Författare Ämne: Var hittar jag info om svenska sentida koppar- (brons?)-mynt?  (läst 11715 gånger)

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 178
  • Affärsomdömen: 34
Var hittar jag info om svenska sentida koppar- (brons?)-mynt?
« skrivet: tisdag 10, september 2019, 22:26:44 »
Någon som har tips på info om kopparmynt såsom 1, 2 och femöringar från 1900-talet? T.ex. finns det en större och en mindre 5-öring där den större är äldre och den mindre från 70-talet. Har försökt hitta info på nätet, men utan framgång. Vill veta vad det är för kopparhalt i de olika mynten.

(Borde ju vara en enkel googling bort. Har även testat sökfunktionen på forumet utan framgång.)
« Senast ändrad: tisdag 10, september 2019, 22:33:08 av Carambola »

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 365
  • Affärsomdömen: 46
SV: Var hittar jag info om svenska sentida koppar- (brons?)-mynt?
« Svar #1 skrivet: onsdag 11, september 2019, 05:43:30 »
Mynten är legerad med ca 10% tenn, och blir då bronsmynt.
Så ca 90% ren koppar.

Våran moderna 10 krona, består av  89% koppar med små kvantiteter av aluminium, zink och tenn.
Så den kan vi kanske oxå kalla för kopparmynt.  ;D
« Senast ändrad: onsdag 11, september 2019, 05:57:07 av Nils »

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 165
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: onsdag 11, september 2019, 13:25:47 »
En del information finns här:
http://ingemars.se/mynttyper_sv.htm
Kanske inte så detaljerad som du efterfrågar.

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 178
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #3 skrivet: torsdag 12, september 2019, 12:28:35 »
Tackar för svar. Vissa av de äldre svenska mynten verkar då vara av ren koppar.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: onsdag 31, mars 2021, 19:33:50 »
Skulle vilja bumpa denna tråd, för jag undrar nu detsamma.

Lite random letande i myntböcker (Tonkin) antyder, att mynt före Oscar II är i (nästan) ren koppar, medan mynt från Oscar II och senare är bronsmynt. Uppgifter om kopparhalt saknas dock nästan helt.

Uppgifter från Ingemars verkar vara delvis felaktiga. Vår senaste 50-öring består av 97% koppar, 2,5% zink och 0,5% tenn (fast åas kanske 97% kan betraktas som nästan rent, så är väl inte helt fel att kalla legeringen för koppar). Har sett benämningen "red brass" om den, men denna benämning torde vara vilseledande, för mässing är väl per definition gulmetall(?) Jag kallar den i brist på bättre ord för zinkbrons. Jag ställer mig vidare tveksam till att våra tre senaste 5-örestyper skulle vara i ren koppar, tror att samtliga tre är i någon form av myntbrons. Enligt Ingemars är den stora femörestypen från Gustav VI Adolf i koppar, medan exakt samma mynttyper i de lägre valörerna 2 öre respektive 1 öre är i brons, någonting som verkar mer än måttligt inkonsekvent, men jag har ingen källa som kan avgöra uppgiftens korrekthet.

Mm, senaste 10-kronan (liksom 5-kronan och två av jubileumsmynten i valören 50 kronor) är i den kopparlegering som Nils beskrev ovan. Eftersom jag avskyr ordet "nordic gold" lika mycket som ordet "nysilver", kallar jag legeringen för aluminiummässing. Även aluminiumbrons benämner vissa källor på nätet den som, men aluminiumbrons brukar normalt få bestå av högst 0,5% zink, vilket ju är mycket lägre än 5%.

Faktiskt är nästan alla svenska mynttyper i historien (utom provmynt) av någon ädelmetallegering. De enda 8 jag kommer på utantill som inte är det, är våra senaste 2- och 1-kronor i kopparpläterat stål, samt 6 mynttyper från Gustav V (50-, 25- och 10-öring i nickel, respektive 5-, 2- och 1-öringar i järn).

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #5 skrivet: torsdag 01, april 2021, 09:22:39 »
... men jag har ingen källa som kan avgöra uppgiftens korrekthet.
Jag tycker att det är lite fascinerande att det är så svårt att hitta säkra uppgifter på exakta halter av de olika beståndsdelarna för många mynt.

Jag har absolut noll belägg för att det skulle vara så, men en möjlig konspirationsteori vore ju att genom att inte publicera ”receptet” så blir det enklare att avslöja förfalskningar. Men ingen vettig bov skulle ju komma på tanken att förfalska svenska femöringar, så där finns rimligen inte det problemet.

Guldmynt däremot... ”finhalten” är alltid väl dokumenterad, ner på tusendelen normalt. Men ”resten”, vad är det? Tja, det är lite koppar, eller silver, eller både och. Ibland kanske även lite annat. Jag har sett referenser hos myntverk (som ju rimligen borde veta) där det står saker som ”90% gold and a mixture of silver and copper”. ”A mixture”? Ni har redan angett guldhalten, så hur svårt kan det vara? :-)

En alternativ teori (mindre konspirationsteoretisk) är att de gör det enkelt för sig. Genom att inte ange exakta halter av silver och koppar så kan man ändra vid behov. Jämför ni ”färgen” på en modern sovereign så är den ”kopprig” jämför med en gammal sov från 1800-talet (eller tidigt 1900-tal) som är mycket gulare (mer silver).

Utloggad dodedod

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: torsdag 01, april 2021, 10:00:02 »
Detta kanske kan vara nåt. 
https://sv.ucoin.net/catalog/?country=sweden

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 160
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #7 skrivet: fredag 02, april 2021, 02:00:44 »
Detta kanske kan vara nåt. 
https://sv.ucoin.net/catalog/?country=sweden

Intressant länk! Enligt sidan länken går till är även Karl XV:s mynt i öresvalörerna av brons (en uppgift som överensstämmer med de tidiga upplagorna av Tonkins myntbok, t.ex. 1995). Detta är också koherent med den stora likhet i utseende med Oscar II öresmynt. Jag kategoriserar därför hypotetiskt om dessa mynt från kopparmynt till bronsmynt. Om någon hittar uppgifter som pekar i motsatt riktning, så kommentera gärna.

Sidan ifråga använder dock begreppet "plätering" i en väldigt vid bemärkelse. Vanligtvis åsyftas med plätering en förgyllning, eller på sin höjd ett tunt skikt av ett ämne ovanpå ett annat (exempelvis som våra 2- och 1-kronor i kopparpläterat stål). Men sidan talar om "kopparnickelpläterade" mynt med mellanskikt av koppar eller nickel. Hittar tyvärr inte källan igen, men läste igår om att ett mynt med mellanskikt av nickel (har för mig att det gällde en femkrona, men jag kan inte komma på något skäl till varför siffrorna skulle skilja sig avsevärt gentemot andra valöter med kopparnickel runt kärna) skall ha ytterskikt i kopparnickel, som vartdera utgör 46,5% av myntets totalvikt. Totalt 93% av myntets vikt består alltså av "plätering" och att kalla det för ett "tunt" skikt platsar inte ens som ett dåligt skämt. Det finns alltså några mynttyper som har flera skikt av olika kopparhalt, men dessa består (förutsatt att förhållandena är liknande för övriga "pläteringar") väsentligen av kopparnickel (75% koppar, 25% nickel). Skall man vara petnoga (eftersom den totala fördelningen förskjuts något av de tunna mellanskikten), skulle man kunna använda den mer generella termen vitkoppar/paktong om dessa mynt.

På denna länk hittade jag delvis svaret på det jag ställde mig tveksam till igår, angående de tre senaste femörestyperna. Den första av dessa, liksom motsvarande 2- och 1-örestyper är av brons (95% koppar, 4% tenn och 1% zink):
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/kungl-majts-proposition-nr-24-ar-1968_ET3024
Jag tycker mig även minnas att jag läst någonstans, att minst en av de två senaste femörestyperna är i brons (dock med lägre tennhalt och inget zink), men har inte lyckats återfinna denna källa. Om någon har dylik källa, vore jag tacksam för länk.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12