Författare Ämne: Importera guld från brittland  (läst 10537 gånger)

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 50
Importera guld från brittland
« skrivet: söndag 17, oktober 2021, 20:27:41 »
Hejsan!

Vill gärna köpa in lite guld från england, enligt tullverket ska investeringsguld vara tull och momsfritt, gäller det för UK också då brexit? På tullverket står det "Tänk på att om varan är för liten kan den istället klassificeras som smycke och då kan du behöva betala avgifter" fast om det klassas som investeringsguld är det som sagt tull och momsfritt, gäller det för UK?

Tack

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
SV: Importera guld från brittland
« Svar #1 skrivet: måndag 18, oktober 2021, 22:28:16 »
Vill gärna köpa in lite guld från england, enligt tullverket ska investeringsguld vara tull och momsfritt, gäller det för UK också då brexit? På tullverket står det "Tänk på att om varan är för liten kan den istället klassificeras som smycke och då kan du behöva betala avgifter" fast om det klassas som investeringsguld är det som sagt tull och momsfritt, gäller det för UK?
Ja.

Investeringsguld är tull- och momsfritt vid införsel till Sverige och det är till Sverige du för in varan. Om det sedan kommer från ett annat EU-land, från Storbrittannien eller från Månen skall i teorin inte spela någon roll, men givetvis kan någon nitisk tullare ha missförstått saker och ting och då får man stå på sig.

Jag har både fört in och fört ut diverse guldmynt under åren, inklusive till och från Storbrittannien, och jag har aldrig behövt betala tull. Det värsta som hänt har varit att det en gång blev diskussion om ett mynt är investeringsguld eller numismatiskt. Då hjälpte det att ha koll på EUs lista på investeringsguldmynt. Men det är ytterst ovanligt, i de allra flesta fall har det bara varit ”Vad är det här? Aha, två guldmynt. Ok”.

Det sagt så har man ingen skyldighet att deklarera att man för in guldmynt (så länge inte värdet är för högt). Så normalt påpekar jag inte det och det är minst sagt ovanligt (även om det händer) att det ens uppmärksammas. Mycket vanligare att t ex säkerhetskontrollen på Heathrow sniffar upp ett guldmynt än att Arlanda gör det (vilket ju inte är så konstigt, eftersom säkerhetskontrollen görs när man går på flyg och tullkontroll när man går av).

Nu fattar jag att du sade ”beställa”, inte att du tänkte åka och hämta det. Men det skall vara samma regler, FWIW.

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
« Svar #2 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 01:18:24 »
Ja.

Investeringsguld är tull- och momsfritt vid införsel till Sverige och det är till Sverige du för in varan. Om det sedan kommer från ett annat EU-land, från Storbrittannien eller från Månen skall i teorin inte spela någon roll, men givetvis kan någon nitisk tullare ha missförstått saker och ting och då får man stå på sig.

Jag har både fört in och fört ut diverse guldmynt under åren, inklusive till och från Storbrittannien, och jag har aldrig behövt betala tull. Det värsta som hänt har varit att det en gång blev diskussion om ett mynt är investeringsguld eller numismatiskt. Då hjälpte det att ha koll på EUs lista på investeringsguldmynt. Men det är ytterst ovanligt, i de allra flesta fall har det bara varit ”Vad är det här? Aha, två guldmynt. Ok”.

Det sagt så har man ingen skyldighet att deklarera att man för in guldmynt (så länge inte värdet är för högt). Så normalt påpekar jag inte det och det är minst sagt ovanligt (även om det händer) att det ens uppmärksammas. Mycket vanligare att t ex säkerhetskontrollen på Heathrow sniffar upp ett guldmynt än att Arlanda gör det (vilket ju inte är så konstigt, eftersom säkerhetskontrollen görs när man går på flyg och tullkontroll när man går av).

Nu fattar jag att du sade ”beställa”, inte att du tänkte åka och hämta det. Men det skall vara samma regler, FWIW.

Låter bra tackar! Jag har tänkt arrangera en deal med BullionByPost.com för 5% av en första order och att vi representerar forumet och har ett stort inflytande med flera tusen medlemmar. Så det skulle vara trevligt då vi kommer lägga en ganska stor order hos dem, att det är första gången vi handlar hos då vi gör detta för att skapa en god relation och genom det ge en säkerhet hos medlemmar att BullionByPost är ytterst professionella.

De har ganska höga priser men jag såg ett mynt som intresserade mig, en guld 20 lire. Beställer man mer får man ett lägre pris kolla här: https://www.bullionbypost.eu/world-coins/italian-lire/italian-20-lire-gold-coin-best-value/

De erbjuder fri frakt samt försäkring, genom att vi på forumet beställer många mynt med en 5% av vår första order kommer vi få det myntet för inte ens 1% över guldspot.

Moderatorer vad tycks? Detta skulle vara perfekt om det är så att dem går med på det.

Mvh Andrew Jackson

Utloggad hof

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #3 skrivet: tisdag 14, mars 2023, 20:54:59 »
Tittade precis på Gränsbevakarna Sverige. Där hade en person tagit in några gramm 24k guld från ett land utanför EU. De åkte på att betala moms. Vad är det som gäller?

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 394
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #4 skrivet: tisdag 14, mars 2023, 21:49:02 »
Tittade precis på Gränsbevakarna Sverige. Där hade en person tagit in några gramm 24k guld från ett land utanför EU. De åkte på att betala moms. Vad är det som gäller?
Du kan inte kolla vilken säsong och avsnitt det var så man kan ta sig en titt?

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #5 skrivet: tisdag 14, mars 2023, 22:56:14 »

Utloggad dodedod

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: onsdag 15, mars 2023, 08:52:03 »
Jag har köpt guld både från Royal mint i england och bullionbypost det senast halvåret.

Guldet från royal mint fick jag betala skatt/moms och tull på men skatt/momsen får man tillbaka om man skickar in lite papper till tullverket.

Bullionbypost skickade mitt paket via frankrike så inga extra avgifter där, men det är ju ingenting jag kan garantera att dom gör med alla beställningar.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 446
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #7 skrivet: onsdag 15, mars 2023, 17:03:47 »
Från länken:
” Investeringsguld är tull- och momsfritt
Du kan ta in guld utan att betala tull och moms om det uppfyller villkoren för investeringsguld. Guldet ska uppnå en viss nivå av renhet så att varan kan omsättas på börsen. Investeringsguld är en form av ett kontant medel. Tänk på att om varan är för liten kan den istället klassificeras som smycke och då kan du behöva betala avgifter.

Reser du med investeringsguld till Sverige från ett land utanför EU och värdet överstiger 10 000 euro ska du anmäla det till Tullverket. Du deklarerar det genom vår e-tjänst för anmälan av kontanta medel eller på blankett som lämnas till tulltjänsteman på gränsen. Om guldet uppfyller kraven för investeringsguld betalar du inga avgifter. Läs mer om hur du gör en anmälan på sidan Resa med kontanta medel.

Ska du skicka eller ta emot investeringsguld via post eller paket som har ett värde som överstiger 10 000 euro ska du vid förfrågan kunna redovisa var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till.”

Utloggad hof

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: onsdag 15, mars 2023, 19:13:06 »
Du kan inte kolla vilken säsong och avsnitt det var så man kan ta sig en titt?

Säsong 2, avsnitt 7. I slutet, ifall om du inte vill se hela.

Utloggad erinil1

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #9 skrivet: onsdag 15, mars 2023, 21:10:22 »
Jag har köpt guld både från Royal mint i england och bullionbypost det senast halvåret.

Guldet från royal mint fick jag betala skatt/moms och tull på men skatt/momsen får man tillbaka om man skickar in lite papper till tullverket.

Bullionbypost skickade mitt paket via frankrike så inga extra avgifter där, men det är ju ingenting jag kan garantera att dom gör med alla beställningar.

Om BBP: https://www.bullionbypost.eu/info/faqs/ och rubriken längst ner, andra stycket "This is not prohibiting us from shipping internationally from England but it is slowing down the delivery process, which is why we now have a European distribution centre in Paris to supply both EU and non-EU countries without any customs delays." Så borde nog kunna gå att beställa därifrån utan allt för mycket problem tänker jag då.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #10 skrivet: lördag 01, april 2023, 23:38:02 »
Någon som testat och vet hur det ligger till om man köper från t.ex England eller USA ?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 02, april 2023, 15:39:54 »
Någon som testat och vet hur det ligger till om man köper från t.ex England eller USA ?
Jag har köpt direkt från England ett par gånger, men slutade när ett paket kom bort och det blev en massa strul när leverantören (Royal Mint) skyllde på Royal Mail som skyllde på Postnord. Det redde ut sig till slut men jag vill inte ha sånt trassel fler gånger. Såvitt jag kan komma ihåg har jag aldrig fått någon begäran om vare sig tull eller moms från något av dessa köp. En gång har jag även köpt silver direkt från USA, men inte heller då fått någon momsbegäran.

Jag handlar fortfarande både i England och USA, men använder numera alltid en lokal leveransadress, vilket alltid funkat bra. Då utgår ju även alla tull och momsfrågor normalt.
« Senast ändrad: söndag 02, april 2023, 16:01:37 av august »

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 389
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #12 skrivet: måndag 10, april 2023, 20:16:51 »
Jag har köpt direkt från England ett par gånger, men slutade när ett paket kom bort och det blev en massa strul när leverantören (Royal Mint) skyllde på Royal Mail som skyllde på Postnord. Det redde ut sig till slut men jag vill inte ha sånt trassel fler gånger. Såvitt jag kan komma ihåg har jag aldrig fått någon begäran om vare sig tull eller moms från något av dessa köp. En gång har jag även köpt silver direkt från USA, men inte heller då fått någon momsbegäran.

Jag handlar fortfarande både i England och USA, men använder numera alltid en lokal leveransadress, vilket alltid funkat bra. Då utgår ju även alla tull och momsfrågor normalt.

Vill du utveckla vad du menar med lokal leveransadress och förklara lite mer hur du gör för det ska bli enklast? :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: tisdag 11, april 2023, 10:42:09 »
Vill du utveckla vad du menar med lokal leveransadress och förklara lite mer hur du gör för det ska bli enklast? :)
Det finns tjänster som mot en avgift erbjuder en lokal leveransadress i ett annat land, t ex USA och sedan arrangerar frakt hem til dig. Detta är inte vad jag använder, och inte heller någonting jag vill rekommendera för leverans av PM.

Vad jag gör är helt enkelt att jag gjort upp med vänner i USA, England och Spanien om att använda deras hemadresser. Sedan så får jag det jag köpt när vi träffas någon stans i världen (oftast via jobbresor). Jag har fått ”leverans” av allt från whisky, till guld och silver i alla möjliga länder. Knasigast var nog när jag tog emot whisky från Skottland när vi träffades i Australien en gång. Guld har aldrig varit några problem, men jag utesluter inte att det kan bli trassligare i framtiden.

Jag var nyligen i Japan och bortsett från alla COVID- relaterade dokument och QR-koder man behövde så var det numera även en tullförsäkran om att man verkligen absolut hade förstått att det är förbjudet att föra in fysiskt guld utan att förtulla det ner till sista grammet, annars blir det konfiskerat. Så var det inte förr, och nästa steg är väl att om man tullar in en sovereign så blir det jobbigt vid utresa om man inte längre har denna sovereign med sig. Så det kan vara att min metod att använda kamraters hemadresser inte kommer att funka med alla mötespunkter i framtiden, men Europa kommer säkert att funka bra länge än.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12