Författare Ämne: Tråden för vidare diskussionen från "Sverige och världen 2015"  (läst 26904 gånger)

sisu

• Gäst
SV: Tråden för vidare diskussionen från "Sverige och världen 2015"
« Svar #30 skrivet: måndag 28, januari 2013, 16:12:54 »
@Fredryck

Först allmänna reflektioner kring det du skriver. Egentligen är ju de flesta kultur hopkok av andra i stor grad. Precis som individers intressen och självbild i mångt och mycket "kommit utifrån." Med dagens Svenska teori förklaras dock dekonstruktionen av "allting svenskt" med att identiteter som lider under förtryck är med verkliga och berättigade än andra. Majoritetskulturen är till för att smula sönder då majoritetskulturen enligt Frankfurtskolan ligger i vägen för revolutionen.(googla det då alla dagens kulturkritik härstammar därifrån).

Det där med att mångkultur inte fungerar är ju inte helt sant precis som du säger. De som säger det menar ju i allmänhet att det inte blir särdeles trivsamt att bo i ett land med en stor andel afrikaner och personer från mellanöstern samt att överlag få sin grupps majoritetsställning underminerad. Men på svenskt manér säger få detta helt öppet.

Jag tycker själv att det mesta som är typiskt svenskt är ruskigt dåligt. Att kunna tänka på andra framför ens eget bästa tycker jag är en fin egenskap, men den bör levas ut med starka restriktioner.

"Så åter till min fråga - när ni invandrar i ett nytt land, kommer ni att ta mer er det ni känner är er kultur? Språket ni talar, helg- och bemärkelsedagar ni firar, vett och etikett, svenska författare och diktare ni läser, svensk musik ni lyssnar på, svenska hockeylag ni hejar på osv?"
Jag är verkligen ingen typisk svensk, men jag kommer att tala svenska med mina barn, fira de högtider jag lärt mig att uppleva som lite mer speciella än andra samt säkert uppfinna nya och ta till mig mitt nya hemlands seder och bruk. Detta går lättare om man flyttar till någonstans som man känner en genuin kärlek och fascination till. Jag hatar svensk film och läser få svenska författare och jag kommer med all säkerhet att heja på mitt nya lands landslag.
« Senast ändrad: måndag 28, januari 2013, 16:20:03 av sisu »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #31 skrivet: måndag 28, januari 2013, 16:56:11 »

Det där med att mångkultur inte fungerar är ju inte helt sant precis som du säger. De som säger det menar ju i allmänhet att det inte blir särdeles trivsamt att bo i ett land med en stor andel afrikaner och personer från mellanöstern. Men på svenskt manér säger få detta helt öppet.

Jag tycker själv att det mesta som är typiskt svenskt är ruskigt dåligt. Att kunna tänka på andra framför ens eget bästa tycker jag är en fin egenskap, men den bör levas ut med starka restriktioner.

Jag håller med i mångt och mycket. Jante är en så förhärskande tanke i Sverige att det nästan gör mig illamående. Att inte få stå ut, att pressas tillbaka till en medelmåtta är grundläggande fel. (Och att vi dessutom konsekvent avråder vissa grupper i samhället att försöka sig på sina drömmar bara för att "man inte brukar göra så" är en stor del i hela paketet).

Däremot satte du spiken på huvudet rörande min fråga. Jag tror inte att SD mfl använder ordet "mångkulturalism" för att man egentligen menar just innebörden av det ordet utan det handlar om en mer PK omskrivning av begreppet främlingsfientlighet.

"Så åter till min fråga - när ni invandrar i ett nytt land, kommer ni att ta mer er det ni känner är er kultur? Språket ni talar, helg- och bemärkelsedagar ni firar, vett och etikett, svenska författare och diktare ni läser, svensk musik ni lyssnar på, svenska hockeylag ni hejar på osv?"
Jag är verkligen ingen typisk svensk, men jag kommer att tala svenska med mina barn, fira de högtider jag lärt mig att uppleva som lite mer speciella än andra samt säkert uppfinna nya och ta till mig mitt nya hemlands seder och bruk. Detta går lättare om man flyttar till någonstans som man känner en genuin kärlek och fascination till. Jag hatar svensk film och läser få svenska författare och jag kommer med all säkerhet att heja på mitt nya lands landslag.

Det är lite grand det som också var poängen. Folk som kommer till ett nytt land brukar i allmänhet försöka integrera sig i det nya, lära sig nya vanor, blanda med lite gamla som de gillar och anpassa sig så gott det går. Det finns undantag, åt bägge hållen, men generellt försöker invandrare att ses som en i mängden, att bli en del av gemenskapen.

sisu

• Gäst
« Svar #32 skrivet: måndag 28, januari 2013, 17:15:57 »
@Fredryck

Däremot satte du spiken på huvudet rörande min fråga. Jag tror inte att SD mfl använder ordet "mångkulturalism" för att man egentligen menar just innebörden av det ordet utan det handlar om en mer PK omskrivning av begreppet främlingsfientlighet.

Jag är övertygad om att de flesta omskriver sina åsikter just då Sverige inte är det mest toleranta landet när det gäller att tycka olika i vissa frågor. "Vi gillar olika" som Aftonbladet myntade gäller bara ibland och för vissa saker. Grupper som SD som i mycket hög grad är "olika" avskys dock med iver och glöd.

Att kalla det främlingsfientlighet går ju så länge nämnda grupper är främmande för de personer som ogillar dem. Folk jag känner som säger sådant har många gånger bott/umgåtts/jobbat med grupperna och då blir det ju lite mer komplicerat då de inte bara verkar vara rädda för det främmande.

Jag tror verkligheten är mer komplicerad än den som lärs ut i Sverige, men då jag ser liten poäng att påpeka detta för svenskar så ställer jag in mig i ledet och köper den givna sanningen om att "alla blöder rött" och att "kulturer hela tiden förändras".

Det är lite grand det som också var poängen. Folk som kommer till ett nytt land brukar i allmänhet försöka integrera sig i det nya, lära sig nya vanor, blanda med lite gamla som de gillar och anpassa sig så gott det går. Det finns undantag, åt bägge hållen, men generellt försöker invandrare att ses som en i mängden, att bli en del av gemenskapen.
Den här frågan kommer tiden att utvisa. Där tänker jag på avstånd bevittna hur ni lyckas och jag hoppas ni får det bra. Jag är dock rädd att ni har mycket lite(förutom resurser och snygga kvinnor) att erbjuda nytillkomna. Er kultur är svag och självdestruktiv, ni är alkoholiserade ateister utan traditioner och sammanhållning(titta på länken från World value survey) samt saknar helt försvar att kunna värja er med om saker skulle gå riktigt snett i era tester.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #33 skrivet: måndag 28, januari 2013, 18:36:00 »
Jag vill nog ändå mena att det finns en form av västerländsk kultur även om det kan anses bero på hur man definierar västerlandet. Den har sitt ursprung i nordvästeuropa och spreds över världen av framförallt det brittiska imperiet. Det finns några gemensamma nämnare även om det också finns stora skillnader mellan de länder som kan anses ingå i denna kultursfär. Men på rak arm utan inbördes ranking:
Traditionellt protestantiska länder.
Tidig industrialisering.
Klassiskt liberala tankar fick stort samhällsinflytande under 1800-talet.
Långa (relativt sett) demokratiska traditioner.
Maktdelning var/är vanligt förekommande även om undantag förekommer och tyvärr blir allt fler. "Westminstermodellen" är vanlig. (hör ihop med ovan)
Relativt låg korruption (vilket även kan anses höra ihop med det protestantiska arvet)

Det finns mer saker men på rak arm kommer jag inte på mer som kan staplas i punktform, kanske ovanstående räcker som underlag för att hävda att det finns en västerländsk kultur. Mer korrekt kanske vore att kalla det en anglo-sachsisk kultur där vi haft turen att hamna i utkanten nordgermaner som vi är.

Facit finns ju egentligen i verkligheten. När det brittiska imperiet gick under så klarade sig en del kolonier galant, andra mycket sämre. Är det en ren slump att det var de delar där invandrare/bosättare/kulturberikare/whatever från nordvästeuropa blivit den dominerande folkgruppen är de som klarat sig bra och fortfarande ligger på top 20 över världens bästa länder att bo i? Hade de andra bara otur? Varför finns det inte ett enda land som koloniserades av Frankrike eller Spanien på den där top 20 listan? Kan det bero på att de inte fick samma kulturella infusion?

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #34 skrivet: tisdag 29, januari 2013, 23:50:16 »

Jag vill börja med att säga att du är unik och väldigt imponerande som faktiskt bryr dig och inte gillar den styrande statsideologin. Du är vad man skulle kunna jämföra med en dåtida dissident i Sovjetunionen. Det är sällan svenskar reagerar så starkt som du gör på sådant som de flesta matas med redan sedan barnsben och numera dagligen via olika mediakanaler. Det visar att du har driv, tyvärr saknar de andra detta. Därför ber jag dig att omlokalisera och föra din kamp(om du alls vill göra något utanför internet) i en mer gynnsam situation.

Det är inte driv det handlar om, jag har nog inte det drivet som du tror. Det lät nog lite överdrivet det jag skrev tidigare, jag har inte tänkt att starta ett Engelbrektuppror eller ens engagera mig politiskt. Jag menar bara att jag lägger ett värde i det land som jag vuxit upp i. Bara att sitta i skärgården på släktens ö och jaga sjöfågel, på samma plats som min farfar suttit när han var ung, får mig att se allting så mycket mera långsiktigt. Långsiktigare än mitt eget liv. Eller att ta en skogspromenad på gården som min farfars far köpte, veta att han jobbat hårt för att hans efterkommande ska ha en gård att leva på och av, och att han gått på samma skogsväg som jag själv går på just nu. Han dog långt innan jag föddes och kände inte mig eller mina syskon, ändå gjorde han detta för sina efterkommande.

Handlar mer om min personlighet, ifrågasätter alltid etablerade sanningar och vill bara spy när folk ivrigt sprider information de blivit matade med, men saknar kunskap att själva ta ställning till. Tänker självständigt och är väldigt introvert. Inte osocial och så, men introvert. Skickar dig ett PM angående omlokalisering för det vore intressant att höra din plan.

Jag medger att min position är väldigt avvikande. Så jag ska försöka förklara den ännu en gång för större klarhet.

1. Jag tror att genusteori, mångfald osv är galenskaper.
2. Jag tänker lämna Sverige
3. Men jag ser ett stort värde i att Sverige så snart som möjligt får blomma ut med sina experimentteorier
4. Jag kan deras teoretiska värld då jag själv läst en hel del genusvetenskap
5. Jag gör alltså mitt bästa för att försvara dem jag tror har fel så att de ska kunna få bygga sitt lyckorike på jorden, alternativt helvetet på jorden.
6. Poängen med att Sverige ska få bli världens högborg för genusteori och mångfald är så att man antingen märker vilket fantastisk värld det är eller att jag kan peka på det från mitt nya hemland och se till att det och resten av världen aldrig gör sånt dumt igen.
7. Jag gör således mitt yttersta för att förklara hur de tänker, men ibland går även jag bet trots mina många studier och då erkänner jag det. Det är därför som min text ter sig lite schizofren.

Intressant. Personligen tror jag inte att resten av världen kommer lära sig en läxa bara för att Sverige går åt skogen. Det händer ju inte över en natt, ingen kommer plötsligt säga OJ! Sverige har kapsejsat! Allting sker ju för sakta för att någon ska reagera. Samma utveckling sker dessutom i övriga europeiska länder. Folk jämför med vad de minns för fem-tio år sedan och konstaterar att det nog skett en liten försämring. Men det mesta är de totalt omedvetna om, t.ex. hur dagens marknadsföringsmetoder med tillhörande konsumtionssamhälle har fått allvarliga konsekvenser för folkets mentala hälsa.

Här finns den framröstade regeringens egna sida som berättar hur det ser ut rörande myter om invandring.
osv.

Om jag bemöter och argumentar mot dig nu, så kommer jag känna mig som Don Quixote när han slogs mot väderkvarna. När jag läser Ullenhaags "informationssida" (som skapats för att vanliga människor ska kunna göra hans jobb: att försvara massinvandringen och ge hopp om att problemen går att lösa trots att vi inte lyckats hittills och invandringen är större än någonsin) slås jag av hur dåligt de bemöter myterna, trots att han själv tagit upp dem. Som han fifflar med statistik dessutom. Hursomhelst, denna sida får sköta jobbet åt mig :)
http://myterominvandringen.se/

Om du går kurser på valfritt universitet i historia, genus(vilket numera är obligatoriskt inbakat i alla ämnen) eller annat ämne som tar tag i dessa ämnen så märker du snart att det just denna grupp människor som pekas ut som värst genom historien. Jag försöker inte säga att du har dålig koll historiskt, men detta är vad som lärs ut och sedan blir verkligheten för människor i Sverige. Många, bland annat JK, menar till och med att man inte kan vara rasistisk mot svenskar/vita då dessa har makten.

Vad gulligt, Hitlers regim utnyttjade också skolsystemet för att hjärntvätta människor. :)
Vad var det nu Sir Winston Churchill sa? Jo juste! "The fascists of the future will call themselves anti-fascists!"

Om du som särskiljer dig markant från svenskar i gemen inte är aktivt organiserad nationalistiskt utanför internet så är det ju ytterst osannolikt att andra skulle vara det. Detta spär ytterligare på uppfattningen om situationen i landet. Du ska såklart inte behöva ha alla svar nu, men värt att tänka på är vad faktiskt DU är beredd att göra PÅ RIKTIGT samt hur många andra tror du är beredd att göra något?

Stämmer som du säger, är nog inte många som är beredda att lyfta lillfingret. det som skulle kunna få mig att engagera mig är en tro på att det just jag gjorde, skulle göra en skillnad. Det är förvisso inte omöjligt, en enda populärvetenskaplig dokumentär fällde hela genusetablissemanget i Norge. Som exempel.

Sen om du väl skulle försöka åtgärda landet, har du hjärta att sparka ut/markant försämra för huvuddelen av de mellan 20-30% invandrare som idag huserar i landet. Där kan jag på fullt allvar att jag inte har vad som krävs och det är därför jag stödjer de svenska utopisträvandena. Sverige har redan en sådan stor börda av människor jag inte klarar av att driva bort och således ser jag bara värdet i att Sverige på allvar fortsätter på den inslagna kursen för att kunna inspirera/avskräcka andra länder.

Nej, jag skulle inte kunna sparka ut invandrare (nåja, vore jag diktator skulle en och annan serievåldtäktsmans få återförenas med sitt kära hemland, men där går gränsen för mig). Men jag tror inte att etniciteten spelar någon större roll. Visst, i primitiva kulturer gör den det, men i slutändan är det mentaliteten och värderingarna som kommer avgöra om folk går ihop eller inte. Det går att finna saker som gör att folk känner gemenskap över etnicitetsgränserna, och det fungerar nästan perfekt idag i Sverige skulle jag vilja påstå. I fikarummet på jobbet är det ingen som tänker på att Ahmed har mörkare hy, så länge han beter sig enligt den sociala normen. Om han däremot är en sådan som börjar gorma att han ska "idka samlag" med kollegornas mammor för att NY-kepsen är borta, ja då blir han avskydd. Men det beror inte på hans etnicitet utan på hur han beter sig. Jag tror (eller hoppas...) alltså på assimilieringsprincipen. Trots att jag i grunden tycker att staten ska ge fan i att lägga sig i vad folk pysslar med, så tycker jag det vore rätt att få "nysvenskar" att helt byta ut stora delar av sin kultur, för att jag tror att det är enda sättet att lösa problemen som massinvandringen skapat.
"Varför lär man ut härskartekniker på genuskurserna? Detta är också djup störande, utbildar man jämställdhetsarbetare eller politiska krigare?"
Jämställdhetsarbetare och politiska krigare går väl idag att se som synonymer?

Just det, glömde det ja.

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
« Svar #35 skrivet: onsdag 30, januari 2013, 17:30:55 »
@ Trolljägaren :  Det är svårt att tala om ett helt land som går åt helskotta, trots genusdravlet , mångkultur och politisk korrekta åsikter. Det är liten högljudd fraktion som hörs och når ut med sina humanistiska utopier. Det finns fortfarande valmöjligheter och utrymme att statuera sina egna exempel, med sina närmaste, för att både lära, uppfostra och uppmuntra till kritisk tänkande. Man måste inte dansa efter PK pipan.
Helskotta och helskotta. Det sker successivt. Nedbrytning av moralen, mindre vikt vid familj (En stor andel avlidna får inte ens en begravningsceremoni idag, säger en del om hur vi värderar våra släktband), utvecklingen av ett samhälle där människor är konsumtionsrobotar som ska förstöra sina liv bara för att riksbanken sänker styrräntan. Sammanhållningen försvinner och vår civilisation blir mindre civiliserad helt enkelt.
Så inte helskotta i meningen att landet skenar in i anarki. Men om man jämför med vad Sverige har varit när det sociala kapitalet var på topp och industrin blomstrade, så kommer man nog inom en snar framtid (i vissa delar av landet redan idag) kunna säga att det gick käpprätt åt h-vete.

Denna lilla högljudda fraktion du nämner som "hörs" råkar vara politiker och media, deras makt är oerhört stor jämfört med vad/vem som nu kan tänkas komma på tredjeplats. Angående att man inte måste dansa efter PK-pipan, nog måste man vicka lite på höften i takt redan idag. Se vad jag skrev om leksaksföretaget i ett tidigare inlägg. Skolsystemet lär ut den politiskt korrekta ideologin, och man får underkänt om man har "fel" åsikter. Har du tänkt på alla dessa tävlingar på frukostflingepaketen och liknande, där man ska skriva en slogan för företagets produkt för chansen att vinna en ipad/fiskespö/resa till guatemala? När du börjar fundera på en slogan själv istället för att bli matad med den, så sätter sig budskapet i det undermedvetna på ett helt annat sätt. Det är psykologisk manipulation, trovärdigheten i orden värderas av din hjärna som om det redan är din egen övertygelse. Du kan ju då tänka dig vad effekten blir när t.ex. en lärarelev tvingas skriva en hel uppsats om varför alliansens skolpolitik är värdelös (i praktiken, även om denne inte uttryckligen ges ett uppdrag med denna rubrik) eller varför genusperspektiv på dagisnivå är fantastiskt underbart, med motiveringar osv...  Ideologisk hjärntvätt! Dance puppet, dance!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #36 skrivet: onsdag 30, januari 2013, 17:44:32 »
Jag kan sticka in lite här med vad jag fått höra från en nära vän till mig som studerar psykologi på högskola. I de kurser hon haft en "batiktant" till lärare, så ges pluspoäng om man skriver sina arbeten eller uppsatser ur ett genusperspektiv. Andra lärare har lite tystlåtet erkänt i förtroende att de inte gillar genusteorierna men att "de inte har något val" än att lära ut det.

Tydligen är det tabu att forska inom vissa områden som kan peka på obekväma fakta som strider mot rådande doktriner. Min kompis avslutade nyligen en undersökning som utfördes på ett antal grundskolor. Jag tänker inte gå in på här exakt vad forskningen gick ut på, men jag fick i alla fall höra att man "inte fick" forska i syfte att försöka hitta skillnader mellan könen, endast skillnader mellan individer. Huruvida detta stämmer eller inte kan jag ej själv bekräfta, men det passar in i den könlösa genusframtid som vissa jobbar hårt för att genomdriva.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #37 skrivet: onsdag 06, februari 2013, 21:57:05 »
Jag kan sticka in lite här med vad jag fått höra från en nära vän till mig som studerar psykologi på högskola. I de kurser hon haft en "batiktant" till lärare, så ges pluspoäng om man skriver sina arbeten eller uppsatser ur ett genusperspektiv. Andra lärare har lite tystlåtet erkänt i förtroende att de inte gillar genusteorierna men att "de inte har något val" än att lära ut det.

Tydligen är det tabu att forska inom vissa områden som kan peka på obekväma fakta som strider mot rådande doktriner. Min kompis avslutade nyligen en undersökning som utfördes på ett antal grundskolor. Jag tänker inte gå in på här exakt vad forskningen gick ut på, men jag fick i alla fall höra att man "inte fick" forska i syfte att försöka hitta skillnader mellan könen, endast skillnader mellan individer. Huruvida detta stämmer eller inte kan jag ej själv bekräfta, men det passar in i den könlösa genusframtid som vissa jobbar hårt för att genomdriva.

Jag har lite samma erfarenheter, genom en systerson som är 18 år och är en bright kille som suckar sig igenom den obligatoriska genuslektionen, som numera är inbakat i varje lektion.

Det hela är en tävlan om den kvinnliga offerkoftan, och att göra den så mysig,mjuk och het som möjlig. Män/pojkar är per automatik överordnade , har en historisk skuld till kvinnorna (Jag undrar vilken ?  :o )  Och att kvinnorna tjänar 4000 :- mindre än män på samma jobb !!!

Lönefrågan är en av de mest infekterade ,omdebatterade och mest lögnaktiga slagträ i den här debatten. Man blir förbannat och less . Att den kvinnliga fackföreningen - kallad feminismen - Inte utmanas på hela faktaunderlaget, utan tvärtom, lyckats lobba fram riksdagspolitiker som försvarar hela denna faktamässiga katastrof, får mig att bli förargat åt min systerson vägnar, eftersom det är en bright kille, som fick sina betyg "anpassade" efter en feministisk politik. För er som inte vet vad feministisk politik är : Det är en politik som förutsätter att flickor i skolan är underordnade och diskriminerade - Av pojkarna. Oavsett sanningsinnhåll , eller inte.

« Senast ändrad: onsdag 06, februari 2013, 22:11:56 av Fiat de Lux »

Utloggad trolljägarn

• Silvermedlem
« Svar #38 skrivet: söndag 17, februari 2013, 00:35:45 »
Erfarenheter liknande era får man höra från många håll. Hos de som har en säker politisk övertygelse innan de börjar på lärarhögskolan så slår det givetvis bakut när man försöker skohorna ner omvärlden i genusideologin. Men de som inte har en fast politisk övertygelse när de börjar lärarhögskolan, har garanterat det när de gått ut...

Hursomhelst, för att ge ett exempel på att man måste dansa efter genuspipan redan idag så delar jag denna artikel. En vakt nekar en skäggig karl tillträde till damtoaletten eftersom han är just en skäggig karl, och eftersom damerna blivit förskräckta av hans närvaro. Men den gubben inte, den skäggiga karlen hade nämligen "könsöverskridande identitet" och har därmed blivit diskriminerad och kränkt enligt gällande lagstiftning. Jag överdriver inte i min beskrivning, läs själva:
http://www.friatider.se/man-fick-inte-ga-pa-damtoalett-do-anmaler
Citera
Lina Gidlund, verksamhetschef på Diskrimineringsbyrån, tycker att behandlingen av mannen är upprörande och solklar diskriminering av mannen som kund.

För er som är fast beslutna om att Fria Tider är en hatblogg finns en länk till aftonbladets artikel i artikeln.

Personligen tycker jag endast att kvinnorna på toaletten kan känna sig kränkta, men allt är ju möjligt här i Absurdistan  :'(

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 07:48

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi