Författare Ämne: Ny medlem (Patrick) samt fråga om äkthet  (läst 2694 gånger)

Inloggad Patrick

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
Ny medlem (Patrick) samt fråga om äkthet
« skrivet: tisdag 10, augusti 2021, 12:52:03 »
Hej allihopa!

Efter att ett tag ha funderat på att köpa fysiskt guld har jag äntligen köpt min första lilla guldtacka och jag tänkte därför att det vore passande att även bli medlem här på forumet :)
Guldtackan (20g Valcambi Suisse) kom hem idag och jag tycker allting ser korrekt och bra ut, men jag tänkte ändå att det smartaste vore att fråga er om ni tycker tackan ser äkta ut. Ska jag lägga upp bilder direkt här i tråden eller ska man göra en ny tråd för det?

/Patrick

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3024
  • Affärsomdömen: 122
SV: Ny medlem (Patrick) samt fråga om äkthet
« Svar #1 skrivet: tisdag 10, augusti 2021, 13:14:34 »
Hej Patrick och välkommen till oss.  :)

Grattis till tackan.

Det bästa är nog att göra en ny tråd eller publicera i "bilder på guld".

Inloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 313
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #2 skrivet: tisdag 10, augusti 2021, 13:37:07 »
Hej och välkommen!

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1090
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #3 skrivet: tisdag 10, augusti 2021, 13:47:54 »
Välkommen till forumet!

Utloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 148
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: tisdag 10, augusti 2021, 14:23:56 »
Välkommen! :-)

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 621
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #5 skrivet: tisdag 10, augusti 2021, 17:02:23 »
Välkommen!

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1610
  • Affärsomdömen: 71
« Svar #6 skrivet: tisdag 10, augusti 2021, 21:11:32 »
Välkommen :)

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 154
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: torsdag 12, augusti 2021, 00:39:35 »
Hej och välkommen!

Inloggad AndrewJackson72

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #8 skrivet: torsdag 12, augusti 2021, 16:08:53 »
Välkommen till forumet Patrick!

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 338
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #9 skrivet: torsdag 12, augusti 2021, 19:40:54 »
Välkommen  ;D

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 133
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #10 skrivet: torsdag 12, augusti 2021, 21:17:05 »
Hej allihopa!

Efter att ett tag ha funderat på att köpa fysiskt guld har jag äntligen köpt min första lilla guldtacka och jag tänkte därför att det vore passande att även bli medlem här på forumet :)
Guldtackan (20g Valcambi Suisse) kom hem idag och jag tycker allting ser korrekt och bra ut, men jag tänkte ändå att det smartaste vore att fråga er om ni tycker tackan ser äkta ut. Ska jag lägga upp bilder direkt här i tråden eller ska man göra en ny tråd för det?

/Patrick

Hej o välkommen. Ett tips för senare affärer är att köpa sånt som är enklare att bedöma äktheten på. Mynt är tex enklare. För det behövs en liten våg, ett skjutmått och en gratis app (cointester). Appen lyssnar på plinget och kan avgöra om det låter rätt. Vikt och yta går att imitera men de fysiska egenskaperna som behövs för rätt pling i förhållande myntets vikt dimension sitter i guldet.

https://www.youtube.com/watch?v=iWIJ7Ke50-M

Det går även att lyssna på plinget själv:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=how+safe+is+ping+gold+coin#kpvalbx=_v3IVYfDUIeuFxc8P2Ze0gAM40

Svenska 2-kronor med 40 eller 80 % silver har lite olika pling. Det går att höra skillnad -de nyare mynten med 40 % silver är styvare och har pling med högre frekvens än de med 80 % silver.

Inloggad Patrick

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: fredag 13, augusti 2021, 10:16:17 »
Hej allihopa!

/Patrick

Hej o välkommen. Ett tips för senare affärer är att köpa sånt som är enklare att bedöma äktheten på. Mynt är tex enklare. För det behövs en liten våg, ett skjutmått och en gratis app (cointester). Appen lyssnar på plinget och kan avgöra om det låter rätt. Vikt och yta går att imitera men de fysiska egenskaperna som behövs för rätt pling i förhållande myntets vikt dimension sitter i guldet.

https://www.youtube.com/watch?v=iWIJ7Ke50-M

Det går även att lyssna på plinget själv:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=how+safe+is+ping+gold+coin#kpvalbx=_v3IVYfDUIeuFxc8P2Ze0gAM40

Svenska 2-kronor med 40 eller 80 % silver har lite olika pling. Det går att höra skillnad -de nyare mynten med 40 % silver är styvare och har pling med högre frekvens än de med 80 % silver.

Hej igen! Tack för svaret och välkomnandet! :)

Jo, jag är helt medveten om att det är lite enklare att bekräfta äktheten med mynt jämfört med tackor och det kommer nog bli så i framtiden att jag köper på mig något mynt eller två. Dock tycker jag det finns något magiskt med just tackor som jag inte (än?) känner över mynt. Eftersom jag ändå köpte från en seriös återförsäljare tyckte jag det var värt risken, även om jag själv i framtiden vill kunna verifiera äktheten själv :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: fredag 13, augusti 2021, 10:42:47 »
Köper du från seriösa återförsäljare så skulle jag säga att risken är noll :)
Dessutom finns det oftast på produkten info hur du kontrollerar äktheten direkt mot tillverkaren.
Övriga verktyg som google+ mått,vikt och okulär besiktning via google gör det kassaskåpssäkert.
Finns säkert någon i din närhet beroende på var du bor som har en Sigma verifier och kan testa ditt guld :)
Tavex testar allt sitt GULD!
Det du känner nu är helt naturligt efter några månader när du blir varm i kläderna så försvinner det,
håller du dig till tackor upp till 100gr så kan du känna dig 100% trygg med ovanstående :)

Inloggad Patrick

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: fredag 13, augusti 2021, 11:57:30 »
Dessutom finns det oftast på produkten info hur du kontrollerar äktheten direkt mot tillverkaren.
Övriga verktyg som google+ mått,vikt och okulär besiktning via google gör det kassaskåpssäkert.
Finns säkert någon i din närhet beroende på var du bor som har en Sigma verifier och kan testa ditt guld :)
Det du känner nu är helt naturligt efter några månader när du blir varm i kläderna så försvinner det,
håller du dig till tackor upp till 100gr så kan du känna dig 100% trygg med ovanstående :)

Tack så mycket för uppmuntringen! :)
Som jag har sagt har jag inga misstankar öht på att det inte är äkta då jag har köpt från en seriös återförsäljare (Tavex i detta fallet), dock har jag en personlighet som gör att jag själv vill verifiera saker, så viljan att verifiera mitt guld (och allt annat i livet XD) kommer inte försvinna efter några månader :)

När/om jag börjar få en lite större samling kan det ju vara värt att åka över till någon i närheten med en Sigma :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #14 skrivet: fredag 13, augusti 2021, 14:10:01 »

Tack så mycket för uppmuntringen! :)
Som jag har sagt har jag inga misstankar öht på att det inte är äkta då jag har köpt från en seriös återförsäljare (Tavex i detta fallet), dock har jag en personlighet som gör att jag själv vill verifiera saker, så viljan att verifiera mitt guld (och allt annat i livet XD) kommer inte försvinna efter några månader :)

När/om jag börjar få en lite större samling kan det ju vara värt att åka över till någon i närheten med en Sigma :)
Hultsfred :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[SÄLJES] Öppnar för tillfället! (svarar mellan 10 minuter-72 timmar)/04.12.2021 by Fantom
Idag kl. 13:10

Bilder på silver. by august
Idag kl. 11:44

Sökes diverse kapslar by AndrewJackson72
Idag kl. 03:39

Köpa mynt från handlare vs privat, prisskillnad? by Morgan Dollar’son
Idag kl. 01:19

Bilder på guld. by Morgan Dollar’son
Igår kl. 22:19

Var beställa guld/silver? by Silvergirl
Igår kl. 13:03

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Rackham