Författare Ämne: Tacka vs mynt  (läst 8465 gånger)

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 0
Tacka vs mynt
« skrivet: torsdag 04, februari 2021, 03:49:08 »
Hej,är ny på forumet så kan hända detta har diskuterats innan. Men jag undrar vad som är bäst att köpa som första guldinvestering,tacka eller mynt? Ser att 1 Oz tackorna är lite dyrare än mynten på tavex. Personligen tycker jag tackorna är mer estetiskt tilltalande men finns det några andra fördelar med tanke på att dom är dyrare?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3326
  • Affärsomdömen: 133
SV: Tacka vs mynt
« Svar #1 skrivet: torsdag 04, februari 2021, 05:36:01 »
Välkommen i gänget!

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 365
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #2 skrivet: torsdag 04, februari 2021, 07:45:22 »
Välkommen!

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1183
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #3 skrivet: torsdag 04, februari 2021, 07:53:51 »
Välkommen till forumet!

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #4 skrivet: torsdag 04, februari 2021, 13:14:17 »
Välkommen till forumet.

Ang. din fråga om tackor resp bullion-mynt, så är min övertygelse att svårförfalskade mynt i 999,9 såsom 1 oz Maple Leaf's och de tunnare Philharmonikerna är mest likvida och lättast att sälja i en framtid då kineserna har förstört marknaden för inkapslade tackor med sina allt mer raffinerade förfalskningar.

Amerikanska Eagles och Krügerrand har lägre guldhalt (och densitet) och är mer utsatta för förfalskning i Kina än dessa 999,9 ovan.

Ett bullion-mynt som du kan ta ut ur kapseln, beundra, känna i handen (gärna med handske) mäta/väga/densitetsmäta och testa "pling"-tonen på (finns appar för det) gör dig helt säker på att du samlar GULD och inte förgyllda kinesiska mässingstackor i förfalskade fodral/"äkthetsintyg"

Läs Tradera-tråden här i forumet http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=726.1725  hur det kan gå!
Rätt så förödande för köpare av dessa falska tackor när dom ska sälja i framtiden.... :o

Givetvis förutsätter jag att de tackor som sälja av Tavex och andra respekterade företag är äkta, så mina förbehåll mot inkapslade tackor gäller för andrahandsmarknaden och säljbarheten i framtiden.

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: torsdag 04, februari 2021, 19:56:29 »
Tack för ett utförande svar! Blev ett mynt till att börja med efter att läst runt lite och det verkar stämma som du säger. Verkar vara svårare att förfalska statliga mynt så känns säkrare så sätt.
Hur gör ni angående hantering av myntet?är det big No att ta i det utan handskar?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3326
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #6 skrivet: torsdag 04, februari 2021, 20:01:40 »
Nej bara ett little no. Rent guld är mest känsligt för repor och kungsvatten.

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #7 skrivet: fredag 05, februari 2021, 06:55:33 »
Välkommen till forumet.

Ang. din fråga om tackor resp bullion-mynt, så är min övertygelse att svårförfalskade mynt i 999,9 såsom 1 oz Maple Leaf's och de tunnare Philharmonikerna är mest likvida och lättast att sälja i en framtid då kineserna har förstört marknaden för inkapslade tackor med sina allt mer raffinerade förfalskningar.

Amerikanska Eagles och Krügerrand har lägre guldhalt (och densitet) och är mer utsatta för förfalskning i Kina än dessa 999,9 ovan.

Ett bullion-mynt som du kan ta ut ur kapseln, beundra, känna i handen (gärna med handske) mäta/väga/densitetsmäta och testa "pling"-tonen på (finns appar för det) gör dig helt säker på att du samlar GULD och inte förgyllda kinesiska mässingstackor i förfalskade fodral/"äkthetsintyg"

Läs Tradera-tråden här i forumet http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=726.1725  hur det kan gå!
Rätt så förödande för köpare av dessa falska tackor när dom ska sälja i framtiden.... :o

Givetvis förutsätter jag att de tackor som sälja av Tavex och andra respekterade företag är äkta, så mina förbehåll mot inkapslade tackor gäller för andrahandsmarknaden och säljbarheten i framtiden.

Håller med, har gett upp det där med tackor, känns än mer rätt nu när majoriteten av alla tackor i omlopp på tradera verkar falska.  Har bara Vacambi combi bar som är köpta av trovärdiga säljare.

En sak att beakta är vad ens syfte med guldsammlandet är?
Bra värdebevaring eller som en kriskassa om TEOWAKI (The End Of The World As We Know It ) efter en SHTF som prepparna säger....

Skämt och sido, en sak att beakta vid någon slags ekomomisk störning så går antagligen guldpriset upp ordentligt och då blir en mellanstor guldtacka otroligt dyr mätt i vanliga pengar och kan bli svår att omsätta.
därför har jag lagt en del av sparandet i fractional mynt.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 432
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #8 skrivet: fredag 05, februari 2021, 12:29:21 »
Välkommen till forumet.

Håller med, har gett upp det där med tackor, känns än mer rätt nu när majoriteten av alla tackor i omlopp på tradera verkar falska.  Har bara Vacambi combi bar som är köpta av trovärdiga säljare.

En sak att beakta är vad ens syfte med guldsammlandet är?
Bra värdebevaring eller som en kriskassa om TEOWAKI (The End Of The World As We Know It ) efter en SHTF som prepparna säger....

Skämt och sido, en sak att beakta vid någon slags ekomomisk störning så går antagligen guldpriset upp ordentligt och då blir en mellanstor guldtacka otroligt dyr mätt i vanliga pengar och kan bli svår att omsätta.
därför har jag lagt en del av sparandet i fractional mynt.

Helt rätt, men tycker att det inte är något skämt att man kan ha båda scenariorna i åtanke och lägga några typ öppningsbara ESG/Valcambi combibar 50x1gr till samlingen.
Finns även andra såsom Maples 25x1g på kartor, som inte är så dyra per st som lösa 1g:are.
https://www.jmbullion.com/2020-25-gram-canadian-gold-maplegram-25x1g/

Combibars är så tunna och mjuka att det inte går att laminera med tungstensplattor och jag har inte sett några falska sådana över huvud taget.
Dom från ESG/Valcambi som jag har ligger i öppningsbara kapslar, så dom går att ta ut och väga & densitetstesta.
https://www.scheideanstalt.de/edelmetallbarren/combi-barren/goldtafeln/
(titta på videon, väldigt informativ)
ESG själva skickar tyvärr inte utanför Tyskland, så man måste leta efter en återförsäljare...

Vet inte hur det är med dom märkta "Valcambi", som har certifikatet på en flärp vid sidan om? Tror att dom tyvärr är "insvetsade" i sin kapsel.

Mina ESG-combibar/tafelbarren ser ut så här, med certifikatet på ett löst papper med bruks på baksidan:
« Senast ändrad: fredag 05, februari 2021, 12:48:48 av JohanB »

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 275
« Svar #9 skrivet: fredag 05, februari 2021, 13:42:59 »
Jag köpte en liten tacka från guldcentralen som min första investering.
Köp det som är billigast och försök få något känns märke som UBS,valcambi,pamp etc.

Jag är ny på metaller och har köpt guld en gång bara men så var mitt tankesätt.
Det kan vara ett utmärkt tillfälle att köpa just nu när guld dippat ner lite också, lycka till!

Utloggad Silverfisken13

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 05, februari 2021, 16:19:20 »
Använde en app där man testade pling ljudet för att se om myntet är äkta. Appen hette "Precious coin tester". Verkar bara funka på mynt så ytterligare en fördel med att köpa mynt.

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #11 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 15:31:11 »
Köpt någon mindre tacka men även sugen på något mindre guldmynt värde upp till ca 3.000 kr/st.

Ska främst vara enkelt att omsätta i en krissituation. Eller är det bättre med 1-5 g tackor då?

Tacksam för förslag.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1183
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #12 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 15:50:19 »
Jag kan rekomendera Sovereigns,
lätta att både köpa och sälja med låg premie

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #13 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 18:16:42 »
20 franc i alla dess varianter är en bra variant följer alltid spot och extremt lätta att avyttra
Dessa skulle jag välja framför sovereign i början låg premie och passar inom ramen 3.000 kr :)

Utloggad Jensan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
« Svar #14 skrivet: fredag 07, oktober 2022, 21:28:57 »
Tack för svar👍

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
Idag kl. 06:38

Avdelningen för byråkrati rapporterar by august
Igår kl. 17:18

wold money fair 2025 by lordsinner
Igår kl. 17:11

Bilder på silver. by Fantom
tisdag 03, december 2024, 21:14:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36

Hur bokför ni (köp/sälj men ffa förvaring)? by august