Författare Ämne: Ny medlem - d_g_s  (läst 5969 gånger)

Utloggad d_g_s

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 1
Ny medlem - d_g_s
« skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 18:53:42 »
Hej alla,

Jag är ny på forumet och eftersom det rekommenderas av de som driver sidan (och jag kan förstå poängen) tänkte jag skriva en rad här om mig själv innan jag gör andra inlägg.

Jag postade först presentationen i välkommen-tråden men ser nu att de flesta verkar göra sin egen tråd.

Det känns ju lättare att hitta, mer strukturerat och lätt att länka till från andra trådar eller PMs vid behov, så jag raderade mitt inlägg i den tråden och gör så här som ni andra. :)

Mitt metall-intresse växte fram för ett tiotal år sedan då jag lärde mig om fractional reserve banking och mycket annat mer eller mindre relaterat till bankväsendet och valutor.

Mest har mitt intresse haft att göra med enkla saker som Maple Leafs, Silver Lunars, Pandor, Krugerrands, Pamps, Valcambis, Heraeus m.m.

På senare år har jag också blivit intresserad av börsen, certifikat, blockchain, m.m.

Som person vill jag säga att jag är rak, ärlig och välvillig. Det kommer kanske från mor min. :) 

Omväxling är nåt jag gillar så jag varierar ibland var jag bor i världen.

Sedan 2020 har jag mest bott Sverige sen flygresor blev lite krångligare. Lite bekväm har jag kanske blivit.

För tillfället är hemmet Malmö och jag är också hemma i Stockholm och i "Gyllene Tider-staden".

Jag har livnärt mig som egenföretagare i ett par årtionden och just nu har jag en idé jag ska söka samarbetspartners för. Mitt förra huvudprojekt har jag lämnat över till en stad som nu tar hand om min bebis och kanske blir detta min nya, det beror lite på responsen från stad och företag som jag söker samarbete med.

Jag vill skapa världens bästa och lyckligaste mötesplats som ger band annat ensamma och deprimerade från alla samhälls-skikt en plats där de kan må bra och vara sociala. Givetvis är glada personer lika varmt välkomna och kanske även behövda för att liva upp stämningen. :D

Jag vill också att de som behöver tillskott i kassan så här i inflationstider alltid har chansen att spontant utföra olika små arbetsuppgifter och uppdrag ihop på mötesplatsen, för att jobba ihop tillräckligt för att inte känna akut ekonomisk stress.

Det här konceptet är något som jag egentligen tycker är en uppgift för stat, landsting eller kommun att utveckla, något de borde serieproducera som komplement eller alternativ till att leka slumpmässig jultomte med socialtjänsten till exempel.

Men där de inte är kreativa nog eller har visioner kan kanske vi medborgare visa vägen och sen kan städer kopiera oss när det finns proof of koncept, i vanlig ordning. :D

Om någon tycker idén är intressant och vill höra mer och kanske hjälpa till på nåt sätt så är ni varmt välkomna att höra av er.

Eller om ni är allmänt trevliga personer och kanske delar mitt intresse för blockchain eller annat. 

Social fritid har jag inte så supermycket av själv för tillfället faktiskt. Några träningssessions i veckan med några vänner och bad med vänner på sommaren och lite familjevisiter. Funderar på en del vinterbad i år med.

Annars jobbar jag mest med sånt som jag tycker är kul och meningfullt och gärna ihop med trevliga partners.

Det blev långt det här, men sån är jag i alla fall. Jag skulle behöva göra ett par trådar till, så vi ses kanske där!

Här kommer en fråga också. Jag noterade just att auktions-trådarna verkar i princip tomma för det mesta. Är det för att ni här inte gillar det konceptet, eller för att folk skickar sina bud privat?

Som säljare känns ju auktionsformat rätt ultimat på det sättet att man kan vara lite lugnare för att man inte gjort bort sig helt och sålt nåt alldeles för billigt.

Men som köpare kanske det inte är lika kul med auktion som att göra jättebra kap?

Vi ses!

« Senast ändrad: torsdag 20, oktober 2022, 19:05:21 av d_g_s »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
SV: Ny medlem - d_g_s
« Svar #1 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 19:29:51 »
Välkommen i gänget!

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #2 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 19:30:12 »
Välkommen hit!

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #3 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 19:34:46 »
Välkommen till forumet!

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #4 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 20:32:30 »
d(a)g_s för en ny medlem på Ädelmetallforumet. Välkommen!

Om det som du tog upp med auktioner så skulle jag vilja säga följande:

Jag tror att Ädelmetallforumet är något för litet för "auktioner". Lägger du ut ett objekt under "normalpris" så kan det gå för billigt.
På Tradera har du hela svenska folket som presumtiva budande, medan på Ä.forumet det rör sig om, jag skulle säga under 100 personer som är aktiva.
Lägger du i stället ut ett objekt till "rätt" pris så kan du få napp, men i vart fall inte behöva sälja det för billigt.

Utloggad d_g_s

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 20:44:24 »
Tack allihop och tack Sarek för din summering angående auktioner.

Jag var på väg att lägga ut en första men avvaktar lite. Gjorde en liten förfrågan så länge istället i medlemsforumet.

Haha, fyndigt med d(a)g_s.  :D

Inloggad Philip

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #6 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 20:57:23 »
Hej och välkommen!

Utloggad Destabilized

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #7 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 21:33:35 »
Välkommen hit! Mycket trevligt med fler kryptoentusiaster här på forumet. Det är vanligare med positiva kommentarer när det kommer till kryptovalutor på Ädelmetallforum än på andra forum (förutom kryptoforum såklart). Här finns en större förståelse tror jag och det är väl ganska logiskt.
Om du vill lägga upp en annons så kan du även byta ädelmetall mot krypto istället för den trista Swish ;)

Ha det!

Utloggad d_g_s

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 22:32:03 »
Tack ska ni ha!
Ja kul att det finns fler positiva till sånt här.
Och ja det är ju tänkbart med en portion av betalning i det ena och en portion i det andra med.  :)

Inloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 88
« Svar #9 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 22:54:44 »
Välkommen! :)

Utloggad Gimli

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #10 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 23:02:56 »
Välkommen!

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #11 skrivet: torsdag 20, oktober 2022, 23:03:50 »
Varmt välkommen!

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #12 skrivet: fredag 21, oktober 2022, 01:36:20 »
Välkommen :)
Nämnas bör väl att en hel del handel sker med dom kontakter man odlat på forumet genom åren.
Så ofta tas kontakt direkt via PM för köp och sälj.
Men guldet handlas oftast smidigt och snabbt här till spot eller som många skriver,
"mellan köp och sälj på Tavex" vilket oftast landar just på spot :)

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #13 skrivet: fredag 21, oktober 2022, 02:24:30 »
Välkommen!  :)

Utloggad d_g_s

• Kopparmedlem
  • **