Författare Ämne: Oseriösa säljare på Tradera.  (läst 1450370 gånger)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 987
  • Affärsomdömen: 3
SV: Oseriösa säljare på Tradera.
« Svar #1725 skrivet: fredag 29, januari 2021, 21:33:55 »
Ännu en Perth Mint "guldtacka" med det vanliga felet med kängurur på kanten.

https://www.tradera.com/item/344288/444974364/guldtacka-perth-mint-1-oz-99-99-

Det finns ingen äkta 1 oz Perth Mint guldtacka som ser ut som Traderaobjektet. Men det finns FALSKA 1 oz Perth Mint tackor som gör det.
I objektsbeskrivningen står det Tjocklek: 1,7mm, men ser inte Traderaobjektet lite väl tjock ut.

Citat: "Är nu ute igen efter att jag blivit anmäld av en konkurrent" och säljaren har två  dokumenterade affärer på sin omdömessida.

Utloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 394
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1726 skrivet: lördag 30, januari 2021, 01:15:45 »
Kan Tavex ha agerat på att det förfalskades kvitton i deras namn kanske? Så det visade sig bättre att använda utländska återförsäljares logotyper vid kvittotillverkningen. Även Valdemarsvik som hemort klingar bekant i dessa falsktacke-sammanhang.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1727 skrivet: lördag 30, januari 2021, 11:13:35 »
Jag har mejlat "GoldSilver Central Singapore" och skickat med bilderna från auktionen på Tradera, med kvittot och 1 oz Perth Mint tackan, och frågat ifall kvittot är genuint, samt undrat om äktheten på visad tacka.

Nu är det lördag och söndag och stängt där antagligen redan för idag, men auktionen avslutas inte förrän den 5:e februari så det är gott om tid att vänta.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1728 skrivet: lördag 30, januari 2021, 21:53:40 »
Den falska 1 oz Perth Mint tackan är nu såld på Tradera.

I Svar #1718 visade jag på alla avvikelser på det objektet i Perth Mint loggan, med felaktigt typsnitt och för grova bokstäver och mer saker.

I bildjämförelsen nedan visar jag nu på avvikelser även på  förpackningen, samt storleken mellan en äkta och den FALSKA tackan.

Allting visar att Traderaobjektet är FALSKT och Tradera har trots ett flertal anmälningar med hänvisning till bildbevisen i Svar #1718 vägrat att plocka ner auktionen. I kväll har någon blivit lurad på 16 506 kr...

Betalning endast med Swish eller Banköverföring. Det blir svårt för köparen att få några pengar tillbaka när denne upptäcker att dimensionerna på köpt tacka avviker betänkligt.

Dessa är dåliga omdömen avgivna efter tidigare affärer på "säljarens" omdömessida:

Kund1: Betalade för halsbandet men har inte fått något. Ringde flera gånger utan svar,

Kund2: Har betalt men inga varor..ringt o mejlat ett antal gånger ingen svarar köp inte

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1729 skrivet: söndag 31, januari 2021, 18:09:32 »
Vill först förtydliga det klart att säljaren förmodligen INTE är oseriös utan bara mycket olycklig. Tyckte att det ändå passar bra i tråden då det handlar om Tradera.

Läs vad den stackars säljaren lagt till i beskrivningen efter att budgivningen startats.....

https://www.tradera.com/item/220128/445043762/minnesmynt-23k-guld-sporrong-1981-vikt-25-g-
« Senast ändrad: söndag 31, januari 2021, 18:11:35 av Au »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1730 skrivet: söndag 31, januari 2021, 19:12:51 »
Vill först förtydliga det klart att säljaren förmodligen INTE är oseriös utan bara mycket olycklig. Tyckte att det ändå passar bra i tråden då det handlar om Tradera.

Läs vad den stackars säljaren lagt till i beskrivningen efter att budgivningen startats.....

https://www.tradera.com/item/220128/445043762/minnesmynt-23k-guld-sporrong-1981-vikt-25-g-

Citat från Tradera auktionen: "Min 5åriga son hade fått tag i en del av myntsamlingen, som låg framme för fotografi... letat men hittar dem inte."

Nu är det så att de bilder som ligger ute på Tradera på objektet är tagna år 2016. Samma bilder kan ses hos Bukowskis auktion 17/7 2016.  Man ser det på att det är samma fläckar på samma ställen på myntet.

Med detta tar jag dock ingen ställning till om det var försök till bedrägeri. Det kan ju vara så att denna säljare faktiskt köpte och äger myntet, och har använt sig av dessa gamla bilder.

Som sagt så vet jag inget om det, men det stämmer dåligt med historien om grabben som lekt med mynten och nu är borta.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 444
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #1731 skrivet: söndag 31, januari 2021, 22:04:37 »
Har gjort några förstoringar på Tradera-tackan och en garanterat äkta i samma typ av "fodral" för att visa på olikheter i strukturen och ogiltig QR-kod på Tradera-tackan.

https://www.tradera.com/item/344288/444500921/guldtacka-24k-guld-31-10-gram-med-certifikat

1) Det syns en extra kontur, som en blank radie runt ytterkanterna på Fortuna och runt insidan av ramen. Även på baksidan syns den här konturen runt bokstäver och ram. Ytan på Tradera-tackan, speciellt ramen är mycket porig och grov.
IMO tyder det på att Tradera-tackan är avgjuten i en form från en äkta och sen guldpläterad.
2) Ytan på den äkta är slät och konturerna runt Fortuna och ramen är skarpa. Jämför speciellt under händerna och runt myntet som hänger utanför. Betyder att den tackan är präglad, vilket den ska vara!

3) QR-koden är ogiltig på Tradera-tackan och går över huvud taget inte att läsa av.
4) QR-koden på den äkta tackan länkar omedelbart till Pamps hemsida.

Säljaren har lagt till ett nytt meddelande i objektbeskrivningen:
"Tillagt i objektsbeskrivningen 31 jan 19:06
Betalning av auktionen föredras att göras via Swish för en snabbare hantering av frakten."

Bedragaren siktar på att problemlöst hysta in storkovan......14658:- just nu.....
Drygt 5 timmar kvar........

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1732 skrivet: måndag 01, februari 2021, 13:34:36 »
Ännu en Perth Mint "guldtacka" med det vanliga felet med kängurur på kanten.

https://www.tradera.com/item/344288/444974364/guldtacka-perth-mint-1-oz-99-99-

Det finns ingen äkta 1 oz Perth Mint guldtacka som ser ut som Traderaobjektet. Men det finns FALSKA 1 oz Perth Mint tackor som gör det.

Angående auktionen "Guldtacka Perth Mint 1 oz 99,99%" där "säljaren" uppvisar kvitto på objektet, så mejlade jag "GoldSilver Central Singapore" och frågade om dess äkthet.
idag fick jag svar därifrån. Men det blev en besvikelse då p.g.a. PDPA (Singapore Personal Data Protection Act 2012 is a law that governs the collection, use and disclosure of personal data by all private organisations.) är förhindrad att svara på frågan. Här är svaret jag fick:
Hi NN,
We are unable to reveal any information due to PDPA.
Feel free to drop by our retail store for assessment if you would like to check the genuineness of the gold bar. We are more than happy to help.
Warm regards,
MAYA TOH | Senior Executive, Sales
GoldSilver Central Pte. Ltd.

Objektet på Tradera "Guldtacka Perth Mint 1 oz 99,99%" är emellertid en mycket DÅLIG FÖRFALSKNING.
Förpackningen stämmer inte med en äkta, Siffror i serienumret har felaktigt typsnitt och designen på framsidan av objekt avviker på ett flertal punkter. Detta visar jag i:

Bild 1: Förpackningen är felaktig, med felaktiga avstånd. Här ser man även att dimensionerna på Traderaobjektet är felaktiga. För hög samt att tackan är för tjock.

Bild 2: Felaktigt typsnitt på Traderaobjektets serienummer.

bild 3: Felaktig design på framsidan med flertalet markerade avvikelser.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 444
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #1733 skrivet: onsdag 10, februari 2021, 14:20:38 »
Har gjort några förstoringar på Tradera-tackan och en garanterat äkta i samma typ av "fodral" för att visa på olikheter i strukturen och ogiltig QR-kod på Tradera-tackan.

https://www.tradera.com/item/344288/444500921/guldtacka-24k-guld-31-10-gram-med-certifikat

1) Det syns en extra kontur, som en blank radie runt ytterkanterna på Fortuna och runt insidan av ramen. Även på baksidan syns den här konturen runt bokstäver och ram. Ytan på Tradera-tackan, speciellt ramen är mycket porig och grov.
IMO tyder det på att Tradera-tackan är avgjuten i en form från en äkta och sen guldpläterad.
2) Ytan på den äkta är slät och konturerna runt Fortuna och ramen är skarpa. Jämför speciellt under händerna och runt myntet som hänger utanför. Betyder att den tackan är präglad, vilket den ska vara!

3) QR-koden är ogiltig på Tradera-tackan och går över huvud taget inte att läsa av.
4) QR-koden på den äkta tackan länkar omedelbart till Pamps hemsida.

Säljaren har lagt till ett nytt meddelande i objektbeskrivningen:
"Tillagt i objektsbeskrivningen 31 jan 19:06
Betalning av auktionen föredras att göras via Swish för en snabbare hantering av frakten."

Bedragaren siktar på att problemlöst hysta in storkovan......14658:- just nu.....
Drygt 5 timmar kvar........

15 500:- blev slutpriset för den falska "guldtackan"!
Köparen verkar inte fått något, inte ens den falska tackan och inte de andra 2 köparna på iPhonen och guldhalsbandet heller..........

Glad att jag varnade här på forumet och anmälde auktionen till Tradera (utan framgång) för den här säljaren "Linnord479" med den förfalskade guldtackan.
Han ligger nu på -2 i omdömen och Corvette10 som ropade in den falska 1oz-tackan har förhoppningsvis fått behålla sina pengar, om han inte var så korkad att han swishade direkt till bedragaren.

Bedragaren blir avstängd och fårket på Tradera hoppas man har lärt något......

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
« Svar #1734 skrivet: onsdag 10, februari 2021, 22:15:56 »
Citat från posten ovan: hur vet ni att det är falskt?

Det ser du i de tidigare posterna i den här tråden hur bildjämförelser går till.

Ett bra exempel är objektet strax här ovan i Svar #1732. Där visar jag att för objektet i den Tradera auktionen att:

Behållaren är felaktig
Tackan har felaktiga dimensioner
Serienumret har felaktigt typsnitt
Loggan på Perth Mint tackan har ett flertal felaktigheter. Samt att det finns ytterligare avvikelser i designen.

Auktionen anmäldes till Tradera med hänvisning till bildjämförelserna i posten Svar #1732. Men säljaren hade skickat ett kvitto från Singapore!! till Tradera på objektet.  Det skulle borga för objektets äkthet, och de på Traderas s.k. säkerhetsavdelning godkände att objektet fick säljas som äkta. Slutsatsen är att Traderas s.k. säkerhetsavdelning när det gäller ädla metaller är ett STORT SKÄMT!

Jag har aldrig sett att Tradera själva har plockat ner en auktion på silver och guld som varit tveksamma. Och jag har aldrig läst om att de gjort det i den här tråden heller. och den innehåller i alla fall idag 1734 poster.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1823
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #1735 skrivet: torsdag 11, februari 2021, 00:10:55 »
en fråga bara hur vet ni att det är falskt om ni inte har pengar varför skiter ni inte i att köpa då?
Mycket åsikter men inga vettiga frågeställningar.
Ett förslag finns ett hundratal olika trådar som är läsvärda.
Prova några så klarnar det nog lite och blir lättare att ställa vettiga frågor :)
Annars är det lätt att det blir foliehatt på ;)
I all välmening

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 314
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1736 skrivet: torsdag 11, februari 2021, 02:50:35 »
en fråga bara hur vet ni att det är falskt om ni inte har pengar varför skiter ni inte i att köpa då?

Jag är inte riktigt säker på, att jag förstår din formulering korrekt. Jag försöker dela upp den lite och bryta ner den och hoppas att jag försått rätt?

1) Hur vet ni att det är falskt?

Den här har besvarats av flera andra läs på, information finns i ett antal trådar på forumet.

2) Om ni inte har pengar, så varför avstår ni inte ifrån att köpa?

Den här delen tänker jag besvara ur lite olika perspektiv:

a) Om någon inte har pengar så köper dom såklart inte PM.
b) Även om någon har pengar, så betyder det inte att de personerna vill slänga bort pengarna på att köpa falskt PM.
c) Ju mer falskt PM som är i omlopp desto sämre för dem som faktiskt har riktigt PM, eftersom det kan göra det svårare att sälja. Dessutom ges ett intryck av att det finns "Hur mycket PM som helst" vilket rimligen borde driva ned priserna på t.ex. Tradera. Låt oss anta att 15%-20% av PM som säljs på Tradera är falskt. Det innebär då att de som budar för att köpa PM har fler alternativ att buda på än om det bara fanns äkta PM där. Det innebär sannolikt ett lägre pris för PM.

Mvh

DEScypher

P.S. PM är förkortning för Precious Metal t.ex. rhodium, platina, guld och silver.

Inloggad amadeus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1737 skrivet: torsdag 11, februari 2021, 11:22:21 »
Tradera är ett vinstdrivande företag som säljer ingenting. Tradera förmedlar transaktioner mellan säljarna och köparna och tar avgift för varje transaktion. Varje säljare ansvarar att uppgifterna är korrekta, men Tradera kontrollerar inte dem. Ärligt talat, hur kunde de kontrollera att uppgifterna i samtliga auktioner är korrekta (dvs att samtliga PM mynt och tackor är äkta)?

Det ända Tradera gör är att eventuellt stänga misstänkta kontona i efterhand och/eller ibland enstaka auktioner. Oftast duger det inte.

Det är därför många på ÄMF undviker Tradera. 

Inloggad amadeus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1738 skrivet: torsdag 11, februari 2021, 11:32:56 »
Du verkar vara expert, utbilda mig, snälla.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1823
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #1739 skrivet: torsdag 11, februari 2021, 11:37:14 »
bullshit
Tycker Svampen kan lämna forumet eller någon moderator plocka bort denne :)
Artighet bemöts med dryga svar eller ren dumhet
Free speach argumentet gäller väl bara när man har en tanke :D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by mega_n
Igår kl. 17:30

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by sff123
Igår kl. 03:02

The great taking -David Rogers Webb by Maestro
onsdag 22, januari 2025, 19:56:21

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
onsdag 22, januari 2025, 15:29:23