigt tröttnar fler och fler på att vara ekonomiska och emotionella finansiärer, och frågan är hur länge till vi kommer att ha en sådan asyl- och flyktingpolitik som vi har. Jag skulle vara tveksam till långsiktigt engagemang i branschen.

Den moraliska aspekten finns också där, som åbama redan tagit upp. Själv lyckas jag inte lura mitt samvete med "annars skulle någon annan göra det"-argument. Att sticka in snabeln i den statliga skattekistan utan att ge skattebetalarna skäl för ersättningen är lika fel oavsett om man driver asylboende eller fuskar med sjukförsäkringen. Anser jag iaf.

Utloggad sebari

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 122
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: onsdag 04, september 2013, 20:28:47 »
Jag blir själv helt galen på det som man har kommit fram till i Göteborg med att man ska ge husrum och hjälpa alla de tiggare som kommer hit. Sedan de här diskussionerna dök upp så är G>öteborgs gator och utkanter överbelastade med tiggare och gatumusikanter, kör man E6:an mellan Kungsbacka och Göteborg så kan man se rastplatsen där informationscentrat ligger. Denna rastplats har transformerats till campingplats numera där mängder av kläder hänger, på tork antagligen, på viltstängslet mot järnvägen på andra sidan...

Jag tycker det är sjukt att våra pengar ska gå till att försörja dessa människor nu och till deras boenden, av den anledningen att jag har påbrå från ett land där många utav de kommer ifrån och vet vad en stor del av dessa tiggeri inkomster går till... Det är knappast välgörenhet utan snarare sponsring utav kriminalitet och donationer till skrytbyggen utan dess like som pengarna går till samt annan lyxkonsumtion...

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Investera i asylboende
« Svar #5 skrivet: torsdag 05, september 2013, 16:05:56 »
Lite frågor Åbama: var drar du gränsen för att "betala tillbaka"? Och vad är det för valuta du använder när du pratar om att "betala tillbaka"?

Anledningen till att jag frågar är att oavsett om det är invandrare eller ej så finns det åtskilliga fullt arbetande människor i Sverige som aldrig kommer i närheten av att vara "värda" sin utbildning och samhällskostnad etc i reda pengar, dvs ur ett ekonomiskt perspektiv.

Bibliotekarier tex. Det finns i praktiken inga privat anställda bibliotekarier längre, dvs alla är anställda av kommuner, landsting och staten. En fullständig förslustaffär ur ett ekonomiskt perspektiv således. Men de kanske är värda något ur ett humanistiskt perspektiv? Svenska folket kanske "mår" bättre av att vi har bibliotekarier?

Och vidgar man begreppet ytterligare så kanske det finns andra värden som det också är "värt" att ekonomiskt gå med förlust på för ett land? Kulturhistoriska, humanitära osv?
« Senast ändrad: torsdag 05, september 2013, 21:38:28 av Frederyck »

Utloggad pomfritte

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #6 skrivet: torsdag 05, september 2013, 20:05:29 »
Jag har en  arbetskamrat som tidigare arbetat på migrationsverket och vad han berättade för mig angående olika utgiftsposter, gjorde mig först chockad men egentligen inte förvånad. Tydligen är genomsnittskostnaden per dygn för en "ensamkommande" ca 6000 kr ( en milt sagt ansenlig summa ) fast han har sett ett antal exempel i Migrationsverkets region syd att kostnaden per dygn och plats kan vara så pass hög som 16000 kronor.  :o
Denna "industri" är med all önskvärd tydlighet synnerligen "lönsam" för alla inblandade parter, undantaget de svenska skattebetalarna......... :-\

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #7 skrivet: torsdag 05, september 2013, 21:38:08 »
Jag har en  arbetskamrat som tidigare arbetat på migrationsverket och vad han berättade för mig angående olika utgiftsposter, gjorde mig först chockad men egentligen inte förvånad. Tydligen är genomsnittskostnaden per dygn för en "ensamkommande" ca 6000 kr ( en milt sagt ansenlig summa ) fast han har sett ett antal exempel i Migrationsverkets region syd att kostnaden per dygn och plats kan vara så pass hög som 16000 kronor.  :o
Denna "industri" är med all önskvärd tydlighet synnerligen "lönsam" för alla inblandade parter, undantaget de svenska skattebetalarna......... :-\

Jag har hört liknande siffror och det är klart upprörande att vi inte har effektivare sätt att ta hand om flyktingar.

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #8 skrivet: torsdag 05, september 2013, 21:41:45 »
Huvudproblemet är ju inte flyktingar, är väldigt få flyktingar, handlar mer om de som utnyttjar svenska systemet. Vi hade kunnat hjälpa många fler flyktingar men de får stå vid sidan av när det kommer in en massa folk som inte har behov för det.  Jag är helt övertygad om att svensk integrationspolitik kostar tiotusentals människor livet, hade vi prioriterat de behövande hade det aldrig sett ut såhär.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #9 skrivet: torsdag 05, september 2013, 22:10:42 »
Detta är vad ”miggorna” själva skriver och berättar inifrån Migrationsverket.
Mycket läsvärt.  Jag undrar om inte Sverige sakta håller på att ekonomiskt åderlåtas intill sista droppen.
http://meritwager.wordpress.com/

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #10 skrivet: fredag 06, september 2013, 00:35:47 »
Lite frågor Åbama: var drar du gränsen för att "betala tillbaka"? Och vad är det för valuta du använder när du pratar om att "betala tillbaka"?

Vad menar jag med att betala tillbaka? Jo, i detta sammanhang, att det finns en rimlig chans att dessa personer någonsin kommer generera skatteintäkter som motsvarar eller överstiger det som samma personer tillåts kosta samhället. Något jag tror vi kan vara överens om, att de inte kommer göra. Tvärtom är min gissning att den absoluta majoriteten (för att inte säga nära nog samtliga) enbart kommer bli kostnadsmässiga belastningar för samhället.

Drev någon ett företag på samma sätt, så skulle företagsledningen medvetet sträva efter att ta in de minst produktiva. Samtidigt (också detta medvetet) låta dessa personer medvetet kosta företaget mest pengar. Företagets öde skulle snart vara utkonkurrerat och färdigt för konkurs. För ett samhälle tar förfallet däremot lite längre tid.

Hade målet också varit humanism kunde vi istället diskutera hur många räddade barn du får för runt 3000 kr/dag, (alternativ 6000 kr/dag som nämns i tråden). Alltså runt dagskostnaden för en person på flyktingboendet. Hur många av de 19´000 barn under fem år som varje dag dör, hade dessa pengar kunde rädda? Hur mycket rent vatten hade det räckt till? Hur mycket skydd mot förebyggbara sjukdomar som mässling, polio, lunginflammation, diarré och malaria? Tror du det hade räckt till mångdubbelt fler eller färre räddade liv?

Sedan man även tala om rättvisa och humanism ur är en annan aspekt. Hur det kan vara rättvist och humanistiskt att individer som inte bidragit med en krona i skattinbetalningar tillåts kosta långt mycket mer än en pensionär som bidragit till statskassan under ett långt yrkesverksamt liv? Där samma pensionär nu ligger i avföring på ålderdomshemmet på grund av resursbrist?

Du tar upp bibliotekarier som ett exempel på humanism. Nu tror inte jag att bibliotekarier främst är anställda ur det humanistiska perspektivet. Snarare för att bibliotek och i någon mån tillgången till information finns för att tillhandahålla just information och i någon del skolning till medborgarna.

Sedan om jag ska sammanfatta det, så är jag emot merparten av allt statsfinansierat kulturstöd. Lika lite som mina inkomster idag går till att subventionera Iron Maiden´s konserter, borde den gå till att subventionera Stockholms opera. Istället kunde jag fått behålla mer av mina inkomster och själv välja vad jag ville lägga pengarna på. Samma sak gäller biståndet.

Utloggad Gyllene Propellerkepsen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #11 skrivet: söndag 08, september 2013, 03:03:51 »
Jag tror säkert att det är mycket lukrativt att investera i asylboenden, men däremot tycker jag att det känns ganska cyniskt.

Åbama, jag håller med dig till 100% på alla punkter, och jag är heller inte medlem i Sverigedemokraterna. Jag bara röstar på dem. :-)
Jag skulle gärna gå med om det inte vore för den ekonomiska politiken, som är på tok för sossig för mig.

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #12 skrivet: söndag 08, september 2013, 12:15:33 »
I landet där jag bor "Norge" kan man diskutera sånt här, statistiska centralbyrån för även statistik över kostnader av invandrare,

Somalier är dyrast, de beräknas kosta staten 9 miljoner kronor per styck under deras levnadstid. Pakistanier ca 5 miljoner. Indier kommer bara kosta ca 1,5 miljoner. Svenskar ger ett positivt kassaflöde.

Somalierna beräknas kosta norska skattebetalare 215 miljarder fram till år 2100, det gäller då att inga fler kommer in vilket inte är så troligt.

Integrationspolitiken måste ju fokusera på de dyraste grupperna, kostnaderna skenar iväg annars. Att inte föra statistik gällande etnicitet är vansinnigt för det skapar enorma klyftor i samhället, precis vad vi har i sverige.

Utloggad Gyllene Propellerkepsen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
« Svar #13 skrivet: söndag 08, september 2013, 18:38:39 »
Somalier är dyrast, de beräknas kosta staten 9 miljoner kronor per styck under deras levnadstid.

Ett vrakpris, med tanke på den härliga mångfald man får för investeringen!

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #14 skrivet: söndag 08, september 2013, 22:11:23 »
Citera
Vad menar jag med att betala tillbaka? Jo, i detta sammanhang, att det finns en rimlig chans att dessa personer någonsin kommer generera skatteintäkter som motsvarar eller överstiger det som samma personer tillåts kosta samhället. Något jag tror vi kan vara överens om, att de inte kommer göra. Tvärtom är min gissning att den absoluta majoriteten (för att inte säga nära nog samtliga) enbart kommer bli kostnadsmässiga belastningar för samhället.

Siffror kan användas till mycket. Ser du bara till kostnaderna så finns det nog ingen svensk under 40 som har återbetalat vad de kostat samhället.. 
http://cornucopia.cornubot.se/2012/11/vad-kostar-en-svensk.html

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n