Författare Ämne: Central Fund of Canada  (läst 5509 gånger)

Utloggad hawkwing

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
Central Fund of Canada
« skrivet: söndag 07, oktober 2012, 20:53:48 »
Har varit nyfiken på ädelmetaller ett tag men tyckt det verkat lite opraktiskt att köpa det fysiskt. Min samling uppgår just nu bara till lite gamla svenska mynt (enkronor, 25öringar och 10öringar).

Någon som har koll på Central Fund och Canada som funnits rätt länge och investerar 50/50 i guld respektive silver som de lagrar i valv. Vad är nackdelar gentemot att själv äga metallen?

Utloggad Goldfinger

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 579
  • Affärsomdömen: 3
SV: Central Fund of Canada
« Svar #1 skrivet: söndag 07, oktober 2012, 22:20:49 »
Ja det finns en nackdel, motpartrisk. Sen är frågan hur man värderar denna. Förenklat kan man dela upp ädelmetallinvesteringar i 3 kategorier.

1) Investering i papper (certifikat, andelar etc) där man inte har en garanti att pappret backas upp till 100% av fysiskt innehav.

2) Investering i papper (certifikat, andelar etc) med full uppbackning med fysiskt innehav. Eller direkt ägande av metaller förvaltad av andra part.

3) Eget fysiskt innehav.

Alt 1 avråder jag ifrån, möjligtvis med undantag av kortsiktig spekulation. Risken är för stor att utställarna blir synade och korthusen kollapsar. Valet mellan 2 och 3 är beroende på hur du ser på framtiden. Tror du att världen kommer klara de ekonomiska utmaningarna utan större katastrofer så kan alt 2 vara ett bra alternativ. Tror du på motsatsen så är tyvärr bara alternativ 3 som gäller.

Nackdelen men alt 2 och förvaring hos andra part är att även om du har full juridisk rätt till ditt innehav och ädelmetallerna verkligen finns i valven så kan det bli svårt att få tillgång till dina metaller i vissa situationer.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Central Fund of Canada
« Svar #2 skrivet: måndag 08, oktober 2012, 00:13:39 »
Har varit nyfiken på ädelmetaller ett tag men tyckt det verkat lite opraktiskt att köpa det fysiskt. Min samling uppgår just nu bara till lite gamla svenska mynt (enkronor, 25öringar och 10öringar).

Någon som har koll på Central Fund och Canada som funnits rätt länge och investerar 50/50 i guld respektive silver som de lagrar i valv. Vad är nackdelar gentemot att själv äga metallen?
De noteras nu för 5,8% över NAV.
Som Goldfinger riktigt säger så hettar det till ordentligt , hur får man hem sitt PM innehav

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17