Författare Ämne: Bankfack allmänna villkor  (läst 50299 gånger)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Bankfack allmänna villkor
« Svar #15 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 15:49:48 »
Så fort det är lagligt betalningsmedel får du inte ha det i bankfacket. Dvs ASE, maples, philharmoniacs etc är förbjudet. Annars skulle folk kunna dumpa 100 tusen i femkronor i bankfacket som sin "myntsamling".

Detta tror jag också är sant, oavsett vad kundtjänstmedarbetare eller potentiellt oförstående jurister hänvisar till. When the shit hits the fan och nåt händer ett bankfack (brand eller stöld eller whatever) så kommer man inte få en spänn av banken om innehållet var Maples eller liknande.

Utloggad SilverGroover

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 15:54:02 »
En bra tråd!

Jag rinde kundtjänsten på min bank (handelsbanken) idag. I deras allmäna villkor står det att kontanter inte får förvaras i bankfacken.

Min fråga var således om deras definition av kontanter innefattar investeringsmynt med nominellt värde (ex Silver Eagles).

Efter att ha konsulterat en kollega svarade han att med kontanter avses "en bunt sedlar" och att en myntsamling var helt ok.

För att vara på den säkra sidan så mailade jag även samma fråga till deras support för att få ett skriftligt svar. Kan vara bra att ha det på papper.

Mvh,
SG

Så fort det är lagligt betalningsmedel får du inte ha det i bankfacket. Dvs ASE, maples, philharmoniacs etc är förbjudet. Annars skulle folk kunna dumpa 100 tusen i femkronor i bankfacket som sin "myntsamling".

Får jag fråga vad du grundar ditt påstående på? Jag säger inte att du har fel, är intresserad av att veta mer i ämnet.

Det hela blir extra intressant då jag just pratat med banken och de godkännt lagring av investeringsmynt med nominellt värde.

Viktigt att verkligen ha bilden klar innan man lägger in sakerna i facket.

Mvh,
SG

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #17 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 16:06:20 »
I (tex) Nordeas avtal så står det inget om "svenska kronor" eller liknande. Det står att det är förbjudet med "kontanter". Det står dessutom tydligt: "Banken ersätter aldrig förlust av kontanter som förvarats i facket".

Är ett mynt som godkänns som lagligt betalningsmedel i ett land nånstans i världen "kontanter"? Jag är ingen expert men om det handlar om huruvida banken skall betala ersättning eller ej så är jag övertygad om att deras jurister /då/ kommer att hävda att krugerrands etc räknas som kontanter.

Jag kan dock säga att detta problemet inte oroar mig särskilt mycket. Jag kommer att fortsätta att ha "kontanter" i mina bankfack oavsett, eftersom det iallafall är säkrare för mig än att ha hemma i garderoben.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #18 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 16:40:59 »
Viktigt är att dokumentera det man stoppat in i facket utifall något oförutsett inträffar.
Det underlättar bevisbördan vad man haft, naturligtvis har man även sparat dokumentation från införskaffandet.

Better safe than sorry

Utloggad zivkov

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #19 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 18:29:09 »
Interessant fråga!
Jag var på banken (Nordea) i ett ärende förra veckan och ställde just denna fråga till min personliga bankkontakt. Jag förklarade att det rörde sej om investeringssilver med nominellt värde på en eller några dollar.
Fick som svar att det absolut inte var något som helst problem och att det bara var att välja vilken  storlek
på bankfack man önskade. 

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #20 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 18:36:08 »
Vet någon vad ett bankfack kostar?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #21 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 18:40:20 »

Från ca 400-500kr i min bank. Jag vet att ett mellanstort kostar runt 1000kr. Gissar att stora kostar typ 2000kr...

/H
« Senast ändrad: tisdag 08, januari 2013, 18:43:49 av mega_n »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
Bankfack allmänna villkor
« Svar #22 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 18:42:26 »

Runt 400-500 per år för den minsta sorten, dvs runt 7 cm högt. Större skåp, ungefär dubbelt så högt kostar ungefär en hundralapp till. Men det beror på vilken bank du har och vilket bankkontor det är. Alla skåp är inte lika stora.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
« Svar #23 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 19:01:03 »
Om ni nu ändå skall ha ett bankfack för att förvara ert PM i kanske det är en bra ide att i framtiden beställa till "poste restanteadress" i Norge. Då slipper ni momsen ju. Här finns det Bankbokser.
http://terra.papirfly.no/ptop/PDF/9240_Utskrift.pdf

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
« Svar #24 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 19:03:41 »

Runt 400-500 per år för den minsta sorten, dvs runt 7 cm högt. Större skåp, ungefär dubbelt så högt kostar ungefär en hundralapp till. Men det beror på vilken bank du har och vilket bankkontor det är. Alla skåp är inte lika stora.

450kr om året ger jag för minst facket som räcker utan minsta problem för mig, är inte speciellt högt, men ganska djupt. Har Swedbank.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #25 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 19:53:31 »
Interessant fråga!
Jag var på banken (Nordea) i ett ärende förra veckan och ställde just denna fråga till min personliga bankkontakt. Jag förklarade att det rörde sej om investeringssilver med nominellt värde på en eller några dollar.
Fick som svar att det absolut inte var något som helst problem och att det bara var att välja vilken  storlek
på bankfack man önskade.

Silver är tungt och skrymmande så välj ett fack nederst.

Hos min bank kostar ett litet 200kr/år - mellan vet jag ej - stort kostar 450kr/år

Guld_500

• Gäst
« Svar #26 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 20:06:45 »
Lite OT men vad tror ni om att hyra det minsta förrådet på Shurgard och ställa ditt ett kassaskåp?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #27 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 20:10:13 »
Om ni nu ändå skall ha ett bankfack för att förvara ert PM i kanske det är en bra ide att i framtiden beställa till "poste restanteadress" i Norge. Då slipper ni momsen ju. Här finns det Bankbokser.
http://terra.papirfly.no/ptop/PDF/9240_Utskrift.pdf

Det är en smart idé som jag redan kollat upp vid ett tidigare tillfälle. Minns inte vilken handlare det rörde sig om, men de skickade inte till poste resistanteadresser överhuvudtaget. Tror tyvärr att de gäller de flesta ädelmetallhandlare utomlands.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #28 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 20:13:37 »
Kan man lita på att få ut allt från sitt bankfack vad som än händer?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #29 skrivet: tisdag 08, januari 2013, 20:33:35 »
Lite OT men vad tror ni om att hyra det minsta förrådet på Shurgard och ställa ditt ett kassaskåp?

Jag gjorde en snabbundersökning för ett tag sedan och kom fram till att det nog inte är så bra.
Kommer inte ihåg var det skulle kosta men...
Har för mig att det inte ens det minsta förrådet var direkt billigt/månad samt att de allmänna villkoren sa något om att de inte försäkrade värdesaker/och eller hade ett ganska litet maxbelopp...
Men kolla gärna upp detta då jag inte minns exakt...

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 07:48

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32