Författare Ämne: #silversqueeze  (läst 75082 gånger)

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 83
SV: #silversqueeze
« Svar #30 skrivet: måndag 08, februari 2021, 17:11:55 »
Kollade just på Auragentum och dom hade lägre utbud på silver mynt än vanligt.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 372
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #31 skrivet: måndag 08, februari 2021, 19:27:31 »
Om vi som en global arme småsparare köper allt fysiskt silver och får med oss miljardärer och stora fonder som inser att det finns pengar att tjäna kan nog priset rusa upp.

Alla bilföretag håller på att gå över till elbilar så även om det bara görs ett fåtal idag kommer den siffran öka något enormt sedan har vi solcellspaneler som blir allt vanligare så industrin behöver silver.

Jag tror inte vi kan sätta dit de som blankar silver för att tjäna snabba pengar men fortsätter vi köpa fysiskt silver och pappersmarknaden inte har något silver utan bara har hittat på hela tiden och vi avslöjar det kan det nog röra om något enormt i vårt ekonomiska system.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #32 skrivet: måndag 08, februari 2021, 22:56:54 »
Jag tror inte vi kan sätta dit de som blankar silver för att tjäna snabba pengar men fortsätter vi köpa fysiskt silver och pappersmarknaden inte har något silver utan bara har hittat på hela tiden och vi avslöjar det kan det nog röra om något enormt i vårt ekonomiska system.
Jag kan ha helt missförstått det hela, men som jag fattar det så kommer Basel III-regelverket som träder i kraft i sommar att kräva 85% backning när man säljer futureskontrakt för åtminstone guld och kanske även silver. Dessutom så kom det nyheter för några veckor sedan om att ytterligare tre bullionbanker lägger ner sin PM-handel.

Om detta stämmer så låter det ju som att det är på väg att lösa sig på ett mindre kaotiskt sätt än en shortsqueeze och det tror jag vore att föredra. En massiv squeeze skulle sluta i en blow-off top och sedan en krasch. Efter en rejäl krasch tar det alltid lång tid att reparera skadorna på den tekniska bilden. Jag skulle mycket hellre se en kontrollerad stigning i flera år.

Å andra sidan så verkar det ju klarlagt att det som tvingade tillbaka spotpriset förra tisdagen var att bullionbanker sålde en otrolig massa silverkontrakt på kort tid (dvs de gjorde en klassisk ”double down” och gick ännu mer kort än tidigare). Det stämmer dåligt med att de skulle förbereda sig pått krav på 85% backning om några månader.

Min slutsats är att jag nog trots allt inte riktigt tror på Basel III när det gäller silver. Därför så känns det allt mer sannolikt med ett silverrace längre fram i vår (kanske redan när det är dags för Comex februarikontrakt att rullas eller begära leverans). Jag hoppas bara att det inte blir helt vilt.

Tänk på att om det skulle bli ett jättelikt silverrace så ökar sannolikheten för att det följs av ett guldrace (på samma sätt som #silvetsqueeze åtminstone delvis uppstod i spåret av GME-squeeze). Och då tror jag att dollarn kommer under enormt tryck. Detta vill vi gärna undvika, jag är absolut en dollar-bear på sikt, men jag vill inte ha kaos, för då förlorar massor med människor (ännu fler än hittills) jobbet, folk blir desperata, våldet i samhället ökar, etc.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
« Svar #33 skrivet: måndag 08, februari 2021, 23:11:33 »
Jag kan ha helt missförstått det hela, men som jag fattar det så kommer Basel III-regelverket som träder i kraft i sommar att kräva 85% backning när man säljer futureskontrakt för åtminstone guld och kanske även silver. Dessutom så kom det nyheter för några veckor sedan om att ytterligare tre bullionbanker lägger ner sin PM-handel.

Om detta stämmer så låter det ju som att det är på väg att lösa sig på ett mindre kaotiskt sätt än en shortsqueeze och det tror jag vore att föredra. En massiv squeeze skulle sluta i en blow-off top och sedan en krasch. Efter en rejäl krasch tar det alltid lång tid att reparera skadorna på den tekniska bilden. Jag skulle mycket hellre se en kontrollerad stigning i flera år.

Å andra sidan så verkar det ju klarlagt att det som tvingade tillbaka spotpriset förra tisdagen var att bullionbanker sålde en otrolig massa silverkontrakt på kort tid (dvs de gjorde en klassisk ”double down” och gick ännu mer kort än tidigare). Det stämmer dåligt med att de skulle förbereda sig pått krav på 85% backning om några månader.

Min slutsats är att jag nog trots allt inte riktigt tror på Basel III när det gäller silver. Därför så känns det allt mer sannolikt med ett silverrace längre fram i vår (kanske redan när det är dags för Comex februarikontrakt att rullas eller begära leverans). Jag hoppas bara att det inte blir helt vilt.

Tänk på att om det skulle bli ett jättelikt silverrace så ökar sannolikheten för att det följs av ett guldrace (på samma sätt som #silvetsqueeze åtminstone delvis uppstod i spåret av GME-squeeze). Och då tror jag att dollarn kommer under enormt tryck. Detta vill vi gärna undvika, jag är absolut en dollar-bear på sikt, men jag vill inte ha kaos, för då förlorar massor med människor (ännu fler än hittills) jobbet, folk blir desperata, våldet i samhället ökar, etc.

Vad jag vill se är att vi använder sunda pengar, vilket är diametralt motsatt mot vad vi gör idag. För att nå dit så finns det mindre kaotiska vägar och mer kaotiska vägar, men kaotiskt lär det bli om man ska disrupta det monetära systemet. Ingen som förespråkar sunda pengar vill ha lidande, det är ju en självklarhet, men hur vi helt ordnat ska uppnå det som behövs, tror jag är önsketänkande.

Ju förr vi använder sunda pengar, desto bättre.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #34 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 07:17:51 »
Vad jag vill se är att vi använder sunda pengar, vilket är diametralt motsatt mot vad vi gör idag. För att nå dit så finns det mindre kaotiska vägar och mer kaotiska vägar, men kaotiskt lär det bli om man ska disrupta det monetära systemet. Ingen som förespråkar sunda pengar vill ha lidande, det är ju en självklarhet, men hur vi helt ordnat ska uppnå det som behövs, tror jag är önsketänkande.

Jag måste givetvis hålla med om detta. Du har rätt i att om det skall ske en övergång till extremt hårda pengar så kommer det att bli kaos någonstans under vägen.

Men oavsett hur mycket PM-bull jag är (och ingenting emot crypto heller) så tror jag helt enkelt inte på ett samhälle med extremt hård valuta. Orsaken är att det ligger i den mänskliga naturen att vara lat. Om man är lat så blir det attraktivt att låna från framtiden (eller från någon annan) för att konsumera (eller investera) idag. Så även i ett samhälle med en ren guldmyntfot, eller en BTC-fot för den delen, så skulle det uppstå en marknad med mjuka derivat (dvs löften om att...). Och sedan är cirkusen igång igen. Så jag har givit upp hoppet om det jag tror att du menar med ”sunda pengar”. Politiker och kortsiktigt konsumtionsintresse kommer att göra att det misslyckas.

Jag nöjer mig med ett samhälle där det åtminstone finns en sund store-of-value. Om det fanns en SOV skild från valutan så behöver inte allt gå åt h-e nästa gång de förstör valutan.

Vad sedan gäller detta med så snart som möjligt så är argumentet för det att ju längre det får fortsätta åt fel håll, desto större blir kraschen. Det är sant, men motargumentet och det som jag tänker på när jag säger ”slow and steady”, är att människor är långsamma. De fattar inte ekonomiska beslut över en natt, eller ens ett år. De behöver massor med tid att anpassa sig och dra en slutsats och sedan agera på slutsatsen.

Det är därför det fortfarande är mindre än en person på 1000 som äger BTC. Den enda orsaken till att min hustru äger lite BTC är för att hon fick det i present av mig (och jag fick absolut veta hur knasig jag var som höll på med ”såntdär”). Det är aningen bättre med spridning av PM i samhället, men fortfarande uselt.

Att BTC har gått upp 400% sedan i höstas är kul för de som redan äger BTC, men det har inte (hävdar jag) lett till att det sprids till massvis med nya människor (det är företag som driver upp priset nu). När vi fick ATH vid jul så tänkte säkert en del att ”tusan också, jag skulle ha satt mig in i det där under 2020, det måste jag göra under 2021”. Sen blinkar de och vips är priset 40 KUSD och reaktionen blir ”suck, jag var för långsam, nu är det för sent”. Antag att i maj så är priset 80K, då kommer reaktionen att bli ”tisan också, det var inte försent i februari, men nu är det absolut försent...”.

Oddsen för att de sunda pengar du vill ha skall lyckas minskar ju sämre spridda de är i samhället.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #35 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 10:38:07 »

Jag måste givetvis hålla med om detta. Du har rätt i att om det skall ske en övergång till extremt hårda pengar så kommer det att bli kaos någonstans under vägen.

Men oavsett hur mycket PM-bull jag är (och ingenting emot crypto heller) så tror jag helt enkelt inte på ett samhälle med extremt hård valuta. Orsaken är att det ligger i den mänskliga naturen att vara lat. Om man är lat så blir det attraktivt att låna från framtiden (eller från någon annan) för att konsumera (eller investera) idag. Så även i ett samhälle med en ren guldmyntfot, eller en BTC-fot för den delen, så skulle det uppstå en marknad med mjuka derivat (dvs löften om att...). Och sedan är cirkusen igång igen. Så jag har givit upp hoppet om det jag tror att du menar med ”sunda pengar”. Politiker och kortsiktigt konsumtionsintresse kommer att göra att det misslyckas.

Jag nöjer mig med ett samhälle där det åtminstone finns en sund store-of-value. Om det fanns en SOV skild från valutan så behöver inte allt gå åt h-e nästa gång de förstör valutan.

Vad sedan gäller detta med så snart som möjligt så är argumentet för det att ju längre det får fortsätta åt fel håll, desto större blir kraschen. Det är sant, men motargumentet och det som jag tänker på när jag säger ”slow and steady”, är att människor är långsamma. De fattar inte ekonomiska beslut över en natt, eller ens ett år. De behöver massor med tid att anpassa sig och dra en slutsats och sedan agera på slutsatsen.

Det är därför det fortfarande är mindre än en person på 1000 som äger BTC. Den enda orsaken till att min hustru äger lite BTC är för att hon fick det i present av mig (och jag fick absolut veta hur knasig jag var som höll på med ”såntdär”). Det är aningen bättre med spridning av PM i samhället, men fortfarande uselt.

Att BTC har gått upp 400% sedan i höstas är kul för de som redan äger BTC, men det har inte (hävdar jag) lett till att det sprids till massvis med nya människor (det är företag som driver upp priset nu). När vi fick ATH vid jul så tänkte säkert en del att ”tusan också, jag skulle ha satt mig in i det där under 2020, det måste jag göra under 2021”. Sen blinkar de och vips är priset 40 KUSD och reaktionen blir ”suck, jag var för långsam, nu är det för sent”. Antag att i maj så är priset 80K, då kommer reaktionen att bli ”tisan också, det var inte försent i februari, men nu är det absolut försent...”.

Oddsen för att de sunda pengar du vill ha skall lyckas minskar ju sämre spridda de är i samhället.

Jag vill inte direkt argumentera emot någonting av det du säger. Dock så har jag en mer negativ syn på människors förmåga, och jag tror inte att man mjukt och försiktigt kan lära den dumma massan någonting. Det är egentligen där våra tankegångar skiljer sig åt. Vilka ska vi förlita oss på ska undervisa massan om det här på ett mjukt och fint sätt? Politiker, skolväsendet och finansiella institutioner? :)

Min syn är hyfsat pragmatisk nuförtiden, då jag har lärt mig mer om människans natur genom åren. Vi kommer inte att nå mitt nirvana med frihet och hårda pengar. Människor är för korkade för detta. Dock tror jag att vi kan komma en bit på vägen och att det kommer att finnas sunda alternativ för de som vill ha dem. Jag är i krypto för att säkerställa generational wealth för mig och min avkomma. Jag ser krypto som en hävstång för att 50-100x mina tillgångar i första hand. Jag tror att BTC och andra krypto kommer att han en stor roll i framtiden, men jag tror inte att det finns en chans att politiker avsäger sig den makten som det innebär att kunna gömma sina misstag och dölja sin ideologis felaktigheter i falskmyntning. Det är precis vad de sysslar med idag.

Ang spridning, så har du ju helt rätt. Ser dock BTC som högst lyckat på området. Man blir inte en global valuta/SoV över en natt. Under den här bullcykeln så kommer vi att se makalös adoptering. Kunniga för att de förstår BTC och krypto, och för massorna ska vi inte underskatta påverkan som Musk och andra har. Vänta bara. :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3333
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #36 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 10:56:45 »
Jag tror inte den stora massan är dum eller mindre intelligent. De är bara fattiga och har inte råd att köpa lotten.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1008
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #37 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 11:38:58 »
Citat august: "När Bitcoin gick till ATH vid jul så tänkte säkert en del att tusan också, jag skulle ha satt mig in i det där under 2020, det måste jag göra under 2021. Sen blinkar de och vips är priset 40 K USD och reaktionen blir suck, jag var för långsam, nu är det för sent. Antag att i maj så är priset 80K, då kommer reaktionen att bli_ tusan också, det var inte försent i februari, men nu är det absolut försent...”.

Ja, så tänkte säkert en del... Och YES_ Jag var en av dem, så på pricken rätt_ Och nu med Bitcoin idag på 46k USD!!, suck jag var för långsam...

Jag tror inte den stora massan är dum eller mindre intelligent. De är bara fattiga och har inte råd att köpa lotten.
Som Laban skriver i "Diskussion om Bitcoin" Jag tror jag känner som många "Svensson" att jag har lite för dålig koll på krypto och kan inte gå in i det... och som skulle vilja ha en snabbkurs.

Så är det nog, den stora massan är helt enkelt inte insatt i allt vad det innebär med Bitcoinen, hur det fungerar med köp och sälj och förvaring.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3333
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #38 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 11:48:12 »
Om man definierar "den stora massan" som planetens befolkning så tror jag mer på mitt argument.
Kan man lära sig att knyta skorna så kan man lätt lära sig att handla med BTC om man har tillgång till internet eller en smartphone.

Utloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #39 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 13:07:43 »
Om man definierar "den stora massan" som planetens befolkning så tror jag mer på mitt argument.
Kan man lära sig att knyta skorna så kan man lätt lära sig att handla med BTC om man har tillgång till internet eller en smartphone.

Att handla krypto på en exchange eller app där din krypto tillhör exchangen eller appen är enkelt redan idag. Det ska ju dock tilläggas att det inte är du som då äger din krypto utan exchangen. I en mestadels oreglerad marknad ska man vara försiktig med det här. Det är ju så det kommer att bli för de flesta när krypto är mer reglerat; krypto på banken. För oss som verkligen bryr oss om frihet, kontroll över vårt egna öde och förstår vikten av att vara sin egen bank, så är det inte något som skoknytarna någonsin kommer att vara redo för.

Det är ok, alla har olika behov och intressen.

Utloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
« Svar #40 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 13:38:17 »

Är nog en anledning, men väldigt många tror jag är ointresserade av sin ekonomi. De konstaterar att antingen tjänar de så det går runt och är nöjda med det eller så konstaterar de att de tjänar för lite och måste snåla och leva knapert. (Det senaste i bästa fall, för många löser bristen mellan intjäning och önskad standard med lån istället för att snåla.) Men förhållandevis få är beredda att ta tiden att sätta sig in i hur du kan spara och bygga upp kapital. Detta är iallafall min empiriska men ovetenskapliga och subjektiva  uppfattning.

haberdasher

• Gäst
« Svar #41 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 18:43:07 »

Amen.  :)

Utopia spårade ur på grund av mänskliga fel.

Inloggad JohanB

• Global Moderator
  • Palladiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #42 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 21:47:10 »
Får styra upp den urspårade tråden till Silversqueeze igen!

Is there enough silver? The real story in silver is the physical squeeze

The mainstream media got the silver story wrong, according to Guardian Vaults business development manager John Feeney, who said the real story is in the physical squeeze, and it is far from over.

"A lot of the mainstream media picked up the silver story, calling it a short squeeze, which was misguided. The real story that is happening is a physical squeeze in the market, where it is really difficult to get stock," Feeney told Kitco News on Monday.

https://www.kitco.com/news/2021-02-09/Is-there-enough-silver-The-real-story-in-silver-is-the-physical-squeeze.html

Utloggad EuSouPrata

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #43 skrivet: tisdag 09, februari 2021, 23:16:51 »
Denna video (samt dokumentet som finns länkat) tyckte jag var intressanta i ämnet...
https://www.youtube.com/watch?v=RSZ5Tb8L0DQ

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 372
« Svar #44 skrivet: onsdag 10, februari 2021, 20:16:27 »
Har läst lite på internet att silvret är nära på att ta slut. Vad tror ni andra?
Själv har jag handlat från guldcentralen och de ser ut att ha i lager än iallafall.

Jag är ganska ny inom metaller men kan det finnas chans att bankerna har mindre silver än vad de säger och vad skulle då hända med folk som investerat i fonder?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför köpa silver? by vitae
Igår kl. 21:00

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
Igår kl. 20:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 16:48

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
Igår kl. 13:22

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by mega_n
torsdag 12, juni 2025, 17:36:40