Författare Ämne: Bankfack allmänna villkor  (läst 50308 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
Bankfack allmänna villkor
« skrivet: tisdag 08, januari 2013, 11:49:23 »
Jag gick runt bland bankkontoren tidigare idag och frågade om bankfack och bad att få se dem osv. På alla ställen ville jag även ha en kopia på de allmänna villkoren för att ha bankfacket så att jag kunde ta hem och läsa på.

På Nordea tittade de på mig frågande och började rota i datorn och hade ingen aning om var de kunde hitta dem. På SEB tittade banktjänstemannen på mig som om jag var dum i huvudet och sa rakt ut "det är aldrig nån som har frågat efter dom förut."

:o

Brukar inte folk vilja läsa igenom avtal innan de skriver på dem?

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
SV: Bankfack allmänna villkor
« Svar #1 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:01:02 »
Jag gick runt bland bankkontoren tidigare idag och frågade om bankfack och bad att få se dem osv. På alla ställen ville jag även ha en kopia på de allmänna villkoren för att ha bankfacket så att jag kunde ta hem och läsa på.

På Nordea tittade de på mig frågande och började rota i datorn och hade ingen aning om var de kunde hitta dem. På SEB tittade banktjänstemannen på mig som om jag var dum i huvudet och sa rakt ut "det är aldrig nån som har frågat efter dom förut."

:o

Brukar inte folk vilja läsa igenom avtal innan de skriver på dem?

Kunskapen om bankfack verkar vara mycket dålig hos bankerna, när jag skaffade mitt var dom två personer, ändå tog det en timma då dom först inte hade en aning om jag fick förvara guld och silvermynt där, tillslut fick jag infon om att det är helt ok, men dom ersätter inte om det skulle hända något.. sen tog det nästan en halvtimma för dom att få i låskolven i facket;)...

Tror personligen inte så många läser igenom villkoren. Vill man ha ett bankfack får man gå dit man är kund, finns inget att välja på helt enkelt..

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:04:42 »
Väldigt få som jag förstått det. Knappt så att de anställda på bankerna vet villkoren.

En person jag känner började nyligen att hyra ett bankfack och stoppade in en hel del pengar i det. Banken hade inte ens informerat om att det inte är tillåtet.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:09:01 »
Väldigt få som jag förstått det. Knappt så att de anställda på bankerna vet villkoren.

En person jag känner började nyligen att hyra ett bankfack och stoppade in en hel del pengar i det. Banken hade inte ens informerat om att det inte är tillåtet.

Det kan man iofs påstå att banken har eftersom det uttryckligen står i de allmänna villkoren att man inte får ha kontanter i facket, något som hen godkände för att få hyra det.

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
« Svar #4 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:12:08 »

Det kan man iofs påstå att banken har eftersom det uttryckligen står i de allmänna villkoren att man inte får ha kontanter i facket, något som hen godkände för att få hyra det.

Konstigt att man får ha guld och silvermynt, då dessa är betalmedel..

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #5 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:16:43 »

Konstigt att man får ha guld och silvermynt, då dessa är betalmedel..

Men det får du ju inte! (Åtminstone enligt vissa banker.)
Gällande betalningsmedel får du inte ha i bankfack. Däremot samlarmynt...

Kolla gärna min gamla undersökning/rant om bankfack ifall ni inte redan sett den...

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=435.msg3604#msg3604

/mega_n

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:18:07 »
Vill man ha ett bankfack får man gå dit man är kund, finns inget att välja på helt enkelt..

På Nordea behövde man vara "premiumkund" eller nåt sånt för att få hyra. På SEB verkade det räcka med att ha ett konto i banken.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:41:49 »
Hur förtroendeingivande är det för övrigt att det allmänna avtalet för Värdefack/Servicefack som SEB lämnade ut till mig innehåller stavfel?

Under punkt 7, 4:e stycket (min emfas):

"Banken har rätt att säga upp kontratktet med två månaders uppsägningstid [...] "

Jag kanske är övernitisk, men eftersom hela poängen med sådana här texter är att /exakt/ definiera vad som gäller om något händer så sänker dylika slarvfel förtroendet för helheten.

Inloggad MrNook

• Administratör
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 11
  • Allt som glittrar är guld
« Svar #8 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 12:46:18 »
Jag har säkert skrivit det förr, men i så fall gör jag det igen: när jag ringde mitt lokala Swedbankkontor och frågade om de har bankfack man kan hyra fick jag som svar att de inte visste.

Hur i hela friden kan man jobba på en bank och inte känna till huruvida man erbjuder bankfack eller ej?

EDIT: Jag kom precis på att när jag var på Nordea i ett annat ärende passade jag på att fråga om det fanns bankfack. De svarade ja. Jag frågade då om det fanns något jag kunde få läsa om det eftersom jag har läst att man inte direkt kan stoppa vad som helst i det. Givetvis ville jag veta vad det skulle kosta också. Då fick jag svaret "Nej... det finns ju inte det", och sedan bytte tanten samtalsämne. Proffsigt.
« Senast ändrad: tisdag 08, januari 2013, 12:48:57 av MrNook »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 13:29:07 »
En person som jobbar i kassan hos bankerna (åtminstone i de större städerna) verkar inte behöva kunna nånting utom att söka på deras intranät. Så fort man har en fråga som kräver svar som inte finns där måste man boka tid hos en bolånerådgivare eller en personlig bankman och allt vad det nu heter.

Han på SEB som jag nämnde ovan reagerade inte ens på att jag sa att jag var intresserad att byta bank till dem. Han tog inte mitt namn och kontaktuppgifter och försökte se till att de kontaktade mig. Det enda han erbjöd var att jag själv skulle ringa till deras telefonbank för att boka tid med nån investeringsmupp. Kundtillvändhet = noll.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 13:36:57 »
Min samlade uppfattning om bankernas bankfack är att det är en tjänst de knappt tjänar några pengar på, och därför inte är särskilt intresserade av att marknadsföra. De tjänar mer på att låna ut pengar, och därför gissar jag att det är vad säljarna på kontoren får lära sig. Själva bankfacken ses troligen bara som en extratjänst till redan trogna kunder.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #11 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 13:57:36 »
I min lokala självständiga sparbank gick det utmärkt att av tanten i kassan få ett bankfack inkl. villkoren.
På frågan vad som fick förvaras var hon mer svävande.

Ställde då frågan via mail vad jag tänkte stoppa in typ Krugerrand-tackor-silver maples mm. och frågade hur de såg på detta.

Fick positivt svar och har sparat mailet.
Bättre fråga via mail än att få ett muntligt svar då det muntliga saknar bevisvärde,

Utloggad SilverGroover

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
« Svar #12 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 14:53:21 »
En bra tråd!

Jag rinde kundtjänsten på min bank (handelsbanken) idag. I deras allmäna villkor står det att kontanter inte får förvaras i bankfacken.

Min fråga var således om deras definition av kontanter innefattar investeringsmynt med nominellt värde (ex Silver Eagles).

Efter att ha konsulterat en kollega svarade han att med kontanter avses "en bunt sedlar" och att en myntsamling var helt ok.

För att vara på den säkra sidan så mailade jag även samma fråga till deras support för att få ett skriftligt svar. Kan vara bra att ha det på papper.

Mvh,
SG

Utloggad zealot

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #13 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 15:33:34 »
En bra tråd!

Jag rinde kundtjänsten på min bank (handelsbanken) idag. I deras allmäna villkor står det att kontanter inte får förvaras i bankfacken.

Min fråga var således om deras definition av kontanter innefattar investeringsmynt med nominellt värde (ex Silver Eagles).

Efter att ha konsulterat en kollega svarade han att med kontanter avses "en bunt sedlar" och att en myntsamling var helt ok.

För att vara på den säkra sidan så mailade jag även samma fråga till deras support för att få ett skriftligt svar. Kan vara bra att ha det på papper.

Mvh,
SG

Så fort det är lagligt betalningsmedel får du inte ha det i bankfacket. Dvs ASE, maples, philharmoniacs etc är förbjudet. Annars skulle folk kunna dumpa 100 tusen i femkronor i bankfacket som sin "myntsamling".

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 15:46:18 »
En bra tråd!

Mvh,
SG

Så fort det är lagligt betalningsmedel får du inte ha det i bankfacket. Dvs ASE, maples, philharmoniacs etc är förbjudet. Annars skulle folk kunna dumpa 100 tusen i femkronor i bankfacket som sin "myntsamling".

Min egen uppfattning (lita därför inte på detta) är dock att beskedet SilverGroover fick är hållbart. Skatteverkets tolkning av Silver Eagles osv är att de i första hand inte är en valuta i Sverige, annars hade fått momsfrihet eller åtminstone reducerad sådan likt i Tyskland. De betraktas därför åtminstone av staten som en metallbit och inte en valuta. Handelsbanken i SGs fall har tydligen gjort en liknande tolkning, vilket enligt min åsikt borde betrakta mynten som "samling" i stället för valuta. Jag tror banken gör skillnad på om det gäller giltig svensk valuta (kontanter) eller ej.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 07:48

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi