Jag är ganska nyfiken på vad en svensk 20kr guldmynt kostade på 80 och 90 talet
Riktigt imponerad av att du redan på 80 talet hade kommit till insikt om sakernas tillstånd och börjat köpa guld.För min egen del kom jag igång lite smått runt 2010 eller kanske ännu lite senare.När jag ser hur billigt 1 oz guld var så sent som vid millenieskiftet kan jag ibland reta mig på att jag inte kommit igång redan då.Å andra sidan är jag tacksam att jag kom igång när man kunde köpa en oz guld för 10.000 SEKMen som sagt, att redan på 80 talet börjat samlandet, det är RIKTIGT imponerande.
Tänkte försöka svara på frågan som zodiak ställde i början av inläggsserien: ” … kan inte hjälpa annat än och tänka var det värt det? Var avkastningen på utlandsboendet, eller om att ha det, bo i det och njuta av det slår känslan att behålla sitt stack!”Frågan är mycket bra och relevant för många äm-stackers, men mycket svår att besvara.Inläggsserien är nog till viss del en personlig terapi för att försöka komma över sorgen över avsaknandet. Kanske är jag ovanligt blödig och klen psykisk sett, för det har tagit hårt. Misstänker, men inte helt säker och kan tro att fler långtidstackers mycket väl skulle kunna drabbas av liknade symptom, om än förhoppningsvis inte så allvarliga som i mitt fall.Det korta svaret får bli både ja och nej. Det längre svaret blir långt och kommer att delas upp i flera inlägg. Hoppas att ni orkar läsa det och gärna kommenterar.Äm-föremål är inte som en siffra på ett bankkonto eller ett aktiesaldo utan du kan hålla det i handen och betrakta det. Det är nästan som om saldosiffrorna på bankkontot blir som en leksaksiffra i ett internetspel. Om man har för avsikt att spara saldot till ålderdomen blir de ganska imaginära och definitivt inte personliga och kontrolleras kanske endast några gånger om året.Det är givetvis skillnad om alla de samlade kontosaldona är så pass låga att det får bli ett val mellan falukorv eller löksoppa till söndagsmiddag. Att vissa tyvärr får leva under sådana omständigheter är givetvis fruktansvärt och beklagligt.Nästan varje enskilt guldföremål som skrotades hade en för mig personlig historia. Som nämnts i tidigare inlägg, hade de ordenstecken som fanns i samlingen ett historiskt värde som vida! översteg guldvärdet. Vissa av dem till tilldelades enskilda personer som hade tjänstgjort i ett helt liv för att förtjäna dem. En av dem hade tjänstgjort som officer i utlandsbataljonen i Kongo, på Cypern och i Jugoslavien-kriget för att på sin ålders höst, några år innan pensionen, till slut få sitt ordenstecken.Med facit i hand hade det varit bättre att vissa ordenstecken hade skänkts till ett lokalt museum som utställningsobjekt tillsammans med en bifogad längre beskrivning om deras levnadsöden. Levnadsöden som i flera fall gett mig många timmars intressant läsning som oftast är offentliga på webben när det gäller extrema och mycket sällsynta ordenutdelanden. Flera av dem var mycket kända personer. En annan aspekt som inte räknades in och heller inte förutsågs var att jag var mycket medveten om att en guldstack inte ingår i en samboseparation, vilket innebär att den kan användas till vad vissa kallar ett ” Fuck off-kapital”Läs gärna länken där Avanza förklarar begreppet: https://blogg.avanza.se/fuck-off-kapital-vad-ar-det-och-behovs-det/Det ger en personlig inre trygghet och säkerhet. Ett lugn för själen att veta att man har kapital för en separation. T.ex. att vid otrohet eller andra händelser kunna separera när som helst och veta att stacken är en säkerhet för en trygg efterlevnad.Detta har skett för mig vid ett tillfälle under tidigt 2000-tal och en del av stacken användes då för att trygga min framtid kort efter separationen. Det är i många fall ekonomiskt kostsamt att separera, vilket det var i mitt fall. Kändes ganska! bra att kunna köpa ut sambon från vårt gemensamma hem. Det hade hon själv inga som helt ekonomiska möjligheter till att göra, men kände avundsjukt till en mindre del av min stack och var klar över att en del av pengarna kom därifrån.Vi utlandsköpet var plötsligt F O-kapitalet till ca 80% borta och marken gungade plötsligt under fötterna. Det var inte så att jag inte litar på min sambo eller att det var något som helst tal om en separation, men ändå. Hade inte på något endaste sätt räknat med den känslan överhuvudtaget.Jadå, jag börjar inse att jag har blivit lite tjatig med alla mina många inlägg den senaste tiden på forumet. Hoppas på överseende och att ni åtminstone till viss del gillar läsningen.Fortsättning följer…
Tack för en ännu intressant inlägg! Detta är också en intressant aspekt av det hela som jag inte har tänkt på, om man nu skulle sepereras med sin sambo och denne har kännedom om stacken, kan den göra anspråk på något?
Har dessutom förberett en historia som jag kommer att kalla "Ett oskar II 20-kronor guldmynt från 1800-talet berättar," men den historien blev avsevärt! mer komplicerad än jag insåg i förstone och skulle kunna bli hur lång som helst.
Citat från: zodiac skrivet fredag 18, oktober 2024, 18:19:09Jag är ganska nyfiken på vad en svensk 20kr guldmynt kostade på 80 och 90 talet Jag har en del gamla myntkataloger. Här är en från 1974. Bör ha senare också, men de hittade jag inte för ögonblicket.
Inte tänkt på det förut att man som privatperson kan annonsera i tidningen om att köpa guld.
Citat från: Philip skrivet söndag 20, oktober 2024, 21:38:15Inte tänkt på det förut att man som privatperson kan annonsera i tidningen om att köpa guld."Gamlingarna", de som är runt 75-90 år, har ofta inte internet men många av dem är nedlusade av guld från 50-70-talet. Kraftiga Bismarck eller korridor halsband/armband som inte säljs i butik längre då dem kostar en förmögenhet. Ofta bröllopps- eller födelsadagspresenter med mycket! guld.Som fattigpensionärer vill de förgylla tillvaron eller skämma bort barnbarnen.Faktiskt väldigt effektivt att använda nästan forntida metoder och annonsera med radannonser i dagspressen. I vart fall var det så för oss.
Citat från: RemusTh skrivet söndag 20, oktober 2024, 22:21:57Citat från: Philip skrivet söndag 20, oktober 2024, 21:38:15Inte tänkt på det förut att man som privatperson kan annonsera i tidningen om att köpa guld."Gamlingarna", de som är runt 75-90 år, har ofta inte internet men många av dem är nedlusade av guld från 50-70-talet. Kraftiga Bismarck eller korridor halsband/armband som inte säljs i butik längre då dem kostar en förmögenhet. Ofta bröllopps- eller födelsadagspresenter med mycket! guld.Som fattigpensionärer vill de förgylla tillvaron eller skämma bort barnbarnen.Faktiskt väldigt effektivt att använda nästan forntida metoder och annonsera med radannonser i dagspressen. I vart fall var det så för oss.Tyvärr tycker jag att annonseringar av den typen borde vara helt förbjudna.Anledningen till detta är att med få undantag bedrivs av oseriösa individer,som om tillfälle bjuds bedriver ocker och lurar dom som luras kan.Nu har jag haft den äran att träffa Remus F2f och har ett mkt gott intryck av honom,och tror att han i sitt värv gjort rätt för sig Men det är en handel som tyvärr är fri utan regler eller restriktioner,fri konkurrens och handel råder som sig bör.Men det är en smutsig byk som drabbar många oskyldiga äldre människor,för när Mammon spelar sin melodi på flöjten så kan den ärligaste falla till föga tyvärrSå i den bästa av världar så skulle den typen av handel inte få förekomma,då det är ett lotteri med 99% nitlotter