Författare Ämne: Epilog på ”Nu är det tomt i ladorna” år 2020  (läst 3327 gånger)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
SV: Epilog på ”Nu är det tomt i ladorna” år 2020
« Svar #30 skrivet: måndag 21, oktober 2024, 17:26:56 »
Inte tänkt på det förut att man som privatperson kan annonsera i tidningen om att köpa guld.

"Gamlingarna", de som är runt 75-90 år, har ofta inte internet men många av dem är nedlusade av guld från 50-70-talet. Kraftiga Bismarck eller korridor halsband/armband som inte säljs i butik längre då dem kostar en förmögenhet. Ofta bröllopps- eller födelsadagspresenter med mycket! guld.

Som fattigpensionärer vill de förgylla tillvaron eller skämma bort barnbarnen.

Faktiskt väldigt effektivt att använda nästan forntida metoder och annonsera med radannonser i dagspressen.

I vart fall var det så för oss.
Tyvärr tycker jag att annonseringar av den typen borde vara helt förbjudna.
Anledningen till detta är att med få undantag bedrivs av oseriösa individer,
som om tillfälle bjuds bedriver ocker och lurar dom som luras kan.

Nu har jag haft den äran att träffa Remus F2f och har ett mkt gott intryck av honom,
och tror att han i sitt värv gjort rätt för sig :)

Men det är en handel som tyvärr är fri utan regler eller restriktioner,
fri konkurrens och handel råder som sig bör.

Men det är en smutsig byk som drabbar många oskyldiga äldre människor,
för när Mammon spelar sin melodi på flöjten så kan den ärligaste falla till föga tyvärr

Så i den bästa av världar så skulle den typen av handel inte få förekomma,
då det är ett lotteri med 99% nitlotter

Svaret blir kanske lite väl off-topic, men vill ändå svara dig ganska utförligt.

Förstår dina synpunkter och är helt medveten om dem, men annonsering i dagspressen har skett sedan urminnes tider. Det är klart att det kanske skulle behövas bättre kontroll så att ingen luras. Kanske speciellt när det gäller guld. Dock behövs ett tillstånd för handel med begagnat gods, samt spara godset i minst en månad så att polisen kan kontrollera om det är stöldgods.

Mycket av begagnathandeln skulle kanske snarare ha bättre lagstiftning, t.ex. ett lagstadgat minimibelopp i förhållande till världsmarnadspriset för ädelmetaller, men när det gäller ett totalförbud håller jag inte med dig.

Samtidigt, var skall gränsdragningen i så fall ske och för vilka varor? Även vid bilinköp/försäljningar är nog oärligheten än större. Privatpersoner/bilhandlare som säljer bilar som de vet finns fel på, eller köper upp och betalar alldeles för lite. Tror det är en hel del både privata och kommersiella bilsäljare som ”råkat ” glömma tala om något fel. Eller när dem köper, försöker hitta på fel som inte finns, som f.ö. ett större företag gjorde systematiskt och som numera gått i konkurs.

Samma oärlighet sker ibland vid husförsäljningar, men där finns det som tur är en tydlig lagstiftning och det är kanske det som skulle behövas.

Tror dessutom inte att det är så pass många äm-annonsörer som luras som du anger. Det sprider sig fort om någon är det. Vi var vid tillfället ibland tre-fyra olika som annonserade samtidigt och givetvis ringde dem till samtliga för att få bästa priset, även om jag ofta angav det i annonserna. Annonser om äm-inköp finns nära nog dagligen i samtliga dagstidningar i hela Sverige.

Med ett i förväg lovat guldpris och en våg med sig där säljaren tydligt kan se vikten skulle det vara svårt att luras. Har tvärtom i flera fall betalt över världsmarknadspriset, t.ex. vid myntinköpet. Vid flera tillfällen var dessutom barn/barnbarn närvarande vid affärerna.

De vanligaste professionella bedragarna tror jag bl.a. är dem som annonserar att dem finns på ett hotell och köper upp. Anger höga priser, men betalar mindre. De behöver inte stanna kvar och ta ansvar, då dem dagen efter finns på ett nytt hotell i en annan stad.

Tidigare i år var det ett företag från Helsingborg som reste runt I hela södra Sverige och köpte in guld på det sättet och lovade att överföra betalningen senare, men gjorde aldrig det. Bedrägeriet visade sig vara på flera miljoner kronor. De hade i maj 2024 fått 104 bedrägerianmälningar mot sig. Troligen ännu fler idag. En enda kund lurades på över 100 000: - Sådant blir man inte glad över att läsa. Det smutsar ned hela handeln med begagnat guld.

Hade jag ens försökt lura någon, hade garanterat min nattsömn blivit mycket dålig samt kunnat att för all framtid helt förstöra min yrkesverksamhet. Är dessutom relativt välkänd i länet.

Bl.a. du, men flera andra medlemmar vet ju vad jag arbetar med och därför är det mycket noga att skilja på privata och företagsmässiga affärer, samt att vara ärlig för att ha en chans att överleva.

Allt guldet köptes dessutom inte in av privatpersoner utan även genom företag i äm-branschen.

Tog kanske lite illa vid mig mig märker jag nu, men vet att det inte är personligt menat från din sida utan mer en principiell diskussion där du tar upp många bra synpunkter.
Mycket riktigt var det en principiell diskussion vilket tydligt framgick.

Guld, Mynt, Ädelmetall branscherna är ett område där det finns fler rötägg än det motsatta tyvärr.

En guldsmed eller mynthandlare måste ha marginaler då inte obetydliga omkostnader finns,
i form av affärslokaler löner och givetvis beskattningar i olika former etc etc.

Jag har väl stött båda representanterna under min numera ganska långa tid av stacking.

Och att hitta en ärlig uppköpare är betydligt svårare än det motsatta
Du tog upp en rad goda exempel på avarter i ditt genmäle.

Och att det skulle finnas någon lösning på problemet har jag svårt att se.

Så länge det finns möjligheter att bedriva den typen av bedrägerier som tyvärr vuxit,
lavinartat på senare år och då ffa riktar in sig på okunskap och godtrogna offer.

Så om det gick att reglera den avarten så vore det bra men så är inte fallet.

Mången handlare och uppköpare och prominenta samlare har gjort mig besviken.
inte personligen för man kan inte behandla den som har kunskap illa alltså en minoritet av affärsunderlaget.

Och tyvärr finns ingen konsumentvägledning här inte för den skulle göra så stor nytta,
då dessa individer byter skepnad så fort dom drar svarte petter.

Sen kan man i fullt dagsljus göra reklam för sina tjänster via media och propagera för sina skitbrev flåt Guldbrev ska det vara.

Men det ska framhållas att jag åsyftar ett specifikt företag som gärna köper reklamtid på TV4 b.la.

Men det finns ett flertal företag som erbjuder samma tjänster med det mesta av hedern i behåll,
t.ex Guldcentralen, Tavex och några mindre aktörer på marknaden

Om jag är för ett förbud för privatpersoner som annonserar i olika forum utan kreditering eller tillstånd.
givetvis men det är en utopi.

I den bästa av världar skulle väl det trummas lika mycket för att få ut information till allmänheten,
gällande värde på guld silver och andra material med höga ekonomiska värden men för detta finns tyvärr inget intresse.

Det är skillnad på en rättvis affär för båda parter utifrån deras förutsättningar och rent bedrägliga beteenden.

Om många guldsmeder, uppköpare , samlare etc sysslar med detta så är svaret självklart JA!

Jag antar att detta inte är någon chockerande nyhet för någon så ser det tyvärr ut,
så länge möjligheterna finns så kommer dom nyttjas även i dom fina salongerna.

Jag skulle inte ha yttrat mig om jag inte hade stött mycket av båda varianterna

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Kopparmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #31 skrivet: måndag 21, oktober 2024, 20:09:50 »
Slutligen ett inlägg för att försöka svara på frågorna som ställts både av andra här och själv funderat över:

Var det värt det, ekonomiskt och känslomässigt sett?

Ekonomiskt har det uppenbart varit en ganska dålig affär. Hade guldet sparats och sålts idag istället, hade vi fått minst 80 % mer, om man räknar med ett guldpris efter skatt på 500: - och att guldpriset idag är över 900. I och för sig hade samtidigt skatten blivit högre då.

Kompensationsköpen på ca 70 % med medelpris 550–600/g täcker dock upp en del upp den ”förlusten” till ca 50 %, så förlusten när det gäller guldet kan kanske totalt sett uppskattas till 40–45%.

Någon som är bättre än mig på matematik får gärna rätta om det är felberäknat. Skulle uppskattas i så fall.

Sedan pandemin och när vi köpte boendet 2020, har fastighetspriserna i landet ökat med ca 20–35%. Det har skett en mycket! kraftig uppgång, där främst lite mer än 10 städer och tre regioner utmärker sig, varav vår finns i en av dem städerna och regionerna.
Skulle tro att den ekonomiska ”förlusten”, när man även räknar in den värdeökningen ändå har varit ca 20–25%. Men om vi skulle sälja boendet idag skall reavinst och försäljningskostnader betalas, så den totala förlusten skulle i så fall snarare uppgå till 30 %. Kanske mer.

Det kostar också att ha bostaden. Ca 25 000/år när vi använder den 16 veckor om året. Fastighetsskatt, både lokal och statlig, hjälp med deklarationer, sopor, vatten, el mm är bara en del av alla kostnader, men som ju är en nödvändighet. Kostnaden blir ändå betydligt lägre än om man hyr något, så den är inget som kan ”ångras” och gör heller inte det. Tvärtom. Vi har våra egna sänglinnen mm och sommarkläder prydligt strukna och upphängda i garderoben som väntar på oss samt att vi reser ned med ett litet och gratis handbagage som dessutom drar ned på flygkostnaderna.

Avsaknaden av bl.a. mina älskade ordenstecken och vissa mynt och smycken finns fortfarande kvar, men uppvägs till stor del av glädjen min sambo känner över köpet. Hon menar att det är det bästa hon någonsin varit med om och njuter väldigt mycket av att vara där.

Samtidigt har vi fått många nya vänner och i närheten har vi bl.a. lärt känna 6 andra svenska familjer som vi umgås med både där nere och i några fall även här hemma.
Vi är med i flera Facebook-grupper och vi som äger boende där nere träffas ibland på restauranger och pubar för att umgås och prata om bl.a. det hemska svenska vädret.

Det kan låta som en önskedröm, men det är inte roligt att vara där nere utan sambon, som både hon och jag får vara när semestrarna inte stämmer överens. Det känns lite fel att redan nu längta till pensioneringen för att kunna använda boendet mer samt att kunna vara tillsammans, men så är det numera. Tyvärr. Att goda vänner ibland följt med är visserligen en tröst och mycket trevligt.

Kanske skulle det vara bättre att ha väntat lite och köpt närmre pensioneringen? Nu med facit i hand hade det dessutom uppenbart blivit en bättre affär om man hade väntat, men då hade det kanske aldrig blivit av.

Dessutom, att låna till ett boende utomlands genom lokala banker är ofta inte möjligt efter 55-60-års åldern, vilket många potentiella nordiska utlandsköpare bittert fått erfara, då sydeuropeiska banker kräver att den totala lånesumman skall återbetalas inom 20 och i undantagsfall 30 år eller i vart fall innan man fyller 65-70. Då blir det för många en orimligt hög amoreteringsplan.

Att få svenska lån för detsamma är också i stor sett omöjligt, då en utlandsfastighet enligt utsökningsbalken inte kan vara en säkerhet för lån i Sverige, men vet att ett fåtal banker ändå undantagsvis kan acceptera det. Alternativen är då att belåna en svensk fastighet om det finns övervärde eller att sälja t.ex. en äm-stack eller annat för att klara finansieringen.

Något som jag kanske främst vill lämna vidare till andra äm-stackers är att inte stressa med försäljningen och vara noga med att spara föremål som betyder något personligen, vad det än må vara. Den extrema stressen och tidspressen vi hade, gjorde uppenbart att det blev en hel del fel.

Avslutningsvis kan jag själv anse att det är väl 50/50 om jag skulle göra om det. För min sambo är det snarare 99/1 då hon är en soldyrkare av rang, vilket jag däremot inte är, men hennes glädje smittar av sig.

Lycka till med eventuella utlandsköp eller annat finansierat med äm-stacken och ställ gärna frågor och ge kommentarer.

Skulle uppskattas!

Det kan hända att jag editerar vissa inlägg genom att stryka vissa avsnitt, som jag f.ö redan gjort i ett fall för att inte ”outa” mig för mycket.

Samtidigt kan det kanske av många anses vara en lite väl personlig historia för detta forumet som ju främst är menat att handa om ädelmetaller.

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Kopparmedlem
  • *
« Svar #32 skrivet: måndag 21, oktober 2024, 22:06:08 »

Sen kan man i fullt dagsljus göra reklam för sina tjänster via media och propagera för sina skitbrev flåt Guldbrev ska det vara.

Men det ska framhållas att jag åsyftar ett specifikt företag som gärna köper reklamtid på TV4 b.la.

Det specifika företaget du nämner skulle kunna ha gjort och fortsätter utan betäkligheter med något som skulle kunna vara ett av de största och offentliga äm-bedrägerierna i modern tid.

Fick information om att de unden en enskild månad 2023 fick mer än 300 anmälningar till ARN.

Sådana extrema avarter till "företag" borde kriminaliseras och förbjudas och där är vi helt eniga.

Dina andra negativa erfarenheter av guldköpare kan jag endast beklaga, men kutymen i den etablerade ädelmetallbranschen (butiker, uppköpare m.fl.) är att generellt sett ge ca 80% av världsmarknadspriset, vilket varker du eller jag m.fl. medlemar här skulle acceptera.

Det är därför jag är en av dem som verkligen uppskattar och dessutom har sponsrat forumet, för att vi här skall kunna göra ärliga och öppna äm-affärer på ett seriöst sätt.

Det är helt enkelt viktigt att forumet fortlever!

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #33 skrivet: tisdag 22, oktober 2024, 00:45:48 »

Det specifika företaget du nämner skulle kunna ha gjort och fortsätter utan betäkligheter med något som skulle kunna vara ett av de största och offentliga äm-bedrägerierna i modern tid.

Fick information om att de unden en enskild månad 2023 fick mer än 300 anmälningar till ARN.

Sådana extrema avarter till "företag" borde kriminaliseras och förbjudas och där är vi helt eniga.

Dina andra negativa erfarenheter av guldköpare kan jag endast beklaga, men kutymen i den etablerade ädelmetallbranschen (butiker, uppköpare m.fl.) är att generellt sett ge ca 80% av världsmarknadspriset, vilket varker du eller jag m.fl. medlemar här skulle acceptera.

Det är därför jag är en av dem som verkligen uppskattar och dessutom har sponsrat forumet, för att vi här skall kunna göra ärliga och öppna äm-affärer på ett seriöst sätt.

Det är helt enkelt viktigt att forumet fortlever!
Jag vet hur den legitima biten fungerar när det gäller uppköp av näringsidkare,
och som du nämner är ca 80% gängse taxa och en rimlig nivå mtp dom omkostnader som dito har.

Så där är vi helt eniga ovanstående är seriös handel för kund och uppköpare.

Nu fungerar inte hela branschen så som vore önskvärt då jag har erfarenheter av båda sidor av myntet,
inte så att jag själv blivit drabbad men hjälpt till några ggr när den typen av situationer uppstått.

Mao det finns ärliga renhåriga handlare som är konsekventa i sitt agerande sen finns fler kategorier,.
dom som är semiseriösa utefter omständigheterna och dom som är oseriösa i den mån som går.

Så du läste kanske mitt inlägg lite fel eller så var jag otydlig.

Så stor credd för ditt engagemang för ÄF

Och stor credd till Johan som jag förstår har varit en starkt drivande kraft till att vi får åtnjuta,
Sveriges bästa Ädelmetallforum :)

Sist men inte minst alla inblandade ska ha en stor eloge och många har även bidragit med att,
stötta och sponsra ekonomiskt

Jag har haft ett givande samtal med Mr Libertad och väntar på återkoppling där,
det verkar som det återstår några detaljer att lösa innan allt är klart.

Men den feedback jag fått verkar positiv och allt detta har jag vidarebefordrat till Johan B

« Senast ändrad: tisdag 22, oktober 2024, 01:00:46 av sff123 »

Utloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Kopparmedlem
  • *
« Svar #34 skrivet: tisdag 22, oktober 2024, 14:14:58 »
I samband med att jag skrev epilogen, kontrollerades både upparbetningen och kostnaderna för den för att kunna göra en ekonomisk beräkning. Upparbetningen skulle vara gratis för guld och silverinnehållet, men hittade ändå en kostnad på 60€ som jag inte förstod.

Efter telefonkontakt med dem idag fick jag information om att beställningen som gjordes varit upparbetningsanalyser på även Platina och Palladium som jag ovetandes kryssat i på blanketterna och det var den kostnaden som avsågs.

Trodde, ända tills idag att både allt silver och guld var sålt och att inget fanns kvar, men efter att de mejlat inloggningsuppgifter konstaterades att jag ovetandes i fyra år har haft kvar ädelmetaller på kontot, vilket visade sig vara en positiv överraskning på ca 5000: -

En liten, men dock ändå tröst efter den ganska stora ekonomiska förlusten som gjordes.

Därmed är högst troligt inläggserien avslutad, men svarar gärna på frågor och kommentarer.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august