Författare Ämne: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS  (läst 117621 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 423
  • "Allting är relativt"
SV: Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS
« Svar #15 skrivet: tisdag 27, augusti 2013, 08:18:18 »
Jag tror NGC, tjänar rätt mycket pengar och dom har bra jobb :)
Och det kan aldrig vara för mycket pengar, och jag förstår att NGC vill tjäna mer, så mer olika varianter på ett och samma mynt dom kan erbjuda  :)

Räckte inte vanlig MS70  (som är egentligen inte billig) , då började dom med "release", man kan ändå inte se skillnaden tillverkades mynten första 30 dagar eller blev det några stycken från 31 dagen inblandat också ;)
Här är några exemplar som kommer i framtiden :

MS70 first morning release
MS70 first afternoon release
MS70 first night release
MS70 early monday morning release (För att få beteckna ett mynt "early monday morning" så skall mynten har skickats in till NGC för gradering inom 3 dagar från första präglingen och myntet skall tillverkas mellan kl 06:00 - 08:00  måndagen ) . - ska vara säkert dyrast av alla  ;)
« Senast ändrad: tisdag 27, augusti 2013, 10:31:48 av Fantom »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #16 skrivet: tisdag 27, augusti 2013, 08:18:55 »
Intresseklubben  :) svarar:

Av infon från länkarna ovan kan man sammanfatta:
För att få beteckna ett mynt First eller Early Release så skall mynten har skickarts in till NGC för gradering inom 30 dagar från första präglingen.

Q. Do Early Releases receive a point premium in the NGC Registry?
A. No. They are weighted the same as non-Early Releases coins in the NGC Registry.

As with any of its certification and grading, NGC offers no opinion on value, leaving that to the marketplace.

Det är marknaden som sätter priserna på ovannämnda graderade mynt.

Nu är det ju inte bara den nya och oförbrukade stampen som ger mynten dess kvalitet. Av större betydelse skulle jag vilja säga är grundmaterialet till mynten  ” the blanks”. Är de av dålig kvalitet med sprickor, repor och olika slags föroreningar så blir ju det färdiga myntet i samma utsträckning kass.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #17 skrivet: tisdag 27, augusti 2013, 12:43:29 »
Ytterligare en faktor kan vara om det finns fler tillverkningsställen för samma mynt, då måste man ha en av varje eller?

Amerikaner är lite tokiga att samla olika varianter och där säljs Silver Eagle MS70 ofta i kit, med ett från S(an Fransisco) och ett från W(est Point)

Utloggad Mr.Handsome

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: onsdag 28, augusti 2013, 21:02:22 »
Mailade NGC direkt och frågade
Nedan följer deras svar
Det är samma länkar som Guld500 gav tidigare

Dear Mr.Handsome

Thank you for your email.  MS 70 is the grade of the coins the rest is just the label and has nothing to do with the grading of the coins. There is no difference in Early or First Release. 

http://www.ngccoin.com/services/firstreleases.aspx

http://www.ngccoin.com/services/earlyreleases.aspx

Please feel free to email or call us should you have any further questions.

Thank you,

Lisa

Lisa Berzins
Customer Service | Numismatic Guaranty Corporation
p. 800-642-2646 or 941-360-3990 x134 | f. 941-360-2553
NGCcoin.com

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #19 skrivet: fredag 06, september 2013, 23:54:53 »
Här kommer några till frågor : har någon av medlemmar här på forumet skickat myntet till NGC för gradering? Hur gick det, hur blev totalt kostnaden för det? Är det svårt att göra, och hur ser ut själva processen (hur ska man packa myntet, var ska man betala,var ska man skicka  :) hur får man myntet tillbaka osv...) Fick ni hög gradering och blev ni nöjd eller inte? Jag är tacksam för all info och tips!
Jag är sugen att skicka ett mynt (exempel Panda 2013) egentligen... lönar det sig att skicka bara ett mynt eller ska man skicka 2-3, 10-15 mynt på en gång?
Tack!

Utloggad Mr.Handsome

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
« Svar #20 skrivet: fredag 13, september 2013, 18:21:43 »

Utloggad Kitco

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #21 skrivet: onsdag 06, november 2013, 22:15:20 »
Vad kostar er sådan gradering hos NGC, måste man skicka mynten till USA eller finns det även i sverige?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #22 skrivet: onsdag 06, november 2013, 22:23:12 »
Kostnaden beror på vilket sort mynt du vill gradera. (Prislistan finns på hemsidor)
Man måste skicka till USA eller till "lokala handlare" (dealers), fanns inte i Sverige tyvärr :'( (närmaste fanns i Tyskland och Norge), jag fick inget svar från Tyskland (kanske på grund av jag är väldig dålig på tyska), men jag fick svar från Norge (blir väldigt dyrt, ca. 400 kr per mynt - Panda mynt) (själva graderingen kostar 17$ (14$ om man graderar 5 eller mer mynt på en gång) sen tillkommer fraktkostnader, provisioner osv...)
Jag räknade igen, blev ca. 439 kr/mynt (frakt till Norge+ provision+gradering+frakt tillbaka till Sverige), kanske mer om dom ska fakturera frakt till USA och tillbaka :)
« Senast ändrad: onsdag 06, november 2013, 22:35:17 av Fantom »

Utloggad Drnogo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #23 skrivet: lördag 28, december 2013, 06:53:32 »
En lite naiv fråga kanske, men hur stor skillnad är det egentligen på semi-numismatiska mynt? Jag kan förstå att för numismatiska mynt och cirkulerade mynt finns ett behov för standardisering men för en ocirkulerad kookaburra? Är skillnaden på enskilda mynt så stor att den motiverar prisskillnaden?
Känns som om här graderas det för graderingens skull - ett sätt att tjäna pengar för graderingsinstituten!

Och är Stampen samma för hela serien? Aktuell kookaburra 500 000? Håller den hela vägen eller byter de ut den? I så fall har vi flera new realeases!!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #24 skrivet: lördag 28, december 2013, 14:39:08 »

En lite naiv fråga kanske, men hur stor skillnad är det egentligen på semi-numismatiska mynt? Jag kan förstå att för numismatiska mynt och cirkulerade mynt finns ett behov för standardisering men för en ocirkulerad kookaburra? Är skillnaden på enskilda mynt så stor att den motiverar prisskillnaden?
Känns som om här graderas det för graderingens skull - ett sätt att tjäna pengar för graderingsinstituten!

Och är Stampen samma för hela serien? Aktuell kookaburra 500 000? Håller den hela vägen eller byter de ut den? I så fall har vi flera new realeases!!

Jag tänkte om det innan jag började köpa graderade mynt.
Jag tänkte hur kan absolut nya mynt,som var aldrig till salu (åkte direkt till graderingen från fabriken) få lägre grad än ms70 på en gång? Exempel Pandor 2014 som säljes nu på eBay från två stora firmor, det finns lika mycket ms69 som ms70.
Jag kan inte svara rakt fram, men tror att precis en del av panda mynt får "mikroskopiska" skador när personalen sätter in dom i kapslar. (Eller gör det automatiskt med robotar, någon som vet?) 

Likadant med Kookaburra mynt, men dom flesta Kookaburror får ms70 på en gång, då dom är oftast i lite bättre kvalitet än panda myntet. (Fast upplaga 500000 mot 8000000, kanske på grund av det?).

Om det finns att välja mellan två mynt ,då vi, människor, vill alltid ha bättre, snyggare och finnare exemplar (gäller även andra saker i livet) och det är lättare att göra om man köper graderade mynt (då man vet redan att ms70 mynt ska vara finare än ms67*).

Sen om man köper graderade mynt då risken att man köpt ett falsk mynt är minimalt (mycket aktuellt för äldre Panda mynt).

Sen, personligt jag tycker om, när man har myntet i en "fin" förpackning, där man kan även läsa vad är det för mynt, året, vilken metall, vilken kvalitet (ms65-ms70) och det känns att man har myntet med certifikat samtidigt. Fast jag känner massa numismatiker som tycker inte om graderade mynt och ska "aldrig" betala extra premium för det, då dom köper ett mynt i över huvudlaget.  :)

*Finns alltid risk att ny präglad mynt som fick ms70 grad ska få milkspott med tiden, och då blir myntet inte lika fin som det var från början och det går inte att göra något med myntet (typ försöka rengöra) utan att krossa slabben)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #25 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 13:43:17 »
Jag registrerade mig hos NGC som betald medlem igår och har nu möjlighet att skicka mynt för gradering.
Jag öppnade en order där på 6 mynt som jag ska skicka idag. (Vill testa hur det fungerar och om det lönar sig att skicka mynt till NGC själv).
Jag hoppas att jag gjorde beställning på rätt sätt, dom 6 mynt som ska till gradering är Silver Kina Panda mynt:

2 x Panda 2003 (mirrored)
1 x Panda 2005
1 x Panda 1998 (large date)
1 x Panda 1991 (small date)

Totalt kostnaden blev ganska exakt 215 kr per mynt (medlems avgift + frakt dit och hit + gradering (enklaste graderings sätt)).

Så jag betalade totalt 1290 kr för 6 mynt. Jag kan säga att om bara ett mynt 2003 (mirrored) ska få ms69 så är jag i plus, om båda två får ms69 eller ms70 och dom andra mynt får ms68-69 då ligger jag riktigt bra i vinst. (fast jag ska inte sälja dom, då jag behöver dom i min graderade samling, men då sparar jag pengar att köpa redan graderade mynt, ett ms69 2003 mirrored kostar ca. 2000 kr).
Om ingen av mynt får ej högre betyg än ms68 då ligger jag i minus eller nära minus.

Det ända problemet som jag oroar mig är tullen, hur blir det när jag får mina mynt tillbaka? När jag beställde gradering, jag skrev "real" värde på mynt och summan blev över 5000 kr, blir jag tvungen betala tullavgift på mynt som var redan köpta och som skickades till gradering, bara? Vad tror ni?
Jag kunde inte hitta svaret på min fråga hos NGC.

Guld500

• Gäst
« Svar #26 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 14:24:52 »
Vart skickade du mynten? Hoppas att du inte skickade till USA eller utanför EU?
.....då kan du åka på moms och tull igen.
....och varför NGC och inte PCGS som är den som gäller....eller?
« Senast ändrad: onsdag 12, februari 2014, 14:29:30 av Guld500 »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #27 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 14:56:52 »
Man skickar till USA för gradering.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #28 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 15:23:21 »
Då kineserna numera förfalskar slabs/mynthållare lika enkelt som själva mynten så har ju PCGS börjat med s.k. förfalskningssäkra hologramförsedda slabs, http://www.pcgs.com/security/

Det borde ju betyda att alla andra äldre versioner utan nya hologram tappar i värde eftersom det blir svårare att garantera äktheten.

Är det någon som har sett tendenser till detta (alltså att köpare föredrar nya PCGS-slabs)?

Guld500

• Gäst
« Svar #29 skrivet: onsdag 12, februari 2014, 15:44:32 »
Man skickar till USA för gradering.

Man och man :-).....du kan ju skicka till PCGS paris i stället:
http://www.pcgseurope.com/Submit?l=en
så slipper du ju ev. tull och moms- fällan. Kanske har jag missat något?
« Senast ändrad: onsdag 12, februari 2014, 15:50:52 av Guld500 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 20:08

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53