Författare Ämne: Kvack!  (läst 5574 gånger)

Utloggad Age Anka

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 112
  • Affärsomdömen: 9
Kvack!
« skrivet: måndag 13, augusti 2012, 02:05:40 »
Vad är det som händer? Är jag verkligen den femte nya medlemmen att klämma mig in genom dörren bara sista dygnet? :o Det här forumet växer så det knakar. Är det nåt vi vet som andra missat?

I all korthet är jag en medelåldring med akademiska intressen och skaplig inkomst, men med mycket begränsat intresse av investeringar i vanlig mening. Jag hittade hit via mina funderingar kring framtida resursbrister och besläktade ämnesområden. Jag ser det som en klar risk att vi kommer att få se en rad kriser, bubblor, överhettningar och depressioner under tiden framöver. År, decennier, kanske generationer?

Nu tror jag alltså inte att världen ska gå under i morgon så att vi i nästa vecka kommer att sitta och gnaga på varandras benknotor. Men nånstans måste ballongen spricka, och det vore väl tusan om jag inte efter att ha tjatat om Peak Oil i åratal inför uttråkade närstående vore åtminstone i någon mån förberedd.

Det vettigaste att investera i inför en väntad samhällskollaps, snabb eller långsam, bör rimligen vara saker som skuldfrihet, socialt kapital, användbara kunskaper... samt kanske ädelmetaller?

Man kan ju inte äta en krugerrand (utom kanske för att ta sig över momsgränsen från Norge  ;) ?) och bysmeden har nog rätt begränsade behov av silverdopning. Men jag tänker ändå att sannolikheten talar för ädelmetallerna: Har det fungerat som bytesmedel sedan tidernas gryning är det minst 50% säkert att det fungerar lika länge till. Det är inte rationellt, men det är beprövat.

Mitt intresse är alltså senkommet; för 2 veckor sedan gjorde jag min första googling på "silver", hittade snabbt ert forum - hjärtligt tack förresten, Silverräv och Libertad! - där jag redan lärt mig massor, bl a var man kan köpa bullion över disk, så nu är jag stolt ägare till både silver och guld.

Jag såg alltså detta som en rent praktisk fråga. Vad jag INTE hade väntat mig var den växande fascinationen jag känner över metallerna i sig - att betrakta ett hundraårigt guldmynt på andra sidan två världskrig och föreställa sig dess öden, eller att hålla en silver eagle i handen och tänka på var den kommer att befinna sig om hundra år (Ett laserskyddat bankfack? Havets botten? Nedgrävd i en bortglömd gömma bakom de förvildade äppelträden? ;D  ). För mig handlar det inte om att göra några snabba klipp - silver och guld är en investering inför en avlägsen framtid.

När begäret vaknat märker jag att det krävs verklig disciplin för att inte förköpa sig, och jag förstår av det här forumet att jag inte är ensam om den upplevelsen... Bara en sån sak säger enormt mycket om metallernas attraktionskraft, och förklarar åtminstone för mig hur de kan ha fungerat så väl som värdebehållare under årtusenden.

Kort sagt, jag är glad att vara med här, ämnet är jätteintressant och jag hoppas med tiden kunna bidra med litet mer än bara extremt långa, kåserande introduktioner (man ska fan inte sitta o skriva sent på natten, det bara flyter iväg...).

Tack för tålamodet! Vi ses ute på forumet!

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 418
  • Affärsomdömen: 58
SV: Kvack!
« Svar #1 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 02:27:15 »
Välkommen hit Herr Anka
kvack kvack  :D

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #2 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 05:25:51 »
Mkt trevligt intro av Herr Anka. Valkommen hit!!

".. När begäret vaknat märker jag att det krävs verklig disciplin för att inte förköpa sig, och jag förstår av det här forumet att jag inte är ensam om den upplevelsen... Bara en sån sak säger enormt mycket om metallernas attraktionskraft, och förklarar åtminstone för mig hur de kan ha fungerat så väl som värdebehållare under årtusenden."
+1

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Kvack!
« Svar #3 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 10:00:45 »
Välkommen till forumet Age anka, mycket trevlig presentation, tack.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 11:07:29 »
Även jag hälsar dig välkommen efter den intressanta presentationen!

Nog är det så att när man väl har köpt sina första mynt/tackor i guld och silver så vaknar intresset på allvar. Det är något speciellt att känna tyngden och värdet i handen, samt betrakta den fina glansen på metallen.

Vi ses i forumet!

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 11:55:14 »
Jag brukar säga "my precious" och få något konstigt i blicken.......

Välkommen förresten.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #6 skrivet: måndag 13, augusti 2012, 14:21:54 »
Välkommen, mycket intressant presentation med för mig hög igenkänningsfaktor.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14