Författare Ämne: Tråden för vidare diskussionen från "Sverige och världen 2015"  (läst 26883 gånger)

Inloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
Tråden för vidare diskussionen från "Sverige och världen 2015"
« skrivet: tisdag 08, januari 2013, 16:52:45 »
Tycker det är lite obehagligt med allt snack om SD i denna tråd (och andra). Jag kan i viss mån förstå missnöjesröster på SD som ett sätt att markera att mycket inom politiken behöver rejäl förändring, men är det någon som på fullaste allvar tror eller tycker att SD vid makten vore bra för Sverige?

Så, nu har jag sagt mitt i den debatten. Nu kan jag med gott samvete fortsätta tiga likt tyskarna under WW2 (stort mått av självironi här).

Har själv inte röstat på SD även om jag stöttar deras demokratiska rättighet att uttrycka sig. Min "profetia" är baserad på vad jag tror kommer hända, inte vad jag önskar ska hända. Skippa gärna alla referenser till Nazityskland och liknande, blir så oseriöst. Skippa gärna politiken helt (om det inte rör frågan eller ädelmetaller).
« Senast ändrad: lördag 26, januari 2013, 10:06:41 av mega_n »

sisu

• Gäst
SV: Tråden för vidare diskussionen från
« Svar #1 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 18:02:57 »
Tycker det är lite obehagligt med allt snack om SD i denna tråd (och andra). Jag kan i viss mån förstå missnöjesröster på SD som ett sätt att markera att mycket inom politiken behöver rejäl förändring, men är det någon som på fullaste allvar tror eller tycker att SD vid makten vore bra för Sverige?

Så, nu har jag sagt mitt i den debatten. Nu kan jag med gott samvete fortsätta tiga likt tyskarna under WW2 (stort mått av självironi här).

Då jag själv varit med och skapad denna obehagliga stämning så får jag ta mitt ansvar. Jag är själv ingen som gillar SD något vidare, men om du vill så pratar jag gärna i lugn ton över PM så att du åtminstone kan stilla din oro över oss som tar upp det lilla partiet. Vi kan prata om situationen i Sverige och vad det är som upprör människor och hur det faktiskt ser ut rent statistiskt.

Jag är själv uppväxt i det här landet och mådde också väldigt länge väldigt dåligt när någon nämnde SD eller sa något som alls kunde tolkas som negativt gent emot invandring eller enskilda invandrare(ens att nämna ordet kändes obehagligt). Så jag förstår din utgångspunkt mer än väl.

Som sagt, jag ursäktar för obehaget men förklara mig gärna. Dock inte i denna tråd utan i PM.

Välkommen att skicka om du alls känner dig intresserad av att initiera ett samtal :)

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 19:23:35 »
Ny regering i sverige. Som omedelbart inför moms på guld. Guldet har fortsatt följa den amerikanska statsskulden, dvs uppåt. Obama präglar ett T$ mynt om året och har på så sätt löst finansieringen av budgeten. (Motstridiga mål, inser jag nu, skulden stiger ju inte längre om de präglar mynt, men detta bör driva guldpriset ändå.)

Om (SD) säger jag följande, kul att partiet får nämnas överhuvudtaget, gillar inte "mobbingkampanjen" mot dom. Demokrati=alla får säga och tycka vad dom vill.

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #3 skrivet: onsdag 09, januari 2013, 01:23:13 »
Regeringar med högerextrema inslag i 5-10 europeiska länder. Avskyn mot banker och profitörer kommer som vanligt av demagoger att missriktas mot helt oskyldiga människor. Tilltagande trakasserier mot minoriteter och begynnande inomeuropeiska flyktingströmmar.

Utloggad mandy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: fredag 25, januari 2013, 18:17:13 »

Tycker det är mycket obehagligt med att vissa tycker det är okej att urspungsbefolkningens välfärd och pensioner skall tas ifrån dem och ges till illegala invandrare som så fint heter papperslösa på nysvenska. Antar att du tycker det är väldigt obehagligt att http://www.friatider.se/sd-pa-14-procent. Jag håller med dig fullständigt, hade hoppats på 51% för egen majoritet! Tyvärr så fick SD bara 20% i valet 2014, socialdemokraterna fick 31% och fick majoritet över moderaternas 29% och den sverigefientliga politiken kunde fortsätta, centern, kd, fp, mp och v hamnade under 4% spärren. Sverige kunde nu ifrån att ha varit på andra plats http://avpixlat.info/2012/02/05/preliminar-valdtaktsstatistik-for-2011/ äntligen 2015 ta ifrån Lesotho i Afrika första platsen som världens mest våldtäktsrika land, vilken lycka för alla antirasister!
« Senast ändrad: fredag 25, januari 2013, 18:58:20 av mandy »

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #5 skrivet: fredag 25, januari 2013, 19:58:07 »

Sverige kunde nu ifrån att ha varit på andra plats http://avpixlat.info/2012/02/05/preliminar-valdtaktsstatistik-for-2011/ äntligen 2015 ta ifrån Lesotho i Afrika första platsen som världens mest våldtäktsrika land, vilken lycka för alla antirasister!
[/quote]

Jag är antirasist (som i motsats till rasist) och jag blir inte det minsta lycklig av att någon våldtas. 2015 är jag också antirasist och kommer inte då heller då bli det minsta lycklig över att någon våldtas. Jag blir snarare lite olyckligare varje gång jag hör talas om att någon blir våldtagen.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: fredag 25, januari 2013, 21:26:38 »
En massa ord...
Och där kom den ja! En liten fläkt av Flashback bland våra glimmande metaller. Ett flammande brandtal med större delen av favoritglosorna väl samlade i något fåtal meningar. Ursprungsbefolkning, papperslös, nysvenska, 51% till SD, sverigefientlig, våldtäkt, Afrika, antirasist etc. Allt enligt gängse mall, och givetvis med stöd av de oberoende auktoriteterna inom vetenskap och vetande, - "fria tider" och "avpixlat".
Kanske inte ett av de mest orginella inläggen på nätet, men anmärkningsvärt är dock att ordet "dem" används någorlunda korrekt. Bra jobbat!  :D

Demokrati=alla får säga och tycka vad dom vill.
Demokrati=folkstyre 

I en demokrati hålls yttrandefriheten högt men är aldrig total, dvs. alla får självklart inte säga och tycka vad de vill om tex. försvars- och industrihemligheter, rikets säkerhet eller liknande.
En av finesserna med principen är dock att vi har möjlighet att sitta här på forumet och utbyta åsikter utan risk för repressalier från staten.
Individen får givetvis uttrycka sina åsikter, men (och det här glömmer märkligt nog många) övriga har lika stor rättighet att säga emot. D.v.s. det är ingen rättighet att vara oemotsagd.
Dock har vi (lokalt) här på forumet att rätta oss efter ÄF.s lokala regler, vilket (förhoppningsvis alla inser) inte har ett skvatt med mänskliga rättigheter att göra.

För övrigt så spår jag att världen är en sämre plats att bo på 2015 än 2014, samt att den allbegåvades ask nu kommer att släppa ut allsköns elände. Jag har med glädje fel i båda spådomarna ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: fredag 25, januari 2013, 21:46:43 »
En massa ord...
Ännu fler ord..

Givetvis har alla här rätt att yttra sig och även ge gemäle på vad som debatteras, så länge det sker inom forumets regler, givetvis. Men, innan tråden blir för off-topic: håll er till ämnet. Vill någon fortsätta debattera, starta hellre en ny tråd för detta.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #8 skrivet: fredag 25, januari 2013, 22:17:55 »
Siffermannen,

Jag kan personligen uppskatta forumet att invandringsdebatten uteblivit här. Det känns som det finns tillräckligt av platser för det på nätet ändå. Med det inte sagt att jag inte har en åsikt om frågan, det har jag. Däremot är det skönt om den diskussionen kan tas på forum som är avsedda för det och för de som vill diskutera frågan där.

Är demokrati = folkstyre eller är det pöbelvälde? Har vi verkligen en demokrati (i bemärkelsen folkstyre)? Går vi mot ett mer öppet eller ett mer slutet samhälle?

För egen del tycker jag vi går mer mot ett kontrollsamhälle. Vi har lagar som möjliggör för både svenska och utländska säkerhetstjänster att inte bara läsa det här meddelandet utan också utan brottsmisstanke försöka spåra mig som skrivit det. Som kan ta del av min bankinformation.

Vi har i europaparlamentet sett initiativ för att bloggare på fullt allvar ska registreras. Till och med svenska EU-parlamentariker talar om att internet annars riskerar att ”förorenas”. Vi har betydligt fler lagar idag än för 20-30 år sedan. Alltså betydligt fler lagar som förbjuder oss olika saker. Samtidigt är det största hotet mot min frihet samhällsutvecklingen och den ökade kriminalitet som finns. Jag är jävligt trött på att i mitt yrke bevittna olika bedrägeriförsök. Att bevisen ligger framför näsan på poliser som helt öppet skiter i det. Ett samhälle där en 17-årig flicka kan bli skjuten i huvudet av en känd brottsling och där straffet blir två år och åtta månader, vilket i realiteten förkortas avsevärt.

Jag lutar allt mer också åt att samhället är att likna vid pöbelvälde. Samhällsutvecklingen blir därefter.
« Senast ändrad: fredag 25, januari 2013, 22:25:06 av Åbama »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: lördag 26, januari 2013, 01:25:39 »
Med risk för att få skäll av Räven så gör jag ändå en kort replik. Detta gäller alltså för 2015  :)
Siffermannen,

Jag kan personligen uppskatta forumet att invandringsdebatten uteblivit här. Det känns som det finns tillräckligt av platser för det på nätet ändå.

Det var precis min poäng. Och när man nu skall diskutera dessa frågor, så bör det ske med bistånd av sitt intellekt och inte floskler och slagord. Annars blir det enbart slöseri med tid.
Vad det gäller synen på folket/pöbeln så vill jag kort hänvisa till C Darwin och begreppet "fit" (ung. bäst anpassad/anpassningsbar för att föra gener vidare). "Ekonomernas" tolkning (stark, överlägsen, intelligentast) är helt enkelt fel. Naturen skiter fullständigt i nationalekonomers teorier och premierar robusthet och kvantitet för långvarig fortlevnad. Den långsiktiga innebörden av detta kan vara värt en tanke innan man blåser till attack mot väderkvarnarna. För övrigt så har jag ännu inte träffat någon som ser sig själv som pöbel, utan det verkar alltid vara "dem andra" ;) -Märkligt!

Min tredje förutsägelse är alltså att evolutionen (inkl. det naturliga urvalet) även fortsätter under 2015.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #10 skrivet: lördag 26, januari 2013, 02:11:14 »
För övrigt så har jag ännu inte träffat någon som ser sig själv som pöbel, utan det verkar alltid vara "dem andra" ;) -Märkligt!

Min tredje förutsägelse är alltså att evolutionen (inkl. det naturliga urvalet) även fortsätter under 2015.

Tja, någon klok person myntade en gång "man kan kämpa mot gravitationen, men aldrig vinna mot den". Samma sak gäller mot evolutionen, den kan förnekas men det betyder inte att den inte existerar. För att göra silverräven glad då håller jag givetvis med om att det fortsätter under 2015. :)

Givetvis är "pöbeln" också alltid någon annan.  ;)

Poängen är, varför rösta vart fjärde år om man så totalt ändå struntar i vad man röstar fram? En annan aspekt blir givetvis, om tillräckligt många har sin utkomst från andras inkomster, exempelvis byråkrater och bidragstagare, kommer de alltid att rösta för att någon annan ska betala deras uppehälle.

Det är rätt avslöjande att titta på statistik hos valnämnden, vad områden med en stor mängd bidragstagare röstar på, jo på de som lovar fortsatt bidragsförsörjning.

Pöbelvälde är att likna vid när tre skeppsbrutna röstar om att äta upp de andra två i en livbåt med totalt fem överlevande. De skulle sannolikt också försvara sitt agerande med att det var demokratiskt.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Tråden för vidare diskussionen från "Sverige och världen 2015"
« Svar #11 skrivet: lördag 26, januari 2013, 10:08:08 »
Här vi prata och tjata :)

Tråden uppdelad. /Mod

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: lördag 26, januari 2013, 15:31:06 »
Jag vill på intet vis rättfärdiga eller borförklara människors handlingar med att de endast agerar enligt sina evolutionära instinkter. Dock är det alltid viktigt att sätta in skeenden och beteenden i en kontext. Om inte annat, så för sin egen sinnesfrids skull :)
De egenskaper, vilka evolutionärt varit vitala för människans framväxande dominans på klotet, slutar inte att verka bara för att vi har en IPad i händerna. Vår motvilja till att acceptera hur stor del av vårt liv som styrs av dessa "primitiva" drifter står dock i stark kontrast till vårt hyllande av rationellt och logiskt tänkande.
Skillnaden mot förr är att vissa enskilda individer numera besitter kapacitet till att påverka så många, med en sådan hastighet, att kontrollerande motreaktioner alltid ligger steget efter. Och ju mer vi försöker att intellektuellt förklara diverse stolligheter med logik, desto mer upprörda tenderar vi att bli (inkl. undertecknad) :-[

varför rösta vart fjärde år om man så totalt ändå struntar i vad man röstar fram?

Förklaringen är helt enkelt tradition och anpassning. Juvenalis 2000 år gamla observation är lika aktuell idag som då. Så länge vi har vårt "bröd och skådespel" och armodet inte blir alltför stort, så struntar de flesta i om kejsaren har en allt för stor tilldelning av vindruvor och ungmöer. De ser ingen poäng med att gå och vända på alla stenar i skogen för att leta otäckheter. Känner man att tillvaron är tillräckligt bra, så finns det inga skäl att anstränga sig ytterligare. Även detta är en naturlig princip vilken vi kan studera överallt.

Vi kan glömma att alla planetens individer plötsligt skulle uppnå nirvana och förstå, agera och lösa alla sina uppgifter enligt en (för oss alla) optimerad modell. Det är alla ekonomers våta dröm, och kommer följdaktligen så förbli. Det är bara att acceptera att naturen gynnar "medelmåttan" och att de flesta människor är medelmåttor på det mesta. Resultatet blir föjldaktligen därefter.
Å andra sidan kan man prata tro och religion, och alltid hävda att människan (guds avbild) står över detta, för så står det i bibeln. Men det är en helt annan historia, vilken andra får dryfta om utan min medverkan.

Den som är okunnig ??? om sin historia, står blind 8) inför framtiden.
« Senast ändrad: lördag 26, januari 2013, 16:36:59 av 2818181 »

Utloggad mandy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #13 skrivet: lördag 26, januari 2013, 18:07:39 »
och givetvis med stöd av de oberoende auktoriteterna inom vetenskap och vetande, - "fria tider" och "avpixlat".
Kanske inte ett av de mest orginella inläggen på nätet, men anmärkningsvärt är dock att ordet "dem" används någorlunda korrekt. Bra jobbat!  :D

Eftersom du vill ha det till att mina länkar har låg trovärdighet så skall jag för din skull klargöra att:
SD på 14% kommer från Sentio nu i januari, tror nog du kan googla fram det utan större problem om du tycker länken jag bifogade verkade tvivelaktig.
Vad det gäller våldtäktstatistik som ger Sverige den föga imponerande andraplatsen i världen, så kommer den ursprungligen från en FN-rapport http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/Crime-statistics/Sexual_violence_sv_against_children_and_rape.xls

Blev faktiskt riktigt förvånad att epitet som rasist och nazist inte kom haglandes ifrån dig, det brukar vara brukligt för att effektivt tysta sin motståndare i dessa sammanhang, däremot kom det en viss form av dumförklaring.

sisu

• Gäst
SV: Tråden för vidare diskussionen från "Sverige och världen 2015"
« Svar #14 skrivet: lördag 26, januari 2013, 19:08:50 »
Alla som inte är glada över dagens Sverige uppmuntrar jag att snabbast skissa på en plan för hur ni ska dra från landet. Att stanna och sura gör ingen glad, landet har redan fått en sådan "make over" att det vore omoraliskt att sluta nu. SD kanske får 20% i nästa val, men betänk att 80% INTE röstar på dem. Låt dem ha landet på deras eget sätt och bete er svenskt nog och maka på er!

Att gnälla över Sverige är som att gråta över spilld mjölk. Var istället positiv och stöd byggandet av den svenska utopistaten som sker i detta nu.

Invandringen till Sverige måste få fortsätta, så är det bara.

Om man är emot det så är man ingen människovän, så är det bara.

Vi som vågar stå upp för en generös och öppen attityd är inte rädda eller osäkra.

Stå upp för Genus, mångfald, homokamp och psykreformen. Detta är det svenskaste vi har och vi bör vara glada för vad landet går ut på numera. Sveriges historiska uppgift är att bli en brandfacka för dessa idéer eller att bara brinna...
« Senast ändrad: lördag 26, januari 2013, 21:24:26 av sisu »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 07:48

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32