Vill gärna köpa in lite guld från england, enligt tullverket ska investeringsguld vara tull och momsfritt, gäller det för UK också då brexit? På tullverket står det "Tänk på att om varan är för liten kan den istället klassificeras som smycke och då kan du behöva betala avgifter" fast om det klassas som investeringsguld är det som sagt tull och momsfritt, gäller det för UK?
Citat från: AndrewJackson72 skrivet söndag 17, oktober 2021, 20:27:41Vill gärna köpa in lite guld från england, enligt tullverket ska investeringsguld vara tull och momsfritt, gäller det för UK också då brexit? På tullverket står det "Tänk på att om varan är för liten kan den istället klassificeras som smycke och då kan du behöva betala avgifter" fast om det klassas som investeringsguld är det som sagt tull och momsfritt, gäller det för UK?Ja.Investeringsguld är tull- och momsfritt vid införsel till Sverige och det är till Sverige du för in varan. Om det sedan kommer från ett annat EU-land, från Storbrittannien eller från Månen skall i teorin inte spela någon roll, men givetvis kan någon nitisk tullare ha missförstått saker och ting och då får man stå på sig.Jag har både fört in och fört ut diverse guldmynt under åren, inklusive till och från Storbrittannien, och jag har aldrig behövt betala tull. Det värsta som hänt har varit att det en gång blev diskussion om ett mynt är investeringsguld eller numismatiskt. Då hjälpte det att ha koll på EUs lista på investeringsguldmynt. Men det är ytterst ovanligt, i de allra flesta fall har det bara varit ”Vad är det här? Aha, två guldmynt. Ok”.Det sagt så har man ingen skyldighet att deklarera att man för in guldmynt (så länge inte värdet är för högt). Så normalt påpekar jag inte det och det är minst sagt ovanligt (även om det händer) att det ens uppmärksammas. Mycket vanligare att t ex säkerhetskontrollen på Heathrow sniffar upp ett guldmynt än att Arlanda gör det (vilket ju inte är så konstigt, eftersom säkerhetskontrollen görs när man går på flyg och tullkontroll när man går av).Nu fattar jag att du sade ”beställa”, inte att du tänkte åka och hämta det. Men det skall vara samma regler, FWIW.
Tittade precis på Gränsbevakarna Sverige. Där hade en person tagit in några gramm 24k guld från ett land utanför EU. De åkte på att betala moms. Vad är det som gäller?
Citat från: hof skrivet tisdag 14, mars 2023, 20:54:59Tittade precis på Gränsbevakarna Sverige. Där hade en person tagit in några gramm 24k guld från ett land utanför EU. De åkte på att betala moms. Vad är det som gäller?Du kan inte kolla vilken säsong och avsnitt det var så man kan ta sig en titt?
Jag har köpt guld både från Royal mint i england och bullionbypost det senast halvåret.Guldet från royal mint fick jag betala skatt/moms och tull på men skatt/momsen får man tillbaka om man skickar in lite papper till tullverket.Bullionbypost skickade mitt paket via frankrike så inga extra avgifter där, men det är ju ingenting jag kan garantera att dom gör med alla beställningar.
Någon som testat och vet hur det ligger till om man köper från t.ex England eller USA ?
Citat från: zodiac skrivet lördag 01, april 2023, 23:38:02Någon som testat och vet hur det ligger till om man köper från t.ex England eller USA ? Jag har köpt direkt från England ett par gånger, men slutade när ett paket kom bort och det blev en massa strul när leverantören (Royal Mint) skyllde på Royal Mail som skyllde på Postnord. Det redde ut sig till slut men jag vill inte ha sånt trassel fler gånger. Såvitt jag kan komma ihåg har jag aldrig fått någon begäran om vare sig tull eller moms från något av dessa köp. En gång har jag även köpt silver direkt från USA, men inte heller då fått någon momsbegäran.Jag handlar fortfarande både i England och USA, men använder numera alltid en lokal leveransadress, vilket alltid funkat bra. Då utgår ju även alla tull och momsfrågor normalt.
Citat från: august skrivet söndag 02, april 2023, 15:39:54Citat från: zodiac skrivet lördag 01, april 2023, 23:38:02Någon som testat och vet hur det ligger till om man köper från t.ex England eller USA ? Jag handlar fortfarande både i England och USA, men använder numera alltid en lokal leveransadress, vilket alltid funkat bra. Då utgår ju även alla tull och momsfrågor normalt.Vill du utveckla vad du menar med lokal leveransadress och förklara lite mer hur du gör för det ska bli enklast?
Citat från: zodiac skrivet lördag 01, april 2023, 23:38:02Någon som testat och vet hur det ligger till om man köper från t.ex England eller USA ? Jag handlar fortfarande både i England och USA, men använder numera alltid en lokal leveransadress, vilket alltid funkat bra. Då utgår ju även alla tull och momsfrågor normalt.